گفت‌وگو با محمد خورشیدی اطهر رتبه ۵ دکتری حقوق جزا و جرم‌ شناسی سال ۱۴۰۲

پایگاه خبری اختبار- محمد خورشیدی اطهر متولد شهر بیجار استان کردستان و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه علوم قضایی است که موفق به کسب رتبه ۵ دکتری حقوق جزا و جرم‌ شناسی سال ۱۴۰۲ شده است.

گفت‌وگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون دکتری ۱۴۰۲ را در ادامه می‌خوانید.

لطفا مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بگویید

محمد خورشیدی اطهر هستم متولد شهر بیجار واقع در استان کردستان. در سال ۱۳۹۲ از طریق آزمون کنکور سراسری و انجام مصاحبه و گزینش به عنوان دانشجوی بورسیه وارد دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری شدم.

پس از فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی این دانشگاه در هفت نیم سال و کسب رتبه اول در میان هم ورودی ها با استفاده از آیین نامه استعدادهای درخشان بلافاصله به لحاظ علاقه به رشته حقوق جزا و جرم شناسی در همین دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل شدم.

البته در همان سال ۹۶ در آزمون کارشناسی ارشد در گرایش حقوق خصوصی شرکت کردم و حائز رتبه دو رقمی شدم.

معهذا به طور هم زمان با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، دوره کارآموزی قضائی را نیز در مرکز آموزش قضات قم سپری می کردم که در همان دوره نیز حائز رتبه برتر شدم و پس از آن در حدود دو سال تصدی امر قضاء در سمت دادیاری را بر عهده داشتم. متعاقب آن مشاورت حقوقی در حوزه صنعت نفت و گاز را ترجیح دادم.

دفعه چندمی بود که در آزمون دکتری شرکت می‌کردید؟

مرتبه دوم بود که در این آزمون شرکت می کردم. سال گذشته به طور آزمایشی و بیشتر به منظور محک اندوخته های پیشین خودم و آشنایی با فضای آزمون شرکت کرده که با توجه به مشغله کاری و عدم مطالعه، رتبه نسبتاً مناسبی کسب کرده بودم.

انگیزه‌تان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟

تعمیق ارتباط با مجامع علمی و صاحب نظران علم حقوق و ارتقای سطح علمی همراه با کسب مدارج عالی از اهم انگیزه های بنده نسبت به ادامه تحصیل در مقطع دکتری است.

از چه زمان و در چه شرایطی مطالعه را شروع کردید؟

با توجه به شرایط شغلی تمام وقتی که داشتم، پس از فراغت از کار تبعاً فقط فرصت مطالعه در ساعات پایانی شب را پیدا می کردم و سعی داشتم به طور مستمر تا حد امکان از این وقت بهره ببرم. البته مطالعه خودم را به طور جدی و متمرکز از ابتدای آبان ماه ۱۴۰۱ شروع کردم.

افزون بر اینکه دو هفته پایانی منتهی به برگزاری آزمون را هم به طور تمام وقت صرفاً به مرور مطالعات پیشین و جمع بندی دروس تخصصی اختصاص دادم.

منابع و شیوه مطالعه‌تان به چه شکل بود؟

در خصوص منابع به طور معمول کتب اساتید برجسته حقوق در گرایش حقوق جزا مشخص است؛ در مورد درس حقوق جزای عمومی و اختصاصی، کتب جناب آقای دکتر اردبیلی و جناب آقای دکتر میرمحمد صادقی، در بحث از آیین دادرسی کیفری نیز کتاب نکته های جناب آقای دکتر خالقی و همچنین کتاب دو جلدی ایشان را برای مطالعه بیشتر و راجع به متون فقه جزایی هم در حد همان کتاب تحریر الروضه را کافی می دانم.

لکن در درس جرم شناسی تقریباً همه داوطلبان گرایش حقوق جزا و جرم شناسی در منبع شناسی آن با مشکل مواجه هستند؛ شخصاً در این رابطه دو کتاب درآمدی بر جرم شناسی دکتر رایجیان اصلی و کتاب جرم و جرم شناسی با ترجمه آقای علی سلیمی را مطالعه کردم.

پیشنهادی که برای داوطلبان آزمون دارم این است که شیوه مطالعه خود را به صورت تست محور قرار بدهند. روش خود من به این شکل بود که چند روز پس از مطالعه دروس تخصصی از کتب تستی موجود در بازار برای تثبیت مطلب و آشنایی با نحوه طرح سوال استفاده می کردم.

تهیه بروزترین کتاب قانون مجازات اسلامی

سطح سؤالات آزمون امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

سوالات آزمون دکتری به عقیده بنده سال به سال به سمت مفهومی تر شدن و سنجش میزان تسلط و فهم داوطلب پیش می‌رود.

با این وجود، سوالات آزمون دکتری ۱۴۰۲ نسبت به سال های گذشته دچار تغییراتی گشته بود؛ در سال جاری تعداد سوالات که به طور کلی از ۹۰ سوال به ۸۰ سوال کاهش پیدا کرده بود به این ترتیب که ۵ سوال از هر کدام از درس های متون فقه و حقوق جزای عمومی کاسته شده بود.

از طرفی، نوع سوال در مورد مباحثی مثل تکرار جرم متفاوت شده بود و مباحثی همانند تعدد جرم و نهادهای ارفاقی هم اساساً مورد سوال واقع نشده بود. در واقع، انتظار ممتحن از داوطلب آزمون دکتری به نحوی استوار شده که بایستی به تمام مباحث مرتبط مسلط باشد و هیچ تاکیدی بر مطالعه بیشتر یک مبحث بر دیگری وجود ندارد علاوه بر اینکه قوانین و مقررات خاص هم به طور ویژه مطمح نظر قرار می گیرد. برای مثال در آزمون ۱۴۰۲، توقع حداقل طرح یک سوال از موضوع بزه پول‌شویی می‌رفت که اصلاً مطرح نگردید.

رزومه‌تان برای مرحله مصاحبه چطور است؟

نگارش کتب و مقالات علمی و کارهای پژوهشی که انجام دادم به اضافه سوابق شغلی که باعث شد به طور عملی نیز امکان پیاده سازی اطلاعات حقوقی و توفیق کسب دستاوردهایی را نیز در این زمینه داشته باشم.

چه توصیه‌ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

با ملاحظه کارنامه اینجانب بر خواننده نکته سنج مبرهن می شود که صرف مطالعه در دروس تخصصی به تنهایی کفایت نمی کند بلکه شایسته است هر چه زودتر به تقویت زبان خارجه که یک نیاز ضروری برای تحصیلات تکمیلی محسوب می شود، اقدام کنند که من به دلیل فرصت کمی برای آمادگی در اختیار داشتم قادر بر این انجام این مهم نبودم.

همچنین نباید از تاثیر درس استعداد تحصیلی هم در رقابت میان نفرات برتر غافل شد. لذا توصیه بنده به داوطلبان آزمون های بعدی این است که در کنار مطالعه دروس تخصصی از اهمیت این دو درس غافل نشوند.

حرف آخر؟

از خداوند متعال به خاطر کسب این موفقیت بسیار سپاسگزارم. در مرحله بعد از خانواده عزیزم به ویژه پدر و مادرم که همواره پشتیبان من بودند. در پایان هم برای همه بزرگوارانی که تمایل به تحصیل در مقطع دکتری دارند طلب موفقیت از درگاه ایزد منان دارم.

محمد خورشیدی اطهر رتبه ۵ دکتری حقوق جزا و جرم‌ شناسی سال ۱۴۰۲

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا