گفت‌وگو با آرین کاتب شیروان؛ رتبه ۳ آزمون دکتری حقوق جزا و جرم‌ شناسی سال ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار- آرین کاتب شیروان متولد ١٣٧٠ و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران است که در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ موفق به کسب رتبه ۳ حقوق حقوق جزا و جرم‌ شناسی شده است.

در ادامه مشروح گفت و گوی اختبار با آرین کاتب شیروان در خصوص منابع آزمون، زمان‌بندی، نحوه مطالعه و… را خواهید خواند:

لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

باسلام و عرض احترام، آرین کاتب شیروان هستم متولد ١٣٧٠. مقطع لیسانس را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند گذراندم. در حال حاضر دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد جزا و جرم شناسی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران هستم.

انگیزه‌تان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟ چرا به کارشناسی‌ارشد بسنده نکردید؟

 واقعیت آن است که تحصیل در مقطع دکتری، آن هم زیر نظر اساتید برجسته حقوقی کیفری ایران و بهره مندی از دانش ایشان، رویایی بود که همیشه در سر می پروراندم. به لطف خدا امروز می توانم رویایم را زندگی کنم.

از چه زمان و در چه شرایطی مطالعه را شروع کردید؟

 به صورت متمرکز (برای آزمون دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی) از مهر ماه ١۴٠٢ شروع کردم. در آن زمان ترم ٣ کارشناسی ارشد بودم و دوران کارآموزی وکالت را هم سپری می کردم ولی هدف اصلی خودم را موفقیت در آزمون دکتری تعریف کرده بودم، پس تمام تلاشم را کردم تا به مطالعه ام خدشه ای وارد نشود و استمرارم در مطالعه به هیچ وجه قطع نشود.

منابع و شیوه مطالعه‌تان به چه شکل بود؟

من از دورانی که برای اولین آزمون حقوقی ام آماده می شدم (آزمون مرکز وکلا ١۴٠٠) هیچ وقت مطالعه کتب حقوقی را رها نکردم و هرچند کم ولی هر روز مطالعه می کنم؛ چرا که مطالعه را ابزار لازم برای موفقیت در مشاغل حقوقی می دانم. اما به صورت متمرکز از مهر ماه ١۴٠٢ شروع کردم.
این استمرار مطالعاتی با توجه به اینکه دانشجوی کارشناسی ارشد و هم زمان کارآموز وکالت بودم گاهاً برایم سخت و طاقت فرسا می شد ولی همواره به هدفم فکر می کردم و همین باعث می شد حتی روزهایی که ٨ شب به خانه می رسیدم، مطالعه ام را شروع کنم و بعضاً تا ساعت ٢-٣ شب مطالعه ام ادامه پیدا می کرد.

بیشتر روی چه منابعی سرمایه‌گذاری کردید؟

آیین دادرسی کیفری: در خصوص آیین دادرسی کیفری، کتاب «آیین دادرسی کیفری» دکتر غلامحسن کوشکی از انتشارات جهاد دانشگاهی بسیار کتاب خوبی است. حقیقتاً این کتاب ارزشمند، عمق نگاه من را به آیین دادرسی کیفری بیشتر کرد و بسیار در موفقیت من در این درس تاثیرگذار بود. از کتاب هایی مثل دو جلدی و نکته های آیین دادرسی کیفری دکتر خالقی هم غافل نشوید.

جزای عمومی و اختصاصی: مطالعه جزای عمومی و اختصاصی را باید با توجه به زمان خودتان برنامه ریزی کنید. مثلا اگر ٨ماه فرصت دارید تا آزمون، کتاب های دکتر میرمحمد صادقی و کتاب های دکتر اردبیلی را مطالعه کنید و اگر زمان کمتری دارید، از جزوات و کلاس های دکتر نوبهاری طهرانی استفاده کنید.

برای دروس آیین دادرسی کیفری و جزای عمومی و اختصاصی، نص قوانین را فراموش نکنید که مهمترین منبع آزمون های حقوقی، نص قوانین است. برای مثال در سوال ٩٧ امسال عملاً ٢ گزینه صحیح بود؛ ا- تعویق صدور حکم (بند الف ماده ۴٧ ق.م.ا) و ٢- اعمال مجازات جایگزین حبس (ماده ٧١ ق.م.ا) اما با توجه به نحوه بیان سوال و عبارات “اِعمال” و “ممنوع” در متن سوال که با نص قانون (ماده ٧١ ق.م.ا) مطابقت صد درصدی داشت، گزینه صحیح تر “اعمال مجازات جایگزین حبس” اعلام شد.

برای مطالعه قانون آئین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی، کتب آسان خوان دکتر نوبهاری طهرانی از انتشارات طرح نوین اندیشه را پیشنهاد می کنم؛ کتب معرفی شده به صورت نموداری است و به درک هرچه بهتر و راحت تر شما از قانون بسیار کمک می کند.

جرم شناسی: در ابتدا بهتر است به این نکته اشاره کنم که تعدد منابع در این درس واقعا برای داوطلبین آزمون دکتری تبدیل به دغدغه شده است و باید برای آن چاره ای اندیشید؛ اما به شخصه به مجموعه مقالات دکتر نجفی ابرند آبادی و کتاب جرم شناسی ایشان، جزوه دکتر نوبهاری طهرانی و آموخته هایی که از دوره کارشناسی ارشد و زیرنظر استاد بزرگوار دانشگاه علامه طباطبایی دکتر بهزاد رضوی فرد به دست آورده بودم، اکتفا کردم و خوشبختانه نتیجه بخش هم بود.

متون فقه: برای تسلط به متون فقه هم منابع زیادی هست که شما می توانید از آنها استفاده کنید. بخش جزایی شرح لمعه و بخش حدود از جواهرالکلام منابع اصلی طرح سوالات هستند. بنده به منابع اصلی و آموزه های استاد خود در دانشگاه علامه دکتر رهبرپور اکتفا کردم و خوشبختانه جواب گرفتم و سوالات متون فقه کاملاً برایم آشنا بود و در کمترین زمان توانستم به سوالات پاسخ دهم.

استعداد تحصیلی: استعداد تحصیلی یک آزمون دانش محور نیست و برگرفته از آزمون G-Mat است که بیشتر بر می گردد به سطح هوش و ذکاوت شما! البته تکنیک هایی وجود دارد که بتوانید راحت تر به سوالات استعداد تحصیلی پاسخ دهید.
منابع زیادی برای این درس وجود ندارد ولی کتاب استعداد تحصیلی آقای عرفانیان می تواند شما را با تکنیک ها و مدیریت زمان در درس استعداد تحصیلی آشنا کند.

زبان عمومی: از قبل تسلط نسبی به زبان انگلیسی داشتم.

برای آزمون، کتاب «زبان عمومی دکتری زیر ذره بین» از انتشارات نگاه دانش را مطالعه کردم که کتاب کاملی است و تست های آزمون های مختلف مثل Msrt, Tolimo, Ielts و تست های سنوات گذشته دکتری را تحلیل و بررسی کردم.

در آخر باید بگم، این اولین باری است که منابع خودم را تمام و کمال معرفی می کنم اما لطفا در نظر داشته باشید که انتخاب منابع با توجه به سلیقه و سطح دانش افراد ممکن است نتیجه ای متفاوت داشته باشد و تضمینی وجود ندارد که همه داوطلبین با این منابع موفق شوند پس به داوطلبین عزیز توصیه می کنم قبل از تهیه منابع فوق، خودشان تحقیق و بررسی لازم را انجام دهند.

برنامه مطالعه‌تان به چه ترتیبی بود؟ فکر میکنید چه نکات منفی و مثبتی در این برنامه‌ریزی وجود داشت؟

 من ۲ درس را در برنامه مطالعاتی روزانه ام گنجانده بودم و حداقل ۶ تا ٨ ساعت در روز مطالعه می کردم. برنامه ام را به صورت ماهانه و بسته به نقاط ضعف و قوتم تغییر می دادم.
با عنایت به اینکه نتیجه ای که در نظر داشتم را به دست آوردم، نکته ی منفی ای در برنامه مطالعاتی خود نمی بینم اما این را باید در نظر داشت که علاوه بر مطالعه مستمر، شما نیازمند علاقه به مباحثی که مطالعه می کنید نیز دارید چرا که ممکن است بارها خسته شوید؛ آنجاست که علاقه، شما را در مسیر نگه می دارد و نمی گذارد به سمت حواشی کشیده شوید. پس لطفا برای انتخاب گرایش در تحصیلات تکمیلی صرفا به علاقه خودتون بسنده کنید و عوامل دیگر مثل بازار کار و غیره را در انتخاب خود دخیل نکنید چرا که تنها علاقه است که به شما کمک خواهد کرد تا مسیری را که آغاز می کنید به سلامت به پایان برسانید و این مهم، غیر قابل انکار است.

سطح سؤالات آزمون امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 به نظر حقیر، ایراداتی به آزمون امسال، علی الخصوص نحوه تقسیم دفترچه های آزمون وارد است.
اول اینکه تغییرات آزمون یک هفته قبل از برگزاری آزمون اطلاع رسانی شد که به نظر می رسید بیشتر از اینکه به منظور کمک به داوطلب باشد، به نحوی قصد مچ گیری از داوطلبانی که برنامه داشتند زمان استعداد تحصیلی را برای زبان عمومی و یا بالعکس اختصاص دهند، داشت!! بدیهی است بهتر آن بود که این تغییرات زودتر اطلاع رسانی می شد تا داوطلبان می توانستند برنامه ریزی مناسب و منطبق با ویژگی های جدید آزمون را داشته باشند.
دوم اینکه، ارائه دفترچه های عمومی قبل از دفترچه دروس تخصصی که به نوعی سنت شکنی نیز بود، به نظر حقیر منطقی به نظر نمی رسید! چرا که دروس تخصصی نیازمند تمرکز و انرژی بیشتری است و بدیهی است هرچه از زمان آزمون می گذرد؛ این تمرکز و انرژی تحلیل می رود!
اما نکته مثبت آزمون امسال، کم شدن تعداد سوالات دروس تخصصی بود که به نظرم ایده خوبی بود.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را انتخاب می‌کنید؟

با توجه به علاقه شخصی ام، برای ادامه تحصیل دانشگاه شهید بهشتی و یا دانشگاه علامه طباطبایی را انتخاب می کنم. ادامه تحصیل در این دانشگاه ها و ارتباط نزدیک علمی با اساتید برجسته آنها، حقیقتا باعث افتخار هر دانشجویی خواهد بود.

رزومه‌تان برای مرحله مصاحبه چطور است؟

با توجه به اینکه ترم آخر کارشناسی ارشد هستم، ناگزیر اولویت خود را پایان نامه ام می دانستم، به همین دلیل فرصت پیدا نکردم تا نوشته های خود را در زمان مقرر ویرایش و به مجلات ارسال کنم.
به زبان انگلیسی مسلط هستم و مدرک msrt با نمره خوب دارم که با توجه به علاقه ام به پژوهش و مطالعه تطبیقی می تواند در مقطع دکتری کمکم کند.
همچنین در حال ترجمه یکی از کتب خوب در زمینه آیین دادرسی کیفری آمریکا هستم که امیدوارم تا زمان مصاحبه به مرحله چاپ برسد.

توصیه‌تان به داوطلبان آزمون های حقوقی چیست؟

در آزمون های حقوقی شما به اندازه تلاش خود، پاداش خواهید گرفت. پس برای هر آزمونی حقوقی که مدنظر دارید، تلاش کنید و بجنگید.
مطمئن باشید هیچ چیز قشنگ تر از آن نیست که زمانی که در جلسه آزمون حاضر می شوید، سوالات برایتان آشنا باشد.
مجددا تکرار می کنم، در انتخاب گرایش تحصیلات تکمیلی حتما حتما علاقه خودتون را در نظر بگیرید؛ چراکه همانطور که گفتم در طول دوره تحصیلات تکمیلی به آن نیاز پیدا خواهید کرد.
نکته آخر آنکه، انتخاب منابع متناسب با سطح علمی خودتان، برنامه ریزی اصولی و مطالعه مستمر، تنها راه موفقیت در آزمون های حقوقی است.

و حرف آخر؟

از تمام اساتید و بزرگوارانی که به هر نحو به حقیر نکته ای آموخته اند، قدردانی می کنم.
همچنین از مادرم که حامی همیشگی ام بوده اند، تشکر ویژه ای می کنم.
در آخر برای داوطلبان آزمون حقوقی پیش رو، آرزوی موفقیت و پیروزی می کنم و امیدوارم عرایض حقیر، راهگشای مسیرشان باشد.

کارنامه آرین کاتب شیروان؛ رتبه ۳ آزمون دکتری حقوق جزا و جرم‌ شناسی سال ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا