آغاز ثبت‌نام متقاضیان داوری و میانجیگری بدون آزمون ۱۴۰۲

پایگاه خبری اختبار- فرایند ثبت‌نام متقاضیان داوری و میانجیگری سال ۱۴۰۲ (بخش بدون آزمون) آغاز شد.

به گزارش اختبار، اداره کل توسعه امور میانجی‌گری و داوری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از متقاضیان واجد شرایط برای دریافت پروانه داوری و پروانه میانجی‌گری (بخش بدون آزمون ) دعوت به همکاری می‌نماید.

زمان ثبت نام متقاضیان واجد شرایط از روز دوشنبه ۲۰ شهریور لغایت روز جمعه ۳۱ شهریور خواهد بود.

ثبت‌نام در سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به نشانی hrtc.ir انجام می‌شود.

برای دانلود دفترچه راهنمای ثبت‌نام جذب داور و میانجیگر بدون آزمون کلیک کنید

 شرایط عمومی داوطلبان

۱- تدین به دین مبین اسلام و التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ولایت مطلقه فقیه

۲- حسن شهرت به امانت و دیانت و صحت عمل؛

۳- عدم اعتیاد به مواد مخدر روانگردان و عدم استفاده از مشروبات الکلی

۴- داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت از آن برای مشمولان

۵- نداشتن سابقه محکومیت مؤثر کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی

تبصره ۱: داوران اقلیت های دینی موضوع اصل سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید متدین به دین خود باشند.

تبصره ۲: با توجه به محدودیت قانونی مقرر در ماده ۴۷۰ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ به کارکنان شاغل در قوه قضاییه (اعم از قضایی و اداری) پروانه داوری داده نمی شود.

تبصره ۳: با توجه به محدودیت قانونی مقرر در تبصره ماده ۱۱ آیین نامه میانجیگری مصوب ۱۳۹۵ هیات وزیران به ضابطان دادگستری (اعم از عام و خاص) و کارکنان شاغل در قوه قضاییه (اعم از قضایی و اداری) پروانه میانجی گری داده نمی شود.

تذکر ۱: ثبت نام هم زمان برای دریافت پروانه داوری و میانجیگری بلامانع است. نحوه و شرایط ثبت نام ،همزمان در بخش پنجم همین دفترچه شرح داده شده است.

 شرایط اختصاصی

داوطلبان در دو بخش زیر بدون نیاز به شرکت در آزمون می توانند جهت پروانه داوری عمومی داوری تخصصی و میانجیگری تقاضای خود را در سامانه مربوطه ثبت نمایند. داوطلبان این بخش لازم است مدارک و مستندات مورد نیاز را در سامانه ثبت نام بارگذاری نمایند. پس از بررسی اولیه مدارک و در صورت تایید شرایط مندرج در دفترچه از داوطلبان دو بخش زیر جهت انجام سایر مراحل از جمله ارزیابی و مصاحبه دعوت به عمل می آید.

الف) بر اساس سوابق تحصیلی

داشتن یکی از شرایط زیر:

– مدرک سطح ۴ حوزه برای داوری ،عمومی، داوری تخصصی خانواده و میانجی گری

– مدرک دکترا در یکی از رشته های حقوق (همه گرایش ها)، الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و حقوق اسلامی، فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق حنبلی، فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق زیدی، فقه و حقوق شافعی، فقه و حقوق مالکی و فقه و حقوق مذاهب اسلامی برای داوری عمومی، داوری تخصصی خانواده و میانجیگری

– مدرک دکترا در یکی از رشته های علوم تربیتی (همه گرایش ها) روان شناسی (همه گرایش ها) مشاوره و راهنمایی، مددکاری اجتماعی، مددکاری قضایی، مطالعات خانواده، مطالعات زنان گرایش زن و خانواده، مطالعات زنان و خانواده گرایش حقوق خانواده و جامعه شناسی (همه گرایش ها) برای داوری تخصصی خانواده و میانجیگری

تذکر : فارغ التحصیلان مقطع دکترا باید دارای گواهی موقت پایان تحصیلات یا دانشنامه دکترا باشند.

ب) براساس سوابق شغلی و حرفه ای

داشتن یکی از شرایط زیر:

– حداقل ۵ سال سابقه اشتغال در مناصب قضایی برای داوری عمومی، داوری تخصصی خانواده و میانجی گری

– حداقل ۱۰ سال سابقه برای اعضای هیأت علمی دانشگاه در یکی از رشته های حقوق (کلیه گرایش ها) الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و حقوق اسلامی، فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق حنبلی، فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق زیدی، فقه و حقوق شافعی، فقه و حقوق مالکی و فقه و حقوق مذاهب اسلامی برای داوری عمومی، داوری تخصصی خانواده و میانجیگری

– حداقل ۱۰ سال سابقه برای اعضای هیأت علمی دانشگاه در یکی از رشته های علوم تربیتی (همه گرایش ها)، روان شناسی (همه گرایش ها)، مشاوره و راهنمایی، مددکاری اجتماعی، مددکاری قضایی، مطالعات خانواده، مطالعات زنان گرایش زن و خانواده، مطالعات زنان و خانواده گرایش حقوق خانواده و جامعه شناسی (همه گرایش ها) برای داوری تخصصی خانواده و میانجیگری

– حداقل ۱۰ سال سابقه برای اعضای هیأت علمی دانشگاه در یکی از رشته های تخصصی دیگر برای داوری تخصصی

– حداقل ۱۰ سال سابقه برای وکلا، کارکنان اداری دادسراها و محاکم، اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف، سردفتران اسناد رسمی در یکی از رشته های حقوق (همه گرایش ها)، الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و حقوق اسلامی، فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق حنبلی، فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق زیدی، فقه و حقوق شافعی، فقه و حقوق مالکی و فقه و حقوق مذاهب اسلامی برای داوری عمومی، داوری تخصصی خانواده و میانجیگری و یا رشته های علوم تربیتی (همه گرایش ها)، روان شناسی (کلیه گرایش ها)، مشاوره و راهنمایی، مددکاری اجتماعی، مطالعات خانواده و جامعه شناسی برای داوری تخصصی خانواده و میانجی گری

– حداقل ۱۰ سال سابقه برای نمایندگان حقوقی ادارات برای داوری عمومی، داوری تخصصی خانواده و میانجیگری بر اساس مقررات ماده ۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی مصوب سال ۱۳۷۹ (ماده ۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی مصوب سال :۱۳۷۹ وزارتخانه ها مؤسسات دولتی و وابسته به دولت شرکت های دولتی نهادهای انقلاب اسلامی و مؤسسات عمومی غیر دولتی شهرداری ها و بانکها می توانند علاوه بر استفاده از وکلای دادگستری برای طرح هرگونه دعوی یا دفاع و تعقیب دعاوی مربوط از اداره حقوقی خود یا کارمندان رسمی خود با داشتن یکی از شرایط زیر به عنوان نماینده حقوقی استفاده نمایند:
۱- دارا بودن لیسانس در رشته حقوق با دو سال سابقه کارآموزی در دفاتر حقوقی دستگاههای مربوط
۲- دو سال سابقه کار قضایی یا وکالت به شرط عدم محرومیت از اشتغال به مشاغل قضاوت یا وکالت تشخیص احراز شرایط یاد شده به عهده بالاترین مقام اجرایی سازمان یا قائم مقام قانونی وی خواهد بود). ارائه معرفی نامه نمایندگی حقوقی به مراجع قضایی الزامی است؛

– حداقل ۱۰ سال سابقه اشتغال به روان شناسی یا مشاوره منوط به ارائه پروانه تخصصی از سوی نظام روان شناسی و مشاوره یا سازمان بهزیستی برای داوری تخصصی خانواده و میانجیگری

تبصره۱: قضات و کارکنان اداری دادگستری دارای ۲۹ سال سابقه که تمایل برای دریافت پروانه داوری عمومی تخصصی خانواده و یا میانجیگری را دارند، می توانند پس از ثبت نام در سامانه در فرایند احراز صلاحیت قرار گرفته و پس از بازنشستگی پروانه خود را دریافت نمایند.

تبصره ۲ :کارکنان و اعضای شورای حل اختلاف براساس ماده ۳۶ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب سال ۱۳۹۵ در صورتیکه تخلفات بند پ، ت و ث را نداشته باشند می توانند در فراخوان جذب همکاری داوری بدون آزمون ۱۴۰۲ ثبت نام نمایند.

تبصره ۳ : قضات دارای حداقل ۱۰ سال سابقه قضایی، اعضای هیأت علمی دانشگاه ها دارای درجه دانشیاری و بالاتر با ۱۰ سال سابقه تدریس و تحقیق، وکلا و کارشناسان رسمی با حداقل ۱۵ سال سابقه فعالیت از ارزیابی و مصاحبه و شرکت در دوره آموزشی بدو خدمت معافند. همچنین استادان سطوح عالی و درس خارج حوزه های علمیه (پایه ۷ به بالا) برای داوری عمومی یا خانواده از ارزیابی و مصاحبه معافند.

 امتیازات قانونی

الف) ایثارگران

بر اساس هماهنگی به عمل آمده با بنیاد شهید و امورایثارگران جهت ایثارگران، امتیازات زیر لحاظ شده است:

۱- ایثارگران نوع اول : کسب ۸۰% حد نصاب پذیرش آزمون

۲- ایثارگران نوع دوم : کسب ۹۰% حد نصاب پذیرش آزمون

ایثارگران نوع اول شامل

– جانبازان

– آزادگان

-همسر و فرزندان شهدا

-همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر؛

– همسر و فرزندان آزادگان دارای یک سال و بالای یک سال اسارت

– پدر مادر خواهر و برادر شهید

ایثارگران نوع دوم شامل

– رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها؛

– همسر و فرزندان رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها؛

-فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد؛ – فرزندان آزادگان کمتر از یک سال اسارت

تذکر: مراجع تأیید مدت حضور داوطلبانه در جبهه ها عبارتند از :

۱- معاونت نیروی انسانی هر یک از ردههای نیروهای مسلح در مورد رزمندگان متبوع خود؛ .

۲- معاونت نیروی انسانی سازمان بسیج مستضعفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد بسیجیان و نیروهای مردمی اعم از مستخدمین دولت و صاحبان مشاغل و صنوف آزاد و افراد فاقد شغل؛

۳- معاونت توسعه منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی در مورد جهادگران.

(ب) اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف

جهت اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف امتیازات زیر لحاظ شده است:

۱- دارندگان حداقل ۳۶ ماه سابقه و بیشتر کسب ۸۰٪ حد نصاب پذیرش آزمون؛

۲- دارندگان حداقل ۲۴ ماه سابقه : کسب ۸۵٪ حد نصاب پذیرش آزمون؛

۳- دارندگان حداقل ۱۲ ماه سابقه : کسب ۹۰% حد نصاب پذیرش آزمون.

ج) داوطلبان بومی

به داوطلبان توصیه می شود محل های مربوط به استان بومی خود را انتخاب نمایند.

به داوطلبی، بومی گفته می شود که متولد یا ساکن با سابقه ده سال سکونت در همان شهرستان باشد، بومی بودن افراد از طریق ذیل احراز می گردد:
شهرستان محل تولد مندرج در شناسنامه داوطلب با شهرستان مورد تقاضا یکی باشد.

تذکر: با توجه به تقسیمات کشوری در سال های مختلف در صورت اختلاف یا ابهام در خصوص شهرستان محل تولد ملاک عمل نظر اداره ثبت احوال استان مربوطه خواهد بود.

– استفاده از اولویت بومی از طریق سکونت به موجب تایید ساکن بودن و حداقل ده سال سکونت با ارائه استشهاد محلی ممهور به مهر نیروی انتظامی (پاسگاه یا کلانتری محل) در شهرستان مورد تقاضا خواهد بود.

تبصره: داشتن گواهی تحصیل در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی یا دبیرستان در شهرستان محل مورد تقاضا با تایید اداره آموزش و پرورش شهرستان مربوطه میتواند به عنوان قسمتی از ده سال سابقه سکونت به شرط استشهاد محلی مبنی بر تایید ساکن بودن فعلی فرد در شهرستان مورد تقاضا مورد محاسبه قرار گیرد.

تذکر: مبنای شهرستان برای تعیین بومی بودن تقسیمات کشوری در اولین روز ثبت نام برای آزمون می باشد.

نمره مکتسبه داوطلب بومی شهرستانی با ضریب (یک و یک دهم) (۱/۱) محاسبه و ملاک عمل قرار می گیرد.

د) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ازای تأهل و نیز هر فرزند دو (۲) نمره مجموعاً حداکثر تا ده (۱۰) نمره، به نمره مکتسبه در آزمون کتبی داوطلبان متاهل و یا دارای فرزند اضافه می شود.

تبصره : اعطای امتیازات فوق مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه داوطلب یا فرزند ،ایشان بالای ۲٫۵ نباشد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. سه مرحله بیشتر ثبت نشد و خطای آپلود مدارک رو میداد تا دوم مهر هم ثبت نام رو تمدید نکردن لطفا برای تکمیل ثبت نام راهنمایی کنید

  2. ایا من نیروی انتظامی پیمانی بودم و پیمانی ام تمام شده میتونم یل نه الانم عضو شورای معتمد پلیس فراجا تهران بزرگ هستم

  3. خیلی خوشحال نباشید ما سال ۹۷ شرکت کردیم سال ۹۸ نتیجه اومد سال ۹۹ مصاحبه بر گزار شد سال ۱۴۰۱ نتیجه مصاحبه اومد.سال ۱۴۰۲ دوباره یه سری منابع گذاشتن که بخونیم امتحان بگیرن اگه قبول شدیم بریم برای مراحل بعد که نمی‌دونم چیه و بعدش چکار میخواد بشه.

    1. واقعا حق گفتی!
      اینا فکر میکنن مردم عمر نوح دارن که چندسال بشینن منتظر تا ببینن کی مجوز بشون میدن یا نمیدن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا