آغاز طرح یارانه مضاعف فجرانه از امروز/ افزایش ۲۲۰ هزار تومانی یارانه مشمولانِ طرح

پایگاه خبری اختبار- مرحله جدید کالابرگ الکترونیکی در قالب طرح فجرانه به مدت ۳ ماه از امروز تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد و اعتبار خرید کالا از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

به گزارش اختبار، در حالی ۸ ماه از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به صورت سراسری در کشور می‌گذرد که از امروز این طرح در قالب «فجرانه» به مدت ۳ ماه به گونه‌ای اجرا می‌شود که «شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است؛ به عبارتی با این افزایش اعتبار، تورم ایجادشده کالاهای اساسی پوشش داده می‌شود و قیمت سبد ۱۱ قلم غذایی برای مشمولان به جای ۷۴۳ هزار تومان به نرخ روز، ۵۲۳ هزار تومان براساس قیمت سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

در این مرحله سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد، به این معنی که قیمت روز سبد مشتمل بر ١١ قلم، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز (به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان) از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

به عبارتی یارانه پرداختی دولت باتوجه به افزایش اعتبار تشویقی به ترتیب برای گروه‌های یک تا سه درآمدی در صورت خرید اقلام تعریف شده در سبد غذایی از ۴۰۰ هزارتومان به ۶۲۰ هزارتومان و برای دهک‌های چهار تا هفت درآمدی از ۳۰۰ هزارتومان به ۵۲۰ هزارتومان افزایش یافته است که با این افزایش اعتبار، تورم ایجاد شده روی اقلام پوشش داده می‌شود و به این ترتیب قیمت روز سبدِ ١١ قلمی از ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان برای خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی معادل ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان خواهد بود که مابقی آن را دولت پرداخت می‌کند.

مبلغ حمایتی دولت به‌صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کنند و امکان جابه‌جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نبوده به‌عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد و فقط برای گروه لبنیات (شیر، پنیر و ماست) امکان‌پذیر است.

البته استفاده و خرید در طرح کالابرگ الکترونیک «اختیاری» است، اما استفاده از آن باعث بهره‌مندی از یارانه‌ای اضافه‌تر برای خانوارها می‌شود.

لازم به ذکر است برای سهولت خانوارها اپلیکیشن و شبکه ملی اعتبار (شما) بر اساس هر کدملی راه‌اندازی شده است تا با استفاده از آن، شرایطی برای سرپرستان خانواده فراهم شود تا بتوانند مانده اعتبار یارانه خود را مشاهده، ۲۱۱ هزار فروشگاه‌ متصل به طرح و لیست اقلام را پیدا و از آن فروشگاه‌ها به صورت اعتباری خرید کنند.

حتی ممکن است برخی افراد در زمان مراجعه به فروشگاه، کارت‌شان را با خود همراه نداشته باشند که از همین رو کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* میزان اعتبار باقی‌مانده به فرد را نشان می‌دهد و همچنین با کدی که به فرد داده می‌شود، فرد می‌تواند با در اختیار قرار دادن آن کد به فروشنده، خرید خود را انجام دهد.

عیدی فجرانه دولت به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره طرح فجرانه گفت: خانوارهای دهک‌های یک تا هفت جامعه مشمول دریافت یارانه ویژه دهه فجر هستند. به گفته او مشمولین دریافت یارانه کالابرگ تشویقی جمعیتی حدود ۶۱ میلیون ایرانی را شامل می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۴ دیدگاه ها

  1. برای گرفتن این کالابرگ فروشگاه ها ومغازها شلوغ توی این سرما باید صف بکشن ما بعد ار ۴۵ سال باید دقدقه نظارت و برنام ریزی داشته باشیم ستاد یارانه چرا فکری نمیکنه ولی طرف قسطی سال ۹۶ مسافرت یکبار رفته تندی قطع می‌کنند چرا

  2. واقعا دستشون درد نکنه با اینهمه لطفی که دولت به مردم داره و که با اون فجرانه بی نظیرش میشه یک گونی برنج خرید و در آخر درود به شرف این ملت شریف که تا این حد قانع هستن ولی بهتر نبود که بجای این کارا جلوی گرونی رو میگرفتن قیمتایی که بدون هیچ نظارتی ماه به ماه بالا میره و از کیفیت و کمیت اجناس هم روز به روز کاسته میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا