آیین نامه اجرایی بند (ن) تبصره (۱۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

مصوب 1402/1/20 هیئت وزیران

آیین نامه اجرایی بند (ن) تبصره (۱۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند

۱- قانون: بند (ن) تبصره (۱۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

۲- حساب: حساب کاهش آسیبهای اجتماعی موضوع قانون

۳- :وزارت: وزارت کشور (سازمان امور اجتماعی کشور)

۴- شورا: شورای اجتماعی کشور

۵- منابع: منابع دولتی و غیر دولتی اعم از اعتبارات ،هدایا کمکها مشارکتها و خیرین

۶- دستگاه اجرایی: دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

۷- برنامه ها: برنامه های مصوب شورا

ماده ۲- به منظور استفاده بهینه جلب و تجهیز و مدیریت هدفمند منابع در راستای پیشگیری و مقابله با آسیبهای اجتماعی حساب در خزانه داری کل کشور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح میگردد.

تبصره۱- منابع واریز شده به حساب قابل انتقال به سال بعد میباشد.

تبصره ۲- مانده منابع مرتبط با پیشگیری و مقابله با آسیبهای اجتماعی سال ۱۴۰۱ با رعایت مفاد قانون و این آیین نامه قابل مصرف است.

تبصره ۳- در صورت عدم هزینه کرد منابع توسط دستگاههای اجرایی و گروه های مردمی دارای مجوز از مراجع ذی ربط مانده منابع در پایان سال مالی به حساب منتقل میشود تا پس از بررسی و آسیب شناسی برنامه توسط وزارت مجدداً در اختیار همان دستگاه اجرایی یا با تصویب شورا در اختیار سایر دستگاههای اجرایی قرار گیرد.

ماده۳- در مواردی که اشخاص حقیقی یا حقوقی اهدا کننده موارد مصرف وجوه اهدایی خود را مشخص نمایند، با تصویب برنامه وجوه مذکور منحصراً در موارد تعیین شده مصرف خواهد گردید. در غیر این صورت با صلاحدید وزیر کشور صرف اجرای برنامه های اولویت دار مصوب شورا خواهد گردید.

ماده ۴- وجوه ،حساب برای اجرا و حمایت از برنامههای گروههای مردمی دارای مجوز از مراجع ذی ربط و دستگاههای اجرایی صرف برنامه های سلامت و ارتقای سرمایه اجتماعی و پیشگیری و مقابله با آسیبهای اجتماعی با اولویت ،اعتیاد ،طلاق، مفاسد اخلاقی مناطق جاد و سکونتگاههای غیررسمی زنان سرپرست خانوار خودسرپرست و بدسرپرست و کودکان کار خیابان میگردد.

ماده ۵- وزارت میتواند منابع غیر دولتی حساب را در بانکهای توسعه ای تخصصی، قرض الحسنه و صندوق کارآفرینی امید سپرده گذاری نموده و صرف تحقق مفاد ماده (۴) این آیین نامه نماید. نرخ سود سپرده گذاری در بانکهای عامل و نهادهای مالی براساس توافق با بانکهای مذکور تعیین خواهد شد.

ماده ۶- وزارت میتواند منابع این حساب را در قالب تسهیلات برای اجرای برنامه های مصوب شورا در حمایت از گروههای مردمی دارای مجوز از مراجع ذی ربط که در راستای تحقق مفاد ماده (۴) این آیین نامه اقدام مینمایند پرداخت نماید. نرخ تسهیلات اعطایی متناسب با میزان مشارکت منابع بانکی و صندوق کارآفرینی امید تعیین میگردد.

ماده ۷- وزارت موظف است برنامه دستگاههای اجرایی را با بازه سه ساله تا پایان اردیبهشت ماه دریافت و پس از بررسی و تصویب در شورا به دستگاههای اجرایی ابلاغ نماید.

ماده ۸- وزارت کشور موظف است گزارش عملکرد تصویب و اجرای برنامه ها را در بازه سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نماید.

محمد مخبر

معاون اول رئیس جمهور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا