ابطال قسمتی از دستورالعمل ارزیابی آزمون استخدامی آموزگاران سال ۱۴۰۲ درباره ضوابط سنجش سلامت جسمی و روانی داوطلبان

رای شماره 1750312 مورخ 1404/7/15 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

پیام رای:

بندهای ۱ـ۱، ۱ـ۲، ۱ـ۳، ۱ـ۴ و ۱ـ ۵ از دستورالعمل ارزیابی تکمیلی و صلاحیت عمومی آزمون استخدامی آموزگاران سال ۱۴۰۲ مبنی بر شرایط و ضوابط اختصاصی و سنجش سلامت جسمی و روانی آموزگاران به لحاظ خروج از حدود اختیارات وزارت آموزش و پرورش، ابطال شد

تاریخ دادنامه: 1404/۷/۱۵

شماره دادنامه: 140431390001750312

شماره پرونده: ۰۲۰۶۲۱۲

مرجع رسیدگی: هیئت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای حسن فارسی

طرف شکایت: وزارت آموزش و پرورش

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بندهای ۱-۱، ۱-۲، ۱-۳، ۱-۴ و ۱- ۵ از دستورالعمل ارزیابی تکمیلی و صلاحیت عمومی آزمون استخدامی آموزگاران سال ۱۴۰۲

گردش کار:

شاکی به موجب دادخواستی ابطال بندهای ۱-۱، ۱-۲، ۱-۳، ۱-۴ و ۱- ۵  از دستورالعمل ارزیابی تکمیلی و صلاحیت عمومی آزمون استخدامی آموزگاران سال ۱۴۰۲ را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته به طور خلاصه اعلام کرده است که:

“بند (ز) ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری بیان می دارد: «شرایط عمومی استخدام در دستگاه‌های اجرایی عبارتند از: داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی برای انجام کاری که استخدام می شوند؛ براساس آیین نامه ای که با پیشنهاد سازمان به تصویب هیئت وزیران می رسد.» لذا با توجه به این که «دستورالعمل ارزیابی تکمیلی و صلاحیت عمومی آزمون استخدامی آموزگاران سال۱۴۰۲» به تصویب هیئت وزیران نرسیده است بنابراین فاقد وجاهت قانونی می باشد و نمی توان با استناد به دستورالعمل فوق صلاحیت‌های دواطلب را بررسی نمود.

دادنامه‌های متعدّدی که به طرفیت آموزش و پرورش از دیوان عدالت اداری اصدار یافته است، مانند رأی ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۰۹۹۳۵۳۲ مورخ ۱۴۰۲/۴/۲۰ هیئت دیوان عدالت اداری نیز گویای موارد ذکر شده می باشد.”

شاکی همچنین به موجب لایحه رفع نقصی که با شماره ۵۳۹۰۵۵۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۸ در دفتر هیئت عمومی به ثبت رسیده، اعلام کرده است که: 

“با استناد به: ۱- بند (ز) از ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری که بیان می دارد: از جمله شرایط عمومی استخدام در دستگاه‌های اجرایی داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی برای انجام کاری است که استخدام می شوند  و این امر براساس آیین نامه ای است که با پیشنهاد سازمان به تصویب هیئت وزیران می رسد. لذا با توجه به این که «قسمت (الف) اهمّ شرایط و ضوابط اختصاصی و سنجش سلامت جسمی و روانی از دستورالعمل ارزیابی تکمیلی و صلاحیت عمومی آزمون استخدامی آموزگاران سال ۱۴۰۲» به تصویب هیئت وزیران نرسیده است فاقد وجاهت قانونی بوده و نمی توان با استناد به دستورالعمل فوق صلاحیت‌های دواطلبان را بررسی نمود.

۲- دادنامه شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۰۹۹۳۵۳۲ مورخ ۱۴۰۲/۴/۲۰ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری.

۳- دادنامه شماره ۹۸۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۳۱۶۲ مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری.

تقاضای ابطال بندهای ۱-۱، ۲-۱، ۱-۳، ۱-۴ و ۱-۵ از صفحات ۱۸ و ۱۹ دستورالعمل برگزاری ارزیابی تکمیلی و صلاحیت عمومی آزمون استخدامی آموزگاران سال ۱۴۰۲ را دارم.”

متن مقرره مورد شکایت 

“مرحله دوم) انجام معاینات پزشکی و بررسی ویژگی‌های جسمانی، روانی

الف) اهمّ شرایط و ضوابط اختصاصی و سنجش سلامت جسمی و روانی

………………………….

۱-۱) توانایی و مهارت گفتاری

– توانایی رعایت مخارج تمام حروف و اَدای کلمات و عبارات، به طور کامل و صحیح و نداشتن لکنت زبان به هر میزان.

۲-۱) قدرت بینایی

– داشتن دید ۱۰/۱۰ در یک چشم، پس از اصلاح با عینک و داشتن دید ۱۰+ ۱۶/۱۰ در دو چشم، پس از اصلاح با عینک.

– نداشتن هرنوع نقص میدان بینایی در یک یا هر دو چشم.

– نداشتن دوربینی غیرقابل درمان و نیستاگموس شدید هر دو چشم.

– نداشتن ضایعات وسیع، شدید و غیرقابل درمان در هر دو قرنیه.

– کوررنگی (برای رشته‌های آموزش ابتدایی و رشته هنر و رشته‌هایی که شناخت رنگ و طیف نوری در آنها ضروری می باشد، ممنوع بوده و در بقیه رشته‌ها بلامانع است).

– عدم وجود نابینایی در یک چشم.

۳-۱) قدرت شنوایی

– کمی شنوایی داوطلب نباید بیش از ۴۰ دسی بل باشد داوطلب باید صدای نجوا را از فاصله ۶ متری به خوبی بشنود.

۴-۱) قد، وزن، BMI

– براساس رأی وحدت رویه شماره ۱۰۷۳ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری این وزارت در راستای اعمال صلاحیت مقرّر در بندهای ۱ و ۳ آیین نامه بند (ز) ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشور می تواند با تعیین شرایط سلامت جسمانی، روانی و توانایی انجام کار داوطلبان را مورد سنجش قرار دهد.

۵ -۱) داشتن سلامت درموارد ذیل براساس تأیید پزشک معتمد آموزش و پرورش:

– پوست و مو.

– سر و صورت (گوش، گلو، بینی،گردن، فک و دندان‌ها).

– ریه‌ها و قفسه سینه.

– قلب و عروق

– سیستم کلیه‌ها و مَجاری ادراری و تناسلی.

– مغز و اعصاب.

– اعصاب و روان.

– ستون فقرات، استخوان و مفاصل.

– غدد متابولیک.

– خون و غدد لنفاوی.

– دستگاه گوارش.

– بیماری‌های عفونی، خود ایمنی و روماتولوژی، ناهنجاری‌های ژنتیکی مؤثر در اختلال (عملکرد مطابق فهرست).”

در پاسخ به شکایت مذکور، سرپرست دفتر حقوقی، املاک و معاضدت قضایی وزارت آموزش و پرورش به موجب لایحه شماره ۸۱۰/۲۴۸۲۱۱ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۳ ضمن ارسال لایحه شماره ۷۱۰/۲۰۸۳۲۳ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴ رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی داده که متن آنها به قرار زیر است:

“۱- در راستای اجرای تکالیف مندرج در اصول ۶۰ و ۱۳۸ قانون اساسی که صدور بخشنامه‌های اداری را در زمره مسئولیت‌های هر یک از وزرا قرار داده مقام عالی وزارت آموزش و پرورش در حدود وظایف خویش و با اختیارات تجویزی از مقنّن از جمله مواد ۱ و آیین نامه اجرایی بند (ز) ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری (به شماره ابلاغی ۴۴۱۷۸/۸۸۳۸۴ مورخ ۱۳۸۹/۴/۲۳ هیئت وزیران) بندهای ۱ و ۲ ماده ۱۲ قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش، دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصّصی برای استخدام افراد در دستگاه‌های اجرایی به شماره ۱۰۱۲۴۳ مصوّب سازمان اداری و استخدامی کشور، مفاد مجوّز شماره ۹۹۶۶۵ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۳، بررسی اسناد و مدارک داوطلبان و بررسی ویژگی جسمانی و روانی آنان در راستای جذب و تأمین منابع انسانی شایسته، کارآمد، متعهّد و برخوردار از صلاحیت‌ها و شایستگی‌های لازم متناسب با مبانی و ارزش‌های اسلامی و انقلابی در دوره‌های مختلف تحصیلی، معطوف به بندهای ۳-۲ و ۳- ۵ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ابلاغی مقام معظم رهبری و اجرایی نمودن راهکارهای ۱۰/۲ و ۱۱/۴ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دستور العمل ارزیابی تکمیلی و صلاحیت عمومی آزمون استخدامی آموزگاران سال ۱۴۰۲ (دستورالعمل موضوع ابطال) را صادر نمود. بنابراین اقدام مزبور با پشتوانه تقنینی اجرای منصوص قانون و عدم تبعیض بین اشخاص با شرایط یکسان و توجه به مقرّرات مندرج در بندهای بعدی صورت گرفته است.

۲- یکی از شرایط عمومی داوطلبان استخدام در دستگاه‌های اجرایی که در بند (ز) ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری مورد تصریح مقنّن قرار گرفته داشتن سلامت جسمانی، روانی و توانایی انجام کار در پُست مورد نظر می باشد. در این راستا، آیین نامه اجرایی ماده مزبور با موضوع سنجش سلامت جسمانی و روانی داوطلبان استخدام، (مصوبه ۴۴۱۷۸/۸۸۳۸۴ مورخ ۱۳۸۹/۴/۲۳ هیئت وزیران) به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و با رعایت جزء (ط) بند ۱ مصوبه شماره  ۱۵۸۷۹۵/ت۳۸۸۵۶ه- مورخ ۱۳۸۶/۱۰/۱ هیئت وزیران تصویب شده است. به موجب بندهای ۱ و ۳ آیین نامه اجرایی ذکر شده دستگاه‌های اجرایی موظّفند سلامت جسمانی و روانی داوطلبان استخدام را از طریق آزمون علمی، مصاحبه تخصّصی و معاینات پزشکی برای استخدام در پُست مورد نظر مورد سنجش قرار دهند. همچنین به موجب ماده ۳ تصویب نامه شماره ۴۴۱۷۸/۸۸۳۸۴ مورخ ۱۳۸۹/۴/۲۳ هیئت وزیران، دستگاه‌های اجرایی اختیار دارند تا صلاحیت و توانایی انجام کار داوطلبانی که برای آن استخدام می شوند را از طریق آزمون علمی، مصاحبه تخصّصی و معاینات پزشکی احراز نمایند. همچنین مستند به مواد ۳ و ۴ آیین نامه اجرایی بند (ز) ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری (موضوع سنجش سلامت جسمانی و روانی داوطلبان استخدام مصوبه ۴۴۱۷۸/۸۸۳۸۴ مورخ ۱۳۸۹/۴/۲۳ هیئت وزیران) در صورت بروز مشکل و اعتراض داوطلبان استخدام به معاینات پزشکی مرجع نهایی رسیدگی به توانایی جسمی و روانی انجام کار شورای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان مربوط می باشد.

۳- با توجه به ضرورت و اهمیت سلامت روانی و جسمانی منادیان تعلیم و تربیت و به دلیل نقشی که در سلامت فکری و روانی دانش آموزان ایفا می کنند خصوصیات فردی آنان بیش از سایر طبقات اجتماعی حایز اهمیت می باشد در این راستا در طرح طبقه بندی معلمان و در قسمت شرایط احراز مشاغل داشتن سلامت جسمانی معلمان مورد تأکید واضع قرار گرفته است. بنابراین تدریس معلمانی که به واسطه نقص و ضعف جسمانی از جمله تلفّظ حروف فارسی با مشکل مواجه می باشند قطعاً موجب ایجاد عسر و حرج و رکود در فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس خواهد شد در قضیه مبحوثٌ عنه، معلم ابتدایی که قدرت تلفّظ حرف الفبای پُرکاربرد (سین) را ندارد، قطعاً قادر نخواهد بود در حساس ترین مقطع تحصیلی (ابتدایی) چنین امری را به نوپایان بیاموزد این در حالی است که معلم برای دانش آموز ابتدایی مهمترین الگو و سرلوحه و پایه آموزش و یادگیری است. کافی است یک درس در مقطع ابتدایی را در نظر بگیریم شاید بالغ بر ۲۰ یا ۳۰ بار حرف (سین) تکرار می شود آیا در این شرایط معلم می بایست منحصراً مستمع باشد و دانش آموزان مطلب را قرائت کنند آیا زوایای تالی فاسد الزام به استخدام معلمی که قدرت تلفّظ صحیح حروف را دارا نیست مورد بررسی قرار گرفته است. آیا قضات دیوان حاضر هستند فرزند خود را به چنین معلمی جهت تعلیم و تربیت بسپارند؟ بنابراین حکایت معلمان متفاوت و منحصر به فرد بوده و همانند برخی از مشاغل نمی باشد که نیاز به تلفّظ صحیح کلمات کمتر احساس می گردد. نتیجه این که فلسفه عدم پذیرش شاکی و افراد مشابه قطعاً ایجاد محیط تعلیم و تربیت متعارف و صحیح و التفات به دانش آموزان و آینده آنان می باشد.

۴- در بند۱۳ ماده۱۰ قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش وپرورش مصوّب ۱۳۶۶/۱۱/۲۵ و تبصره ۴ ماده ۱ و تبصره ۱ ماده ۲ آیین نامه اجرایی آن مصوّب ۱۳۸۴/۹/۲ یکی از وظایف آموزش و پرورش انجام اقدامات لازم به منظور تأمین حفظ و ارتقاء سلامت جسمی و روانی دانش آموزان و معلمان می باشد و حتّی وزارت آموزش و پرورش موظّف گردیده درس سلامت را در برنامه آموزش ضمن خدمت معلمان تدوین و از طریق مکانیزم‌های کاربردی در ارتقای سلامت آنان اهتمام خود را به کار گیرد.

۵ – رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۹۷۱۰۰۹۰۹۰۵۸۰۱۳۱۲ مورخ ۱۳۹۷/۵/۹، راجع به صلاحیت وزارت آموزش و پرورش در تعیین شرایط لازم برای توانایی انجام مشاغل آموزشی جهت تدریس به دانش آموزان مقرّر می دارد؛ اولاً استخدام در دستگاه‌های اجرایی تابع شرایط عمومی و اختصاصی مذکور در قانون مدیریت خدمات کشوری است و برابر بند (ز) ماده ۴۲ قانون مذکور داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی افراد برای انجام کاری که استخدام می شوند به موجب آیین نامه ای که به تصویب هیئت دولت می رسد موکول شده است و در ماده۳ تصویب نامه شماره ۸۸۳۸۳/۴۴۱۷۸ مورخ ۱۳۸۹/۴/۲۳ هیئت دولت به دستگاه‌های اجرایی این اختیار داده شده است تا صلاحیت و توانایی انجام کار داوطلبانی که برای آن استخدام می شوند را از طریق آزمون علمی، مصاحبه تخصصی و معاینات پزشکی احراز نمایند.

ثانیاً، معیارهای توانایی جسمی و شرایط فیزیکی مناسب افراد برای تصدّی هر شغل موضوعی تخصّصی می باشد و در ارتباط با موضوع مورد بحث، وزارت آموزش و پرورش به عنوان مرجع تخصّصی صلاحیت دارد شرایط لازم برای توانایی انجام مشاغل آموزشی را جهت تدریس به دانش آموزان در دستورالعمل نحوه انجام معاینات و تأیید صلاحیت‌های پزشکی آزمون استخدام پیمانی تعیین نماید و در اطّلاعیه استخدامی مربوطه نیز به سنجش توانایی افراد برابر ضوابط فوق اشاره شده است.

ثالثاً: مصوبه مورد شکایت در مورد شرایط احراز شغل آموزشی است و با اصل ۲۸ قانون اساسی مبنی بر آزادی افراد مغایرتی ندارد و رابعاً: شورای نگهبان نیز آن را خلاف موازین شرع مقدس ندانسته است، بنابراین مقرره مورد شکایت از جهت این که در چهارچوب اختیار قانونی مرجع صدور بوده و مغایرتی نیز با قوانین و شرع ندارد، قابل ابطال تشخیص داده نشد.

۶- مطابق بندهای ذیل ماده ۶ قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش تصویب مقرّرات و اصول لازم برای گزینش تخصّصی و تربیت و استخدام معلمان بررسی و تصویب طرح‌های توسعه در مراحل و رشته‌های مختلف تحصیلی براساس احتیاجات نیروی انسانی با توجه به امکانات کشور بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش نهاده شده است به عبارت دیگر شورای مزبور اختیار درج شرایط لازم مربوط به تربیت و استخدام معلمان وزارت آموزش و پرورش را دارد.

۷- به استناد ماده ۴۳ قانون مدیریت خدمات کشوری دستگاه‌های اجرایی می توانند با لحاظ نمودن قوانین و مقرّرات قبلی، شرایطی علاوه بر شرایط عمومی استخدام را ملاک عمل قرار دهند. همچنین برابر آراء وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه‌های ۹۶۱۰۰۹۰۹۰۵۸۰۰۴۷۴ و ۹۶۱۰۰۹۰۹۰۵۸۰۰۴۷۵ مورخ ۱۳۹۶/۵/۱۷ و ۹۷۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۸۴۱ مورخ ۱۳۹۷/۹/۲۰ شرایط قید شده در آگهی‌های استخدامی که داوطلبان با آگاهی از این موضوع در آزمون شرکت کرده اند الزام آور می باشد.

۸ – تمسّک و توسّل شاکی به وضعیت و حالت سابق مبنی بر این که قبلاً به عنوان سرباز معلم در مدارس دولتی مشغول به خدمت بوده و صلاحیت جسمی، روحی و روانی ایشان در آن زمان مورد تأیید قرار گرفته و در نتیجه برای استخدام پیمانی حق مکتسبه ایجاد شده به دلایل ذیل مخدوش می باشد.

الف) براساس رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۹۹۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۰۲۵۷ مورخ ۱۳۹۹/۲/۱۶ و قانون خدمت نظام وظیفه عمومی مصوّب سال۱۳۶۳ و اصلاحات بعدی آن خدمت کارکنان وظیفه جنبه تکلیفی داشته و داوطلبانه محسوب نمی شود تا متضمّن حق مکتسبه به منظور استخدام باشد.

ب) برابر رأی وحدت رویه شماره ۱۰۳ و ۱۰۴ مورخ ۱۳۹۱/۳/۸ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ایام تدریس به عنوان سرباز معلمی قابل احتساب به عنوان سابقه معلمی نیست تا موجد حقی جهت استخدام گردد؛ همچنان که هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در دادنامه شماره ۹۸۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۲۳۶۷ الی ۹۸۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۲۳۹۶ مورخ ۱۳۹۸/۸/۱۴ به صراحت اعلام نموده که الزام به استخدام پیمانی سرباز معلم‌ها پس از اتمام خدمت سربازی بر خلاف قانون می باشد. همچنین مقرّرات ماده واحده قانون الحاق ماده ۶ مکرر به اساسنامه نهضت مصوّب ۱۳۷۷ و مقرّرات قانون لغو مواد ۶ و ۶ مکرّر الحاقی اساسنامه مصوّب ۱۳۸۰ و رأی وحدت رویه شماره ۱۱۸۲- ۱۳۸۶/۱۰/۹ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری متضمّن عدم الزام دستگاه اجرایی جهت استخدام نیروهای سرباز معلم می باشد نیز به موجب رأی شماره ۶۳ – ۱۳۹۶/۴/۱۶ هیئت تخصّصی پژوهشی و فرهنگی دیوان عدالت اداری سربازان معلمی که پس از دوره خدمت بنا بر ضرورت تا پایان سال تحصیلی به صورت حق التدریس در آموزش و پرورش شاغل می شود از شمول استخدام مطابق قانون تعیین تکلیف معلمین حق التدریس خارج می باشند.

ج) با توجه به این که مراحل جذب سرباز معلم و امریه، با استخدام در دستگاه دولتی اساساً تفاوت دارد؛ بنابراین استخدام در ارگان‌های دولتی و از جمله آموزش و پرورش، مستلزم طی مراحل مصاحبه معاینات پزشکی و گزینش مجدّد خواهد بود لذا صلاحیت‌های شغلی جسمانی و روانی افراد بر اساس مجوّز ۹۹۶۶۵ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۳ سازمان اداری و استخدامی کشور در زمان قبولی افراد در آزمون صلاحیت‌های علمی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و گزینش و مصاحبه و معاینه قبل مربوط به سرباز معلمی با توجه به وجود رقابت مندرج در ماده۱۳ قانون استخدام کشوری قابل طرح سابقه و حق مکتسب نخواهد بود.

با اوصاف فوق خدمت به عنوان سرباز معلم که از باب تکلیف و انجام وظیفه صورت گرفته، نمی تواند با کمک اصل استصحاب به آینده و استخدام بعدی وی سرایت نماید چه این که توسل به حالت سابقه در زمانی کاربرد دارد که هیچ گونه دلایل و قرائن مخالف آن وجود نداشته باشد و برای رفع تحیّر به اصل استصحاب و تقبّل حالت سابق، روی آوریم در حالی که در قضیه مبحوثٌ عنه، عدم سلامت جسمانی شاکی توسط معاینات پزشکی که حسب مورد دلیل یا اماره می باشند احراز گردیده و با وجود دلیل و اماره جایی برای رجوع به اصل و حالت سابقه باقی نمی ماند.

همچنین سلامت جسمانی و روانی افراد یک امر ثابت و دایمی نمی باشد بلکه ممکن است استمرار آن در طول زمان با توجه به وضعیت و شرایط فردی و نوعی تغییر پذیر یا متوقف گردد.

۹- در خصوص توجیه شاکی مبنی بر عدم دسترسی به اطّلاعات و مستندات استخدامی و محرمانه بودن اسناد و مداک مستحضر می دارد؛ تمام اسناد و مدارک مورد نیاز و مورد ادّعای نامبرده در دفترچه آزمون استخدامی انتشار عمومی یافته و در سایت سنجش قابل دسترسی و دریافت رایگان می باشد همچنین شیوه نامه‌ها و اطّلاعیه‌های تخصّصی مورد نیاز به صورت عمومی در درگاه اینترنتی آموزش و پرورش بارگذاری شده و افراد بنا به نیاز می توانند مستندات مورد نیاز را از آن اخذ کنند.

ضمناً در خصوص ابطال کارگروه‌های ارزیابی صلاحیت‌ها و …. طی رأی شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۰۹۹۳۵۳۲ مورخ ۱۴۰۲/۴/۲۰ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع تقاضای ابطال شیوه نامه بررسی اسناد، مدارک و انجام مصاحبه استخدامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت وزارت آموزش و پرورش از محل هشتمین آزمون مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی در دی ماه سال ۱۳۹۸ (موضوع بخشنامه شماره ۴۹/۷۱۰ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۲ معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش)، کانون‌های ارزیابی دارای مجوز هیئت وزیران می باشد.

بنا به مراتب ذکر شده و با تصریح وجود ایرادات شکلی و دفاعیات یاد شده و با تأکید بر این مهم که اقدامات این وزارت در موضوع شکایت برابر دستورالعمل ابلاغی سازمان اداری و استخدامی کشور بوده و تخطّی از آن مقرّرات صورت نگرفته است، رد شکایت شاکی مورد استدعاست.”

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴۰۴/۷/۱۵ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیئت عمومی

با توجه به این که به موجب بند (ز) ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین ضوابط برخورداری از سلامت جسمانی و روانی و توانایی برای انجام کار به تصویب آیین نامه هیئت وزیران موکول شده و در آراء شماره ۹۸۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۳۱۶۲ مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵ و شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۰۹۹۳۵۳۲ مورخ  ۱۴۰۲/۴/۲۰ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری نیز بر این امر تأکید گردیده، بنابراین وزارت آموزش و پرورش در این موضوع اختیاری برای تعیین ضوابط ندارد و به همین جهت وضع بندهای ۱-۱، ۱-۲، ۱-۳، ۱-۴ و ۱- ۵ دستورالعمل مورد اعتراض به لحاظ اقدام خارج از حدود اختیار وزارت آموزش و پرورش مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوّب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود. این رأی براساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوّب ۱۴۰۲/۲/۱۰) در رسیدگی و تصمیم گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است.

رئیس هیئت عمومی دیوان عدالت اداری – احمدرضا عابدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا