ارائه دو طرح پیشگیری از خشونت و پروتکل اختلالات روانپزشکی برای کنترل طلاق

پایگاه خبری اختبار-  مسعود فیروزی مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، با بیان گزارشی از وضعیت طلاق در کشور، از ارائه دو طرح با عنوان های طرح پیشگیری از خشونت و دیگری پروتکل اختلالات روانپزشکی به دادگستری خبر داد.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، مسعود فیروزی در خصوص مراکز مشاوره قبل از طلاق سازمان بهزیستی اظهار کرد: براساس قانون، مشاوره قبل از طلاق اجباری است و کلیه مراکز بهزیستی که مورد تایید دادگستری هستند، در سامانه نوبت‌دهی یا سامانه زمان و بعد سامانه تصمیم ثبت شدند.

تاسیس سامانه تصمیم زیر نظر دادگستری و بهزیستی

وی افزود: دادگستری و بهزیستی استان سامانه تصمیم و روند مشاوره را در سال ۹۵ افتتاح کردند.

وی افزود: ما ۷۶ مرکز در استان داریم که ۳۲ مرکز در مشهد قرار دارند. پراکندگی جغرافیایی این مراکز به گونه‌ای است که افراد به راحتی دسترسی داشته باشند. در مناطقی که میزان طلاق بالاتر بوده، تعداد این مراکز نیز بیشتر است.

فیروزی بیان کرد: متقاضی بر اساس محل سکونت خود در سامانه زمان ثبت نام کرده و یکی از مراکز مشاوره مورد تایید دادگستری و بهزیستی در سطح استان را انتخاب و به مرکز مراجعه می‌کند. پس از مراجعه حداقل ۴۵ روز باید بگذرد تا فرایند ۵ جلسه مشاوره که شامل ۳ جلسه مشاوره روانشناختی، یک جلسه مشاوره حقوقی و یک جلسه مددکاری است را طی کند. اگر خود مراجع موافق باشد و روانشناس نیز تشخیص دهد، ممکن است تعداد جلسات افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: طی این ۴۵ روز زوجین یا زوج و یا زوجه مراجعه کرده و مورد مشاوره قرار می‌گیرند. اگر مشکلات جدی و مزمن و رابطه خیلی مشکل‌دار نباشد، ممکن است تحت تاثیر مشاوره قرار گیرند، منصرف شده و سازش کنند، در نتیجه پرونده قضایی برای آن‌ها تشکیل نمی‌شود. برخی مراکز برای زوجینی که فرزند دارند، جلساتی می‌گذارند و خدمات کاهش آسیب داده می‌شود.

میزان سازش زوجین در مراکز مشاوره بهزیستی ۲۵ درصد است

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان سازش زوجین در مراکز مشاوره بهزیستی ۲۵ درصد است، عنوان کرد: حداقل یک‌چهارم افرادی که در سامانه ثبت نام کرده‌اند، طی ۴۵ روز سازش می‌کنند که نسبت به میانگین کشوری یعنی ۱۸ تا ۲۲ درصد، بالاتر است؛ زیرا نظارت‌های ما دقیق بوده، آموزش‌های مستمر به روانشناسان می‌دهیم، همکاری دادگستری و بهزیستی نیز خوب است، بهزیستی هم بابت مشاوره‌ها یارانه می‌دهد. افرادی که توانایی پرداخت حق مشاوره را ندارند رایگان پذیرش می‌شوند که ۲۰ درصد مشاوره‌‎های ما در ماه رایگان است.

فیروزی اضافه کرد: در مدت ۴۵ روز ۷۵ درصد زوجین سازش نمی‌کنند و متقاضی طلاق هستند که درخواست آن‌ها ثبت می‌شود و بعد مراحل را طی می‌کنند. تعدادی به دادگستری مراجعه کرده و طلاق می‌گیرند اما تعدادی نیز ممکن است در طی فرایند منصرف شوند که این آمار در اختیار ما قرار ندارد. هدف اساسی این است که پرونده قضایی تشکیل نشود و زوجین بتوانند مشکلات خود را با زوج‌‎درمانی و مداخلات روانشناختی، حقوقی و مددکاری حل کنند.

تعرفه جلسات بعد از سازش؛ هر جلسه ۱۰۰ هزار تومان

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بعد از سازش عده‌ای برای ادامه جلسات به مرکز دعوت می‌شوند و بهزیستی بابت این موارد یارانه هم می‌دهد، یعنی با تعرفه آزاد حساب نمی‌شود. در حال حاضر تعرفه آزاد برای ۴۵ دقیقه مشاوره توسط فوق لیسانس روانشناسی ۲۳۰ و دکتری ۲۷۰ هزار تومان است اما در این طرح تعرفه هر جلسه ۱۰۰ هزار تومان یعنی کمتر از نصف است که مراکز و بخش غیر دولتی نیز همکاری می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

۶ دلیل اصلی برای مراجعه طلاق

وی با اشاره به اینکه تقریبا ۵۸ درصد متقاضیان طلاق زوجه، ۱۱ درصد زوج و مابقی نیز توافقی است، تصریح کرد: متاسفانه طلاق‌های وکالتی نیز مقداری افزایش پیدا کرده است. ۶ دلیل اصلی برای مراجعه طلاق، خشونت خانگی یا پرخاشگری، اعتیاد، خیانت، اختلال روانپزشکی، مهارت‌های زندگی و ارتباطی ضعیف و مشکلات یا اختلالات جنسی بوده و دلایل دیگری مانند مشکلات اقتصادی، بیکاری، بی‌مسئولیتی و غیره یکی از طرفین نیز وجود دارد.

ارائه دو طرح خشونت خانگی و پیشگیری از خشونت و پروتکل اختلالات روانپزشکی

فیروزی در خصوص شورای راهبری کنترل پدیده طلاق گفت: استانداری این شورا را تشکیل داد که جلسات آن هر دو یا سه هفته یک بار در بهزیستی تشکیل می‌شود. در جلسات افراد علمی و صاحب صلاحیت از مراکز غیر دولتی استان و مراکز مشاوره غیر دولتی که منتخب شدند، حضور دارند و جلسات به ریاست مدیرکل بهزیستی استان برگزار می‌شود. در این شورا معمولا مسائل علمی را مطرح می‌کنیم. دو طرحی که به دادگستری ارائه دادیم یکی طرح خشونت خانگی و پیشگیری از خشونت و دیگری پروتکل اختلالات روانپزشکی بوده است.

منبع: ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا