اما و اگرهای برگزاری کنکورهای سراسری سال ۱۳۹۹

سایه کرونا بر سر آزمون‌های سراسری

پایگاه خبری اختبار- درحالیکه تا برگزار آزمون دکتری سال ۱۳۹۹ تنها چند روز باقی مانده است، برگزاری آزمون‌های سراسری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و برخی نمایندگان مجلس از احتمال تعویق این آزمون‌ها خبر می‌دهند. این در حالی است که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تأکید دارد و از داوطلبان می‌خواهد نگران نباشند.

به گزارش اختبار، در زمان‌بندی اولیه آزمون‌های سراسری سال ۱۳۹۹، تاریخ برگزاری آزمون دکتری روز ۹ اسفند ۱۳۹۸، آزمون کارشناسی‌ارشد روزهای ۲۸ و ۲۹ فروردین ۹۹ و آزمون سراسری روزهای ۱۲ و ۱۳ تیرماه ۹۹ تعیین شده بود اما در پی شیوع بیماری کرونا و ایجاد شرایط بحرانی در کشور این آزمون‌ها به تعویق افتاد تا اینکه نهایتا با تصمیم ستاد مبارزه با کرونا، تاریخ جدید آزمون دکتری روز ۲۶ تیرماه و آزمون کارشناسی ارشد روزهای ۲ و ۳ مرداد تعیین شد. زمان برگزاری کنکور سراسری نیز ۳۰ و ۳۱ مرداد خواهد بود.

با وجود این، در روزهای اخیر و با اوج گرفتن دوباره شیوع بیماری کرونا و قرمز شدن وضعیت برخی شهرهای و استان‌های کشور، بعضی داوطلبان و خانواده‌های ایشان نگرانی خود را از نحوه برگزاری آزمون‌ها اظهار کرده‌اند.

در واکنش به این نگرانی‌ها، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از پیش‌بینی تدابیر بهداشتی برای حفاظت از داوطلبان خبر داد.

ابراهیم خدایی درباره داوطلبان مبتلا به کرونا و شیوه شرکت آنها در آزمون‌ها نیز چنین گفت:

«داوطلبانی که همزمان با آزمون‌های ۹۹ کرونایی شوند برای شرکت در آزمون به ۲ دسته تقسیم می‌شوند، دسته نخست در بیمارستان به سر می‌برند و با تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همان محیط بیمارستان امکان شرکت در آزمون برای آن‌ها فراهم می‌شود. گروه بعدی در قرنطینه منزل به سر می‌برند که آن‌ها هم تحت هیچ شرایطی به حوزه‌های عادی نمی‌آیند و بر اساس توافق و هماهنگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در یکی از محیط‌های امن مورد تأیید این وزارتخانه مانند بیمارستان یا درمانگاه برای شرکت در آزمون حاضر می‌شوند.

با این تدابیر، داوطلبان مبتلا به کووید ۱۹ در محیط‌های عادی آزمون‌ها نمی‌آیند و به تمامی داوطلبان آزمون‌های ۹۹ اطمینان خاطر داده می‌شود که شیوه نامه‌های سفت و سخت بهداشتی برای آزمون‌ها و حوزه‌های امتحانی حتی محکم‌تر از آنچه که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است، اعمال می‌شود.»

با وجود این برخی نمایندگان مجلس در توییت‌هایی از بررسی نگرانی داوطلبان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خبر دادند. بر این اساس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در جلسه کمیسیون آموزش حضور می‌یابد و توضیحاتی را به نمایندگان ارائه می‌کند.

احمد نادر، یکی از اعضای کمیسیون آموزش به پایگاه خبری انتخاب گفته است:

«قرار شد در جلسه هفته جاری درباره تعویق کنکور و یا تغییر در نحوه برگزاری آن به یک جمع بندی برسیم. پیشنهادات زیادی وجود دارد که در حال بررسی آن هستیم. از جمله آنکه کنکور به تعویق افتد یا اینکه در فضای باز برگزار شود که نیازی به استفاده از کولر و وسایل سرمایشی وجود نداشته باشد، چون این وسایل تاثیر زیادی در منتشر کردن ویروس دارد. پیشنهاداتی وجود دارد مبنی بر اینکه کنکور در مدت زمان بعد از ظهر تا شب در فضای باز برگزار شود یا اینکه برگزاری کنکور در چند روز باشد تا هم تراکم کمتر بوده و هم با برگزاری آن در فضای باز ویروس منتقل نشود.»

به این ترتیب برای تعیین تکلیف آزمون‌های مهم و سرنوشت‌ساز سال ۹۹ همچنان باید منتظر نتیجه جلسه هفته جاری این کمیسیون و تصمیمات بعدی مسئولان بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. اخه ما سه سال درس خوندیم نمره گرفتیم مگ اونا همش چرت هستن که تو این وضعیت پرخطر حتما باید کنکور بدیم ک استعدادهامونو بسنجن من خودم نظرم اینه ک با سوابق تحصیلی بردارن

  2. لطفا کنکور رو با تعویق برگذار کنید ،کادر درمان با اون همه رعایت مبتلا شدند،خواهر من پرستاری ره متاسفانه مبتلا شده و حال خوبی نداره،پلاسما درمانیشونم که ۲۰میلیون هزینه داره ،کمک چندانی به بهبودی بیماران نکرده.امروز فقط ۲۰۰نفر فوت شدن هنوز کمه؟روزی دویست خانواده رو عذادار کردید کمه؟بیاید وضعیت بیمارستانها ی خوزستان رو ببینید، از نیروهای آزاد کمک گرفتن چون کل کادر بیمارستان بیمار شدن.اونوقت نماینده بعضی لرستان گفته اینا پوپولیست هستن میخوان جو رو خراب کنن،مسولین خودشونو به کوری زدن ،آخه تا کی تا کجا؟

    1. خانم عزیز منم پرستارم من هم از مریضام مراقبت کردم هم از خودم محافظت کردم هم از خانوادم هم از مادر پیرم.تو بدترین بخش ویژه کرونا کار کردم ولی تلاشمم کردم واسه کنکور.روزای اخر کلا خونه نرفتم که بهتر بتونم تو خوابگاه درس بخونم الان این انصافه که ازمون عقب بیوفته.تکلیف ما چی میشه.

  3. سلام
    برگذار نشدن کنکور، ب تعویق افتادن کنکور، یا حتی مختل شدن شروع سال تحصیلی جدید ب مراتب خیلی خیلی جبران پذیر تر از مبتلا شدن جوونای مملکت و از بین رفتن آینده سازان مملکت ک بخشی از همین دانشجو هارو نخبگان تشکیل میدن هست!!!
    منطقی هست ک با شرایط حال بین بد و بدتر، بد رو انتخاب کنیم!
    تلاش چندین ماهه خونواده ها مردم و پرستارو پرسنل بیمارستان رو برا مبتلا نشدن و مبتلا نکردن و گسترش ندادن هدر ندین لطفا!!!!

    خواهشمندیم!!!!! فکری ب حال برگذار نشدن یا حداقل تعویق کنکور بکنید!!

  4. سلام
    خسته نباشین
    بنظر من کا یک کنکوری هستم بیشتر از استرس کنکور استرس کرونارو دارم و واقعا استرس کنکور و جوش خیلی زیاده حالا فکر کنین یه استرس اساسی کرونا هم بهش اضافه بشه
    اگه ممکنه واقعا تعویق بندازین
    خیلی سخته توو این شرایط که مردم همینجوریشم کلی استرس دارن و انصاف نیس که استرس یه ازمون مهم هم بهش اضافه بشه

  5. اگرکسی مبتلاباشه وخودش خبرنداشته باشه وتوحوزه های عمومی شرکت کنه تکلیف چیه؟؟ماسک که فقط درصدکمی جلوگیری میکنه.اماروز به روزآماربیشترمیشه ،مایکسال زحمت کشیدیم اماهیچ چیزبرامون مهم ترازجون خانواده هامون وخودمون نیست.لغونکنیدحداقل زمانش روعقب بندازیدتاشرایط کمی بهتربشه.هرچقدرهم که توحوزه هابخوادرعایت بشه بازم تجمع هست

  6. سلام..من بوشهریم،،ب نظر‌خودتون واقعا چطور میشه تو فضای باز اونم اینجا آزمون داد؟؟؟ب خدا قسم غیر قابل‌تحمله،،شما جایی‌پیدا نمیکنی ک نیازی ب وسایل سرمایشی نباشه😒واقعا بی انصافیه اگه‌این طرح تصویب بشه

  7. وای نهههه لغو نه..دوست عزیز میدونی بعضیا چقدر خوندن که اینطوری میگی؟ما مخالف تعویق نیستیم تعویق بیفته ولی لغو نشه..من پارسال یه ماه امتحان نهاییم کلا آنفولانزا گرفتم و همش پام تو بیمارستانا بود اصلا نمره هام خوب نشد با اینکه معدل ۱۹ مدرسمون بودم تا قبلش ولی این یک سال خیلی تلاش کردم اینطوری حق من و امثال من ضایع میشه..شما لطفا فقط خودتو درنظر نگیر

  8. سلام واقعا که معلومه اصلا جون مردم براتون مهم نیس من دیدم توی حوزه های امتحان نهایی چند نفر واقعا کرونا داشتن و دیدم پروتکل های سفت و سخت ستاد رو همش الکیه هرچه قدر رعایت کنن احتمال انتقال هس و از وقتی امتحان نهایی گرفته شد آمار کرونا زیاد شد مقصر کیه به نظرتون ؟ تازه در شرایطی که کنکور چین که خیلی در سرنوشت دانش آموزاشون براشون مهم تره خیلی وقته لغو شده با این تصمیم هاتون بیشتر خودتون رو مسخره میکنید تا ما رو

  9. سلام .
    از شما مسولین عزیز از بابت نگرانی در مورد حق ما کنکوری ها تشکر میکنم ،اما باید بدانید من کنکوری که به والله آماده کنکور دادنم از استرس کرونا در خانه ام هم آسایش ندارم .
    کنکور فقط میتواند یک همه گیری کرونا و نابودی میلیونی باشد که غیر قابل کنترل است ،رعایت موازین بهداشتی صرفا یک رویا پردازیست چون تعهدی از کسی گرفته نشده و ماسک که خیلی به آن تکیه میکنیم ۷۰درصد احتمال جلوگیری از کرونا را دارد که خودش هم میتواند مشکلی اساسی باشد .
    اگر اختلال در ورودی سال تحصیلی جدید پیش آید قابل جبران است اما بدانید که همه حتی نخبگان هم در خطرند و کنکور با این شرایط نتیجه مطلوبی نخواهد داشت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا