بررسی مفهوم نمره تراز در آزمون های سازمان سنجش

پایگاه خبری اختبار- یکی از موضوعات مهم مورد بحث در سال های اخیر، نمره تراز و نحوه محاسبه آن و ارتباطش با نمره خام یا همان درصدهای کسب شده و ارتباط آن با رتبه داوطلب بوده است.

نویسنده: سیاوش هوشیار

مفهوم توزیع نرمال

مبنا و مفهوم کلی بحث «توزیع نرمال» داده ها، این است که در حالت کلی، مجموعه ای از داده های نرمال مربوط به یک پدیده، مثل نمرات داوطلبان یک آزمون، از لحاظ پراکندگی تجمعی، تابع نظم ثابتی هستند.

مثلا در مجموع نمرات داوطلبان در درس حقوق مدنی در آزمون وکالت،انتظار ما این است که  نیمی از داوطلبان نمره ای در حدود میانگین عملکرد کل داوطلبان کسب کنند  و ما انتظار نداریم که مثلا ۹۰ درصد داوطلبان نمره بالای ۸۰ درصد و ۱۰ درصد آنان نمره زیر ۲۰ درصد کسب کرده باشند.

این نظم احتمالی در میان داده های مربوط به اندازه گیری خیلی از پدیده های طبیعی مشاهده می شود، مثلا اگر اندازه قد یا فشار خون یک عده زیاد از افراد اندازه گیری بشود، انتظار ما به دست آوردن نتایجی نرمال است.

اساس بحث احتمالات در ریاضیات و آمار همین است، مثلا گفته می شود که احتمال اینکه در پرتاب تاس عدد ۶ بیاید، یک به شش است، ولی این گزاره شاید در یک یا حتی ۱۰ پرتاب قابل اتکا نباشد، ولی احتمال قوی وجود دارد که در مثلا ۶۰۰۰ پرتاب، حدود ۱۰۰۰ بار عدد ۶ بیاید.

استاندارد کردن داده های نرمال

برای قابل فهم تر کردن داده های نرمال، یک روش آماری به عنوان استاندارد کردن در مورد این نوع از داده ها اعمال می شود، در استاندارد کردن داده های نرمال، ما پراکندگی تجمعی داده ها به نسبت میانگین داده ها را ترسیم می کنیم.

به شکل منحنی حاصل از توزیع استاندارد داده های نرمال، اصطلاحا مدل زنگوله ای گفته می شود، که نموداری شبیه یک زنگ است که ابتدا و انتهای آن به علت کم تعداد بودن نمرات خیلی کمتر و خیلی بیشتر از میانگین، نسبت به تعداد نمرات نزدیک به میانگین نمرات همه داوطلبان، باریک می شود.

منحنی زنگوله ای

در منحنی زنگوله ای، داده ها یا در مورد آزمون ها همان نمرات، بر اساس عاملی به نام «انحراف معیار» مرتب می شوند، در شکل نهایی انتظار ما این است که نزدیک ۱۰۰ درصد داده ها، در فاصله ۳ واحد انحراف معیار از میانگین به سمت چپ و راست قرار بگیرند.

در جریان استاندارد کردن توزیع نمرات، در حقیقت پراکندگی همه نمرات، حول میانگین همه نمرات سنجیده می شود، و به دلیل اینکه از لحاظ احتمالات، عملکرد اغلب داوطلبان نزدیک به میانگین است، همواره قسمت میانی نمودار، خیلی پر تعداد تر خواهد بود.

در عمل، چیزی که با استاندارد کردن نمرات به دست می آید، فاصله آن ها تا محور مبدا یا همان میانگین نمرات داوطلبان است، که با واحد انحراف معیار خواهد بود، یعنی در حالت کلی یک نمره ممکن است در موقعیت بین مثبت ۳ تا منفی ۳ انحراف معیار قرار بگیرد.

فرمول محاسبه نمره تراز

درباره فرمول مورد استفاده سازمان سنجش در محاسبه نمره تراز، اطلاع دقیقی منتشر نشده است ولی بر اساس اطلاعات موجود به نظر می رسد برای قابل فهم  و قابل مقایسه تر شدن نمرات تراز و همچنین مثبت بودن عدد نمرات تراز از فرمولی مشابه این استفاده می شود:

نمره تراز= ۲۰۰۰ × (واحد انحراف معیار) + ۵۰۰۰

با استفاده از این فرمول، بالاترین نمرات تراز آزمون، یعنی آنهایی که در محدوده ۳ واحد انحراف معیار مثبت قرار میگیرند، حدود ۱۱۰۰۰ می شوند.

نمرات تراز بالای ۱۱۰۰۰ عملا در فاصله ای بیش از ۳ واحد انحراف معیار قرار دارند و مثلا نمره تراز کل ۱۲۴۸۳ آقای سید امین پیشنماز که رتبه یک آزمون وکالت ۱۴۰۲ را کسب کرده است، در فاصله ۳.۷۵ انحراف معیار از میانه قرار دارد که فاصله بسیار زیاد و از لحاظ آماری غیرعادی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. من نمی دونم چه منطقی پشت این استدلاله؟ بعضی دانشگاه ها آزمون دارند و بعضی ندارند. مردم هم آزاد هستند که توی هر دانشگاهی که بخوان درس بخونن. مشکل شما دقیقا چیه؟ اگه مشکل شما اینه که تعداد شرکت کنندگان آزمون وکالت زیاد هستند، خوب در نهایت تعداد معدودی قبول میشن. زیادی تعداد شرکت کننده چه آسیبی میرسونه؟! یکی از خوبی های دانشگاه آزاد اینه که بعضی افراد در حین تحصیل شروع به درس خوندن می کنن، یعنی وقتی قبول میشن به استعداد خود پی میبرند. با وجود دانشگاه ملی چنین استعداد هایی شناسایی نمیشن. بعضی از قبول شدگان آزمون وکالت دانشگاه آزادی هستند و از بچه های ملی جلو زدن. این یعنی آزمون ورودی دانشگاه فیلتر دقیقی نیست. یه خوبی دیگه، برای افرادیه که نمیتونن برای تحصیل به شهر های دیگه برن و در همون دانشگاه آزاد محل سکونتشون تحصیل می کنن. یه خوبی دیگه اینه که افرادی که درس می خونن،‌ اگرچه بعضی در آزمون های حقوقی قبول نمی شن ولی به هر حال یه مقدار اطلاعات بدست میارن که ممکنه در جاهای مختلف به دردشون بخوره و موارد دیگه.

  2. سلام یه ریاضیدان هم از این محاسبات سر در نمیاره اینها همه اش چرته فقط میخوان به طرقی داوطلبان را رد کنند خدا به راست هایتشان کند واقعا با زندگی آینده و روح و روان جوان ها بازی میکنند خود من تا سال ۱۳۹۱تا سی سالگی موفقیت های زیادی بدست آورده بودم ولی از ۹۱ به بعد جالبه هر آزمونی شرکت کردم با همین روش کذایی محاسبه نمرات ردم کردن خدا بازم هدایتشان کند اگر محاسبات بلد نیستن بیان یادشون بدیم که این قدر مارا تو زندگی عقب نندازن یه شاگرد اول مدرسه و دانشگاه و قبولی بدون کنکور در دانشگاه حقش این روش محاسبه نیست

    1. ۱ فقط کتب منابع بخون همین اختبار تو شاپش داره میفروشه لیست هم کرده نرو سراغ منابع دیگه
      ۲ برنامه ریزی خودت بچین هرروز چند صفحه بخونی از کتب
      ۳ خودتو باور کن
      ۴ اخرین هفته ازمون اگه تلاشتو کردی دیگه به هیچی فکر نکن یا قبولی یا رد غیر اینه؟
      ۵ سوالی بلد نیستی نزن
      ۶ با زدن ۴ ۵ سوال از هر درس شما به راحتی قبولین چطوری؟ از الا مشخصه بازم سوالات سال اینده همین الان یه سرج کن ببین کجاها سوال خیزن فقط همونارو بخون ۴ ۵ سوال یعنی ضریب هر درس ۲۰ ۲۵ اگه کل دروس همین درصد بزنید ترازتون میکنه ۶۷۰۰ من خودم با همین تکنیک امسال قبول شدم – تجارت فقط سیصد ماده از بر کردم شرکت ها رو ۸ سوال امسال ازش بود راحت ۴۰ زدم مدنی با خوندن عقودتعهدات ۱۵ سوال میتونسی جواب بدی من سه تا اشتباه زدم ۳۲ شد مدنیم اساسی که حفظیه راحت هیچیم نداره اصول نخون متون هم نخون من شانسی این دوتارو زدم سه تا که شد ۱۵ هر سه هم درست چون از گواهان بود سوال من تو جزا خونده بودمشون و کیفری ادله ها رو ! جزا و کیفری فقط مواد بخون اوناهم راحت تسلط رو جزاعمومی داشته باشی ۷۰ درصد راحت میتونی بزنی کیفری هم مباحث دادسرا و بازپرسی و قرارا و اعاده همیشه سواله راحت میخوندی میزدی توهم عین من ۶۰ درصد ایین دادرسی مدنی اره امسال سخت بود خوده منم نتونستم بزنم اونصورت ولی فقط ۳ تا زدم که یقین داشتم درسته شد درصدم ۱۵ و… شما مشکل تست زنی دارین ازمون تشریحی نیست کل مباحث عمیق بخونید بعد بگین وای این ازکجا بود نبود طراح میاد پاسخ ها دوتا رو درست میزاره ولی انحرافی وقتی میتونی جواب بدی بلد باشی همه رو ربطی هم نداره شاگرد اول بودن من لیسانسم ۱۴ بود ولی امسال قبوله وکالت شدم اونم بدون هیچ سهمیه ای برو از الا بشین سال بعد بخون همین الا تکرار تکرار کنی هی مباحث سوال خیز مشکلی نداری راحت قبولی هیچ موسسه ایم هم نرفتم من فقط اخباره اختبار و جزوها همین سایت اختبار مطالعه میکردم نمونش متون فقه که تو کانال اختباره البته منتظر باش برای سالا بعد به روزترش انتشار بدن ولی خالی از لطف نیست مطالعش من اساسی و متون فقه جزوها پی دی اف همین اختبار خوندم و رای وحدت رویه ها هم دنبال میکردم کانالش که خیلی از اساتید گفتن راجع به رهن از مدنی یا ایین دادرسی مدنی امسال سواله و امسال هم اومد نه یکی سه تا درس یعنی با دونستنش سه درس راحت ۵ درصد میزدی! سوالی بلد نیستی هیچ وقت هیچ وقت نزن چون نمره منفی داره ببین تعداد پاسخ ها غلطتت و درستتو شاید همین الان کارنامتو ببینی بگی خاک بر سرم کاش نمیزدم و قبول بودم منم برای کف قبولی یادت نره فقط ۲۰ ۳۰ درصد لازمی که امسال هنوز خیلیا با میانگین ۱۶ هم قبول شدن یعنی هر درس ۲ ۳ تا هم میزدی بازم قبول بودی نزدی که نشدی ./ بماند به یادگار تا راه روشنی برای بقیه داوطلبین عزیز شه .

  3. آقای پیشنماز اولاً تبریک میگم، ثانیاً فقط یک موضوع رو توضیح بدید لطفاً چطوری و از کجا این همه وقت آوردید که انقدر دقیق بزنید این آزمون وحشتناک بود واقعاً یکسری از سوالات طبق قانون و نظر اساتید برجسته حقوق مثل دکتر قربانی و دکتر مجید قاضی زاده اشتباه بود و کلید اعلامی درست نبود شما با چه علمی زدید این سوالات رو؟

  4. درود سپاس از انتشار پست تحلیلیتون جناب هوشیاره عزیز پس میشه گفت دلیل کاهش جزعی تراز امسال فقط بخاطر تعداد شرکت کننده ها بالا بود وگرنه همون ترازه که همیشه بوده که اینم قابل پیش بینی بود اصولا هرکی بتونه سی درصد کل دروس میانگین بیاره قبوله اما باید فکر اساسی کرد و تنها راه اینه باید ازمون دارشه رشته حقوق هر دانشگاهی الا داره بدون ازمون ورودی لیسانس میده نمیدونم چرا روسا کانون به این موضوع اصلا اهمیت نمیدن دلیل این همه پذیرش دانشجو چیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا