توصیه‌هایی برای کسب آمادگی در آزمون سردفتری

محمد فرجی، مدرس و مؤلف حقوق ثبت تشریح کرد:

خدمات مؤسسه طرح نوین اندیشه به داوطلبان آزمون‌های سردفتری و وکالت

یکی از مؤسسه‌های فعال در برگزاری دوره‌های آمادگی آزمون سردفتری و ارائه خدمات آموزشی و انتشاراتی، مؤسسه فرهنگی طرح نوین اندیشه است که با بیش از ۲۱ سال سابقه، نخستین مؤسسه آموزش عالی در رشته حقوق می­‌باشد.

در آستانه برگزاری آزمون سردفتری سال ۹۷، مصاحبه‌ای با آقای محمد فرجی (مدیر و مدرس مؤسسه طرح نوین اندیشه و مولف کتاب حقوق ثبت) تدارک دیده شد که ایشان به تشریح فعالیت‌ها و خدمات برای داوطلبان آزمون‌های حقوقی پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

جناب فرجی لطفاً شرحی از آنچه که در ماه‌های گذشته در خصوص آزمون سردفتری اتفاق افتاد و اقداماتی که مؤسسه طرح نوین اندیشه در این زمینه انجام داد را بیان فرمایید.

۱– پس از سال‌ها عدم برگزاری آزمون، خبر برگزاری آزمون در سال ۱۳۹۷ مژده و بشارتی بود که باعث خوشحالی خیل عظیمی از داوطلبان شد.

۲- از تاریخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴ که خبر برگزاری آزمون توسط ریاست سازمان اسناد و املاک کشور منتشر شد، بنده اقدام به نوشتن یادداشت‌های روزانه نمودم که خوشبختانه مورد استقبال جمعیت کثیری (حدود ده هزار نفر ) از داوطلبان محترم واقع شد.

۳- نوشتن تحلیل های روزانه، برگزاری جلسات حضوری مشاوره، ارائه منابع و برنامه‌­های مطالعاتی و… از جمله اقداماتی بود که از تاریخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶ در مؤسسه طرح نوین ارائه گردید.

۳- برگزاری کلاس‌های آموزشی (سه دوره)، برگزاری آزمون‌های آزمایشی سردفتری (۱۳مرحله)، توزیع بسته‌های آموزشی (بیش از ۳۰۰ دوره) و… از جمله خدماتی بود که از اوایل اسفند ۱۳۹۷ آغاز شد و تاکنون هم ادامه دارد.

۴- برای داوطلبانی که موفق به شرکت درکلاسهای آمادگی حضوری سردفتری نشدند، فیلم هایی آماده شد که علاقمندان می توانند از طریق سایت طرح نوین، به نشانی  www.tnovin.comیا شماره تلفن های ۸- ۸۸۹۸۶۲۷۷- ۰۲۱ تهیه نمایند.

۵- پروفایلی از سوی مؤسسه تعریف و آماده شد که به موجب آن مجموعه ای از خدمات به صورت رایگان به اعضاء تقدیم می شود که تا روز برگزاری آزمون سردفتری ادامه خواهد داشت. در حال حاضر نیز امکان ثبت نام و دریافت مجوز ورود به پروفایل فراهم می باشد. علاقمندان جهت ثبت نام و عضویت رایگان می توانند از کانال @tarhe_novin اقدام نمایند.

۶- از ۲۶ اسفند ۹۶ لغایت ۲۲فروردین ۹۷، مجموعه فایل های صوتی آموزشی حقوق ثبت رایگان در کانال مؤسسه به نشانی @tarhe_novin قرار گرفته که حدود ۲۵ هزار نفر تاکنون از آن استفاده نموده اند.

۷- جهت مشاوره و راهنمایی داوطلبان در هنگام ثبت نام و انتخاب شهر، آزمون تعیین سطح و یادداشت بسیار خوبی برای علاقمندان به صورت رایگان تقدیم شد که مورد استقبال چشمگیری قرار گرفت و رضایت داوطلبان عزیز فراهم شد.

چگونه در یک ماه برای آزمون سردفتری می توان به آمادگی کامل رسید؟

به هرحال هنوز تا زمان آزمون حدود یک ماه فرصت باقی است که اگر داوطلبان برنامه‌­ریزی  مطالعاتی فشرده‌ای داشته باشند حداقل امکان ۳۰۰ساعت مطالعه مفید و هدفمند وجود دارد. با توجه به کیفیت علمی و مطالعاتی می‌توان اشخاص را در گروه‌های مختلف قرارداد:

۱- داوطلبانی که طبق برنامه‌ی مطالعاتی ویژه ای کار خود را آغاز کرده اند، بهتر است که به همان برنامه هدفمند خود وفادار باشند اما اگر فرصت بیشتری داشته باشند می توانند از فیلم های آموزشی  برای جمع­بندی دروس مطالعه شده استفاده نمایند.

۲- داوطلبانی که نسبت به گروه قبل از کیفیت علمی ضعیف تری برخوردار هستند حتما از بسته جمع بندی سردفتری (دروس حقوق ثبت، حقوق مدنی، حقوق جزا و حقوق تجارت) استفاده کنند و اگر فرصت داشتند می توانند فیلم های آموزشی مؤسسه را هم مشاهده نمایند.

۳- اگر داوطلبانی علاقمند به ادامه روش مطالعاتی خود هستند می توانند طبق برنامه‌ریزی شخصی خود عمل نمایند.

توصیه شما به داوطلبانی که از مدت‌ها قبل شروع به مطالعه کرده اند و نسبتا آماده هستند، چیست؟

وفاداری و تعهد به برنامه مطالعاتی تا روز آزمون، اصل مهمی در موفقیت داوطلبان است. بنابراین اگر دغدغه و نگرانی در مورد درس خاصی ندارند، بهتر است به روال گذشته عمل نمایند . اما اگر فرصت داشتند، مطالعه بسته ی جمع بندی سردفتری طرح نوین، پیشنهاد خوبی است و داوطلبان مطمئن باشند حداقل به کیفیت علمی آنها «بیست تا بیست پنج درصد» اضافه خواهد شد.

آیا داوطلبانی که تاکنون مطالعه کافی نداشته‌اند می‌توانند به آمادگی لازم جهت شرکت در آزمون سردفتری برسند؟ راه‌حل شما چیست؟

در تمام آزمون‌ها، ماه پایانی بسیار مهم است . در واقع ماه پایانی، فرصتی است برای جمع‌بندی و مرور نهایی مطالبی که قبلاً  به صورت پراکنده مطالعه کرده‌اند . مؤسسه طرح نوین برای ماه پایانی اقدام به تهیه «بسته جمع بندی سردفتری» نموده و علاقمندانی که نگران نحوه آماده‌سازی خود هستند می‌توانند از آن استفاده کنند. به علاوه مرور تست‌های سنوات گذشته و مطالعه نکات مندرج در هر تست در افزایش مهارت علمی داوطلبان موثر خواهد بود. در اولویت مطالعه نیز دروس حقوق ثبت، دفاتر اسناد رسمی و حقوق مدنی از اهمیت بیشتری برخوردار است. البته باید توجه داشت با توجه به اعمال سیستم «نمره تراز» میانگین هیچ درسی نباید کمتر از «چهل درصد» باشد.

پس از مطالعه بسته سردفتری طرح نوین، چقدر احتمال موفقیت داوطلبان وجود خواهد داشت؟

صرف‌نظر از عملکرد داوطلبان با اطمینان می گویم اگر شخصی تا روز اول تیر ماه ۹۷، به کیفیت علمی «پنجاه درصد»رسیده باشد با مطالعه بسته جمع بندی سردفتری طرح نوین و استفاده از فیلم های آموزشی بدون شک به توانایی علمی حداقل «هفتاد درصد» خواهد رسید و همین معدل علمی برای قبولی در بیشتر شهرهای کشورکافی خواهد بود.

در خصوص آزمون وکالت، مؤسسه طرح نوین اندیشه چه خدماتی به داوطلبان ارایه می­‌کند؟

خوشبختانه با توجه به زمان برگزاری آزمون وکالت (حدود آذر ماه)، داوطلبان بر اساس نیاز خود می­توانند از یکی از خدمات ذیل استفاده کنند:

۱- کلاس­های حضوری وکالت که اوایل مرداد ۹۷ در روزهای چهارشنبه، پنج­شنبه و جمعه برگزار خواهد شد؛

۲- آزمون­های آزمایشی(۱۷ مرحله­ای) که از تاریخ ۱۳۹۷/۴/۲۲ به صورت حضوری و اینترنتی در سراسر کشور برگزار خواهد شد؛

۳- بسته­های آموزشی موفقیت که در سه جلد (نکته و تست) آماده ارسال است؛

۴- مجموعه فیلم­ها و نرم افزارهای آموزشی که به صورت کلی یا تک­درس آماده شده و متقاضیان می­توانند بر اساس نیاز خود، آنها را تهیه کنند.

آیا برای انتخاب کانون وکلای شهرهای مختلف، مؤسسه برنامه­‌ای دارد؟

بله، همچون سالهای گذشته مؤسسه در زمان ثبت نام، آزمون «تعیین سطح» برگزار می­کند و هر داوطلب بر اساس کیفیت و توان علمی خود می­تواند کانون مطلوب و مورد نظر را انتخاب و اقدام به ثبت نام نمایند.

در خاتمه اگر پیشنهاد یا توصیه خاصی دارید، با داوطلبان آزمون سردفتری در میان بگذارید.

 من از سال ۱۳۷۷ کار آموزشی تخصصی حقوق را آغاز کرده ام و از سال ۱۳۸۱ هم وارد حرفه ی سردفتری اسناد رسمی شده‌ام . با این سابقه  آموزشی و حرفه ای بسیار امیدوارم داوطلبانی که در چهار ماه گذشته زحمت و تلاش بیشتری  نسبت به سایرین داشته اند، افتخار ورود به حرفه سردفتری را داشته باشند. البته ماه پایانی همانطور که قبلا عرض کردم بسیار مهم است و داوطلبان باید انگیزه و تلاش بیشتری داشته باشند. بدون شک هرگونه غفلت یا سهل انگاری، تبعات سنگینی خواهد داشت. ضمنا آرامش و ثبات روحی و روانی داوطلبان و همکاری خانواده ها هم تاثیر گذار خواهد بود.

ضمناً به عموم داوطلبان پیشنهاد می کنم پس از برگزاری آزمون سردفتری اسناد رسمی، برنامه مطالعاتی خود را متوقف نکنند و برای چهار ماه آینده، با هدف موفقیت و قبولی در آزمون وکالت ۹۷ تلاش کنند. به هر حال از شش درس آزمون وکالت، قبلا سه درس حقوق مدنی، حقوق جزا و حقوق تجارت را مطالعه کرده‌اند و در مدت باقی‌مانده نیز علاوه بر تکرار و تقویت سه درس مذکور، دروس اصول فقه، آیین دادرسی مدنی و کیفری را با دقت مطالعه نمایند.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. با سلام و خسته نباشید. تشکر میکنم برای این مصاحبه ای که ترتیب دادید. متاسفانه متوجه بخشی از مصاحبه نشدم. در قسمتی از پرسش و پاسخ صورت گرفته جناب آقای فرجی اشاره نمودند ” با توجه به اعمال سیستم «نمره تراز» میانگین هیچ درسی نباید کمتر از «چهل درصد» باشد.” این مطلب به چه معناست؟ یعنی اگر شخصی همه ی دروس را بالای ۵۰ درصد بیاورد و تنها یکی از دروس را ۳۰ درصد، پذیرفته نخواهد شد؟؟

    1. لطفا مسئولین محترم سایت اگر امکان پاسخ فراهم هست این محبت را به اینجانب منتشر نمایند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا