توضیح عضو هیات مدیره کانون وکلای فارس درباره شرایط شروع به کارآموزی در این کانون

پایگاه خبری اختبار- عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری فارس، درباره شرایط شروع به کارآموزی پذیرفته شدگان آزمون وکالت این کانون توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش اختبار هیات مدیره کانون وکلای دادگستری منطقه فارس در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۱/۲۰، درباره شرایط شروع دوره کارآموزی پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۱ (نوبت پذیرش ۱۴۰۰) تصمیم گیری کرد.

بر اساس بخشی از این مصوبه پذیرفته شدگان پیش از شروع کارآموزی ملزم به ارائه یک تعهدنامه محضری شده اند نا چنانچه در جریان کارآموزی معلوم شوند واجد شرایط مقرر قانونی یا آیین نامه نیستند، ادعایی نداشته باشند و حق مکتسبه ای برای ایشان ایجاد نشود.

همچنین در متن این تعهدنامه، اعلام شده است که پذیرفته شدگان در صورتی که در آینده شرایط کارآموزی شان توسط کمسیون ماده ۴۸ آیین نامه لایحه استقلال احراز نشود، نمی توانند برای استرداد مبلغ ۵ میلیون تومانی که به عنوان هزینه آموزش کارآموزی به کانون وکلای فارس پرداخته اند ادعایی مطرح کنند.

تعهدنامه رسمی پذیرفته شدگان کانون وکلای فارس
تعهدنامه رسمی پذیرفته شدگان کانون وکلای فارس

کمیسیون ماده ۴۸ آیین نامه لایحه استقلال پروانه کارآموزی صادر می کند

پس از ایجاد برخی واکنش ها نسبت به این مصوبه، دکتر مهدی هوشیار عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری فارس، در گفتگو با خبرنگار اختبار توضیحاتی ارائه کرد: برداشت نادرست برخی داوطلبین و حتی وکلا این بوده است که گمان می کنند برخی کارآموز هستند و قرار است حقوقشان سلب شود. درحالی که کمیسیون ماده ۴۸ -که دو عضو آن از دادگستری هستند- شرایط مندرج در ماده ۴۸ آیین نامه استقلال را احراز نکنند امکان صدور پروانه کارآموزی وجود ندارد.

او بدون اشاره به علت تاخیر در تشکیل کمیسیون موضوع ماده ۴۸ با وجود گذشت حدود ۷ ماه از اعلام نتایج آزمون وکالت ادامه داد: درواقع پروانه کارآموزی قبلا با یک استعلام از وزارت اطلاعات توسط کانونها صادر می شد اما در حال حاضر کمیسیون ماده ۴۸ (متشکل از سه نماینده کانون وکلا، رئیس کل دادگستری استان یا نماینده وی و رئیس دادگاه انقلاب یا نماینده وی) باید شرایط را احراز و سپس پروانه کارآموزی صادر کنند. لذا تا کمیسیون تشکیل نشود، پذیرفته شده کارآموز محسوب نمی شود که سلب حق وی مطرح باشد.

بیشتر بخوانید:

شروع دوره آموزش پذیرفته شدگان با کسب اجازه از رییس کل دادگستری

دکتر هوشیار با اشاره به توافق این کانون با رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: ما با کسب اجازه از رییس کل دادگستری استان، دوره آموزش پذیرفته شدگان را آغاز می کنیم تا بعدا مشکل ماده ۴۸ مذکور حل شود. به طور کلی ما سه راهکار در این خصوص داشتیم؛ اول اینکه منتظر بمانیم تا ماده ۴۸ اصلاح شود تا مانند گذشته اختیار به کانون ها داده شود. دوم اینکه منتظر تشکیل کمیسیون موضوع ماده ۴۸ بمانیم. راهکار سوم اینکه فعلا دوره آموزشی قبول شدگان بدون صدور پروانه کارآموزی آغاز شود.

او افزود: ما این تعهد را گرفتیم و به نظر کاملا منطقی است؛ چرا که وقتی پروانه کارآموزی یک پذیرفته شده صادر نشده است و کانون صرفا به منظور رعایت حال این عزیزان دوره را شروع کرده است، اگر کمیسیون ماده ۴۸ شرایط قانونی برای صدور روانه را تشخیص ندهد کارآموز ادعای حقی نداشته باشد.

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری فارس درباره ساز و کار تشخیص صلاحیت پذیرفته شدگان گفت: در حال حاضر نیز کانون وکلا بحث تحقیقات محلی و سایر شرایط ماده ۴۸ را ناقض استقلال کانون وکلا و مانعی برای صدور پروانه کارآموزی می داند اما با وضعیت فعلی و باقی ماندن ماده ۴۸، تشخیص صلاحیت با کمیسیون خواهد بود. بنابراین تعهد صرفا به این جهت اخذ می شود که کانون مانعی برای صدور پروانه کارآموزی نیست و به دنبال احراز شرایط فراقانونی نیز نمی گردد.

هزینه ۵میلیون تومان صرف آموزش خواهد شد و قابل برگشت نیست

عضو هیات مدیره همچنین در پاسخ به چرایی اخذ تعهد مبنی بر برگشت ندادن مبالغ دریافتی از پذیرفته شدگان در صورت عدم احراز شرایط در آینده گفت: این هزینه به حساب کانون نخواهد رفت بلکه هزینه ای است که صرف ۵۱۵ پذیرفته شده آزمون می شود. باتوجه به فضای کوچک ساختمان کانون وکلای فارس و از سوی دیگر تعداد بالای پذیرفته شدگان آزمون ۱۴۰۰، آموزش دوستان هزینه بر است و صرف خودشان خواهد شد که طبیعتا قابل استرداد نیست.

دکتر هوشیار با تاکید بر اینکه ماده ۴۸ خلاف استقلال کانون های وکلا و ناقض آن است، افزود: بخشی از مشکلات کازآموزان ناشی از آیین نامه جدید لایحه استقلال و به ویژه همین ماده است. قانون تسهیل فی‌ النفسه با تغییر در ضابطه پذیرش کارآموزان، کمیت ورودی به کانون های وکلای دادگستری را چند برابر کرد و این موضوع نیازمند برنامه ریزی و تامین ساختار مناسب و راهکار های حرفه ای برای آموزش مناسب پذیرفته شدگان بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. خیلی قابل تأمله… پذیرفته محسوب نمیشوید اما هزینه آموزش را باید بپردازد اگر هم از دید کمیسیون صلاحیت نداشتید… خداحافظ…از صدر تا ذیل کاملا منطقی!
    صدرصد قانونی ! الحق چنین نهادی باید منحل بشه تا متوجه شوند وقت هزینه و آینده کارآموز بازیچه دست آقایان نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا