رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه: حضور طلاب در عرصه‌ قضاوت کمرنگ است

پایگاه خبری اختبار- رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه گفت: حضور طلاب در عرصه‌های مختلف مانند آموزش و پرورش، قضاوت کمرنگ است.

به گزارش اختبار به نقل از میزان، حجت الاسلام عبداللهی، رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در جمع هیئت رئیسه، رؤسای مجامع استانی و رؤسای کمیسیون‌های مجمع نمایندگان طلاب که در شهر قم برگزار شد با بیان این مطلب که دشمن با نفوذ در جریان‌های مختلف بویژه روحانیت سعی در ایجاد اختلاف و فاصله بین آحاد جامعه است، خاطرنشان ساخت: گرفتار کردن روحانیت در مسائلی که دون شأن آنهاست، تخریب آنان را به دنبال خواهد داشت و بدون تردید یکی از برنامه‌های دشمن در این مسیر خدشه وارد کردن به اعتقاد مردم است.

وی ادامه داد: دشمن برنامه دارد که به هر قیمتی، شخصیت و شأنیت طلبه و روحانیت را در سطح جامعه تنزل دهد؛ چرا که از اثرگذاری کلام و حضور طلاب در عرصه‌های گوناگون به خوبی آگاه است، لذا باید این اثرگذاری را قدر دانسته و تقویت نماییم، همچنین باید سعی کنیم دست‌های تفرقه انگیز در بین جمعیت طلبگی را که امروز در حال ضربه زدن به حوزه است شناسایی و کوتاه کنیم.

عبداللهی با اشاره به ظرفیت‌های بی نظیر حوزه‌ها در سطح کشور گفت: با وجود چند برابر شدن حوزه‌های علمیه و طلاب نسبت به اوایل انقلاب هنوز هم در عرصه‌های مختلف مانند آموزش و پرورش، قضاوت و … شاهد حضور کمرنگ طلاب و فضلا در این جایگاه‌ها هستیم که جا دارد طلاب خوش فکر و صاحب اندیشه و قلم با توجه به نیاز جامعه و نیاز این نهاد‌های مهم به صورت جدی ورود نمایند و حضور موثرتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

دستور رئیس قوه قضاییه برای جذب ویژه قاضی از میان حوزویان

گفت‌وگو با سیدمبین بنو عزیزی‌فرد رتبه ۱ مرحله تشریحی آزمون قضاوت ۱۴۰۰

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. سلام طلبه ای رو می شناسم که قاضی یکی از شهرستانهاست با توجه به اینکه شاکی هیچگونه مدرکی نداشته و فقط با شهود خریداری شده با نظر قاضی طلبه و دستکاری صورتمجلس و نظریه کارشناسی مطابق با نظر قاضی ، متهم رو محکوم کردند. در صورتی که متهم مالک بوده و سند رسمی داشته است.

  2. بنده خودم قاضی هستم متاسفانه اکثر دروس حوزه هیچ ربطی به قضاوت در نظام قضایی فعلی ندارد اصولا نظام تقنینی متفاوت از نظام فقهی است از قانون آیین دادرسی کیفری و مدنی گرفته تا قانون ثبت و قانون تجارت و زمین شهری ، منابع طبیعی و … هیچ ارتباطی با فقه ندارند و اکثر طلابی که قاضی میشوند هم خودشان اذیت میشوند هم حق مردم تضییع میشود و اکثرا هم چون سن تحصیل و جوانی آنها در حوزه سپری شده آمادگی ذهنی جهت تحصیل دروس حقوقی را ندارند و این تفکر که قاضی از حوزه گرفته شود مستلزم تشکیل حوزه های تخصصی قضا صرفا با تدریس دورس فقهی مرتبط با قضاوت به همراه دروس حقوقی و تقنینی روز کشور است و الا هر گونه جذب طلاب بغیر از طریق فوق هم خیانت به حوزه است هم جفا در حق مردم

  3. ببخشین ها شما که وکیل هستین بفرمایین ببینم شما چی خوندین؟جز اینکه فقط صرف ماده باشه؟! خب بر فرض سخن شما درست ایا شما که از دانشگاه وارد شدین مطمعنی تمام ماده ها رو بلدی خیر عزیز من لطفا در خودتون تامل کنین!

  4. متاسفانه افرادمصاحبه کننده روانشناس خیلی سوالات پوچ وبیهوده میپرسن ودلیل ردکردن رو به متقاضی نمیگن وجای اعتراض هم نداری

  5. بسم تعالی
    بله حضور طلاب در عرصه قضاوت کمرنگ است
    بدلیل اینکه ما طلاب نه که دوست نداریم وارد این عرصه بشیم نه که مشتاق نیستیم نه

    بلکه متاسفانه بدلیل دروس ما فقهی و اصولی هزاران سال پیش هست و البته نه که بد هست بهترین مطالب هستند.
    ولی قضاوت و قاضی شدن مسائل تخصصی مربوط به خود را دارد و ذهن تخصصی میخاد در سایر حوزه ها باید تخصص باشد
    کسی که میخواد قاضی یا در قوه قضاییه شرکت کند باید تجربه علمی کافی داشته باشد.
    تخصص و تعهد.

  6. کمرنگ نیست
    پررنگم هست
    اونایی که گذاشتید واسه مصاحبه طلاب رو به راحتی رد میکنند
    به اضافه اینکه مسیر جذب طلاب و دانشجوها یکی شده
    مصاحبه کننده ها دانشجوها رو پذیرش میکنند

  7. با سلام و احترام
    آخه با چه منطقی طلبه ها رو به شغل حساسی مثل قضاوت فرا می خوانید؟؟؟؟
    امروزه قضاوت یک شغل علمی است که باید با علم امروزی به این شغل وارد شد. دیگه ۷۰ سال پیش نیست که با چند تا اصول و کلیات بشه قضاوت کرد.
    قاضی باید قانون خونده باشه و مستند به قانون رای خودش رو صادر کنه. به خدا با چند تا خوندن کتاب فقه و اصول نمیشه قضاوت کرد. قضاوت علاوه بر تعهد بیشتر به تخصص نیاز داره. به مسئولین قوه سفارش میکنم قاضی متعهد و متخصص رو توی دانشگاه به دنبالش بگردید نه حوزه!
    بنده توی مدت چند سالی که در شغل وکالت مشغول به فعالیت هستم بسیاری از قضات طلبه جوان و مسن رو دیدم که متاسفانه ابتدایی ترین موضوعات حقوقی که امروزه جزء اطلاعات عمومی محسوب می‌شوند رو بلد نبودند.
    خب چاره هم نیست وقتی مسئول گزینش و جذب خود طلبه باشد انتظاری غیر از این هم نمی رود.
    یا علی

    1. با سلام و احترام به همه قضات روحانی و دانشگاهی
      اکثر قریب به اتفاق مسایل مطروحه در قانون ناشی از فقه و حقوق اسلامی و حوزه علمیه است .
      ابزار مهم قضاوت که متأسفانه در دادگاه ها وجود ندارد در حوزه علمیه اموزش داده می شود.
      بنده طی سه سال بالغ بر ۲۰ پرونده زیر دست قضات محترمی مشاهده کردم که فاقد معلومات حوزوی بوده و فقط با استناد به قانون رأی دادند . قضاوتی سطحی به دور از عدالت و اجتهاد!!!
      اجتهاد از امور مسلم امر قضآء است که تعطیل مانده چون فقط به قانون استناد می شود!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا