رسید دستگاه کارتخوان به عنوان صورت حساب الکترونیکی برای مودیانی که فروش تک نرخی دارند/ پُز اندرویدی امکان صدور صورت حساب نوع یک و دو را دارد

توضیحات سخنگوی سازمان امور مالیاتی برای صدور انواع صورتحساب الکترونیکی

پایگاه خبری اختبار- طبق اظهارات جدید سخنگوی سازمان امور مالیاتی کسانی که فروش تک نرخی دارند، می‌توانند از امکان استفاده از رسید دستگاه کارتخوان خود به عنوان صورتحساب الکترونیکی نوع سه بهره‌مند شوند.

به گزارش اختبار، مهدی موحدی بکنظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی، در گفت و گو با تسنیم در خصوص مقررات و نحوه اجرای قانون پایانه فروشگاهی و ارسال صورت حساب الکترونیکی، توضیحاتی را بیان کرده است.

مشمولان صدور صورتحساب الکترونیک

مهدی موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی در خصوص مشمولان صدور صورتحساب الکترونیک، گفت: طبق ماده ۱۴ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، با توجه به حد نصاب‌هایی این امکان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت تا براساس این حدنصاب‌ها مشخص شود چه کسانی معاف از صدور صورت حساب الکترونیک هستند و چه کسانی باید صورت حساب الکترونیک را طبق استانداردهای سازمان امور مالیاتی برای سامانه مودیان ارسال کنند.

وی افزود: خود قانون حد نصاب را ۲۵ برابر معافیت ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم  را مبنا قرار داده است، اما تا پایان سال ۱۴۰۴ قواعد دیگری طرح شده است. به طور مثال در سال ۱۴۰۲، کسانی که فروش آنها ۱۵۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ شود(۱۸ میلیارد تومان)، مکلف به ارسال صورت حساب نوع یک و دو هستند.

بیشتر بخوانید:

بنابراین هر کسی تا شهریور ماه سال ۱۴۰۲، فروش خالص کالا و خدماتش ۱۸ میلیارد تومان را رد کرده باشد، مکلف شده است که از اول دی ماه سال ۱۴۰۲ صورت حساب الکترونیکی صادر کند. یعنی اگر خریداری آمد و فاکتور درخواست کرد، اگر مصرف‌کننده نهایی بود، باید صورت حساب نوع دو برای او صادر کند و اگر شخصی بود که قصد داشت از اعتبار ارزش افزوده استفاده کند باید برای او صورت حساب نوع یک صادر شود.

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ادامه داد: حد نصاب در نظر گرفته شده برای سال ۱۴۰۳، ۱۰۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم(۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان) و برای سال ۱۴۰۴، ۵۰ برابر در نظر گرفته شده است.

الزام صدور صورت حساب الکترونیکی برای اشخاص حقوقی

وی افزود: در این بازه زمانی، اشخاص حقوقی مکلف به ثبت نام در سامانه و ملزم به صدور صورت حساب الکترونیکی نوع یک و دو هستند. اشخاص حقیقی نیز، افرادی که فروش خالص بالای ۱۸ میلیارد تومان دارند ملزم به صدور صورت حساب نوع یک و دو دارند. در کنار این موارد عده دیگری نیز به سامانه ملحق شده‌اند.

موحدی در ادامه توضیحاتش عنوان کرد: به طور مثال طلافروشان براساس ماده ۲۶ قانون مالیات ارزش افزوده مکلف به ثبت نام در سامانه و ارسال صورت حساب نوع یک و دو هستند. در کنار این گروه، فروشندگان مواد معدنی به واحدهای فرآوری مواد معدنی به حکم قانون بودجه ۱۴۰۲ و در کنار آنها پزشکان، روانشناسان و مشاوران خانواده نیز مکلف به صدور صورت حساب نوع یک و دو هستند.

رسید دستگاه پُز به عنوان صورت حساب الکترونیکی برای برخی مودیان

موحدی در مورد مودیانی که می‌توانند از طریق دستگاه‌های کارتخوان قدیمی خود صورت حساب الکترونیک صادر کنند، گفت: کسانی که فروش تک نرخ دارند، یعنی کالاهایی می‌فروشند که نرخ یکسان مالیات ارزش افزوده دارند(به طور مثال، همه کالاهایی که می‌فروشند مالیات ۹% دارد یا همه آنها معاف از مالیات است) می‌توانند از امکان استفاده از رسید دستگاه کارتخوان خود به عنوان صورتحساب نوع سه بهره‌مند شوند و تکلیفی جز این نداشته باشند، چه خالص فروش آنها بالای ۱۸ میلیارد تومان باشد چه کمتر از آن.

وی تاکید کرد: در صدور صورت حساب نوع سه، دیگر نیازی  به شرکت معتمد نیز وجود ندارد و تنها رسید دستگاه پُز به عنوان صورت حساب ثبت می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دریافت اعتبار مالیاتی فقط با صدور صورتحساب الکترونیکی نوع اول

وی افزود: بنابراین این گروه می‌توانند از دستگاه پُز قدیمی خود برای صدور صورت حساب استفاده کنند. اما نکته اینجا است که به این رسید پُز دیگر اعتبار مالیات ارزش افزوده داده نمی‌شود. به عبارت دیگر اگر کسی خرید کند و بخواهد اعتبار مالیاتی دریافت کند، باید برای این فرد، صورت حساب الکترونیک نوع یک صادر شود.

پُز اندرویدی امکان صدور صورت حساب نوع یک و دو را دارد

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی در مورد کاربرد پزهای اندرویدی و اینکه چه مودیانی امکان استفاده از این پزها را خواهند داشت، گفت: موضوع پُز اندرویدی که مطرح می‌شود این است که این دستگاه‌ها امکان صدور صورت حساب نوع یک و دو را دارد. در حال حاضر شرکت‌های معتمد کارتخوان‌های اندرویدی را در اختیار اشخاصی قرار می‌دهند که مکلف به صدور صورت حساب نوع یک و دو هستند و یا به صورت داوطلبانه می‌خواهند صورت حساب نوع یک و دو صادر کنند.

وی مورد هزینه احتمالی تعویض کارتخوان‌های قدیمی با پُزهای اندرویدی، گفت: این کار هزینه چندانی نخواهد داشت و احتمالا هزینه‌ای تا ۶ میلیون تومان خواهد داشت هر چند که برخی شرکت‌های معتمد به صورت رایگان این جایگزینی را انجام می‌دهند.

برای صدور صورت حساب الکترونیک نیازی به حسابدار نیست

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال که به منظور اجرای  قانون پایانه‌های فروشگاهی آیا گروهی از اشخاص حقیقی نیازمند حسابدار خواهند بود یا خیر، گفت: با توجه به برآورد اولیه ما و امکاناتی مانند پُز اندرویدی، اپلیکیشن و وب سرویس‌هایی که از سوی شرکت‌های معتمد ارائه می‌شود، برای ارائه صورت حساب به سامانه مودیان نیازی به حسابدار نخواهد بود.

ضمن اینکه برای ارسال صورت حساب از طریق شرکت‌های معتمد به سازمان امور مالیاتی نیازی به پرداخت هزینه از سوی اشخاص نیست.

منبع: تسنیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا