سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج

پایگاه خبری اختبار- سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج (سامانه وام ازدواج) بانک مرکزی جمهوری اسلامی به نشانی ve.cbi.ir ایران تنها مرجع رسمی کشور جهت ثبت نام متقاضیان تسهیلات یاد شده می باشد.

به گزارش اختبار طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور مبلغ وام ازدواج برای سال ۱۴۰۲ صد و هشتاد میلیون (۱۸۰) عنوان شده است که برای زوج کمتر از ۲۵ و زوجه کمتر از ۲۳ سال این مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

در آخرین تغییرات این سامانه مقرر شده است: «اعتبارسنجی افراد متقاضی به سامانه ثبت‌نام تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند اضافه شود.»

بر این اساس، طی هماهنگی‌های انجام شده از تاریخ ۲۵‏ اسفند ماه ۱۴۰۱ استعلام رتبه‌بندی اعتباری متقاضیان بعد از ثبت‌نام در سامانه های مذکور صورت پذیرفته و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به قسمت «مشاهده وضعیت» در سامانه‌های مربوطه از وضعیت اعتباری خود مطلع شوند.‏

شایان ذکر است در شرایط و دستور العمل های منتشر شده اشتباهاتی نیز وجود دارد از جمله اینکه شرایط ضامنین ذکر نشده است!

ورود به سامانه وام ازدواج

مراحل ثبت نام و اخذ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج

  •   مطالعه دقیق شرایط و دستورالعمل اخذ وام ازدواج، قبل از ثبت نام. ثبت نام و تکمیل فرم مربوطه از طریق سایت برای هر یک از زوجین بصورت جداگانه.
  •  دریافت کد رهگیری ۱۰ رقمی.
  •  مراجعه به سایت پس از تعیین شعبه، جهت اطلاع از شعبه عامل اعطای وام ازدواج.

توجه: مدت زمانی تعیین شعبه از سوی بانک ها با توجه به میزان منابع قرض الحسنه قابل اعطای بانک، مورد اقدام قرار خواهد گرفت.

  •  مراجعه به شعبه معرفی شده ظرف حداکثر  ۱۲ روز  کاری، با به همراه داشتن مدارک لازم.
  •  اتمام مراحل اخذ وام در شعبه مربوطه.

توجه ۱:  در صورت عدم مراجعه به شعبه مربوطه در مدت زمان تعیین شده، اطلاعات ثبت نامی شما حذف خواهد شد.

توجه ۲:  تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان می باشد.

توجه ۳: حسب مصوبات کمیسیون اعتباری سال ۱۴۰۱ مقرر گردیده است:

متقاضیان دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، پس از پذیرش توسط شعب بانک ها، حداکثر ظرف مدت ۶۰ روز کاری نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز اقدام نمایند و در صورت عدم تکمیل مدارک، نام متقاضی از سامانه مربوطه حذف گردد تا امکان بهره مندی سایر متقاضیان در صف از تسهیلات مذکور و شفافیت عملکرد بانک ها به عمل آید.

هشدار

 شایان ذکر است سامانه این بانک، هیچگونه ارتباطی با وب سایت کـندو، JonobSoft و سایر سایت های فعال در این زمینه ندارد و متقاضیان می توانند بطور مستقیم نسبت به ثبت نام خود در سامانه یاد شده اقدام نمایند.

شرایط و دستورالعمل اخذ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج

الف – شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات ازدواج

۱- دارا بودن  تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.

۲-  به هر یک از زوجـــین مــبلغ ۱۸۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج تعلق می‌گیرد.

تبصره ۱:  به استناد مفاد جزء (۱) بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور،  به هر یک از زوجین مبلغ  ۱۸۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می گیرد.

تبصره ۲:  به استناد مفاد جزء (۱) بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، به متقاضیانی که سن ازدواج آنها در زوج ها زیر ۲۵ سال و در زوجه ها زیر ۲۳ سال می باشد، مبلغ  ۲۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می گیرد.

تبصره ۳:  کلیه شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنـها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده، قادر به ثبت نام بوده و گواهی ازدواج آنها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور می‌باشد به عنوان سند ازدواج تلقی می‌گردد.

تبصره ۴:  اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور مورد تایید قرار گیرد معادل عقدنامه تلقی گردیده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت نام خواهند بود.

۳- دارا بودن کارت ملی (موقت یا دایم) و کد پستی محل سکونت متقاضی.

۴- با توجه به امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی، چنانچه متقاضی وام ازدواج قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد، (علیرغم ازدواج دوم یا بیشتر) می تواند از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند گردد. (توجه: به هر یک از متقاضیان صرفا یک مرتبه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعلق می گیرد)

۵- به استناد مفاد بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۸ می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می‌گردد.

ب – مدارک مورد نیاز

  • ۱- اصل سند ازدواج.
  • ۲- اصل شناسنامه‌های زوجین.
  • ۳- اصل شناسنامه‌های ضامنین.
  • ۴- اصل کارت ملی (موقت یا دایم) زوجین.
  • ۵- اصل کارت ملی (موقت یا دایم) ضامن.
  • ۶- کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین.
  • ۷- کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام.

پ- شرایط ضامنین

  ۹- تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها، مبلغ یکصد و بیست میلیون (۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان با دوره بازپرداخت ده ساله با اعتبارسنجی و سفته و یا یک ضامن معتبر می باشد.

ج- روش ثبت نام

کلیه متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط فوق می‌باشند، ابتدا باید از طریق همین سایت ثبت نـام کرده  و فرم مربوطه را تکمیل نمایند که در صورت موفقیت آمیِز بودن مراحل ثبت نام، یک کد رهگیری ده رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی می‌باشد، به شخص ثبت نام کننده داده می‌شود

متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین نام شعبه مربوطه جهت مراجعه برای اخذ وام ازدواج، به همین سایت مراجعه کرده و در صورتیکه شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف سایت اعلام  می‌گردد، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام نمایند. بدیـهی است در صورت عدم مــــراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده، ثبت نـام آنهاکان لم یکن تلقی می‌گردد.

د- مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد

– مدت بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۱۰ ساله و نرخ کارمزد ۴ درصد می باشد.

– اقساط مربوطه ۱۲۰ ماهه بوده و سررسید اولین قسط و کارمزد آن، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات مزبور می باشد.

و- دستور العمل اجرایی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ایثارگران

 ماده ۱- تسهیلات موضوع این دستور العمل از محل منابع قرض الحسنه بانکهای عامل و به میزان دو برابر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای افراد عادی پرداخت می شود.

تبصره ۱:  به استناد مفاد جزء (۱) بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور،  به هر یک از زوجین که مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ  ۳۶۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می گیرد.

تبصره ۲:  به استناد مفاد جزء (۱) بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، به متقاضیانی که سن ازدواج آنها در زوج ها زیر ۲۵ سال و در زوجه ها زیر ۲۳ سال می باشد و مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ  ۴۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می گیرد.

ماده ۲- متقاضی ایثارگری می تواند در سامانه ازدواج ثبت نام نماید که همانند سایر متقاضیان ازدواج، قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد.

ماده ۳- با توجه به ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، افراد ایثارگر مشمول، صرفا شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد می باشند.

ماده ۴– مدت بازپرداخت تسهیلات موصوف، همانند سایر متقاضیان حداکثر ۱۰ سال (۱۲۰ ماه) می باشد.

ماده ۵- پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل از زمان ابلاغ مصوبه قابل اجرا می باشد.

ماده ۶- رعایت سایر شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای این تسهیلات الزامی می باشد.

ماده ۷- درراستای اجرای ماده ۵۰ قانون خدمات رسانی به ایثارگران، و اعطای وام ازدواج به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران براساس بندهای (ز)، (ح) و (ط) ماده ۱ دستور العمل قانون خدمات رسانی به ایثارگران، درصورتی که استعلام وضعیت مشمولین مذکور در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جهت بهره مندی آنان از تسهیلات موصوف از طریق وب سرویس میان این بانک و بنیاد شهید (برای ازدواج دوم و در صورتیکه متقاضی در ازدواج قبلی از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بهره مند نگردیده باشد) مثبت درج گردد، مورد اقدام قرار می گیرد:

ز) خانواده شاهد: خانواده‌های معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی از اعضای خانواده‌شان (پدر، مادر، همسر، فرزند) شهید یا مفقودالاثر یا اسیر شده باشد.

ح) خانواده ایثارگران: خانواده‌های جانبازان و آزادگان که شامل همسر، فرزند و والدین آنها می‌شود.

ط) در صورت فوت جانبازان و آزادگان مشمول این قانون، خدمات و امتیازات مربوط، به خانواده تحت تکفل آنان تعلق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

روش ثبت نام در سامانه وام ازدواج ۱۴۰۲

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا