عنابستانی: آزمون وکالت ۱۴۰۲ «حق‌الناس» است/ وکلای بعد از قانون «تسهیل» بی‌سواد نیستند

پایگاه خبری اختبار- نایب رئیس هیئت تحقیق‌ و تفحص از کانون‌‌های وکلا گفت: بی‌سوادی وکلای بعد از قانون تسهیل را اصلا قبول نداریم.

 به گزارش اختبار به نقل از همشهری آنلاین، علی‌اصغر عنابستانی گفت: حدود یک و نیم ماه گذشته نشستی بین اعضای هیئت تحقیق و تفحص با معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه که نظارت عالیه بر کانون‌های وکلا را برعهده دارد برگزار شد و آقای پورسید قول دادند که زمینه فعال شدن سامانه سی ام اس کارآموزان سال ۱۴۰۰ فرآهم شود، معیشت این افراد در خطر است چون نام وکیل بر آنها گذاشته شده و شغل دیگری نمی‌توانند داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه چند ماه از قول مساعد معاونت حقوقی قوه قضائیه می‌گذرد ولی تاکنون تغییری در وضعیت این عزیزان صورت نگرفته است، روسا و اعضای هیئت مدیره کانون‌ها برای انجام این موضوع همکاری نمی‌کنند، به این موضوع واقفیم که پذیرفته‌ شدگان آزمون سال ۱۴۰۰ ضررهای زیادی را تحمل کرده‌اند.
عنابستانی تاکید کرد: ممنوعیت اشتغال کارآموزان به موجب بند۴ ماده۷ مکرر قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار که عنوان می‌کند وضع هر گونه محدودیت و مانع در مسیر صدور مجوز که خارج از چهارچوب این قانون باشد ممنوع است صریحاً لغو شده است و انتظار این است کانون‌ها و قوه قضائیه ماده۵۴ آیین نامه را متناسب با حکم مؤخر التصویب مذکور در ماده ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ اصلاح نمایند.

بی‌سوادی وکلای بعد از قانون تسهیل را قبول نداریم

این نماینده مجلس گفت: برخی افراد عنوان می کنند وکلای بعد از قانون تسهیل بی سواد هستند، این موضوع را اصلا قبول نداریم. سطح سوالاتی که در آزمون وکالت سال جاری را ببینید، سوالات اختلافی، خارج از منابع و غیراستاندارد را با سوالاتی که خود آقایان در اواخر دهه هفتاد و هشتاد با آن در آزمون پذیرفته شده اند را ببینید، همین افرادی که وکلا را بی سواد خطاب می‌کنند اگر در آزمون امسال شرکت می‌کردند نمره کمتری نسبت به این پذیرفته شدگان کسب می‌کردند. برخی که خود با توصیه نامه فلان و بهمان نهاد و شخص وارد عرصه وکالت شده و اصلاً آزمون نداده اند، پذیرفته شدگان بعد از قانون تسهیل را بی سواد خطاب می‌کنند.

تعداد وکلا باید زیاد شود تا مردم با هزینه کمی وکیل بگیرند

عنابستانی گفت: مسلم است که بعد از ۲۰ سال وکالت در این عرصه تبحر داشته باشند، پس قبولی در آزمون وکالت به معنی وکیل خوب شدن نیست و این افراد باید مرتباً آموزش ببینند، وکیل خوب باید قدرت بیان، استدلال، توانایی اداره جلسه و دانش کافی داشته باشد و این موارد اکتسابی است، اگر وکیلی نتوانست این موارد را ظرف دو سال در خود تقویت کند، خود به خود حذف می‌شود. باید آنقدر وکیل داشته باشیم که مردم برای هر کاری با کمترین هزینه سراغ وکلا بروند و از وکلا مشورت بگیرند.

عضو هیئت تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد کانون‌های وکلا اظهار داشت: باید برای مراجع حل اختلافات مالیاتی، هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار، مراجع تامین اجتماعی، کمیسیون موضوع ماده ۱۰۰ و ماده ۷۷ شهرداری‌ها، هیات حل اختلاف ثبتی و … وکیل تربیت کنیم، وکالت را به سمت تخصصی شدن ببریم، وکلا فکر نکنند که می‌توانند فقط در دادگاه‌ها وکالت کنند، دایره حرفه حقوق و مسائل حقوقی بسیار گسترده است.

از رئیس قوه قضاییه تقاضای برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۲ را داریم

عضو هیئت تحقیق و تفحص از کانون‌های وکلا گفت: آزمون وکالت سال ۱۴۰۲ می‌بایست بر اساس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار برگزار شود، از رئیس قوه قضائیه تقاضا داریم بر اساس تبصره ۱ ماده ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار با توجه به استنکاف کانون‌های وکلا آزمون را برگزار نماید.

این حق‌الناس است و نمی‌توان از حق الناس گذشت. با استفاده از ابزارهای نظارتی مجلس موضوع برگزاری آزمون سال ۱۴۰۲ را پیگیری می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

پاسخ سازمان سنجش به سوالی درباره برگزاری دومین آزمون وکالت کانون‌ها در سال ۱۴۰۲

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۰ دیدگاه ها

  1. دقیقا موافقم
    حساسیت این شغل خیلی بالاست، چون فقط با مشکلات و گره‌های مردم سرکار داری،باید توانمند و متعهد باشی وگرنه فقط خسران به مردم بیچاره تحمیل می‌کنی.قطعا باید دقت زیادی در گزینش وکیل اتفاق بیفته

    1. یکم به سوالات آزمونهای وکالت در سالهای قبل نگاه کنید امثال دکتر شهبازی و خیلی اساتید معروف با این سوالا وکیل شدن پس اینقد پز باسواد بودن ندین کسی که بیسواد باشه نمیتونه ادامه بده

  2. برادران عزیز متقاضی وکالت توجه فرمایند الان این شغل کمی ذلیل شده زمانی که بنده وارد دانشگاه شدم سه دانشگاه دولتی و یک موسسه در قم رشته حقوق داشت لذا وکیل شدن ساده نبود و وکلا هم باسواد بودند همانند قضاتمان. الان کسانی که واقعا اطلاعاتشان در حد دانشجوی حقوق نیست و خود بهتر میدانند چطور لیسانس گرفته اند میخواهند ازمون وکالت هم براحتی لیسانس شان رد کنند و بی مایه فطیر( وکیل)شوند. خواهرم.برادرم ماهیت بعضی شغلها پر درامد است مثل جراحی. همانطور که نمشود در را باز کرد هرکه دلش خواست جراح شود. وکالت نیز زحمت و سواد میخواهد

    1. شما باسوادا ادعاتون کل دنیا رو برداشته، وکلای پول پرست تک بعدی که یه تایپ ساده هم بلد نیستید، فقط ادعا دارید ادعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا