قانون اصلاح ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی اصلاحی ۱۴۰۱/۱۱/۵

مصوب ۱۴۰۲/۰۶/۲۲

قانون اصلاح ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی اصلاحی ۱۴۰۱/۱۱/۵

ماده واحده- بند «الف» و تبصره های آن و بندهای «ج»، «ز» و «ح» ماده (۵) قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی اصلاحی ۱۵۰۱/۱۱/۵ به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

الف- سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت هفت درصد (۷%) حق بیمه سهم بیمه شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم به عنوان سهم کارگر و معادل بیست و پنج درصد (۲۵%) مجموع عوارض صدور پروانه ایجاد یا ،توسعه احداث و یا افزایش تراکم ساختمان تخریب و نوسازی بنا و تعمیرات اساسی علاوه بر عوارض پرداختی) به عنوان سهم مالک این کارگران را بیمه نماید. در صورت عدم تأمین منابع لازم جهت گسترش پوشش بیمه ای کارگران با تصویب هیأت وزیران افزایش مجموع عوارض تا معادل سی درصد (۳۰%) و به صورت سالانه حداکثر در سقف معادل دو و نیم درصد (۲/۵%) بلامانع است.

تبصره ۱- برای ساخت و ساز در داخل محدوده روستاها، با مجوز دهیاریها، معادل ده درصد (۱۰%) مجموع عوارض صدور پروانه به عنوان سهم . مالک خواهد بود.

تبصره ۲- برای ساخت و ساز در خارج از محدوده روستاها (محدوده عمل بخشداریها و در داخل مجتمع ها و شهرک‌های کشاورزی، نواحی و شهرک‌های صنعتی و مناطق نمونه گردشگری با مجوز سازمان متولی حسب مورد مطابق نزدیکترین روستا یا شهر (هر کدام نزدیکتر باشد) عمل میگردد.

تبصره ۳- ساخت و ساز مساجد حسینیه ها خانه های عالم و ابنیه مربوط به ارتقای سرانه خدمات عمومی، آموزشی، بهداشتی درمانی، ورزشی و فرهنگی که حق بهره‌برداری دائم آن مطابق آیین‌نامه اجرائی که ظرف شش ماه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید در اختیار دستگاه‌های متولی ارائه خدمات عمومی قرار می گیرد، از پرداخت حق بیمه موضوع این قانون معاف است.

تبصره ۴- افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر افراد ناتوان از پرداخت عوارض مذکور از پرداخت آن معاف هستند. آیین نامه اجرائی این تبصره که شامل نحوه تشخیص افراد موضوع این تبصره براساس سطح درآمد و دارایی آنها است توسط وزارت کشور با همکاری وزارتخانه های تعاون کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور تدوین میشود و حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این بند به تصویب هیأت وزیران می رسد.

تبصره ۵- طرح (پروژه)های ملی حمایتی ساخت مسکن، معرفی شده توسط وزارت راه و شهرسازی به منظور تأمین مسکن متقاضیان واجد شرایط در تمامی مناطق شهری کشور مشمول پرداخت حق بیمه پانزده درصد (۱۵%) مجموع عوارض صدور پروانه میباشند.

تبصره ۶- سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با هماهنگی وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور و راه و شهرسازی از محل منابع حق بیمه سهم کارفرمایی با ایجاد زیر ساختهای مناسب و همچنین بهره مندی از سامانه رفاه ایرانیان و سایر سامانه های مرتبط نسبت به شناسایی دقیق کارگران شاغل در امر ساختمان در دوره اشتغال اقدام نماید.

ج- سازمان تأمین اجتماعی مکلف است ضمن ایجاد حساب واحد برای کلیه عملیات مالی موضوع این قانون وجوه حاصل از درآمدهای تحقق یافته و سرمایه گذاری انجام شده و سود حاصل از سرمایه گذاری را صرفاً برای بیمه نمودن کارگران ساختمانی مصرف نموده و گزارش عملکرد درآمد و هزینه و خسارت پرداختی افراد تحت شمول را به تفکیک هر سه ماه یکبار به کمیسیونهای اجتماعی و عمران مجلس شورای اسلامی ارائه کند

ز- در مورد آن دسته از کارهای ساختمانی موضوع بند (۲) ماده (۲) این قانون، پرداختی سهم سازمان تأمین اجتماعی بابت صدور پروانه ساختمانی در محاسبه حق بیمه سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی پیمانکار لحاظ میشود. سازمان تأمین اجتماعی مکلف است حق بیمه سهم کارفرمایی را در فهرست حقوق و مزد ماهانه کارگران ساختمانی شاغل تا سقف مبلغ مذکور منظور نموده و مفاصاحساب مربوط را مطابق مواد (۳۸) و (۵۲) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۲۴۶۵/۵/۴ صادر کند.

ح- سازمان تأمین اجتماعی مکلف است حداکثر سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این بند معادل و متناسب با درآمدهای این ،قانون کارگران ساختمانی متقاضی را پس از بررسی مدارک و احراز اشتغال به عنوان کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهد.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده که گزارش آن توسط کمیسیون اجتماعی به صحن علنی تقدیم شده بود، پس از تصویب در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و دوم شهریورماه یکهزار و چهارصد و دو مجلس، در تاریخ ۱۴۰۲/۶/۲۹ به تأیید شورای نگهبان رسید.

محمد باقر قالیباف

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. با سلام و احترام
    در خصوص قانون مذکور واقعیتش اینست که مجلس محترم شورای اسلامی و تصویب قانون تعداد کثیری از مردم را که در فاصله مصوب دو قانون اصلاحی ماده ۵ کارگران پروانه ساختمانی اخذ نموده اند کلا نادیده گرفته است بنده مثل شما در این مدت جایی نبوده که مراجعه و ظلم آشکار را مطرح نکرده باشم و حتی با مراجعه به یکی از نمایندگان محترم و طرح موضوع، ایشان فرمودند که اولا هر کسی در قبل از تصویب قانون از من سئوال میکردم میگفتم دست نگه دارید و در ثانی چون قانون شده باید واریز کنید.
    به عبارت دیگر خود نمایندگان محترم هم میدانستند که عده ای واریز نموده اند متاسفانه یک بندی که پیش بینی عطف به ماسبق قانون را لحاظ نکرده اند. دوم اینکه سازندگان به هشت ماه کل کارهای ساختمانی را باید راکد نگه میداشتندیا به عبارت دیگر در این شرایط اقتصادی کل کارگران ساختمانی بیکار میماندند تا این آقایان قانون را اصلاح نمایند یعنی هر کسی که در این کشور تلاشگر و فعال هست کلاه گشادی سرش میرود ولی افرادی که غیر فعال و راکد برنده قوانین هستند.

  2. سلام فانون حق بیمه پروانه ساختمانی اصلاح شد اما تامین اجتماعی آن را برای تاریخ اول فروردین تا ۳ آبان ۱۴۰۲ قابل قبول نمی داند این یعنی چه ؟؟؟؟؟مردم آزاری اصلا کار خوبی نیست خشم خداوند متعال گریبانشان را می گیرد آخه مصوبه اصلاحی بهمن ۱۴۰۱ یک اشتباه بزرگی داشت که قانون اصلاح شد چرا مسولان و متولان این امور با مردم این طور برخورد می کنند.اللهم عجل الولیک الفرج

  3. تامین اجتماعی مصوبه مجلس و دولت تفسیر به رای کرده. به صرف اینکه نامه قبل از سه آبانماه ثبت شده میگه که باید طبق قانون قبل پرداخت کنید. مر قانون میگه ۲۵ درصد دریافت کنید ولی یه بخشنامه که از سازمان تامین اجتماعی به شعب خودشون صادر کردن میگن شامل شما نمیشه. سازمان ثالث باید وارد این قضیه بشه و جلوی بی قانونی تامین اجتماعی بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا