مالکی: چه کسی باید پاسخگوی زیان‌های مادی و معنوی وارده به نهاد وکالت و داوطلبان باشد؟

پایگاه خبری اختبار- رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز طی یادداشتی به لغو آزمون ورودی وکالت دادگستری اشاره کرد و آن را ناشی از تشتت و عدم ثبات در تصمیم گیری دانست.

به گزارش اختبار به نقل از ایلنا، متن یادداشت جلیل مالکی به شرح ذیل است:

 

اگرچه ثبات در تصمیم گیری در همه ارکان اداره کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یکی از مولفه های امنیت و آرامش اجتماعی، اقتصادی و روانی مردم محسوب می‌شود ولی ثبات در تصمیم گیری مبتنی بر پیش بینی وقایع مرتبط با سلامت مردم  از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در چند ماه گذشته و با ورود ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی به کشور، با توجه به خصیصه سرعت سرایت آن به مردم، هر شخص غیرمتخصصی می‌دانست که در صورت عدم اتخاذ تدابیر پیشگیرانه جدی در همان اوایل، وضعیت کشور به سرعت قرمز و حتی سیاه خواهد شد.

بنابراین ضرورت داشت از همان ابتدا با پیش‌بینی خطرات این ویروس از یک طرف مجاری شیوع سریع آن نظیر شاهراه های حمل و نقل درون و برون شهری و اماکن پر ازدحام همچون بازارها و مراکز توریستی کنترل گردد و از طرف دیگر با کنترل این امر زمینه برای فعالیت‌های ضروری اقتصادی، آموزشی و فرهنگی مردم در چهارچوبی خاص و تعریف شده فراهم گردد.

متاسفانه متولیان بهداشت کشور علیرغم زحمات طاقت فرسای کادر زحمتکش درمان، در هر دو زمینه با تصمیم‌گیری‌های دیرهنگام و تشتت در تصمیمات نابهنگام نه توانستند از شیوع آسانسوری و موشکی شیوع ویروس به گفته معاون کل وزارت بهداشت جلوگیری نمایند و نه توانستند فعالیت های بسیار ضروری نهادها، سازمان ها و نهادهای کشور که مامور خدمت رسانی به مردم بودند را پشتیبانی نمایند.

بیشتر بخوانید:

از یک طرف شیب نزولی شیوع ویروس قبل از سال جدید را با روانه کردن مردم به سفرهای نوروزی و اماکن توریستی و مذهبی به شیب صعودی تبدیل کردند تا زمینه برای فعالیت‌های حیاتی و معمولی مردم از بین برود و صدمه جبران‌ناپذیری در عرصه‌های مختلف به آنها وارد شود و از طرف دیگر با تشتت در تصمیم‌گیری نتوانستند حتی به چارچوب‌های تعیینی خود برای فعالیت‌های ضروری مردم پایبند بمانند که نتیجه بلافصل آن صدمه به امنیت روحی و روانی مردم شد که یک نمونه بارز آن لغو سه باره آزمون ورودی وکالت دادگستری در کشور بود.

در شرایطی که این آزمون یک بار در آذر ماه و در حالی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امکان برگزاری آن بود، بجای ارائه طریق پروتکل ها لغو شد، بار دیگر در اسفند ماه و دو روز قبل از برگزاری و در شرایطی که دو آزمون بزرگ کشوری دیگر در همان شرایط برگزار گردیده بود، در نتیجه فشارهای سیاسی و غیر سیاسی وارده لغو می‌شود و به ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ موکول می‌شود تا این بار در جاده بی‌تدبیری آزادی سفرهای نامحدود نوروزی توسط ستاد کرونای کشور قرار گیرد.

و بالاخره و در شرایطی که دو روز قبل مجوز برگزاری آزمون توسط ستاد فرماندهی کرونا به صورت دو قبضه در قالب نامه رسمی و فایل صوتی صادر می‌شود و همه پروتکل های مدنظر توسط سازمان سنجش تمهید و با صدور کارت ورود به جلسه مخازن سوال به حوزه های امتحانی ارسال می شود و هیچ اتفاق جدیدی نسبت به روز قبل رخ نداده است، به یکباره بیست و چهار ساعت بعد و دقیقاً شب قبل از  آزمون که داوطلبان عزیز به حوزه‌های ۸۴ گانه آزمون عزیمت کرده بودند، با یک پیام صوتی معاون بهداشت وزارت بهداشت برگزاری ازمون لغو می‌شود تا باری دیگر تشتت در تصمیم گیری آن هم، در یک امر کاملاً قابل کنترل و قابل  پیش‌بینی، موجبات سلب آرامش و امنیت روانی هزاران نفر از عزیزترین  سرمایه‌های این کشور را  فراهم آورد و باری دیگر این سوال اساسی  مطرح شود که چه کسی باید پاسخگوی  ضرر و زیان های مادی و معنوی  وارده به نهاد وکالت و داوطلبان عزیز ناشی از این سوء تدبیرها و تشتت و عدم ثبات در تصمیم گیری در مهم‌ترین نهاد حاکم بر سلامت مردم باشد.

مسلماً همانگونه که معاونت محترم حقوق عامه دادستان کل کشور و نمایندگان مجلس باید نگران سلامت جانی مردم باشد، به همان میزان نیز باید در موارد صدمه به سلامت روانی مردم در نتیجه تصمیم گیری های متشتت، آن هم در یک امر کاملا قابل کنترل و پیش بینی ورود نمایند تا شبهه استاندارد های دوگانه در رعایت حقوق ملت در مورد آنها مصداق پیدا نکند.

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۳۹ دیدگاه ها

  1. این دفعه چهارمی بود که قرار بود آزمون برگزار بشه ولی نشد! طی این مدت به خصوص این دفعه آخر که سوال ها حتی به حوزه امتحانی هم ارسال شده؛ چه تضمینی هست که سوال ها لو نرفته باشه؟کافیه فقط یک نفر به اون سوال ها دسترسی پیدا کنه تا تمام آینده ماها که یک ساله از زندگیمون زدیم نابود بشه!

  2. واقعا دکتر مالکی عزیز تکلیف ماها چییه
    گناه که نکردیم امسال خواستیم بشینیم بخونیم
    بخدا من خودم هزار جور مریضی گرفتم یک ساله عین جنگلی ها خودمو تو یه اتاق زندونی کردم درس بخونم ولی دیگه خسته شدم دروموندمون کردین کلافه شدیم بیکاری و یه عمردرس خوندن تا دکتری بعدشم بیکاری یه طرف تواین اوضاع بااین شرایط هم بیشترازیه سال بشین درس بخون یه طرف
    من دیگه نمیکشم یه خط بخونم همه زحمتام به باد رفت😔😔😔😔

  3. جناب تصمیم گیرندگان عزیز لااقل با یکم فکر یه زمان مناسب که شرایط برگزاری فراهم باشه تعیین بکنید
    نا دوباره یه هفته بعد از عید فطر رو اعلام بکنید که مشخصه اونم بعد از تعطیلات عید فطر و کرونا دوباره زیاد میشه
    پس زمان مناسب اعلام بکنید با فکر باشه
    ادغام هم نکنید که فرصت سوزی برا ماها که یکسال بازیچه هستیم نشه

  4. سلام
    امتحان لغو شد و ضرر و زیانش برای ماها بود که یک سال از بچه و زندگی خودمون گذشتیم
    ولی حالا لطفا لطفا ظلم بیشتر نکنید و ادغام نکنید با ۱۴۰۰ چون اینطور از همه این داوطلب ها یه فرصت رو دریغ کردین و یک فرصت یعنی یکسال عمر همه داوطلب ها
    خواهشا رعایت بکنید
    ما ها که دستمون به جای بند نیست لااقل از همین پایگاه خبری حرف ماها رو به گوش تصمیم گیرنده ها برسونید

  5. معاون دادستان کل اصولا قیم مرکز مشاوران هستند لذا در مورد حقوق عامه داوطلبان کانون وکلا احساس مسئولیتی ندارند.

  6. قشنگ با روان داوطلب‌های بیچاره بازی کردند.صداشون هم درنمیاد حداقل یه معذرت‌خواهی بکنند.یه آرامش و دلخوشی بهمون بدهند.۸۰هزارجوون رو ناامیدو بی‌اعتماد کردن یک خسارت بزرگه…

  7. واقعاً حرف حق رو زد، آقای معاون محترم دادستان کل کشور فقط در مورد عدم برگزاری آزمون وکالت، درد دفاع از حقوق عامه رو دارند اما در مورد اختلاس هزار میلیاردی، درد دفاع از حقوق عامه رو ندارند! و این جنگ و دعوی رو دقیقا میزارن شب قبل از آزمون تا نوک پیکان انتقادات رو به سمت کانون وکلا هدایت کنند به صورت کاملاً برنامه‌ریزی شده. داوطلبان آزمون وکالت (البته داوطلبانی که درس خونده بودند و آماده بودند) گول این جنگ زرگری قوه قضاییه و ستاد کرونا رو نخورید، که اینا میخوان کانون وکلا و نهاد وکالت و وکیل دادگستری رو به صورت یکجا نابود کنند و مطمئن باشید فردا که إن‌شاءالله وکیل شدید این کینه قوه قضاییه نسبت به نهاد وکالت رو بیشتر حس می‌کنید! و احتمالا در اولین برخورد در مراجع قضایی از شما به عنوان وکیل یا کارآموز وکالت می‌پرسند که چقدر حق الوکاله گرفتید؟!

    موفق و پیروز باشید.

  8. سلام علیکم
    مسلما و یقینا و موکدا و قطعا و حتما و بی هیچ گونه شبهه و شک و ابهامی اولین نفر خود جناب اقای کوشا و مالکی و … باید پاسخگو باشد ….
    طوری حرف میزنید انگار سر در برف فرو برده اید
    کسی که صلاحیت و قدرت دفاع از مجموعه ای که در راس ان قرار گرفته را ندارد نه تنها قانونی بلکه شرعا نیز مکلف است . تک تک مسولان کانونها و علی الخصوص اسکودا باید پاسخگوی این توهین عظیم به جامعه وکلا و مدافعان عدالت باشند .
    قاطعانه اعلام میکنم این اهانت در تاریخ به ثبت رسید و شما قادر به انجام وظیفه خود نبودید .
    داوطلبان آزمون وکالت را به تمسخر گرفته اند و شما همچنان هیچ اقدامی نمی کنید
    زمان و مال و حیثیت داوطلبان به تاراج رفت
    و نیست یاری کننده ای …

  9. خانم زنده دل خواهشا منتشر بفرمائید
    خداوکیلی شما دیگه دم از ارامش خاطر ما نزنید..شمایی که بفکر سلامتی عامه نبودین وبه هرطریقی میخواستین ازمون رو برگزار کنید وجون خیلی از خانواده ها رو به خطر بندازین اگه شما یکم پیگیری میکردین قبل از عید برگزار میشد..ارامش از نظر شما چیه اقای مالکی محترم..ارامش اینه که من تا اسفند ماه خوندم وخیلی هم تلاش کردم و وقت گذاشتم و زن وبچم در سختی ۹ماه تحمل کردن ولی به دلیل بی تدبیری شما و عدم پیگیری مسئولین امتحان برگزار نشد..حقیقتش هر ادمی میدونست ۲۰فروردین وضعیت کرونا رو به وخامت میره،یعنی شما نمیدونستین؟؟؟وازنظر انسانی هم درست نبود تو این شرایط برگزار بشه..میگم اقای مالکی وقتی میبینید شرایط قرمزه و کرونا داره اینقده فوتی میده چرا خواهان برگزاری ازمون بودین وقول اکید میدادی؟؟ایا بنظرتون جون این همه داوطلب وخانوادهاشون مهمتر بود یا عودت پول ثبت نامی ازمون وعدم برگزاری..من چنتا از دوستام که قرار بود چند روز پیش امتحان بدن بر اثر کرونا فوت شدن.من میتونم الان ابراز ناراحتی کنم ک چرا برگزار نکردین ولی وقتی شرایط رو میبینم،میفهمم انسانیت حکم میکنه بر اساس منافع فردی وشخصی تصمیم نگیرم..در اخر شما اگه بفکر ارامش ما هستین ظرفیت رو دوبرابر کرده و با امتحان اذرماه ادغام کنید واینقده چوب لای چرخ داوطلبین بدبخت نزارین..باسپاس🙏

  10. شاید کووید۱۹ مقصر باشد؟
    بقلم: طالب ابراهیمی

    روزهای تکراری ،وعده های تکراری و در آخر پوچ و تهی مسئولان دربرگزاری آزمون وکالت۹۹.
    دیگر صندلی های شماره خورده حالمان خوش نمی کنه.کیک و ساندیس قبل آزمون جگرمان راخنک نمی کند.بازهم بلاتکلیفی تا شام آخر.اضطراب و استرس و نیایش های شب آخر و باز هم نذر و نیازهای ساعت های قبل آزمون و نگاههای چشم انتظار مادران و روزهایی که با بی تدبیری مسئولین برباد رفت و هیچ کس خبر از شکم گرسنه،تن خسته و روح زخمی ات نداشت.خیلی چیزها را بر باد داده ایم و باکی هم نداریم و باکی نداریم از شب ها و روزهای برباد رفته یکساله مان.
    همه نگاههای مظنونانه به جیب توست بزار سه باره غافلگیرمان کنند اینبار در دقیقه ۹۰.چه شب های واهی که با امید و آرزوهای خیالی شیرین و شاید محال سربر بالشت گذاشتیم اگر محال نباشد دیگر برایمان شیرین و لذت بخش نخواهد بود.
    بس که غافلگیرمان نموده اند دیگر وعده های اسکودا سازمان سنجش از پشت نقاب که گویند قطعا برگزار می شود یک شاهی نمی ارزد و دیگر نمی شود با وعده کیک و ساندیس به جمعه های پوشالی شما دل بست.
    آهای مسئول بی مسئول به کدامین گناه باید بر استرس باران تصمیمات نابخردانه و دقیقه نودی شما برعمر برباد رفته یکساله خود اشک بریزیم.
    مگر توپ فوتبالیم که اینگونه ما را به گوشه زمین پاس داده و با روح روان در هم شکسته مان بازی می کنید.
    دیگر نایی برای بلند شدن و اهمیت دادن به وعده های پوشالی برای برگزاری مجدد نیست.افسوس که مارا کشتند ولی صدافسوس که سالهاست کشته شدیم.
    اهای مسئول عزیز از اینکه بعد از لغو سه باره آزمون وکالت بربی کفایتی شما درلغو آزمون لعنت فرستادم معذرت می خوام و عاجزانه طلب حلالیت می طلبم🙏🙏.بعد از یک روز و اندی کنکاش و تحقیقات میدانی مقصر واقعی در لغو آزمون وکالت جستم کسی نبود جز جناب شخص کووید۱۹ عزیز.
    و درپایان خواهم گفت بار فهم حق و حقوق و حقیقت بر دوش کشیدن سخت است و بار احقاق حق به مراتب سختتر.

  11. جناب مالکی کاملا حق باشماست چون تو این مملکت همیشه بقیه مقصرن.
    لطفا اینقد پیام هارو حذف نکنین خانم زنده دل ما همه حقوقی هستیم و باید تبادل نظر کنیم حتی اگه ناخوشایند

  12. با سلام اگه میشه حالا که آزمون عقب افتاده کسانی که ترم بهمن فارغ التحصیل شدن بتونن ثبت نام کنن

  13. خواهشا در طراحی سوال هم انقد حساسیت نشون بدین. ای کاش میشد یه بار با همین سوالات آزمون رو از اساتید حقوق یا مسولین اسکودا می گرفتن تا اگه اونا بتوننن نصف سوالا رو جواب بدن اون وقت بما این سوالات رو میدادین. سوالاتون بار علمی نداره بازی با کلمات و پر از سوالات انحرافی و بقول اساتید حقوق تله هستن. آقای مالکی عزیز خواهش می کنیم اگه این پیام رو خوندین به طراحان سوال هشدار بدین انقد ما رو اذیت نکنن سوالایی استاندارد و قابل فهم انتظار ما داوطلبین است….. اون وقت قراره یه عده مردودی یا بازنشسته بدون دغدغه آزمون در کنار بچه های قبولی مشغول وکالت شن….. با سپاس

  14. اقای مالکی،سوال اینه،مسئولین اسکودا کجای قضیه ن؟؟
    شماها توی این جریانات واسه ما چ کاری کردین
    عادت کردین فرار روب جلو کنین
    صبر میکنین گند قضیه ک در اومد تازه با قیافه حق ب جانب میاین و ابراز تاسف میکنین و انگار ک موقع تصمیم گیری واسه تاریخ ازمونا کسی از شما سوالی نپرسیده
    همین اقای کوشا نبود ک منت میذاشت ک مممممن با ریس سنجش صحبت کردم قول دادن ک اولین تاریخ ممکن یعنی ۲۰فروردین برگزار بشه…
    هر عقل نیم سلیمی می دونست ک باتوجه ب بازار شب عید بدترین تاریخ ۲۲اسفنده وهرعقلی می تونست احتمال بده ک حتی اگ قرنطینه شهرها بشه بازم بخاطر دور همی ها افتضاح ترین تاریخ ممکن ۲۰فروردینه…
    ما ک دستمون ب هیج جا بند نیس،کاریم ازمون بر نمیاد ،ولی بدبخت زن و بچه تون ک ب شما اعتماد میکنن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا