مصاحبه آقای سعید طاهرپور رتبۀ نهم آزمون قضاوت ۹۵

مصاحبه اختصاصی پایگاه خبری اختبار

آقای سعید طاهرپور رتبۀ نهم آزمون قضاوت ۹۵ در سطح کشور

پایگاه خبری اختبار- آقای سعید طاهرپور که موفق به کسب رتبه نهم آزمون قضاوت ۱۳۹۵ در سطح کشور شده‌اند در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری اختبار به تشریح روش مطالعه و منابع مورد استفاده خود پرداختند.

ایشان در این مصاحبه ضمن تشریح برنامه مطالعه و کسب آمادگی خود منابعی را که در این مسیر استفاده کرده‌اند را معرفی نمودند. در ادامه چکیده این مصاحبه را خواهید خواند:

سعید طاهرپور هستم، فارغ‌التحصیل رشته حقوق با مدرک کارشناسی و معدل هجده از دانشگاه آزاد اسلامی. در حال حاضر کارمند بخش خصوصی‌ام و در آزمون قضاوت سال ۱۳۹۵، رتبه ۹ را کسب کردم.

برنامه مطالعاتی‌ام را از ابتدای اردیبهشت‌ماه و با میانگین روزی ۶ الی ۷ ساعت آغاز کردم. به طور کلی برنامه مطالعاتی ام به سه مرحله تقسیم می‌شد:

در مرحله اول، همه منابع را به صورت کامل و روزنامه‌وار مطالعه کردم؛ بخش‌هایی را که از قبل بلد بودم صرف‌نظر کردم و بخش‌هایی را که بلد نبودم علامت‌گذاری کردم. در این

مرحله از مطالعه، بسته به سطح معلومات هر دانشجو، بین چهل تا هشتاد در صد از بار مطالعه کم می‌شود و در دور بعدی مطالعه، دیگر نیازی به رجوع به آن بخش‌ها نیست.

مرحله دوم مطالعه  را به استخراج نکات مهم قسمت‌هایی اختصاص دادم که در مرحله اول، علامت‌گذاری کرده بودم. طبیعتاً در این مرحله هم از بار مطالعه کاسته می شود.

در نهایت مرحله سوم مطالعه را به دوره‌کردن چند بارۀ نکات استخراج شده و مطالعۀ مواد قانونی مهم و قوانین خاص و آرای وحدت رویه اختصاص دادم.

منابع مطالعاتی من به شرح زیر بودند:

در درس حقوق مدنی، کتاب قانون مدنی در نظم حقوق کنونی مرحوم کاتوزیان و در مواردی که ضعف پایه‌ای وجود دارد مطالعۀ جزوۀ دکتر شهبازی مناسب است.

آیین دادرسی و اجرای احکام مدنی: دوره سه جلدی بنیادین دکتر شمس. البته به کسانی که پایۀ متوسط و ضعیف دارند مطالعه جزوه استاد کمالوند را، که منبع جامع و مناسبی است، پیشنهاد می‌کنم .

حقوق تجارت: کتاب‌های دکتر اسکینی و البته برای کسانی که زمان کافی ندارند یا پایه ی ضعیفی دارند جزوه ی دکتر قربانی و خلاصه ی حقوق تجارت دکتر توکلی را پیشنهاد میکنم .

حقوق جزای عمومی: مطالعۀ متن قانون کفایت می کند. البته کتاب دکتر شادی عظیم‌زاده که قوانین مرتبط به هم را دسته‌بندی کرده است نیز به داوطلبان کمک شایانی می‌کند.

حقوق جزای اختصاصی: کجموعه سه جلدی دکتر میر محمد صادقی و نکته‌برداری از آن، مخصوصاً در بخش جرایم علیه اشخاص و مطالعۀ مثال‌های این کتاب می‌تواند بسیار مفید باشد.

آیین دادرسی و اجرای احکام کیفری: دوره دو جلدی دکتر خالقی منبع کافی و جامعی است.

البته بدیهی است که در کنار این منابع، مطالعۀ مواد قانونی هم ضرورت دارد.

نکته بسیار مهم این است که در طول دوره مطالعه تا حد امکان هیچ پرسشی برای شخص مطالعه‌کننده بی‌پاسخ نماند و اگر نکته مبهمی در ذهن ایجاد شد، تا پاسخ آن را نیافته است به سراغ مطلب بعدی نرود. به‌این‌ترتیب مطالب کاملاً در ذهن تثبیت خواهد شد.

در آزمون قضاوت سال جاری، بیشتر پرسش‌ها، به‌ویژه در درس حقوق مدنی، از همین منابع آمده بود و می‌توان گفت بیشتر پرسش‌ها قابل پیش‌بینی بود.

نکتۀ با اهمیت دیگر این است که بیشتر منبع‌های مطالعاتی برای کسب آمادگی مناسب هستند و شاید اختلاف کیفیت آن‌ها پنج تا ده درصد باشد، در این  میان تلاش و پشتکار خود شخص حرف اول را می‌زند. یعنی ممکن است داوطلبی بهترین منابع را انتخاب کرده باشد، ولی چون تلاش کافی را نداشته به‌طور طبیعی به نتیجۀ مطلوب هم نخواهد رسید.

به دیگر داوطلبین توصیه می‌کنم نگران کثرت شرکت‌کنندگان نباشند. در هر آزمون رقابت اصلی فقط بین ده در صد شرکت‌کنندگان است و بقیه در واقع،بلا تشبیه، سیاهی لشکر محسوب می‌شوند. بنابراین کثرت شرکت‌کنندگان نباید ما را از هدف باز دارد.

و حرف آخر اینکه پیش‌شرط همۀ موفقیت‌ها، توکل به خدا و احترام به پدر و مادر و تلاش است و تا این‌ها نباشد، موفقیت واقعی حاصل نخواهد شد.

کارنامه آقای سعید طاهرپور رتبۀ نهم آزمون قضاوت ۹۵

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. درود بر مدیریت محترم سایت اختبار

    لطفا سوالات استعداد شغلی ازمون قضاوت را هم منتشر کنید

    با تشکر

  2. با سلام ببخشید سوالات تشریحی آزمون قضاوت رو چگونه تصحیح میکنند استناد و استدلال جداگانه چه نمره ای به خودش اختصاص میده ؟

  3. سلام  لطفا راهنمایی کنید برای قضاوت  درس استعداد شغلی چی باید خوند

    مدیر محترم سایت یا دوستان راهنمایی کنند لطفا

  4. سلام…دقیقا بچه های دانشگاه ازاد موفق ترند ..ایشالا همه به ارزوها شون برسن.البته با تلاش و همت

     

  5. خواهشا دیگه از مبحث قضاوت خارج بشید که تموم شد و الان بیشتر روی وکالت و اخبار اون تمرکز کنید دیگه این مصاحبه ها دلچسب نیست

  6. باز هم یک دانشگاه ازادی توانمند. بیشترین قبولی ازمون وکالت و قضاوت از دانشگاه ازاد هست

     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا