گفت و گو با سید حمید امیر شاه کرمی رتبه ۱۶ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

پایگاه خبری اختبار- سید حمید امیر شاه کرمی متولد ۱۳۷۶ و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق مالکیت فکری دانشگاه تهران، موفق به کسب رتبه ۱۶ آزمون وکالت ۱۴۰۲ در کل کشور شده است.

در ادامه در خصوص منابع مطالعاتی، نحوه برنامه ریزی و زمانبندی جهت مطالعه با وی به گفت و گو نشستیم که متن آن را در ادامه مطالعه می کنید:

 لطفا جزئیاتی از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

حمید شاه کرمی هستم متولد سال ۱۳۷۶ در اصفهان. در دبیرستان رشته علوم انسانی خواندم. در سال ۱۳۹۴ کارشناسی حقوق دانشگاه تهران قبول شدم و سال ۱۳۹۸ هم برای گرایش حقوق مالکیت فکری در دانشگاه تهران پذیرفته شدم. چند سالی هم به عنوان مترجم متون تخصصی حقوقی فعالیت داشتم.

آیا تجریه شرکت در آزمون وکالت را داشتید؟

خیر دفعه اولی بود که در این آزمون شرکت کردم

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟ آیا شاغل بودید؟ چه مقدار زمان برای مطالعه داشتید و چطور از این زمان استفاده می کردید؟

از آبان ماه سال ۱۴۰۱ شروع به مطالعه برای آزمون کردم. در طی این نه ماه شاغل نبودم و تمرکزم را برای مطالعه آزمون گذاشتم. البته در طول این دوره درگیر گذران دوره آموزشی سربازی و انجام پروژه پژوهشی جایگزین خدمت بنیاد نخبگان بودم. در مجموع می توانم بگویم حدودا ۶ ماه به صورت کامل برای آزمون مطالعه کردم.

با توجه به حواشی مختلفی که برای نهاد وکالت پیش آمده و نگرانی‌هایی که از آینده این شغل برای برخی داوطلبان ایجاد شده، چطور انگیزه‌تان را حفظ کردید؟ آینده را برای خودتان چطور می‌بینید؟

سعی کردم در طول این مدت اخبار حواشی و مشکلات ایجاد شده را پیگیری نکنم. هرچند رویه در پیش گرفته شده در چند وقت اخیر ناامیدی زیادی به همراه داشته، اما سعی کردم همیشه آینده موفقی برای خودم متصور باشم. به توانایی های خودم باور دارم و اجازه ندادم این اتفاقات اخیر انگیزه رسیدن به موفقیت را از من بگیرد.

بیشتر بخوانید:

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

منابع مورد مطالعه ام را با مشورتی که با دوستانم داشتم و همچنین با استفاده از تجربه رتبه های برتر در سال های قبل انتخاب کردم.

برای آزمون این منابع را مطالعه کردم:

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

به علت این که در شروع مسیر زمان برگزاری آزمون مشخص نبود، برنامه ریزی بلند مدت خیلی سخت بود. سعی کردم هر دو هفته یک بار برنامه روزانه و دقیقی تعیین کنم و میزان حداقل مطالعه هر درس را برای خودم مشخص کنم.

در ابتدا دو درس مدنی و جزا را به علت حجم بالای مطالب هر روز می خواندم (مدنی روزی ۳ ساعت و جزا حدود دو ساعت) و سایر دروس را یک روز در میان. البته اساسی و متون فقه را دو ماه Hخر خواندم. در ماه های پایانی همه دروس را هر روز مطالعه میکردم.

در کل سعی کردم روند ثابتی در طول مدت مطالعه داشته باشم و روزانه بین ۶ تا ۹ ساعت را به این کار اختصاص میدادم. میتوانم بگویم داشتن برنامه ثابت و منظم یکی از دلایل اصلی نتیجه ای هست که به دست آوردم.

شش روز در هفته مطالعه میکردم و یک روز را برای استراحت اختصاص داده بودم. همچنین سعی میکردم بعد از حدودا هر یک ماه و نیم، چند روزی به طور کامل از درس فاصله بگیرم و استراحت کنم.

تا یک ماه قبل از آزمون حدودا دو دور منابع را مطالعه کردم و ماه پایانی را هم به مرور مطالب و حل آزمون های حقوقی سال های گذشته اختصاص دادم. خلاصه برداری ها و حاشیه نویسی هایی که در قوانین خود داشتم کمک زیادی در مرور مطالب به من کرد.

از آنجایی که آزمون وکالت آزمون نص محور است، دواطلبان باید تسلط زیادی بر متن قوانین داشته باشند (به ویژه در دو درس دادرسی کیفری و دادرسی مدنی) و لذا توصیه میکنم حتما برای مرور متن قوانین به دقت مطالعه شود.

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

در حین مطالعه درس جزا و دادرسی کیفری بیشتر با چالش روبرو بودم. چون درس های خصوصی را قبلا برای آزمون ارشد مطالعه کرده بودم و علاقه ی بیشتری هم به این دروس داشتم. درس مدنی و دادرسی مدنی را بهتر وسریع تر از سایر دروس پیش می بردم.

در جلسه هم درس دادرسی مدنی و تجارت سوالات غیراستاندارد و مبهم و شک دار زیادی داشتند و در این دو درس عملکردی که انتظار داشتم را نتوانستم داشته باشم.

درس اساسی را هم به علت مطالعه کم، نتوانستم خوب جواب بدهم.

اما وقت آزمون را به خوبی مدیریت کردم. و حدود بیست دقیقه هم برای مرور تست های مبهم اضافه آوردم. آزمون هایی که در یک ماه پایانی تمرین کرده بودم باعث شدند که مدیریت وقت ازمون را به خوبی انجام دهم.

در کل در هر آزمون باید دید چه درس هایی دشوار و چه درس هایی ساده تر طراحی شده اند و زمان را بر همین اساس تقسیم بندی کرد.

در آزمون امسال سه درس مدنی و آیین دادرسی مدنی و تجارت بیشترین وقت را نیاز داشتند.

انتقادهایی درباره نحوه طراحی سوالات آزمون وکالت مطرح بود، نظر شما درباره سوالات و شیوه برگزاری چیست؟

بله به نظرم انتقادات به سوالات وارد بود مخصوصا دو درس آیین دادرسی مدنی و تجارت. متن سوالات و گزینه ها بسیار طولانی و غیراستاندارد بود که وقت زیادی از داوطلبان میگرفت. درس تجارت هم به شدت سوالات مبهم و پیچیده داشت و سبک سوالات با آزمون های قبلی کاملا متفاوت بود.

انتظار این نمره را داشتید؟

انتظار این رتبه را در سطح کانون اصفهان داشتم نه کشور

توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

توصیه ای که میتوانم داشته باشم این که در ابتدا منابع مورد مطالعه خودشان را با توجه به سطح علمی و سابقه مطالعه ای که در هر درس دارن انتخاب کنند و از عوض کردن چند باره منابع پرهیز کنند.

در طول مسیر داشتن برنامه مطالعه دقیق و جدیت در اجرای آن بسیار مهم است. برای این کار هم باید توانایی خود در هر درس و مدت زمانی که برای مطالعه می‌توانند اختصاص بدهند را مدنظر قرار دهند. دو درس مدنی و آیین دادرسی مدنی چون ضریب بالاتری دارند را باید با دقت و جدیت بیشتری مطالعه نمایند.

همچنین سعی کنند قوانین خاص دروس را با جدیت بیشتری مطالعه کنند. من در دو ماه پایانی قوانین خاص را خواندم که به نظرم می بایست وقت بیشتری برای مطالعه این منابع اختصاص میدادم. رویه طراحی سوالات در سال های گذشته نشان داده است که سوالات زیاد و مهمی از قوانین خاص به ویژه در درس آیین دادرسی مدنی طرح خواهد شد.

سخن پایانی؟

در آخر هم میخواستم از مادر و برادرهایم که در طول این مسیر همیشه حمایت هایشان انگیزه اصلی ادامه دادن من بوده تشکر کنم.

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام به شما و خداقوت آقای کرمی
    اگر این پیام رو مطالعه فرمودید ممنون میشم چند خطی در مورد ارشد مالکیت فکری توضیح بدید شاید سبب علاقه مندی و انتخاب این رشته توسط دانشجویان بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا