منبع مقررات دفاتر ازدواج و طلاق

آزمون سردفتری ازدواج و طلاق سال ۱۴۰۱

منبع مقررات دفاتر ازدواج و طلاق مطابق آگهی آزمون انتخاب سردفتر ازدواج و طلاق سال ۱۴۰۱ شامل قوانین و مقررات مرتبط با تشکیلات دفاتر ازدواج و طلاق می‌باشد. مقررات دفاتر ازدواج و طلاق با ضریب ۳ یکی از مواد مهم آزمون سردفتری ازدواج و طلاق سال ۱۴۰۱ می‌باشد.

کتاب محشای منقح دفاتر ازدواج و طلاق هوشیار
کتاب محشای منقح دفاتر ازدواج و طلاق سیاوش هوشیار منبع مقررات دفاتر ازدواج و طلاق

هر چند متن قانون مستقلی برای دفاتر ازدواج و طلاق مانند دفاتر اسناد رسمی در حقوق ایران موجود نمی‌باشد، «نظام نامه دفاتر ازدواج و طلاق» خاص‌ترین مقرره حقوقی دفاتر ازدواج و طلاق می‌باشد. بنابراین مهمترین منبع مقررات دفاتر ازدواج و طلاق این نظام نامه (مصوب ۱۴۰۱) که بتازگی تغییر کرده است، می‌باشد. داوطلبان آزمون سردفتری ازدواج و طلاق باید دقت کنند که مصوبات قدیمی را مطالعه نکنند. کتاب محشای منقح دفاتر ازدواج و طلاق کاملا منطبق بر نظامنامه دفاتر ازدواج و طلاق مصوب ۱۴۰۱ رئیس قوه قضاییه می‌باشد.

بجز نظامنامه دفاتر ازدواج و طلاق مصوب ۱۴۰۱، بخشی از قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران و آیین نامه اجرایی آن و قانون حمایت خانواده مرتبط با دفاتر ازدواج و طلاق می‌باشند. در نتیجه این قوانین و مقررات نیز جزء منابع مقررات دفاتر ازدواج و طلاق هستند. کتاب محشای منقح دفاتر ازدواج و طلاق بخوبی کلیه این بخش های مرتبط را ارائه کرده است.

آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عدالت اداری، نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه و بخشنامه های ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک مرتبط با رویه دفاتر ازدواج و طلاق هم برای تفسیر و درک این مقررات اهمیت دارند. از آنجا که کتاب محشای منقح دفاتر ازدواج و طلاق با محوریت دفاتر ازدواج و طلاق حاشیه نویسی شده است، بخوبی این ارجاعات مهم برای قوانین و مقررات انجام شده است.

بیشتر بخوانید

تهیه منبع مقررات دفاتر ازدواج و طلاق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا