میزان افزایش شهریه دانشگاه آزاد در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی شهریه‌های این دانشگاه خبر داد.

به گزارش اختبار به نقل از فارس، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد در حاشیه نشست اساتید دانشگاه‌های استان تهران، در جمع خبرنگاران گفت: سازمان سنجش اسامی دانشجویان جدیدالورود را اعلام نکرده است به همین دلیل دو بازه زمانی برای آغاز سال تحصیلی داریم به طوریکه دانشجویانی که کلاس‌های افرادی که هفته گذشته ثبت نام خود را انجام داده‌اند از این هفته شروع می‌شود و در هفته آینده موعد حذف و اضافه آن‌ها خواهد بود.

وی با ارائه توضیحاتی درباره شهریه دانشگاه آزاد نیز گفت: میزان افزایش شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد در سال جاری با میزان افزایش شهریه در سال گذشته برابر بوده و بالاتر نرفته است، براساس جدول شهریه دانشگاه آزاد شهریه واحدها و کد رشته محل‌ها با یکدیگر متفاوت است یعنی دانشگاه آزاد که بیش از ۱۸ نوع واحد دانشگاهی دارد با شهریه‌های متفاوتی براساس واحد و رشته محل روبرو می‌شود به عنوان مثال رشته تاریخ با رشته حقوق مساوی نیست و این طور نیست همه رشته‌های علوم انسانی یک شهریه داشته باشند.

طهرانچی با بیان اینکه براساس عدالت آموزشی شهریه‌ها در دانشگاه آزاد تابعی از رشته محل است، عنوان کرد: براین اساس متوسط افزایش شهریه در سال جدید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده است. یعنی از افزایش ۵ درصدی در برخی از واحدهای دانشگاهی شروع شده تا واحدهایی مانند تهران مرکز و علوم تحقیقات که افزایش شهریه‌ها در آن بیشتر بوده است.

طهرانچی گفت:  سال گذشته به دلیل اینکه دولت در مهرماه حقوق کارکنان را دوباره افزایش داد ما نیز مجبور شدیم افزایش شهریه‌ای را برای افزایش حقوق کارکنان و اساتید داشته باشیم که امسال این موضوع اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: هر دانشجویی که درخواست تخفیف داشته باشد تخفیف آن در ازای کار دانشجویی خواهد بود که در فضای دانشگاه برای او تعریف می‌شود. سال گذشته حدود ۹۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه کردیم که دانشگاه امسال با تعریف کارهای دانشجویی هزینه مربوطه در این بخش را افزایش می‌دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی

    با سلام و احترام؛
    مستحضر هستید که در ترم جاری (پاییز۱۴۰۲) شهریه‌ی دانشجویان عادی، خودگردان و انتقالی خارج به داخل، افزایش غیرمنتظره و غیرمعقولی داشته است. به طور مثال، درصد این تغییرات برای بعضی واحدهای درسی دانشجویان عادی، تا ۱۰۰٪ بوده است.
    همچنین از آنجایی که درصد افزایش شهریه برای دانشجویان خودگردان بر کل آن اعمال می‌شود، مبلغ آن نسبت به ترم‌های گذشته تفاوت معناداری پیدا کرده و رقم قابل‌توجهی شده است که این موضوع جای نگرانی بسیاری دارد؛ چرا که هر دانشجو برای تصمیم به ثبت‌نام در دانشگاه آزاد اسلامی، برآوردی از حداکثر هزینه‌ی آن نزد خود دارد، اما این نرخ کاملاً پیش‌بینی‌ نشده بوده و در این وضعیت معیشتی جامعه، فشار مالی زیادی محسوب می‌شود.

    بر همین مبنا به طور جد خواستار موارد زیر می‌باشیم:

    ۱. کاهش نرخ مصوب افزایش شهریه در حدود رویه‌ی سابق و بازگردانی مابقی آن به حساب دانشجو
    ۲. برطرف کردن کسری بودجه از طرق دیگر
    ۳. شفاف‌سازی درخصوص ارتباط میزان تورم و افزایش شهریه
    ۴. و پاسخگویی رسمی شما در این زمینه!

    به امید مساعدت جناب‌عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا