نماینده رودبار: برگزاری آزمون وکالت «بی‌معنا» است

پایگاه خبری اختبار- یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برگزاری آزمون وکالت را امری «بی‌معنا» توصیف کرد و گفت که یا باید آزمون وکالت به صورت متعدد برگزار شود یا این آزمون به طور کلی مرجع نباشد.

به گزارش اختبار، مهرداد گودرزوند که سوابق تحصیلی او به رشته مدیریت دولتی مرتبط است و با کسب ۱۶ هزار رای از حوزه انتخابیه رودبار به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرده در گفت‌وگو با خبرگزاری موج گفت: افزایش تعداد وکیل در جامعه سبب کاهش قیمت  و افزایش رقابت بین وکلا جهت بالا بردن کیفیت خدمات وکالت می شود، در این شرایط مردم قدرت تصمیم گیری بیشتری در انتخاب وکیل خود دارند و می توانند به راحتی مشکلات خود را در حوزه هایی که اطلاعاتشان کم است، به دست وکلا بسپارند.

وی در ادامه عنوان کرد: باید افرادی که در حوزه ی وکالت تحصیل و مدرک لیسانس خود را دریافت کرده اند، با رعایت یک سری چارچوب های اخلاقی و اصولی بتوانند فعالیت خود را در این حوزه آغاز کنند، برگزاری آزمون وکالت در چنین شرایطی بی معناست. کانون وکلا و مرکز مشاوران باید نسب جمعیت را در نظر گیرند و افراد حق انتخاب داشته باشند.

این نماینده در ادامه ادعا کرد: گاهی نگرانی هایی در خصوص کاهش کیفیت خدمات در صورت افرایش تعداد وکیل وجود دارد، باید در نظر گرفت بازار افراد کم توان را قطعا حذف خواهد کرد یعنی اگر مراجعه کنندگان از خدمات وکیلی ناراضی باشند قطعا دیگر به آن مراجعه نمی کنند و ناخودآگاه آن فرد از بازار و چرخه وکالت حذف می شود.

گودرزوند در ادامه با مقایسه رشته حقوق و پزشکی گفت: محدود کردن شروع فعالیت وکلا به برگزاری و قبولی در آزمون در شرایطی که کشور در کمبود وکیل به سر می برد کار اشتباهی است، مثلا آیا پزشکان بعد از گذراندن دوره ی تحصیل خود، برای باز کردن مطب آزمون می دهند؟ درواقع امتیاز و شرایط از قبل تعریف شده است و افراد طبق این شرایط پیش می روند نه قبولی  آزمون.

این نماینده در پایان خواستار شد: در روند کاری کانون وکلا و مرکز مشاوران باید تجدید نظر صورت گیرد، محدودیت موجود و ادامه این روند منطقی به نظر نمی رسد، یا باید آزمون وکالت به صورت متعدد برگزار شود تا افراد بتوانند به راحتی در آن قبول شوند یا این آزمون  به طور کلی مرجع نباشد.

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

‫۱۷ دیدگاه ها

  1. کاملا نظر درست و سنجیده ای دادند
    سیستم عرضه و تقاضا، وکیل بد را حذف خواهد کرد
    بازار باید برای همه باز باشد و انحصار از دست کانون وکلا خارج شود.

  2. سپردن مال و آبروی مردم به وکیل ناکارآمد و شخصی که توانایی قبول شدن در آزمون وکالت رو نداره کاملا اشتباه و به ضرر مردم تمام میشه ، مردم که موش آزمایشگاهی نیستن که توی یه پرونده مال و آبرو شون رو به خطر بندازین ،تا وکلای ضعیف حذف بشن !!به وکیل ضعیف اصلا نباید مجوز داد.نظر ایشون کاملا اشتباهه.

  3. ایشون در حوزه تخصصی خودشون اظهار نظر کنند بسیار سنجیده تره و بهتره در مورد مسائلی که تخصصی در اون ندارن سکوت پیشه کنن.

  4. ایشون وکالت روباپزشکی مقایسه کردن ولی یادشون رفته که نحوه ورودبه رشته پزشکی باحقوق متفاوته!
    سالانه چندنفرپزشکی قبول میشن وچندنفرحقوق میخونن!؟!

  5. خانم زنده دل چرا تعداد آرای مکتسبه این نماینده محترم را نوشته ای؟یعنی اگر نماینده ای از تهران با یک میلیون رای باشد محق تر است و باید بقیه نمایندگان سخنی نگویند.
    از شما بعید بود این گونه خبررسانی!!

  6. طرف دارای قانون تسهیل بفرمایید تحویل بگیرید!! چقدر گفتیم کار به اینجا ها میکشه! دیگه وکالت هم داره میشه مهندسی ساختمان!! با جمعیت زیاد و بیکار و بی ارزش در چشم عموم ، که فقط یک عده خاص که آشنا دارن چهارتا پرونده گیر شان بیاد! با جهالت داشتن زیر پای همرو خالی میکردن و عده ای از خودمان برای دوسال زودتر قبول شدن براشون کف و سوت میزدن! اگه فقط از وکالت دنبال یک اسم هستید باید از این طرح ها حمایت کنید! چون عرضه که برود بالا تقاضا رو حل میکند …

  7. روسا کانون و قوه قضاییه بهتره برن سمت اموزش و از پایه مشکل حل کنن یکی از راحتتریناش که راحت قابل اجراس بیان جلو پذیرشا بی ضابطه و بدون ازمون ورودی در رشته حقوق و علوم قضاییو بگیرن که هر دانشگاهی اونم بدون ازمون نیان پذیرش کنن و در مرحله اخر پروانه بدون ازمون به قضات و کارمندان بازنشسته ندن اینطوری رقابت معنا پیدا میکنه وگرنه روزی باید منتظر حذف ازمونم شیم عین کشور ترکیه تو ترکیه اصلا ازمونی وجود نداره شما بعد مقطع کارشناسی معرفی نامه میگیرین و میرین موسسه دوره کاراموزیتون شروع میشه و بعد ۱۲ ماه میتونید دفتر بزنید و…مشکل ایران مشکل پایشه و حضور بازنشستگان که ول کنه سمت نیستن روسا کانون و قوه هم هیچ هم اندیشی نکردن تا به بالان طرح تسهیل فقط جبهه گرفتن که اصلا هیچ مشکلی نداره و نداشت این طرح فقط اومد یه درصد میانگین معرفی کرد که هرکی فلان درصد اورد رتبه برتر قبوله عملا هیچ تغییری نداشت فقط ظرفیت حذف شد خیلیا قبل تر هم با تراز پنج شش هزار قبول شدن ازمونا امسالم فقط رقابت بین ترازه اتفاقا هم هیجانی تر شده در هرصورت ازمون شوخی نیست نخونی نمیتونی بزنی جواب درست از غلط نتونی تشخیص بزنی نمیتونی قبول شی و دراخرم فک نکنید قبول شدین اون وکیل سرپرست بهتون یاد میده منیکه اختبارم دوسه سال طول کشید میگم وکیل سرپرست هیچی یادتون نمیده پس اگه واقعا حوصله این شغل ندارین نیایین توش گوله این تبلیغات و حاشیه هارو هم نخورین پول اره هست فقط دست یه عده هم دوره ایا من که رستوران کافه و مغازه موبایل زدن الا هم زن و بچه دارنو خونه و ویلا من تازه امسال دنبال دفترم اونم با این گرونیا خداتومن متری! امنیت جانی هم که صفره راحت موکلا میکشنت هیچ جا هم پاسخگو نیستن اگه تو زمان من دفترخدمات قضایی یا سردفتری بود صد در صد میرفتم سمت این دو چون یه کاره بی حاشیه با حقوق و مزایا کافی داشتم یادتونم باشه خیلی از موکلا بعد دادگاه اصلا شمارو نمیشناسن و اگه نگرفته باشین روز اول حق الوکاله باس بیفتین فلانی بیا بده اونم جواب نده و ….پس فکر نکنید راهه ساده ای دارین رشته پزشکی صد برابر بهتر از این رشتس و تو جامعه هم ارزشش بالاتر متاسفانه این شغل برای بعضیا دوران بازنشستگیه که هم از دولت بگیرن حقوق و بیمه و هم بیان جایه جوون تنگ کنن پس مشکلات از ریشس این همه جلسات فقط ابمیوه کیک و دیدار دوباره هست وگرنه از هرکی بپرسه میگه :
    چرا این رشته در مقاطع کارشناسی بدون ازمونه
    چرا هر دانشگاه سالی چندهزار ورودی داره
    چرا قضات یا کارمندان بازنشسته راحت بدون ازمون بهشون پروانه صادر میشه خیلیا حتی دوره کاراموزیم نمیبینن (همین قضات و دادستانا عزیز تو کشورا جهان اول فقط میتونن استاد شن یا مدیرموسسه حقوقی شن کارمند که کلا بحثش جداس باید استعفا بده و کلی مستمریا قیدشو بزنه بعد ایران از چند منصب درحال حقوق گرفتن هستن بعد میگن بودجه کمه نمیشه افزایش حقوق کارمندان چرا باید یه کارمند دو سه شغل داشته باشه؟خودم عیننا دیدم طرف هم بازرس اداره ثبت مشغول به کاره هم بیرون نقشه برداره هم عضو نظام مهندسی هستن هم هیت علمی دانشگاه و مشغول تدریس و هم کارشناس قوه قضاییه و هم الا وکیل سوالم بپرسی ساده ترین سوال در زمینه وکالت بلد نیست جز مواد ثبتی اونم به خاطر چندین سال کار در محیط اداره هیچی از کمیسیونا حالیش نیست درد ایران اینه و مشکلاتش که تو همون ازمون باید متصل شه به سامانه وزارت کار و اگه استعلام شد کد ملی حقوق بگیره جلو جلو بگن برو اول استعفا بعد بیا ازمون نه که راحت بیا رقابت با یه لیسانسیه سطح سوالاتم که یا اختلافی یا دکتریه پس نتیجه میگیریم فقط یه سرابه شما یه موسسه اموزشی بزنید بهتر درامد دارین و ارامش فارغ التحصیلان حقوقم هیچ اداره نمیتونن استخدام شن مگه بانکا و..اونم سالی دونفره از قبل تعیین شدس)

  8. افرین اگر ۱۰ نماینده اینطوری داشته باشیم دیگه کسایی که مثل من ارشد حقوق بین الملل دارند بیکار نیستند

  9. نماینده محترم رودبار بهتر است در خصوص اوضاع مدیریتی و حکمرانی کشور اظهار نظر نمایند نه در خصوص امر خطیر وکالت.
    آقا ایشان نمی دانند که آمار تعداد پذیرفته شدگان و ورودی رشته پزشکی در مقایسه با رشته حقوق چقدر است؟
    وضعیت ورودی و پذیرفته شدگان در رشته حقوقی طوری است که تمامی دانشگاه های سراسری روزانه، شبانه، پردیس های خودگردان، واحدهای دانشگاه آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی، واحد‌های علمی کاربردی… اقدام به پذیرش دانشجو و صدور مدرک کارشناسی حقوق می نمایند!!
    آیا وضعیت در رشته پزشکی به همین شکل است؟

  10. با سلام
    تشکر از این نماینده محترم مجلس که حرف دل هزاران نفر لیسانس و فوق لیسانس حقوق را زدند
    و از دیگر شواهد صدق سخنان ایشان اینکه ؛
    با اجرای صوری قانون تسهیل نیز نتوانستند انحصاری بودن وکالت را تغییر دهند چون تعداد پذیرفته شدگان با بالا بردن تراز قبولی توس کانون وکلا ، خیلی فرقی نکرده
    و همچنان امضا های طلایی و انحصاری در این صنف پر درآمد وجود دارد
    به امید روزی که این قوانین دست و پا گیر حذف شوند و میدان وکالت رقابتی واقعی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا