پاسخنامه تشریحی درس آیین دادرسی مدنی آزمون وکالت ۹۸

به همراه تحلیل کلی سؤالات درس آیین دادرسی مدنی

✍🏻 امین قاسم­‌پور*

در این نوشتار قصد دارم به طور مختصر چند نکته کلّی را در مورد سؤالات آزمون وکالت ۹۸ ارائه کنم و البته در این بحث، سؤالات درس آیین دادرسی مدنی، محور بحث قرار خواهد گرفت. این نکات عمدتاً برای داوطلبان سال­‌های آینده کاربرد بیشتری خواهد داشت؛ انشاءالله.

برای دریافت فایل PDF پاسخنامه تشریحی درس آیین دادرسی مدنی آزمون وکالت ۹۸ به قلم امین قاسم‌پور اینجا کلیک کنید

دفترچه E سوالات آزمون وکالت ۱۳۹۸ را از اینجا دانلود کنید

پاسخنامه تشریحی درس آیین دادرسی مدنی آزمون وکالت ۹۸

پاسخنامه تشریحی آیین دادرسی کیفری آزمون وکالت ۹۸

پاسخنامه تشریحی جزا آزمون وکالت ۹۸

پاسخنامه تشریحی مدنی آزمون وکالت ۹۸

▪️ در سؤالات درس آیین دادرس مدنی آزمون وکالت ۱۳۹۸، حدودا ۱۸ سؤال از نصوص قانونی طرح شده که از این تعداد، ۸ الی ۹ سؤال از قوانین خاص (یعنی قوانین غیر از قانون آیین دادرسی مدنی) طرح شده است.

▪️ مطابق روال پیشین، سؤالاتی که از قوانین خاص طرح شده، عیناً مطابق نصوص قانونی بوده ولی در مباحث مربوط به قانون اصلی (یعنی مباحث مربوط به قانون آیین دادرسی مدنی) در یک یا دو مورد، سؤالات از حد نص خود ماده فراتر رفته، به این معنی که با خود ماده به تنهایی امکان پاسخگویی به آن سؤال وجود ندارد و سؤال، عیناً (یا مناطاً) از توضیحات استاد شمس در کتب آیین دادرسی این استاد گرامی طرح شده است.

▪️ تفاوتی که در آزمون امسال با آزمون سال قبل در حوزه قوانین خاص مشهود است، متعارف‌تر بودن قوانین خاص در آزمون ۹۸ است. درحالی‌که در آزمون سال گذشته (۹۷) قوانین خاصی مورد سؤال واقع شده بود که در مقایسه با سایر قوانین خاص حوزه دادرسی مدنی، نسبتاً شاذ و مغفول محسوب می‌شدند.

▪️ عادت پاگرفته مبنی بر شروع سؤالات از قوانین خاص امسال هم تداوم داشت و اولین سؤال درس آیین دادرسی مدنی از قانون اجرای احکام گرفته شده است؛ سؤالی که مستند آن سابقه چندانی در آزمون‌های گذشته نداشت.

▪️ مطابق روال هر سال چند سؤال تکراری (تکرار شده در آزمون‌های گذشته) به چشم می‌خورد که در پاسخنامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

▪️ قاعده توزیع نرمال گزینه‌ها (از ۲۰ پاسخ، فراوانی هر گزینه ۵ مرتبه) امسال اعمال نشد.

▪️ باتوجه به تجانس ادبی اکثر سؤالات (از جمله وجود عبارت «کدام مورد صحیح است» در انتهای ۱۶ سؤال از ۲۰ سؤال و نشانه‌های دیگر) به‌نظر می‌رسد عمده‌ی سؤالات (و نه تمام آنها) توسط یک شخص طراحی شده است. در هرحال صرف‌نظر از یکی‌دو سؤال که از آزمون‌های سنوات قبل اقتباس شده، دخالت چند طراح در طرح سؤالات دور از ذهن نیست.

▪️ آزمون وکالت ۱۳۹۸ برای چندمین بار اثبات نمود که در این آزمون (اقلاً در درس دادرسی مدنی)، از آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌‌ها (یعنی مصوّباتی که تحت نام «قانون» معنون نمی‌گردند) سؤالی مطرح نمی‌شود، هرچند که در لیست قوانین اعلامی از سوی اسکودا برای این درس نام «آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا» به چشم می‌خورد.

▪️ آزمون وکالت ۱۳۹۸ برای چندمین بار اثبات نمود که یکی از بهترین روش­های مطالعه قانون آیین دادرسی مدنی، روش مقایسه­‌ای و نیز روش «کلمه­‌کلیدی» است.

▪️ بسیاری از عناصر آزمونی قانون دادرسی مدنی، قابل دسته‌­بندی و به اصطلاح: Classify هستند: اینکه در چه مواردی دادرسی متوقّف می‌­گردد یا قرار ابطال دادخواست صادر می‌گردد، یا (مورد پیش ­پا افتاده:) در چه مواردی عبارت «تا پایان جلسه اوّل» و در چه مواردی «تا جلسه اوّل» و در چه موردی «تا پایان دادرسی» بکار رفته است؛ در کدام مورد «مرتبط و هم­‌منشأ» بودن لازم است و در چه مواردی «مرتبط یا هم­‌منشأ بودن» و… همگی از قبل قابل دسته‌­بندی هستند. اینها مواردی هستند که در تألیفات علمی دادرسی مدنی هرگز به صورت «خوشه­‌بندی­‌شده» و مقایسه‌­ای ارائه نشده است و بهتر است داوطلب به جای صرف کردن هزینه­‌های گزاف و بی‌­مورد جهت تهیه جزوات این­‌چنینی، رأساً یا با استفاده از نرم­‌افزار Word آنها را برای خود استخراج کند. اقدام توسّط شخص داوطلب از این حیث حائز اهمیت است که به دلیل کنکاش در نصوص، محفوظات وی ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

▪️ به هر حال روش مقایسه­‌ای روشی است که مورد توصیه بسیاری از رتبه­‌های برتر می­‌باشد. توضیح مفصّل این روش مربوط به موضوع این نوشتار نمی­‌گردد و لذا به داوطلبان محترم اکیداً توصیه می‌کنم جهت مطالعه تفصیلی در این مورد، صفحه ۱۹ جزوه هنر مدیریت مطالعه برای آزمون وکالت را که به صورت رایگان در پایگاه خبری اختبار ارائه شده است مطالعه فرمایند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. در مورد سوال یک گزینه موزد نظر طراح محترم .مال غیر منقول باشد ومحکوم له آن را در مقابل طلب خود قبول کرده ویا با قبول بیشترین بها (منظور محکوم علیه)برنده مزایده اعلام شده باشدبه استناد ماده ۱۳۰و۱۳۱قانون محکومیت های مالی این گزینه صحیح است نظر بدین دوستان در ضمن به این دو ماده قانونی رو بخونین بعد نظر بدین

  2. دیگه انقدر نباید پیچیدش کرد .مگه مسائل امنیتی و کشف جاسوسه!!!حالا یه طراح بوده یا ۳ تا چه فرقی داره ؟؟؟ واقعا این چه نوع تحلیله !! بدتر ایجاد استرس و ناامیدی میکنه .اختبار جان نظرو حذف نکن

  3. پاسخ سوال ۳۸ گزینه ۲ صحیح است. استاد محترم در پاسخ استناد کرده چون کلمه (فقط) به کار برده شده لذا پاسخ گزینه ۲ صحیح نیست چرا که خواهان می تواند دعوای اجرت المثل و… هم اقامه نماید. اما استاد محترم ظاهرا به صورت سوال دقت نکرده در سوال گفته شده(برای بازپس گیری زمین چه دعوایی قابل طرح است) به نظر استاد محترم دعوای مطالبه اجرت المثل ایام تصرف دعوای بازپس گیری زمین است؟ با توجه به اینکه شرط اصلی تصرف عدوانی سبق تصرف می باشد و مالک ۳ سال است که تصرفی در ملک خود ندارد، لذا تنها دعوایی که (برای بازپس گیری زمین) می توان مطرح کرد دعوای خلع ید بوده لذا گزینه ۲ صحیح است.

    1. افرین به نکته خوبی اشاره کرزدی
      حرفت دقیقا درسته منم بر اساس نظر استاد شمس زدم
      امیدوارم طراح این سوالو از کتاب استاد شمس طرح کرده باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا