چگونه رتبه یک وکالت شدم (۳)

چگونه رتبه یک وکالت شدم (قسمت سوم – آخر)

به قلم علی اکبر غلامی رتبه اول آزمون وکالت ۱۳۹۴ کانون وکلای دادگستری مرکز و حائز بالاترین نمره در کشور

قسمت اول این نوشته را اینجا بخوانید

قسمت دوم این نوشته را اینجا بخوانید

۴⃣ انتخاب کتاب قانون:
چه کتاب مرجع خوانده باشید چه نخوانده باشید، چه کلاس رفته باشید چه نرفته باشید، چه جزوه و کتاب تکمیلی بخوانید چه نخوانید، در هر حال بی نیاز از خواندن قانون نیستید.

⚪️ بنابراین برای هر درس یک کتاب قانون باید انتخاب کرد:
یا متن قانون را انتخاب میکنیم؛
یا کتابی مانند نظم و محشّا.

✅ مدنی، آ.د.م و تجارت:
در این سه درس از کتابهای نظم استفاده کردم. نظم مدنی و تجارت را اکثر رتبه ها پیشنهاد داده بودند. اما برای آ.د.م، خودم فتوا دادم که از روی نظم بخوانم! چون این درس در آزمون ضریب سه دارد و در عین حال میخواستم مطالبی را که زمان دانشجویی در کتاب دکتر شمس خوانده بودم، به صورت منظم در زیر ماده ها جمع بندی و بیان شده باشد.

✅ جزا و آ.د.ک:
اکثریت، قانون را کافی میدانستند و یا نهایتا قانون یار را معرفی کرده بودند. من نیز به دو دلیل همان نظر را تایید کردم. اول اینکه کتب مرجع جزا را زمان دانشگاه خوانده بودم؛ دوم اینکه در هر دو درس، با قانون کاملا جدیدی روبرو بودم و نیازی به نظم یا محشا نبود.
از کتاب قانون یار استفاده کردم اما فقط متن قانون را از روی این کتاب میخواندم. توضیحات و تستهای این کتاب به کارم نیامد و عملا تست نزدم.

✅ اصول:
کتاب قانون وجود ندارد! بنابراین فقط یک کتاب تست انتخاب کردم. به این دلیل که کتاب مرجع مربوطه را زمان دانشجویی خوانده بودم.

۵⃣ انتخاب کتاب تست:
با توجه به تجربه تدریس در کنکور ریاضی، میدانستم که از یک طرف آنچنان تفاوت فاحشی بین کتابهای تست وجود ندارد؛ از طرف دیگر، کتابِ تستی مناسبتر است که در جوابِ تستهای سالهای قبلِ وکالت و ارشد و…، توضیحِ تشریحی داشته باشد.

⚪️ در بین کتابهای تستِ پیشنهادی از سوی رتبه ها، به دنبال این گشتم که کدام کتابها در بین آنها مشترک است و یا افراد بیشتری آن را معرفی کرده اند.

⚪️ برای هر درس، دو کتاب تست را که بیشتر معرفی شده بود، در نظر گرفتم. سپس با مراجعه به کتابفروشی، همه این کتابها را از نزدیک دیدم و چند صفحه ای از آنها را ورق زدم. همانجا برای هر درس، یک کتاب تست انتخاب و تهیه کردم.

✅ مثلاً برای تجارت و آ.د.م، دو کتابِ تستِ ساده ساز و قانون یار را مدنظر داشتم. هر دو را نگاه کردم. توضیحِ تشریحیِ ساده ساز را بهتر و کاملتر یافتم. بنابراین در بین این دو، ساده ساز فرحناکیان را انتخاب کردم. این کتاب، تست تالیفی نداشت و این نکته از نظر من مثبت بود.

✅ برای جزا و آ.د.ک، با اینکه کتاب قانون یار را تهیه کردم، اما از توضیحات و تستهای این کتاب استفاده نکردم.
برای تست جزا و آ.د.ک، تنها به تستهای یکی دو سال گذشته وکالت که مربوط به قوانین جدید بود، بسنده کردم.

✅ هم برای مدنی و هم برای اصول، کتاب تست دکتر شهبازی را انتخاب کردم. دسته بندی تستهای این کتاب مناسب بود. تستهای آزمونهای سالهای گذشته را جدا از تستهای تالیفی قرار داده بود. در عین حال تستهای مدنی را بر اساس فصل بندی قانون مدنی مرتب کرده بود و در نهایت توضیح تشریحی کاملی در جواب تستها داشت. (البته تاکید و تمرکزم بیشتر بر روی تستهای آزمونهای سالهای گذشته بود و آنچنان به تستهای تالیفی بها نمیدادم.)

? بنابراین بعد از کنکاش یکروزه و طی پنج مرحله مذکور، تصمیم من (با توجه به پیشینه خود) برای ۳ ماهِ پایانی به ترتیب زیر شد:

۱⃣ آزمون آزمایشی: فقط قضاوت را شرکت میکنم.

۲⃣ کلاس: نمیروم!

۳⃣ جزوه و کتاب تکمیلی: نمیخواهم!

۴⃣ کتاب قانون:
مدنی و آ.د.م و تجارت ? نظم
جزا و آ.د.ک ? متن قانون

۵⃣ کتاب تست:
مدنی و اصول ? تست شهبازی
آ.د.م و تجارت ? ساده ساز فرحناکیان
جزا و آ.د.ک ? تست نمیخواهم!

?? بعد از این تصمیم، دیگر گوشم نسبت به هر آنچه که دیگران میگفتند، ناشنوا بود. فقط کار خود را میکردم و تمرکزم بر همان منابعِ اندکِ خودم بود.

کوتاه سخن آنکه:
? تمامش کن! هر چه بیشتر پرس و جو کنی که چه بخوانی و چه نخوانی، خود را بیشتر آشفته کرده ای!
? از یک جایی به بعد، دیگر تمامش کن!
? یکی را انتخاب کن و همان را خوب و دقیق بخوان…

?? یک روز پرس و جو کن؛ آخرِ آن روز متناسب با پیشینه خود، طبق ۵ مرحله بالا تصمیم بگیر؛ سپس ناشنوا شو و فقط حرکت کن!

به فرموده حضرت سعدی:
به راهِ بادیه رفتن، بِه از نشستنِ باطل
که گر مراد نیابم، به قَدرِ وُسع بکوشم

منبع : کانال وکالت علی اکبر غلامی

آخرین اخبار آزمون وکالت را اینجا پیگیری کنید

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

‫۲۸ دیدگاه ها

  1. با سلام وتشکر از مطالب مفیدتون واقعا نکات جالبی ذکر کردید هم از شما وهم از سایت اختبار بسیار سپاسگزارم

  2. سلام.معتقدم قبول شدن تو وکالت روش خاص خودش راداره و صرفا علم حقوقی نیست البته این مطلب برای رتبه های برتر زیر ده صدق نمیکنه.چون اونها علم حقوقی بسیار بالایی دارند و تسلطشون هم کامله .مطلب برای اون دسته ای هست که لب مرز هستن و قبول نمیشن یا رتبه های قبولی نزدیک مرز و بالای ده
    باید فهمید طراح های سوال چه جوری سوال طرح میکنند و چه چیزهایی را میخوان وقتی بفهمی طراح سوال چه چیزهایی مدنظرش هست مطمعنا مطالعه ات را برمبنای اون تنظیم میکنی و اون مطالب را بیشتر تاکید میکنی هرچند باید پایه علمی قابل قبولی داشته باشی ..
    معتقدم میشه با یه شناخت قبلی متوسط از درس ها تو عرض. دو ماه الی سه ماه پایانی با برنامه ریزی هدفمند و نحوه صحیح مطالعه تو وکالت قبول شد و خیلی هم سخت نیست ..
    این را برای اون هایی گفتم که مثل خودم کارمند هستن و از رشته دیگه ای به حقوق اومدن و وقت کافی برای رقابت با بقیه ندارن ..
    موفق باشین

  3. سلام بر رتبه داران
    دوستان رتبه داران حداکثر ۱۰ نفر هستند
    لطفا عزیزانی که رتبه های بیشتر از ۱۰ رو هم اوردند از اونا هم بخوایید و مصاحبه اونها رو هم به ما بگید.

    میزان یادگیری- معدل دانشگاه – میزان زمان برای مطالعه – میزان آزادی فکر – سن – میزان مسئولیت در زندگی در زمان امادگی برای ازمون -میزان همکاری دیگران به شما -میزان انگیزه اولیه و در طول مدت مطالعه و …
    از اینها هم لفطا بگید:
    همه چیز کتاب قانون نیست و نحوه مطالعه نیست.

  4. سلام ، سپاس فراوان از جناب عالی و همچنین سایت اختبار

    دوستان افکار مثبت ذهنتون رو پرورش بدین و توکل به خدا کنین

    آرزوی موفقیت برای همه

  5. ضمن سلام و خسته نباشید
    رتبه برترشدن شما را تبریک میگم
    کاملا با صحبتهای شما موافقم
    چون خودم برای ازمون ۹۰ تنها یک ماه و نیم خوندم و رتبه ۲۴ کانون مازندران قبول شدم
    فقط لازمه دوستان عزیز اراده از خودشون نشون بدهند و بدون استرس و با پشتکار ادامه بدهند

  6. هی من تو آزمون وکالت ۹۵ مدنی و ۵۱ درصد زدم ولی کلا دو سه ماه خوندم و دو تا عمل بم خورد .بقیه ام بیست و سی درصد .ایشالا نود و شیش ساله منه .ممنو از این راهنماییتون به کارم اومد مخصوصا جملات آخرش.

    1. دوست گرامی خواهش میکنم نوشتار خود را بهبود بخشید. شما میخواهید وکیل شوید شاید نیزقاضی، به هر روی اگر در هیچ یک از این شاخه ها نیز سرگرم نشوید باز دانش آموخته دانشگاه را یدک می‌کشید.

  7. هر کس روش خوندن خودشو داره. همش ۴ ماه وقت مونده من بشینم کتاب مرجع بخونم تو این وقت که کارم تمومه ازمون وکالت نص محوره. به نظر بنده حقیر هر کس اون روشی رو که خودش میدونه صحیح است رو بخونه با ارزوی موفقیت برای همه عزیزان حقوقی در ازمون وکالت ٩۵

  8. باسلام و عرض تبریک 

    آقای غلامی حرف های شما رو نمیشه قبول کرد من خودم دانشجوی دانشگاه تهران بودم در محضر اساتید بزرگ دانشگاه تهران کتابهای مرجع رو خوندن سخت بود شما چطور می تونید بگید کتابهای مرجع رو خودم به تنهایی مطالعه کردم و اینکه نمیشه که ادم چهار سال پیش یه کتابی رو بخونه بعد الان بگه همه اونارو ازبر بودم(ماهم دانشجو بودیم و درس خوندیم) حرفهاتون خیلی متناقض بود و باورش برای من سخت هست .

    بعدشم اینکه عملکرد موسسه هارو به سخره میگیری اصلا کار خوبی نیس و یا اینکه میگی کتاب قانون یار فقط برا خوندن متن قانون استفاده کردم و تست ها و زیر نویس هاش عملا به کارم نیومد .تست زیر ماده ها همه تست های ازمون های سال گذشته هست و زیر نویس های ماده هارو گروه علمی نوشته که سوادش از دانشجوی خود خوان دانشگاه پیام نور بیشتر هست .

    براتون ارزوی موفقیت دارم .

     

    1. سلام فکر کنم خیلی دیر دارم نظرتون رو میخونم
      خانم بهار عزیز
      اینکه نظرتون مخالف ایشون باشه طبیعتا اشکالی درآن نیست
      فقط یک نکته رو عرض کنم که دانشجوی دانشگاه پیام نور بودن کار هر شخصی نیست
      البته آقای غلامی فقط رشته حقوق رو دراین داشگاه خوندن
      ایشون نه نسبتی با من دارن نه نیاز به دفاع
      فقط من لازم دیدم بگم خدمتتون که واقعا درس خوندن و فارغ التحصیل شدن در دانشگاه پیام نور سخته خودتون هم که فرمودین خودخوان
      این که بیشتر مشخص میکنه سختیشو
      گرچه ما همه دروس رو استاد داشتیم استادان بسیار حاذق موفق باشید

    2. .حرفهای ایشون بنظر من کاملا صحیح است ایشون درسشون قوی بود وباتوجه به پایه تحصیلی خودشون نظرشون گفتن موسسات فقط به فکر جیب خودشون هستند واقعا نیاز به هزینه زیادنیست نهم فقط خودمون و ارادمونیم من هم قانون یارجزا و کیفری به کارم نیومد زیر۲۰%زدم بیخودی وقتمو گرفتم تست و توضیحاتشو خوندم متن قانون میخوندم بهتربود شمااز کدوم موسسه هستید؟

  9. با سلام و تبریک به آقای غلامی.بنده دو سال تجربه شرکت در آزمون وکالت رو دارم که در سال دوم موفق به قبولی در آزمون وکات شدم ضمن احترام به صحبت های جنابعالی و تشکر از راهنمایی شما به متقاضیان ….باید عرض کنم برنامه ریزی در آزمون وکالت و انتخاب منابع برای این آزمون بسیار متنوع شده ولی باید متذکر بشم که تمام فارغ التحصیلان این رشته زمینه درسی یکسانی ندارند بصورت مطلق نمیشه نظر داد.از نظر این حقیر هر کسی با هر کتاب و یا جزوه ای بتونه ارتباط برقرار بکنه میتونه در این آزمون موفق باشه هرچند که انتخاب منابع اصلی برای دوستانی که زمینه دارند بسیار مفید هست و توصیه میشه.با تشکر از شما و آرزوی قلبی برای متقاضیانی که رویای قبولی در این آزمون را در سر میپرورانند/

  10. من نمیدونم چند نفر از رتبه های برتر برای تجارت کتاب نظم را معرفی نمودند؟؟؟؟؟؟  همین ساده ساز تجارت هزارتا صفحه هست متن ماده نظرات اساتید مشهور و تمام تست ها را جمع اوری کرده

  11. با تشکر از راهنمایی های سودمند جناب آقای غلامی و آرزوی موفقیت برای همه عزیزانی که راه ایشون رو پیش روی دارن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا