چگونه وکیل موفق شویم؟

پایگاه خبری اختبار- به گزارش اختبار به نقل از موسسه حقوقی اترس برای ورود حرفه ای به شغل وکالت و تبدیل شدن به یک وکیل موفق می بایست، از شرایط موجود، درک بهتری پیدا کرد و بر اساس آن برنامه ریزی بهتری داشت. در این یادداشت که محصول تجربیات گردآوری شده وکلای باتجربه است، راه های تبدیل شدن به وکیل خوب و یک مشاور حقوقی متخصص را بررسی خواهیم کرد.

چرا در زمان حاضر تبدیل شدن به وکیل اثرگذار ، حیاتی شده است؟

همانطور که در آمارهای مختلف اعلام شده است، درصد وکلای بیکار که به دلیل تراکم بالای وکیل اتفاق شده است ، قابل توجه است. قانون تسهیل که با نگاه اقتصادی وارد عمل شد، مشکلات و معضلات این موضوع را بیشتر نمود .آثار واقعی این قانون با تاخیر چند ساله پدیدار خواهد شد.

در چنین وضعیتی که بستر بیکاری بیشتر وکلا بیشتر شده است، اقدامات شخصی وکلا برای کاهش دامنه آثار این مطلب اهمیت بیشتری پیدا می کند.

بنابراین در این نوشتار ، بررسی خواهیم کرد چگونه به یک وکیل تاثیر گذار تبدیل شویم.

نقشه راه وکیل خوب شدن چیست؟

یک حوزه تخصصی اصلی وکالت را انتخاب کنید

در حال حاضر حوزه های وکالتی و حقوقی دارای چنان تنوعی است که هیچ وکیلی نمی تواند در همه حوزه های وکالت تخصص پیدا کند. بنابراین می بایست یک بخش را به عنوان تخصص اصلی و حداکثر دو حوزه را به عنوان تخصص های فرعی خود انتخاب کنید .

علت اینکه پیشنهاد میکنیم در کنار حوزه تخصصی اصلی ، دو حوزه فرعی را خصوصا در ابتدای مسیر وکالتی انتخاب کنید این است که تعداد پرونده های ورودی یک وکیل جوان بسیار محدود است و اگر وکیل بخواهد صرفا در یک حوزه ،قبول وکالت کند ممکن است به لحاظ معیشتی دچار چالش شود.

اگر میخواهید با بهترین حوزه هایی که می توانید به عنوان تخصص خود انتخاب کنید در ادامه این مقاله همراه ما بمانید.

دانش و تجربه خود را بالاتر ببرید

پس از اینکه حوزه تخصصی مورد علاقه خود که نیاز جامعه هم به آن بالا است را انتخاب کردید می بایست دانش و تجربه خود را در آن بالا ببرید . افزایش دانش از طریق مطالعه کتاب ، مقالات ، آرا و نظریات مشورتی صورت می گیرد. اخیرا سامانه ملی آرا، با قابلیت جستجوی پیشرفته ، بسیاری از آرای قضایی را منتشر نموده است که برای همگان قابل استفاده است.

افزایش تجربیات می تواند از طریق قبول پرونده در آن حوزه اتفاق بیفتد.طبیعتا وقتی در ابتدای دوران وکالت، اولویت در قبول پرونده ، یادگیری بیشتر است ، می توان پرونده را با حق الوکاله نسبتا کم قبول نمود. همچنین برخی قضات که پرونده های تخصصی به شعبه ایشان ارجاع می شود و به آموزش دادن علاقه مند هستند ، به وکلای جوان ،اجازه حضور در شعبه جهت یادگیری را می دهند و این روش می تواند یک راه فوق العاده برای افزایش دانش و تجربیات شما باشد.

برندسازی شخصی را در حوزه تخصصی انجام دهید

با توجه به محدودیت های که در بحث تبلیغات برای وکلای دادگستری می باشد _که به نظر می رسد این مقررات و محدودیت ها با شرایط کنونی سازگاری ندارد_ برندسازی شخصی اهمیت بیشتری پیدا می کند.برندسازی شخصی در یک تعریف ساده به این معنی است که مجموعه اقدامات و فرآیندهایی که باعث می شود یک فرد بر اساس توانمندی ها ، شایستگی ها و تجربیات در حوزه مشخصی شناخته شود.

مهارت های مهم مانند مهارت های ارتباطی ، شخصیت شناسی و مذاکره را یاد بگیرید

داشتن دانش و تجربه تخصصی شرط لازم است اما این دو شرط برای تبدیل شدن به یک وکیل اثرگذار کافی نمی باشند. مهارت های مهمی مانند مدیریت احساساتی چون خشم و استرس ،مهارت مذاکره ، مهارت های ارتباطی و شخصیت شناسی و اقناع کنندگی وجود دارند که جز عوامل مهم برای اثر گذاری یک وکیل به شمار می رود.

رعایت اخلاق حرفه ای

در بلند مدت مهمترین سرمایه یک وکیل، اعتبار او است .اخلاق حرفه ای مجموعه اصول و ارزش هایی است که به دلیل اهمیت آن ، حاضریم برای رعایت آن هزینه هایی بپردازیم .

برخی از مهمترین ارزش های یک وکیل می تواند، صداقت ،شفافیت ، نتیجه گرا بودن ،پذیرفتن سهم خود در اتفاقات ،تعهد به تلاش حداکثری و عدم تضمین نتیجه و مدت دادرسی باشد. رعایت اخلاق حرفه ای جدای از اینکه به لحاظ اخلاقی لازم است ، رعایت آن در میان مدت به صورت مستقیم موجب افزایش اعتبار و درآمد وکیل می گردد.

ساخت شبکه ارتباطی مناسب

یک وکیل اثرگذار ، با افرادی که در حوزه مورد نظر متخصص هستند ، ارتباط دارد و در صورت لزوم می تواند موضوعات پرونده خود را با ایشان مشورت نماید.یکی از بهترین راه آشنایی با متخصصین حوزه مربوطه ، شرکت در کارگاه ها و دوره های آموزشی حضوری می باشد.

آموزش همیشگی

هر چند تمرکز وکیل در بندهای فوق الذکر ،با آموزش و یادگیری همراه هست ولی به جهت اهمیت موضوع آموزش مستمر ، آن را در یک بند مستقل قرار دادیم. متخصص ترین و بزرگترین وکلا همواره خود را از مطالعه و یادگیری بی نیاز نمی بینند و همانطورکه در بالا گفتیم ، به جز یادگیری در حوزه تخصصی ، در سایر بخش های ضروری مثل مهارت آموزی های کاربردی ،آموزش مستمر جز موارد حیاتی به شمار می رود.

تمرکز بر رضایت حداکثری موکل

یک وکیل خواه در یک دفتر وکالت فعالیت دارد و خواه در یک سازمان تخصصی فعال باشد ، می بایست در تمامی فرآیند های خود از جمله پیگیری پرونده ،ارائه مشاوره حقوقی ، در دسترس بودن ،ارائه گزارش مستمر ، رضایت موکلین خود را محور امور قرار دهد و همواره به روش های مقتضی نسبت به میزان رضایت موکلین خود نظرسنجی کند و مستمرا برای افزایش رضایت ایشان تلاش کند چرا که مهمترین راه جذب پرونده ها خصوصا در حوزه های تخصصی ، معرفی توسط موکلین راضی قبلی می باشد.

آموزش حرفه وکالت موسسه حقوقی اترس

از میان تخصص های مختلف وکالتی کدام بهتر است؟

تا اینجا به اهمیت انتخاب یک حوزه تخصصی پرداختیم .حال سوالی که مطرح می شود این است که از بین تخصصی های مختلف وکالتی کدام حوزه به صورت خاص به وکلای جوان توصیه می شود .

از بین حوزه های تخصصی مختلف ، باید حوزه ای انتخاب شود که واجد دو وصف باشد.اول اینکه وکیل به آن حوزه علاقه مند باشد و دوم اینکه آن حوزه نیاز جامعه باشد. در انتخاب حوزه مربوطه ، اگر هریک از این اوصاف وجود نداشته باشد ،می توانیم بگوییم انتخاب صحیحی صورت نگرفته است. در ادامه به معرفی چند حوزه تخصصی مهم که دارای این اوصاف هستند ، می پردازیم.

وکالت تخصصی در زمینه املاک و اراضی

یکی از پررونق ترین حوزه های وکالت ، املاک است. با توجه به اینکه ملک جز گران ترین دارایی زندگی افراد است ، مسائل حقوقی مربوط به آن جز نیازهای مهم جامعه می باشد .

این بخش به دلیل وجود قوانین و مقررات مختلف پیچیدگی های خاص خود را دارد. یک وکیل ملکی می بایست بر قوانین ، بخش نامه ها ، آرا وحدت رویه و رویه های قضایی مربوط به دعاوی ملکی اشراف کافی داشته باشد.

وکالت تخصصی در امور شرکت ها

هر چند که قانونی که اخیرا استفاده از نمایندگان حقوقی در مراجع قضایی را برای اشخاص خصوصی مجاز دانسته است ، موجب بی نظمی های زیادی در پرونده های مربوط به حقوق شرکت می باشد ، لیکن همچنان بسیاری از شرکت ها برای دریافت خدمات حقوقی ، صرفا از وکلای متخصص در حوزه شرکت ها استفاده می کنند.

با توجه به اینکه ریسک های قانونی یکی از مهمترین چالش های پیش روی بقا و توسعه شرکت ها می باشد ، همواره نیاز به وکیل متخصص در این بخش وجود دارد.

وکالت دعاوی بانکی

حقوق بانکی از دو جهت مختلف مورد نیاز جامعه می باشد.از یک سو ، بانک ها برای دعاوی خود و به طور خاص وصول مطالبات به دنبال وکلای متخصص هستند و از سوی دیگر مشتریان بانک ها هستند که در بازپرداخت تسهیلات خود با بانک ها دچار اختلاف می باشند.

مقررات بانکی و مصوبات و بخش های مربوطه دارای پیچیدگیهایی هست که نیاز به خدمات وکیل متخصص امور بانکی وجود دارد و می تواند به عنوان یکی از حوزه های مهم مورد توجه وکلای جوان قرار گیرد.

وکالت حوزه مالیات

دولت ها به ویژه در سالهای اخیر ، با هدف کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی ، بر اخذ مالیات از اقشار مختلف و فعالان اقتصادی متمرکز شده است .این موضوع باعث شده است شفافیت بیشتر و رعایت مقررات مالیاتی هم از لحاظ پیشگیری از ریسک های مالیاتی بنگاه های اقتصادی و هم از باب دفاع از حقوق آنها در مراجع قانونی مالیاتی و دیوان عدالت اداری اهمیت بیشتری پیدا کند.

الکترونیکی شدن فرآیندها و اتصال سامانه های یکپارچه به یکدیگر موجب افزایش مالیات ستانی و ریسک های مالیاتی افراد شده است در نتیجه این حوزه بیش از قبل به خدمات حقوقی وکیل متخصص نیاز دارد.

سایر حوزه ها

حوزه های دیگری هم وجود دارند که وکلای جوان می توانند با بررسی بیشتر و شناخت علایق خود، آن موارد را انتخاب کنند. از این بخش ها میتوان به بیمه ، جرایم اقتصادی،جرایم مالی ، قراردادها ، مالکیت فکری و تجارت بین الملل اشاره کرد.

آیا کارآموزان و وکلای جوان می بایست از ابتدا صرفا پرونده های تخصصی را قبول کنند؟

فارغ از اینکه به طور معمول احتمال اینکه حجم بالایی از پرونده ها با موضوع خاص و تخصصی به یک وکیل جوان سرازیر شود ، بسیار پایین است، توصیه می کنیم وکلای جوان خصوصا در دوره کارآموزی حتی المقدور در همه حوزه قبول پرونده نمایند .این استراتژی از یک سو باعث شناخت بیشتر از حوزه های مختلف وکالت می شود و انتخاب رشته تخصصی را راحت تر می کند و از سوی دیگر تجربیات عمومی از مهارت هایی که لازمه کار یک وکیل است را برای او به ارمغان می آورد ، ضمن اینکه وضعیت معیشتی وکیل جوان دچار مشکل جدی نمی گردد.

بعد از عبور از مرحله تجربه آموزی عمومی توصیه می شود یک رشته به آن حوزه اصلی و دو رشته به حوزه فرعی انتخاب شود و با گذر سال ها فعالیت میزان تمرکز و قبول پرونده حوزه اصلی افزایش یابد.

آیا بهتر است که وکیل متخصص ، پرونده های غیر تخصصی را قبول نماید؟

همانطور که بالاتر به آن اشاره شد ، توصیه می گردد وکیل جوان با گذر زمان و کسب تجربیات مختلف ، به صورت تدریجی تمرکز خود را بر حوزه اصلی افزایش دهد و در این بین ، پرونده ها با موضوعات دیگر را هم قبول نماید اما آموزش و برندسازی شخصی او می بایست روی حوزه تخصصی اصلی باشد تا در آینده فرصت تمرکز بیشتر بر رشته اصلی انتخاب شده فراهم شود.

به عبارت دیگر بهتر است وکیل در سالهای اولیه کار خود ، در همه موضوعات قبول وکالت کند و در عین حال در حوزه تخصصی خود آموزش ببیند و برندسازی شخصی کند و در بازه زمانی پنج ساله یا ده ساله از انتخاب حوزه تخصصی اصلی به سمت تمرکز بر آن گام بردارد.

وکلای جوان با چه ریسک هایی مواجه هستند ؟

به طور کلی در شرایطی که عواملی چون کارهای مداوم در ساعات طولانی ،استرس زیاد ،برخورد نامناسب با وکلا از جمله دلایل نارضایتی وکلا از شغل خود محسوب می شود ، حرکت در مسیر صحیح شغلی می تواند ریسک هایی که وکلا با آن مواجه هستند را کاهش میدهد.

کارآموز وکالت و وکلای جوان پس از ورود به حوزه وکالت با چالش ها و ریسک های مهمی روبرو هستند که آثار برخی از ریسک ها ممکن است حتی موجب ابطال پروانه و محرومیت دائم از وکالت گردد ، در نتیجه آگاهی و توجه به آنها تا حدودی زیادی می تواند ریسک های آن را کاهش دهد.

درآمد پایین در سالهای اولیه

به طور معمول در ابتدای ورود به هر شغلی ، درآمد مالی آن بالا نیست و شخص در یک بازه زمانی معقول و با تلاش هوشمندانه و حرکت در مسیر درست (که به برخی از شرایط آن در این نوشتار اشاره شد) می تواند ، درآمد خود را افزایش دهد.

بسیاری از تصورات از درآمد وکلا خصوصا در ابتدای شروع کار واقعی نیست و وکلای جوان تیز بین ، به سرعت می توانند باورهای واقعی و غیرواقعی را تمییز بدهند و با درک و تحلیل درست از واقعیت های موجود، بدون اینکه با ریسک هایی که در بندهای بعدی اشاره خواهد شد ، درآمد خود را تدریجا افزایش دهند.

محکومیت انتظامی

یکی از مهمترین ریسک هایی که وکلای جوان با آن مواجه هستند ، ریسک های انتظامی و حتی کیفری و مسئولیت مدنی می باشد .به محض اینکه پروانه کارآموزی صادر می شود ، وکیل مشمول قواعد انتظامی می باشد .

بنابراین لازم است وکلای جوان در ابتدا مقررات انتظامی را به خوبی مطالعه کنند و در اقدامات وکالتی خود ، با وکلای با تجربه مشورت کنند. کانون وکلای دادگستری در مورد رفتارهای کارآموزان و وکلا با دقت نظر و موشکافی خاصی اقدام می کند، و متاسفانه برخی از وکلای جوان بعد از اینکه دچار محکومیت انتظامی شدند به اهمیت توجه به مقررات انتظامی پی می برند.

سواستفاده توسط موسسات حقوقی غیرمجاز

یکی ازمهمترین و شاید مهمترین ریسک وکلای جوان این است که در دام دلال هایی که در قالب شخص حقیقی و یا موسسات غیرمجاز حقوقی می افتند.

منظور ما از موسسات غیرمجاز حقوقی ،موسساتی هستند که مجوز نهاد وکالت (کانون وکلای دادگستری) را دریافت ننموده اند.

موسسات غیر مجاز با سواستفاده از شرایط درآمد پایین و عدم اطلاع وکلای جوان از مسائل انتظامی ، با دادن وعده های اصولا خیالی ،آنها را درگیر دادسرای انتظامی و دادسرای عمومی می کنند.

با توجه به اینکه عملا نهادی برای نظارت موسسات غیرمجاز وجود ندارد ، هر کس حقی از او ضایع شده باشد ، نهایتا فقط از وکیل شکایت می کند ، هرچند که وکیل مورد شکایت ، در بسیاری از موارد ، از سواستفاده هایی که انجام شده است بی خبر بوده است. در نتیجه پیشنهاد می شود ، وکلای جوان صرفا با وکلای دادگستری و موسسات حقوقی مجاز همکاری داشته باشند.

انتخاب وکیل سرپرست موسسه حقوقی اترس

برای انتخاب وکیل سرپرست چه معیاری داشته باشیم؟

کارآموزان وکالت برای دوره کارآموزی می بایست ، یک وکیل پایه یک دادگستری که شرایط قانونی لازم را دارد به عنوان وکیل سرپرست خود انتخاب کنند. در این جا قصد داریم چند معیار مهم را با شما در میان بگذاریم. حتما توصیه می کنیم ، برای انتخاب وکیل سرپرست پرس و جو کنید و خصوصا معیارهای زیر را در تحقیقات خود مورد توجه داشته باشید.

در دسترس بودن وکیل سرپرست

یکی از چالش هایی که بسیاری از کارآموزان با آن مواجه هستند ، پرمشغله بودن بیش از حد وکیل سرپرست می باشد . مشغله زیاد ، باعث عدم پاسخگویی به تماس و تاخیر در جلسات ضروری می شود .

از زمانی که اخذ امضا وکیل سرپرست ، از طریق ارسال کد شده است و کد ارسالی به سرعت منقضی می شود ، اهمیت در دسترس بودن وکیل سرپرست بالاتر رفته است ؛ خصوصا پس از دوران کرونا و با پیشرفت سامانه های الکترونیکی که امکان اخذ کد امضا وکالتنامه از وکیل سرپرست فراهم گردید ، نظارت و آموزش برخی وکلای سرپرست تا حدی تنزل پیدا کرده است.

داشتن انتظارات واقعی

طبیعتا با توجه به اینکه وکیل سرپرست ، نقش آموزگار را دارد ، لازم است ،شان و احترام کامل نسبت به ایشان رعایت شود . با توجه به اینکه هر شخص ممکن است قواعد و انتظارات خود را از کارآموز داشته باشد ، بهتر است این موارد به صورت روشن شفاف شود و کارآموز با در نظر گرفتن شرایط خود ،بررسی کند که آیا می تواند آن انتظارات را برآورده نماید و یا خیر؟

علاقه مندی به تعلیم

باتوجه به اینکه مدت کارآموزی جز بهترین فرصت های یادگیری برای وکلای جوان می باشد ، علاقه وکیل سرپرست برای آموزش بسیار موثر است .

تقید به مقررات انتظامی

رویکرد های اولیه شغلی فرد، در دوران ابتدایی شکل می گیرد، میزان توجه محیط هایی که وکیل جوان در آن فعالیت می کنند، در شکل دهی این نگرش های کلی بسیار موثر است .همچنین عدم توجه کافی به مقررات انتظامی همانطور که توضیح دادیم ممکن است منجربه ابطال پروانه وکالت و یا محرومیت دائمی از وکالت شود.

انعطاف پذیری و همراهی

کارآموزی مدت نسبتا طولانی می باشد و در حین آن ممکن است دشواری هایی ایجاد شود که میزان انعطاف و همراهی وکیل سرپرست ،نقش بسزایی در کیفیت سپری شدن این دوران دارد.

همکاری با موسسات حقوقی مجاز می تواند چه اثری بر فعالیت تخصصی وکلا بگذارد؟

با توجه به اینکه موسسات حقوقی مجاز از دپارتمان های تخصصی مختلف تشکیل شده است و از سوی دیگر حجم مراجعه موکلین به این موسسات نسبتا بالاتر است ، این فرصت یرای یک وکیل جوان فراهم شود که حتی المقدور پرونده های مربوط به حوزه تخصصی به ایشان ارجاع شود و در کنار سایر اعضای دپارتمان مربوطه ،علاوه بر کسب درآمد ، تجربه آموزی تخصصی هم نماید.

وکلای جوان می توانند از طریق سایت های موسسات حقوقی مجاز مانند موسسه حقوقی اترس ، درخواست همکاری خود را ارسال نمایند.

سخن آخر آنکه تبدیل شدن به وکیل اثرگذار، نیازمند کسب دانش و تجربه در یک حوزه خاص می باشد. همچنین وکیل می بایست به آموزش به عنوان یک امر همیشگی نگاه کند و مهارت های مهمی که لازمه شغل وکالت است را بیاموزد و با رعایت اخلاق حرفه ای و تسلط به موارد آموخته شده در میان مدت به حسن شهرت و اعتبار مناسب دست یابد.

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا