گفت‌وگو با آرزو باقدم رتبه ۸ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

فهرست عناوین این صفحه

پایگاه خبری اختبار- آرزو باقدم متولد ۱۳۶۸ و فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه پیام نور اسلامشهر، موفق به کسب رتبه ۸ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور شده است.

در ادامه در خصوص منابع مطالعاتی، نحوه برنامه ریزی و زمانبندی جهت مطالعه با وی به گفت و گو نشستیم که متن آن را در ادامه مطالعه می کنید:

لطفا یک بیوگرافی مختصر از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

آرزو باقدم متولد ۱۳۶۸ متاهل و دارای دو فرزند می باشم. در بهمن ماه سال ۹۸ وارد دانشگاه پیام نور اسلامشهر شدم و دوره کارشناسی را در ۶ ترم تمام کردم و در دی ماه ۱۴۰۱ فارغ التحصیل شدم .

 دفعه چندمی بود که در آزمون وکالت شرکت می‌کردید؟

اولین بار بود که در آزمون شرکت می کردم.

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟ آیا شاغل بودید؟ چه مقدار زمان برای مطالعه داشتید و چطور از این زمان استفاده می کردید؟

شاغل نبودم و در طی دوران تحصیل در دانشگاه به مطالعه کتب مرجع و کتب دانشگاهی می پرداختم، فیلم و صوت تدریس های موجود در کانال های تلگرامی را گوش می کردم و جزوه می نوشتم و دست نوشته های خودم رو بارها می خواندم.

 با توجه به حواشی مختلفی که برای نهاد وکالت پیش آمده و نگرانی‌هایی که از آینده این شغل برای برخی داوطلبان ایجاد شده، چطور انگیزه‌تان را حفظ کردید؟ آینده را برای خودتان چطور می‌بینید؟

قطعا قانون تسهیل در آینده شغلی رشته حقوق تاثیرگذار است و امید است که مورد بازنگری دقیق تر قرار گیرد. ما پذیرفته شدگان باید همچنان مطالعه داشته باشیم و سواد حقوقی خود را به روز نگه داریم و کمتر درگیر حواشی شویم و مسیر خود را طی کنیم و دانش و تجربه کافی کسب کنیم .

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

با مطالعه تجربیات رتبه های برتر سال های قبل در سایت اختبار و همچنین مطالعه چندین صفحه از منابع خوب موجود در بازار در نهایت کتب زیر را به عنوان منابع مطالعاتی خودم انتخاب کردم :

برای درس حقوق مدنی کتب آقای دکتر توکلی و کتاب تست آقای دکتر قربانی و کتب تست آقای مجتبی جرعه نوش.

برای درس قانون آیین دادرسی مدنی کتب آقای دکتر توکلی و کتب دکتر شمس و کتاب تست آقای عمروانی.

برای درس حقوق تجارت کتب آقای دکتر توکلی و کتب آقای رشیدی نسب و کتاب تست دکتر قربانی.

در درس حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری کتاب های شرح آزمونی آقای احمد غفوری و کتب تست ایشان.

متون فقه کتاب آقای محسن سینجلی را مطالعه داشتم.

اصول فقه مطالعه ای نداشتم و برای قانون اساسی هم صرفا اصول قانون اساسی را مطالعه کردم.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

در طول ترم آخر دانشگاه (مهرماه ۱۴۰۱) منابع مطالعاتی خود را تهیه کرده و برنامه خود را نوشته بودم و در دی ماه که امتحانات دانشگاه تمام شد شروع به مطالعه منابع طبق برنامه ریزی خودم کردم بدین صورت که دو الی سه ماه اول را به مطالعه پنج درس اصلی اختصاص دادم و بعد این مدت باقی دروس و قوانین خاص را هم به برنامه خودم اضافه کردم و دروس را به دو قسمت تقسیم کرده بودم و به صورت روز در میان مطالعه می کردم جمعا ساعات مطالعه من در طول روز به ۱۰ الی ۱۱ ساعت می رسید.
نکته بسیار مهم در مطالعه استمرار و نت برداری است.

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

در زمان مطالعه با چالشی مواجه نبودم چرا که با خواندن کتب مرجع اساتید گرانقدر حقوق همانند کتب دکتر میرمحمد صادقی، کتب دکتر اردبیلی، کتب دکتر شمس، کتب دکتر خالقی، کتب دکتر صفایی، کتب دکتر اسکینی و … در طول دوران دانشگاه، با پایه نسبتا خوبی مطالعه برای آزمون را شروع کردم.
قبل از شروع آزمون استرس زیادی داشتم و نگران کمبود زمان هم بودم به همین دلیل آزمون را با دروس جزا و کیفری که کمتر تحلیلی هستند شروع کردم تا کمی از استرسم کم شود سوالات طولانی درس آیین دادرسی مدنی باعث شد یک ساعت از زمان آزمون فقط صرف این درس شود اما در نهایت با کمبود زمان مواجه نشدم . سوالات قانون اساسی هم بسیار متفاوت از سوالات سنوات گذشته طرح شده بود.

انتقادهایی درباره نحوه طراحی سوالات آزمون وکالت مطرح بود، نظر شما درباره سوالات و شیوه برگزاری چیست؟

سوالات نسبت به سال های گذشته سخت تر بود و در سه درس آیین دادرسی مدنی و مدنی و تجارت هم سوالات طولانی و وقت گیر بود و سوالات اختلافی هم تعدادشان کم نبود.

 انتظار این نمره را داشتید؟

با توجه به مطالعه مستمر و طولانی مدتی که داشتم پیش بینی رتبه خوب را داشتم .

 توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

توصیه من به داوطلبین این است که برنامه ریزی منظم داشته باشند و به منابع مطالعاتی خود پایبند باشند، یک منبع مطالعاتی را بارها و بارها خواندن خیلی نتیجه بخش تر است تا اینکه منابع متعدد را یک بار بخوانند. خود را با منابع متعدد سردرگم نکنند نکته برداری داشته باشند جزوه و دست نوشته خود را داشته باشند زیرا که برای جمع بندی روزهای نزدیک آزمون بسیار کاربردی می باشد. از قوانین خاص و آرای وحدت رویه و مرور و تست زدن و خواندن پاسخ تشریحی هر تست غافل نشوند.
از پایگاه خبری اختبار هم سپاسگزارم و آرزوی موفقیت برای همه داوطلبین دارم.

گفت‌وگو با آرزو باقدم رتبه ۸ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

بیشتر بخوانید:

کتاب قوانین خاص آزمون وکالت همراه با آرای وحدت رویه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا