گفت‌وگو با یاسر بای جامه شورانی رتبه ۱ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور (سهمیه ایثارگران)

پایگاه خبری اختبار- یاسر بای جامه شورانی متولد سال ۱۳۶۷ موفق به کسب رتبه ۱ سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۱۴۰۲ شده است.

به گزارش اختبار، یاسر بای جامه شورانی در سوابق آزمونی اش موفق به کسب رتبه ۱ کشور در سهمیه سال ۱۳۹۳ آزمون کارشناسی ارشد، کسب رتبه ۱ سهمیه کانون وکلای دادگستری گلستان در آزمون وکالت سال ۹۳ و … شده است.

در ادامه در خصوص منابع مطالعاتی، نحوه برنامه ریزی و زمانبندی جهت مطالعه با وی به گفت و گو نشستیم که متن  آن را در ادامه مطالعه می کنید:

 لطفا جزئیاتی از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

یاسر بای جامه شورانی هستم متولد سال ۱۳۶۷ در رامیان، علیرغم اینکه در دوره دبیرستان رشته ریاضی‌فیزیک تحصیل کردم. به جهت علاقه ای که بعدا به رشته حقوق پیدا کردم و مرتبط بودن این رشته با اشتغالی که در مرزبانی فراجا داشتم، دوره ی کارشناسی حقوق را در دانشگاه آزاد اسلامی گذراندم.

پس از اتمام دوره کارشناسی، با کسب رتبه ۱ کشور در سهمیه سال ۱۳۹۳ وارد مقطع کارشناسی ارشد گرایش حقوق جزا و جرم شناسی در دانشگاه شهید بهشتی تهران شدم که در نهایت با کسب نمره ۱۹ و درجه عالی از پایان نامه خودم دفاع نمودم، همچنین در همین سال (سال ۱۳۹۳) در آزمون وکالت نیز شرکت کردم که رتبه ۱ سهمیه ایثارگران کانون وکلای دادگستری گلستان را کسب کردم، در حین گذراندن دوره ی کارآموزی وکالت به جهت پذیرش در تمامی مراحل جذب عمومی تصدی منصب قضاء که طی سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ مراحل آزمونی و جذب طول کشید و به جهت علاقه به شغل شریف قضاوت وارد مرحله کارآموزی قضایی شدم که در انتهای این مرحله رتبه ۷ دوره کارآموزی قضایی را کسب کردم و از سال ۱۳۹۶ مدت حدود ۵ سال تصدی مناصب قضائی را عهده دار بودم، در مهر ماه ۱۳۹۷ وارد مقطع دکتری حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان گردیدم که هم اکنون در حال نگارش رساله می باشم.

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟

بنده متاهل و دارای دو فرزند هستم که با این وصف شرایط مطالعه ی سختی داشتم به همین جهت با خروج از شغل قبلی تصمیم گرفتم از ۱۶ خرداد امسال مدتی که کمتر از ۲ ماه بود را صرفا به مطالعه اختصاص دهم که روزانه بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت مطالعه داشتم. البته این امر صرفا با کمک همسرم میسر گردید که جا دارد همین جا از زحمات ایشان که سهم بسزایی در موفقیت بنده داشت تشکر کنم.

با توجه به حواشی مختلفی که برای نهاد وکالت پیش آمده و نگرانی‌هایی که از آینده این شغل برای برخی داوطلبان ایجاد شده، چطور انگیزه‌تان را حفظ کردید؟

توجه چندانی به این حواشی نداشتم و تاثیری در انگیزه بنده نداشت و صرفا به موفقیت در آزمون فکر می کردم.

برای مطالعه از چه منابعی استفاده می کردید؟

جزا

آئین دادرسی کیفری

اصول فقه

متون فقه

مدنی، تجارت و آئین دادرسی مدنی

قانون اساسی

البته لازم به ذکر است با توجه به زمان اندکی که داشتم نتوانستم از هیچگونه کتاب یا منبع تست استفاده کنم.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه ترتیب بود؟

روزانه حدود ۱۴ ساعت مطالعه داشتم و ۵۶ روز زمان مطالعه را به سه قسمت تقسیم کردم چون قصد داشتم سه دور مطالعه داشته باشم. یک بازه ی ۳۰ روزه برای دور اول، بازه ی ۲۰ روزه برای دور دوم، بازه ۶ روزه برای مرور مطالب مهم

در بازه ی زمانی اول در هر روز ۳ درس را مطالعه کردم.

  • مدنی، آئین دادرسی کیفری، اساسی
  • جزا عمومی، متون فقه، تجارت
  • آئین دادرسی مدنی، اصول، جزا اختصاصی

در بازه زمانی دوم در هر روز ۵ درس را مطالعه کردم.

  • مدنی، آئین دادرسی کیفری، جزا عمومی، اصول، تجارت
  • مدنی، آئین دادرسی مدنی، جزا اختصاصی، متون فقه، اساسی

در بازه سوم مرور مطالب مهم انجام شد و در صبح آزمون نیز مروری بر قانون اساسی و آرای وحدت رویه اخیر داشتم.

روش مطالعه شما چگونه بود؟

سبک مطالعه ی بنده در وهله ی اول تلاش برای تصویر سازی ذهنی از مطالب بود تا عمیق شدن در آنها، با این توضیح که تکرار مطالعه منابع خیلی مهم تر از این بود که روی مطالب عمیق شوم مخصوصا در دور اول نکات و مطالبی که متوجه نمی شدم را صرفا علامت میزدم نه اینکه به خودم فشار بیاورم تا در همان لحظه متوجه بشوم. در این روش علاوه بر ایجاد اعتماد به نفس به جهت مرور چند باره ی منابع، فهم مطالب هم راحت تر بود و تصویری از مطالبِ منابع ذکر شده در ذهن ایجاد میشد که در پیدا کردن گزینه ی صحیح در بین گزینه های تست ها خیلی کمک کننده بود.

چطور این منابع را انتخاب کردید؟

با بعضی از این منابع به جهت شرکت در آزمون های حقوقی آشنا بودم و در مورد قسمتی از منابع نیز از راهنمایی دوستانی که سال گذشته در آزمون شرکت کرده بودند آشنا شدم.

چه درسی هنگام مطالعه یا در جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟

در زمان مطالعه چالشی وجود نداشت اما در جلسه آزمون پاسخ به ۶۰ سوال اول که مربوط به دروس مدنی، آئین دادرسی مدنی و تجارت بود وقت زیادی را گرفت که منجر به ایجاد اضطراب به جهت از دست دادن زمان و عدم مدیریت زمان گردید. به همین جهت برای درس اصول و متون فقه که به عنوان آخرین درس در نظر گرفته بودم با کمبود وقت مواجه شدم به گونه ای که حتی فرصت مطالعه چند سوال و پاسخ به آنها را از دست دادم.

انتقادهایی درباره نحوه طراحی سوالات آزمون وکالت مطرح بود، نظر شما درباره سوالات و شیوه برگزاری چیست؟

سوالات دروس مدنی، آئین دادرسی مدنی، تجارت و اساسی از سطح بسیار دشواری برخوردار بودند، همچنین به نظر من چند سوال در درس آئین دادرسی مدنی با اشکال اساسی همراه بود.

انتظار این نمره را داشتید؟

بعد از برگزاری آزمون نسبت به محاسبه درصد ها (با توجه به نص قانون و کلید های غیر رسمی) اقدام کردم که در دروس مدنی و آئین دادرسی مدنی انتظار درصد بالاتری را داشتم، اما در خصوص رتبه با توجه به متفاوت بودن آزمون امسال از حیث سطح سوالات، کاهش درصد و تراز داوطلبین امسال نسبت به سال قبل قابل پیش بینی بود به همین جهت با مقایسه درصد ها با قبول شدگان سال قبل احتمال کسب رتبه ۱ در کانون گلستان را می دادم اما کسب رتبه تک رقمی در سطح کشور خیر.

توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

توصیه من به عزیزانی که داوطلب شرکت در آزمون های بعدی هستند این است که اولا هیچ توجهی به حواشی بوجود آمده نداشته باشند و صرفا تمام توجه خودشان را به آزمون معطوف نمایند. ثانیا از پراکندگی منابع خودداری کرده و برای هر درس یک منبع مطالعه به صورت شرح و یک منبع تست داشته باشند و منابع خود را تغییر ندهند. همچنین به این نکته توجه داشته باشند که انتخاب منبع قائم به شخص بوده و به عواملی از جمله سطح علمی و شرایط شخصی هر فرد وابسته است، پس الزاما نمی‌توان با یکسری منابع مشترک همه به نتیجه یکسان برسند.

سخن پایانی:

با توجه به اینکه عنوان سهمیه درج شده در کارنامه بنده ایثارگران می باشد مورد هجمه و طعنه های فراوانی قرار گرفتم که می خواهم از این فرصت استفاده کرده و توضیح مختصری در این خصوص عرض کنم، دوستان باید توجه داشته باشند که سهمیه مذکور هیچ تاثیری در درصد و تراز کسب شده ندارد با این وصف صرف‌نظر از سهمیه و صرفا بر اساس تراز کسب شده و ملاحظه کارنامه سایر عزیزانی که رتبه های برتر را کسب کرده اند، در هر صورت رتبه کشوری اینجانب در سهمیه آزاد نیز تک رقمی و زیر ۵ قرار گرفته است که امیدوارم به این مهم توجه نمایند.

در پایان خداوند متعال را سپاسگزارم که بنده را مورد عنایت بیکران خویش قرار داده اند. همچنین مجددا از همسر بزرگوارم که در مدت مطالعه جهت ایجاد شرایط مناسب برای من با وجود بارداری سختی و زحمت زیادی را متحمل گردیدند تشکر میکنم.

از فرصتی که پایگاه خبری اختبار در اختیار بنده قرار داد و همچنین از خدمات حقوقی مناسبی که در سایت این مجموعه قرار می دهید کمال تشکر را دارم.

قوانین منبع آزمون وکالت

منابع آزمون وکالت شامل قوانین اعلام شده از سوی اسکودا می باشند، البته آرای وحدت رویه و آیین نامه های اجرایی مرتبط نیز جزء منابع آزمون می‌باشند:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. رتبه یک سهمیه با رتبه یک سهمیه آزاد متفاوته بچه های سهمیه دار رو باهم میسنجن بچه های آزاد هم باهم میسنجن باهم دیگه قاطی نمیکنن

  2. با عرض سلام و تبریک خدمت جناب آقای جامه شورانی

    یک نکته درتکمله سخن پایانی ایشان اینکه هرکس نسبت به سهمیه ی ایشان انتقاد دارد فقط کافیست با کارنامه ی خودش مقایسه کند و قطعا منتقدین می بایست به دور از حسادت در وهله ی اول تراز و درصد مواد امتحانی را ابتدا با خودش و در وهله ی بعد با سایرین بررسی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا