گفت‌وگو با زهرا گروسی رتبه ۱۹ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۱۴۰۲ کل کشور

پایگاه خبری اختبار- زهرا گروسی متولد ۱۳۸۰ و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه خوارزمی تهران، در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه سال ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۱۹ شده است.

در ادامه مشروح گفت و گوی اختبار با زهرا گروسی در خصوص منابع آزمون، زمان‌بندی، نحوه مطالعه و… را خواهید خواند:

لطفا مختصری درباره سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

بنده فارغ التحصیل رشته حقوق دانشگاه دولتی اراک هستم و درحال حاضر نیز در گرایش حقوق خصوصی دانشگاه خوارزمی تهران دانشجو هستم.

دفعه چندمی بود که در این آزمون شرکت می‌کردید؟ آیا تجربه شرکت در آزمون کانون وکلا را هم دارید؟

امسال برای اولین بار در آزمون شرکت کردم؛ بله در آزمون ۱۳مرداد کانون وکلا امسال هم شرکت کردم و به لطف خدا موفق به اخذ رتبه ۲۹۸ کشوری شدم.

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چطور بود؟

مشغول به کار نبودم و با حمایت های زیادی که از جانب خانواده‌ام بالاخص مادرم برای فراهم آوردن آرامش و محیطی مناسب برای مطالعه داشتم از همان ترم اول کارشناسی مطالعه را جدی شروع کردم، برای همین همیشه تمرکزم به دروس بود.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

منابع من برای آزمون به شرح زیر است :

حقوق مدنی: کتاب شرح جامع مدنی دکتر بیات و تست دکتر قربانی.

 حقوق تجارت: کتاب درسنامه جامع دکتر معتمدی و تست دکتر قربانی.

آیین دادرسی مدنی: چهارجلدی مقدماتی دکتر شمس منبع نهایی من بود که البته ناگفته نماند که از کتب دکتر توکلی و دکتر شکری هم طی تحصیل بهره بسیار زیادی بردم به همراه کتاب تست دکتر عمروانی و کتاب تست دکتر السان.

متون فقه: کتاب دکترشعبانپور و کتاب تست ایشان و تست سنوات سال های گذشته.

قانون اساسی: نص اصول و نکات آقای مهدی اقانژاد و نظریات مشورتی که جمع آوری شده بود به همراه تست سنوات سال های گذشته.

دروس آیین دادرسی کیفری و حقوق جزای عمومی و اختصاصی: از کتاب دکتر کامفر و کتب تست دکتر غفوری.

حقوق ثبت: نص قانون و فایل کتابچه الماسی که موسسه مشاهیر لطف کردند و در اختیار داوطلبین گذاشتند به همراه نکات یادداشت شده از لایوهای تدریس دکترمشایخ و تست سنوات سال های گذشته استفاده کردم.

برای یافتن منابع معتبر از تجربیات اساتید مطرح بالاخص جناب دکترکاویار که استاد دوران کارشناسیم بودند و پذیرفته شدگان سال های قبل بهره بردم و در نهایت با مطالعه کتب مختلف منابع مدنظر خودم را پیدا کردم.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

تا حدامکان از مطالعه تک درسی خودداری کردم و روزی دو الی سه درس که از نظر سختی و آسانی مرتب کرده بودم را مطالعه می کردم، زمانی که یک مبحث را تمام می کردم (برای مثال غصب) برای اینکه مطمئن شوم، شیوه مطالعه ام درست بوده است، تست مربوط به آن قسمت را به طور آزمایشی می زدم تا روش مطالعه مبحث و طرح کردن سوالات را بدست بیاورم.

طی کارشناسی که کتب مرجع را مطالعه می کردم، نظریات مختلف را مشاهده و سعی می کردم نتیجه گیری خودم را در نهایت، هنگام تست زدن و نظری که مد نظر طراح بود را یادداشت کنم تا زمان مرور به مشکلی بر نخورم و در زمانم صرفه جویی کنم.

زمان مطالعه ام از ۳ ساعت شروع شد و تا ۱۱ ساعت ادامه داشت و میانگین مطالعه ام به ۹ ساعت می رسید و تاحد امکان تلاش کردم در ساعاتی مطالعه کنم که بازدهی خوبی داشته باشم و کیفیت بیشتر ملاک بود تا کمیت.

زمانی که مطالعه کل کتاب مربوطه و تست آزمایشی تموم می شد، مجدد تست می زدم و زمامی که متوجه ایراداتم می شدم، مجدد از ابتدای کتاب مطالعه می کردم تا انسجام مطالعه از بین نرود؛ به طور کلی مهمترین چیزی که در درک مطالب کمک می کرد تلاشم برای فهم شیوه درست خواندن دروس بود که به نظر بنده هر درسی شیوه خاص خودش را دارد و شباهتی باهم ندارند.

ده روز پایانی تا روز آزمون را به مرور مطالب اختصاص داده بودم و تا ساعت ۱۰ شب طول می کشید و بعد از آن مطالعه را کنار می گذاشتم.

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

درس آیین دادرسی مدنی در هر سه آزمونی که پشت سرگذاشتم چالش برانگیز بود و فکر می کنم دلیلش قوانین خاصی بود که نظر طراحان سوال را جلب کرده بود.
من تلاش می کردم برای حل این مساله تست هایی که در این درس می زنم بیشتر باشد و ساعاتی از روز را به قوانینی چون قانون اجرای احکام، قانون دیوان عدالت اداری و… اختصاص داده بودم؛ تا آمادگی لازم را پیدا کنم و زمان آزمون نیز زمانی که ذهنم خسته نبود بعد از درس حقوق مدنی تست های مربوط به آیین دادرسی مدنی را پاسخ دادم.

خیر، خداروشکر دچار کمبود زمان نشدم، زیرا هم در زمان مطالعه هم زمان آزمون مدیریت زمان داشتم و برای هر تستی وقت خاص خودش حتی کمتر صرف می شد و دروسی که برایم آسانتر بود را درساعات پایینی پاسخ دادم تا دچارخستگی ذهنی نشوم.

نظرتان درباره سوالات و شیوه برگزاری آزمون چیست؟

به نظرم سوالات خیلی استاندارد و مطابق با منابع اعلام شده بود، بالاخص قوانین خاصی که طرح شده بود نشان از زیرکی طراح و تلاش برای سخت کردن سطح سوالات بود که اجازه صحبت کردن در مورد آسانی سوالات و قبولی راحت را به برخی نمی داد، فقط در مورد مکان آزمون با مشکلاتی چون گرمای سالن مواجه بودیم که اعتراضات زیادی را به دنبال داشت.

بین شیوه طراحی سوالات کانون وکلا دادگستری با مرکز وکلای قوه قضاییه، چه تفاوت ها و شباهت هایی وجود داشت؟

از جمله تفاوت های این دو آزمون می توان به این موضوع اشاره کرد که: سوالات طرح شده در آزمون کانون از سطح استاندارد بالاتر رفته و دشواری خاصی داشتند که به نظر اکثریت قریب به اتفاق اساتید مطرح در سطح آزمون وکالت نبودند و قابلیت طرح در آزمون دکتری را داشتند.
همچنین در آزمون مرکز از یک موضوع دو الی سه سوال طرح شده بود در حالی که درسال های گذشته یا آزمون کانون چنین موضوعی وجود نداشت، تعدادی سوال خارج از قوانین اعلام شده نیز در آزمون کانون وکلا طرح شده بود که اعتراضات زیادی را درپی داشت وخوشبختانه در آزمون مرکز با این مساله مواجه نبودیم.
شباهتی که می توان به آن اشاره کرد تاکید بسیار طراحان هر دو آزمون برقوانین خاص به ویژه قانون دیوان عدالت اداری اصلاح شده درسال ۱۴۰۲ بود که ۳ الی ۴ سوال را به خود اختصاص داده بود و قوانین خاص در دروسی مانند حقوق مدنی و تجارت نیز سوالات قابل توجهی طرح شده بود که نشان از اهمیت زیاد آنها نزد طراحان داشت.

 اگر در آزمون حقوقی دیگه ای رتبه داشتین بفرمایید

بنده در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ که اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد، رتبه ۵۵ کشوری و در آزمون کانون وکلای دادگستری ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ رتبه ۲۹۸ کشوری و ۱۲استان البرز را کسب کردم.

توصیه شما به داوطلبین آزمون‌های سال‌های آینده چیست؟

متاسفانه مباحث زیادی پیرامون رشته حقوق بالاخص وکالت در فضای مجازی در جریان است که به ناامیدی و یاس داوطلبین منجر می شود، توصیه من این است که از دنبال کردن چنین اخبار و نظرات منفی که هیچ اهمیتی ندارد به شدت بپرهیزید و درگیر حواشی نشوید.

برای حفظ شأن و جایگاه رشته حقوق نباید تفکرات هر شخصی را پررنگ کنیم و به بحث و مجادله بپردازیم، با تلاش برای اهداف قطعا آینده روشنی برای همه دواطلبین کوشا وجود خواهد داشت.

ناامیدی بدترین دشمنی است که می تواند شخص را به زانو درآورد، با گفتن جملاتی مانند: من نمی توانم، وقت بسیارکم است، حقوق سخت است و … تنها شخصی که آسیب می بیند خودتان هستید و نتیجه ای جز پشیمانی نخواهد داشت، از شما حرکت از خدا برکت مثال بارزی در زندگی من است، که وجود خدای متعال را در تک تک لحظات زندگی ام احساس کردم و همواره پشتیبان همه ماست، پس وجود خدا را فراموش نکنید و با تمام وجود تلاش کنید زیرا حسرت و پشیمانی احساسات خوبی نیستند.
هرشخصی در نوع خود بهترین است و شما مستثنی نیستید به همین دلیل برای زحمات پدر و مادر و تفریحاتی که برای رسیدن به هدف از دست داده اید، خود را نبازید و تحت تاثیر اطرافیان منفی باف خود قرار نگیرید. لطفا و لطفا در مسیری که در پیش دارید خسته نشوید زیرا پایان زیبایی که در انتظار شماست بهایی دارد و سختی که می کشید موقتی است اما عظمتی که به دست میارید دائمی است.
در پایان از خانواده مهربان و گرانقدرم که درهرلحظه ی این مسیر پشتیبان و حامی من بودند و استادگرامی جناب اقای دکتر حسین کاویار و دوستانی که همواره مرا درک کردند کمال تشکر را دارم و بابت وجودشان در زندگی ام به خود می بالم.

کارنامه زهرا گروسی رتبه ۱۹ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۱۴۰۲ کل کشور

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا