گفت‌وگو با سید محمد سجادی رتبه ۹ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

فهرست عناوین این صفحه

پایگاه خبری اختبار- سید محمد سجادی متولد ۱۳۶۳ و وکیل پایه یک دادگستری، در آزمون وکالت ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۹ در کل کشور با نمره تراز ۱۱۵۹۶ شده است.

در ادامه مشروح گفت و گوی اختبار با سید محمد سجادی در خصوص منابع آزمون، زمان‌بندی، نحوه مطالعه و… را خواهید خواند:

لطفا یک بیوگرافی مختصر از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

سیدمحمد سجادی متولد ۱۳۶۳ هستم متاهل و دارای ۲ فرزند ۶ و ۳ ساله، مدرک کارشناسی مهندسی کامپیوتر از دانشگاه بوعلی سینا همدان را سال ۸۷ دریافت کردم.

بنده کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد تهران شرق و کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل از دانشگاه آزاد تهران شمال دارم و دانشجوی دکتری تخصصی حقوق خصوصی دوره روزانه دانشگاه خوارزمی تهران هستم.

 دفعه چندمی بود که در آزمون وکالت شرکت می‌کردید؟

دفعه سوم بود که در آزمون وکالت کانون وکلای مرکز شرکت کردم و در هر ۳مرتبه در آزمون قبول شدم. در آزمون سال ۹۸ رتبه ۷۱۰ و در آزمون سال ۹۹ (که البته با ۳بار تعویق تیر۱۴۰۰ برگزار شد) رتبه ۲ را بدست آوردم.

همچنین رتبه ۱ اختبار کانون وکلای مرکز سال ۱۴۰۰ رو کسب کردم و در آزمون دکتری سال ۱۴۰۱ رتبه ۳۸ را بدست آوردم.

در سایر آزمون های حقوقی هم شرکت کردم؛ تراز ۱۰۰۰۰ آزمون سردفتری۱۴۰۱ و رتبه ۲۳ مرحله تستی آزمون قضاوت سال ۱۴۰۲ را هم کسب کردم.

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟ آیا شاغل بودید؟ چه مقدار زمان برای مطالعه داشتید و چطور از این زمان استفاده می کردید؟

در حال حاضر وکیل پایه یک دادگستری کانون وکلای دادگستری مرکز هستم، صرفا به جهت خودآزمایی و ارزیابی شخصی در آزمون امسال شرکت کردم و بدون هیچ گونه مطالعه یا صرف زمانی در این آزمون شرکت کردم به همین علت زمان مطالعه برای بنده موضوعیتی نداشته است و همان مطالعاتی که برای آزمون وکالت ۹۹ داشتم تقریبا آخرین مطالعات جدی من بوده است.

 با توجه به حواشی مختلفی که برای نهاد وکالت پیش آمده و نگرانی‌هایی که از آینده این شغل برای برخی داوطلبان ایجاد شده، چطور انگیزه‌تان را حفظ کردید؟ آینده را برای خودتان چطور می‌بینید؟

در مورد حواشی به وجود آمده برای نهاد وکالت باید عرض کنم که وقتی شخص به عنوان وکیل مشغول وکالت است این حواشی و فشارها را محسوس تر و بیشتر احساس می کند.

شاید شخصی که هنوز داوطلب آزمون باشد با خودش اینطور فکر کند که آزمون وکالت را قبول شوم و از این مرحله عبور کنم سپس به حواشی و فشارهای نهاد وکالت فکر کنم، اما باید این مسئله مهم را داوطلبان بدانند که این مسائل جزئی از مواردی است که با شغل وکالت عجین شده است.

اما نظر شخصی بنده این است که نتایج و اثرات منفی این حواشی متوجه ملت خواهد شد و یکی از حقوق اساسی آنها را یعنی حق دفاع، محدودتر و مضیق تر می کند.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

در مورد منابع مطالعاتی همانطور که عرض کردم برای این آزمون مطالعه ای نداشتم، اما منابعی که برای آزمون وکالت ۹۹ استفاده کردم را همان زمان در مصاحبه با سایت خوب شما (اختبار) به داوطلبان عرض کردم ولی برای استفاده داوطلبان عزیز جدید و همچنین رفع ابهاماتی که در مورد منابع آن زمان ایجاد شده بود مجددا خدمت دوستان عرض می کنم.

حقوق مدنی: کلاس استاد شعبانی، البته باید توضیح بدم که من سر کلاس نت برداری دقیق و کامل انجام می دادم و نزدیک به ۱۰۰۰ صفحه جزوات بنده در این درس شد که با مطالعات مکرر اون منبع بسیار جامعی برای خودم تهیه کردم.

آیین دادرسی مدنی: کارگاه نکات مهم دکتر علی فلاح و کتاب مختصر تک جلدی دکتر توکلی به همراه مطالعه دقیق متن قانون.

حقوق تجارت: کلاس دکتر علی فلاح و جزوه کاملی که سر کلاس تهیه کرده بودم همچنین برای تجارت ۴ از کتاب آقای رشیدی نسب هم استفاده کردم، مطالعه دقیق قانون در این درس هم خیلی مهم است.

اصول فقه: کتاب ۳ جلدی قافی، البته به داوطلبان باید بگویم که باتوجه به اضافه شدن متون فقه و حذف مباحثی از اصول فقه نیازی به مطالعه جلد ۲ کتاب آقای قافی نیست.

در مورد جزا و آیین دادرسی کیفری هم کلاس دکتر نوبهاری طهرانی و در مورد آیین دادرسی کیفری تاکید خیلی زیاد بر روی متن قانون، چون تقریبا همه سوالات کیفری نص محور است، البته که یادگیری مفهومی به تسلط شما خیلی کمک می کند.

در مورد متون فقه و اساسی چون در آزمون سال ۹۹ جزء منابع نبود منبعی نداشتم و مطالعه هم نکردم و سوالات امسال هم طبق اطلاعات شخصی خودم جواب دادم.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

در مورد برنامه مطالعاتی هم که امسال مطالعه ای نداشتم اما برای آزمون سال ۹۹ همانطور که قبلا هم عرض کردم به صورت درس به درس مطالعه می کردم، مثلا درس مدنی را می خواندم سپس درس جزا، البته من کاملا منعطف و قابل تغییر مطالعه می کردم، مثلا امکان داشت زمانی که درس مدنی را مطالعه کنم خسته بشوم و درس دیگری را شروع کنم.

لازم به ذکر است که این شیوه مخصوص من بوده است و ممکن است برای هر کسی این شیوه پاسخگو نباشد، بهتر است که هر داوطلبی با توجه به شرایط خانوادگی، شغلی، محیطی و روحی و روانی خودش برنامه ریزی داشته باشد، البته به نظر من داوطلبان اصلا سراغ برنامه هایی نروند که برای ثانیه به ثانیه داوطلب شرح وظایف تعیین کرده است، چون اگر مقداری از برنامه عقب بیفتند بدتر دچار استرس می شوند، پس بهتر است برنامه قابلیت انعطاف را حتما داشته باشد، ۳ هفته آخر هم که مخصوص دور کردن دروس و مرور نهایی است برای داوطلب بسیار مهم است.

 چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

سر جلسه با توجه به اینکه چندان نتیجه برایم مهم نبود و استرس نداشتم خیلی درس چالش برانگیزی نداشتم، و بدون استرس تقریبا همه سوالات را پاسخ می دادم، فقط به نظرم سوالات تجارت و اساسی سخت تر بود که تصورم این بود که چون برای این آزمون مطالعه نداشتم و ماهیت حقوق تجارت حفظیات بیشتری دارد این درس برام سخت است و درس اساسی هم چون از قبل مطالعه نداشتم و سوالات آن مفهومی و البته ترکیبی با سایر دروس و مباحث بود برایم سخت بود، البته از درصدی که در درس اساسی بدست آوردم با توجه به توضیحاتی که دادم راضی هستم.

در مورد کنترل زمان و وقت هم چون نکاتی که باید برای پاسخگویی به سوالات آزمون تستی وجود دارد را رعایت می کنم وقت اضافه هم آوردم و مشکلی از این بابت نداشتم.

انتقادهایی درباره نحوه طراحی سوالات آزمون وکالت مطرح بود، نظر شما درباره سوالات و شیوه برگزاری چیست؟

در مورد انتقادات راجع به سوالات اولا باید عرض کنم که بله سوالات نسبت به سال های قبل سخت تر بود، ولی با توجه به اینکه آزمون طبق قانون تسهیل برگزار می شود سخت یا آسان بودن سوالات تاثیری در میزان قبولی ندارد، اگر سخت باشد برای همه سخت است و اگر آسان باشد برای همه آسان است.

اما اینکه سوالات خیلی طولانی بوده به خصوص درس آیین دادرسی مدنی را خیلی موافق نیستم، اگه سوالات این درس از سال ۹۷ را بررسی کنید متوجه خواهید شد که سوالات به همین سبک طراحی شده است و اگر داوطلبان عزیز سوالات سنوات قبل را بررسی کنند و به نحوه طراحی آنها مسلط شوند می توانند از پس آزمون بر بیایند.

در مورد درس مدنی هم که گفته شده بود سوالات اختلافی وجود داشته باید عرض کنم که در این آزمون اگه بین نظر برخی اساتید و نص قانون اختلاف باشه ملاک نص قانونه و در سنوات قبل در این درس این روال رعایت شده است.

 انتظار این نمره را داشتید؟

بله انتظار این نمره رو داشتم و راستش انتظار نمره بهتری هم داشتم، فکر میکنم اگه درس تجارت رو یکم بیشتر دقت میکردم رتبه بهتری کسب می کردم

 توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

با توجه به تجربه اندکی که از تعدادی آزمون حقوقی و چند صباحی وکالت بدست آوردم چند نکته رو به داوطلبان عزیز عرض می کنم:

اولا اینکه درست است که با توجه به قانون تسهیل معیار قبولی در آزمون وکالت تنزل زیادی کرده است ولی به دوستان توصیه می کنم که هدف صرف قبولی در آزمون نباشد یا حتی بعد از قبولی در آزمون (بخصوص نمره های کمتر) فکر نکنید که همه چیز تمام شده است، در حال حاضر حرفه وکالت و کار حقوقی آنقدر دقیق، فنی و پیچیده شده است که حتی بهترین، باسوادترین و مسلط ترین وکلا هم برای طرح دعاوی و دادخواست های خود بسیار مطالعه بررسی و مشورت می کنند، پس دوستان داوطلب یا تازه قبول شده، حتما مطالعه کنند که سطح دانش و سوادشان را از الان بالا ببرند، بهترین فرصت برای ارتقای سواد و دانش حقوقی همین الان است، شاید و حتما بعدا این فرصت طلایی برایشان به وجود نمیاد، یکبار کامل دقیق و اصولی مطالعه کنید و در ادامه کار راحت تر باشید.

دوم اینکه مباحث را مفهومی، پایه ای، تطبیقی و اصولی یاد بگیرید، حتی در حفظی ترین درس ها به اینصورت مبانی و اصول در ذهنتان ذخیره می شود و با پیچیده شدن، استدلالی شدن و سخت تر شدن سوالات دچار مشکل نمی شوید.

سوم اینکه به ۲ تا درسی که ضریب ۳ دارن یعنی مدنی و آیین دادرسی مدنی خیلی خیلی اهمیت دهید، هم در آزمون وکالت خیلی برایتان راهگشاست و کمک می کند، هم در کار وکالت و کار عملی بسیار موفق تر خواهید بود، مدنی به عنوان پایه و اساس مفاهیم عمیق مدنی، و آیین دادرسی مدنی را واقعا می شود از آن به عنوان ابزار کار وکیل نام برد، تسلط بر این دو مورد متمایز کننده شما از سایرین است.

چهارم اینکه از اهمیت درس آیین دادرسی کیفری غافل نشوید و با مطالعه هوشمندانه و هدفمند می توانید درصد بالایی در این درس کسب کنید.

نکته دیگه ای هم که بنظرم می رسد این است که الان شاید برخی مخاطبان محترم این نظر را داشته باشند که امکان نداره کسی بدون مطالعه و با تکیه بر مطالعات آزمون ۲ سال قبل بتواند نتیجه خوبی در آزمون کسب کند به آن عزیزان باید عرض کنم که اگه شما یکبار اصولی دقیق و مفهومی مطالعه کنید دیگر برای ادامه مسیر کار آسانی را در پیش دارید.

در پایان هم از خانواده عزیزم که در آن زمان هایی که برای آزمون ۹۹ مطالعه می کردم همه سختی ها را که واقعا مشقت بار بود را تحمل کردند تشکر و سپاسگزاری می کنم.

همچنین باید از اساتید عزیزی که در مسیر آزمون وکالت از حضورشان کسب فیض کردم سپاس و تشکر ویژه داشته باشم، استاد شعبانی، دکتر نوبهاری طهرانی و دکتر فلاح و بخصوص استاد شعبانی عزیز که واقعا خودم را مدیون ایشان و منش و شخصیتشان می دانم.

برای همه داوطلبان عزیز و پذیرفته شدگان آزمون وکالت آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم وقتی آنها می خواهند پروانه وکالت دریافت کنند، نهاد مستقل وکالت باقی مانده باشد.

گفت‌وگو با سید محمد سجادی رتبه ۹ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

بیشتر بخوانید:

کتاب قوانین عام و خاص حقوقی آزمون وکالت هوشیار

کتاب قوانین عام و خاص کیفری آزمون وکالت هوشیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. شما که چند بار وکالت قبول شدین و وکیل هم هستین چه دلیلی داره تو آزمون شرکت کنین؟! مطمئنا فقط هدفتون اینه که تراز رو بالا ببرین تا ورود داوطلبان دیگه به وکالت سخت تر بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا