گفت و گو با سینا امیررحیمی رتبه ۲ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

پایگاه خبری اختبار- سینا امیررحیمی متولد ۱۳۷۶ و فارغ التحصیل رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی، در آزمون وکالت ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۲ در کل کشور با نمره تراز ۱۲۴۲۳ شده است.

در ادامه مشروح گفت و گوی اختبار با سینا امیررحیمی در خصوص منابع آزمون، زمان‌بندی، نحوه مطالعه و… را خواهید خواند:

لطفا مختصری درباره سوابق تحصیلی و شغلی‌تان توضیح بدهید

من سینا امیررحیمی متولد سال ۱۳۷۶ و فارغ التحصیل مقطع کارشناسی از دانشگاه شهید بهشتی هستم، بنده در سال ۱۳۹۹ بعد از اتمام تحصیل عازم خدمت سربازی شدم.

در سال ۱۴۰۲ برای اولین بار در آزمون وکالت شرکت کردم.

 شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟

من سربازی را در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به پایان رساندم و از بعد از عید مطالعه برای آزمون وکالت را آغاز کردم. روزانه تقریبا ده ساعت طبق برنامه ریزی که از پیش انجام داده بودم، مطالعه می کردم. البته در دوران کارشناسی کتب مرجع رو مطالعه کرده بودم و در حین خدمت تا حد امکان تلاش کردم از مطالعات حقوقی دور نباشم.

 با توجه به حواشی مختلفی که برای نهاد وکالت پیش آمده و نگرانی‌هایی که از آینده این شغل برای برخی داوطلبان ایجاد شده، چطور انگیزه‌تان را حفظ کردید؟

در خصوص آینده شغلی بی شک نگرانی های زیادی وجود دارد، اما در نظر داشتم که مطالعه خود را به صورت پیوسته انجام دهم و در خصوص مسائلی که نمی توانم تغییرشان دهم، ذهنم را زیاد مشغول نکنم. امیدوارم شرایط در حرفه وکالت به گونه ای باشد که افراد به میزان تلاششان بتوانند به موفقیت دست یابند.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

منابع من علاوه بر متن قوانین که توجه خاصی نسبت به آنها داشتم:

حقوق مدنی تست جناب قربانی و رجوع موردی به کتب دکتر کاتوزیان و دکتر صفایی

آیین دادرسی مدنی تست آقای السان و رجوع موردی به کتب سه جلدی بنیادین دکتر شمس

البته من همان طور که عرض کردم کتب مرجع را در طول کارشناسی و بعد از آن مطالعه کرده بودم، ولی به داوطلبین با توجه به حجم بالای مطالب توصیه نمی کنم که برای آزمون وکالت از کتب مرجع کمک بگیرند، بلکه کتب آزمونی بسیار جامع و‌ مناسبی وجود دارد که بهتر است از آنها به عنوان منبع استفاده کنند.

حقوق تجارت: کتاب تست آقای قربانی و جزوه آقای ملاکریمی

حقوق جزا: کتاب شرح آزمونی قانون مجازات اسلامی آقای غفوری و تست ایشان

آیین دادرسی کیفری: کتاب نکته های آقای خالقی و تست آقای غفوری

اصول فقه: مباحث مرتبط از سه جلدی قافی و شریعتی

متون فقه: متن تحریرالوسیله و ترجمه آن

حقوق قانون اساسی: نص اصول

 برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

از نظر من برنامه ریزی تاثیر به سزایی دارد. چرا که با وجود حجم بسیار زیاد مطالب، بدون برنامه ریزی خیلی زود سردرگم می شوید.

من در برنامه ریزی هر روز دو درس را مطالعه می کردم و روز بعد تست آن دو درس را می زدم و دو درس دیگر را هم مطالعه می کردم و از نکات تستی نت برداری می کردم و یک زمانی هم برای مرور هفتگی قرار می دادم. البته با توجه به تایم محدود مجبور بودم مطالب زیادی را هر روز مطالعه کنم.

به نظرم حجم زیادی از مباحث مهم در تست های سالیان قبل آزمون های مختلف حقوقی وجود دارد و با نت برداری از نکات تست ها و مرور نت برداری‌ها می‌شود به این مباحث تسلط پیدا کرد.

 چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟

در موقع مطالعه تفاوتی بین دروس مختلف وجود نداشت ولی در آزمون به نظرم دروس مدنی و تجارت و ایین دادرسی مدنی و اساسی سطح دشواری داشت.

انتقادهایی درباره نحوه طراحی سوالات آزمون وکالت مطرح بود، نظر شما درباره سوالات و شیوه برگزاری چیست؟

به نظر من در مجموع آزمون سخت تر از همیشه بود و به خصوص سوالات درس ایین دادرسی مدنی به گونه ای بود که مدیریت جلسه آزمون را غیر ممکن می کرد.

 انتظار این نمره را داشتید؟

با توجه به برآوردی که از آزمون های سه چهار سال اخیر داشتم انتظار این رتبه رو داشتم.

 توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

توصیه من به داوطلبین این است که با برنامه ریزی مناسب شروع به مطالعه کنند و دنبال یادگیری مطالب مفید باشند و به نتیجه آزمون فکر نکنند. حتی اگر پایه علمی خوبی هم نداشته باشند در طول چند ماه مطالعه مستمر برای آزمون وکالت می توانند تسلط خوبی به مباحث مختلف پیدا کنند. مطمئن باشید قبولی در آزمون هم به دنبال یادگیری مطالب در دسترس خواهد بود.

نکته دیگر اینکه هر هفته یک تایم کوتاه پانزده، بیست دقیقه ای اختصاص دهید و عملکرد خودتان را در هفته گذشته و برنامه ریزی را برای هفته اینده ارزیابی کنید.

همچنین طبق تجربه ای که داشتم اگر صبح زود از خواب بلند شوید و میزان فعالیتتان را در شبکه های اجتماعی کنترل کنید، بازدهی بهتری خواهید داشت و احتمال اینکه از برنامه ریزی دور شوید نیز کاهش می یابد.

در پایان دوست دارم از این فرصت استفاده کنم و از زحمات دو برادرم که همیشه من را حمایت کردند و به ویژه مادر عزیزم تشکر کنم. من اگر هم تلاشی داشتم همیشه انگیزه اصلیم جبران زحمات و خوشحالی مادرم بوده است.

گفت و گو با سینا امیررحیمی رتبه 2 آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

بیشتر بخوانید:

گفت و گو با سید امین پیشنماز رتبه ۱ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

گفت و گو با محمد سفیدیان رتبه ۵ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

کتاب قوانین عام و خاص حقوقی وکالت هوشیار

کتاب قوانین عام و خاص کیفری وکالت هوشیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا