گفت‌وگو با عرفان قاسمی رتبه ۱۸ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

پایگاه خبری اختبار- عرفان قاسمی متولد ۱۳۷۷ و فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی لارستان، موفق به کسب رتبه ۱۸ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور شده است.

در ادامه در خصوص منابع مطالعاتی، نحوه برنامه ریزی و زمانبندی جهت مطالعه با وی به گفت و گو نشستیم که متن آن را در ادامه مطالعه می کنید:

لطفا یک بیوگرافی مختصر از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

 عرفان قاسمی متولد ۱۳۷۷ ساکن شهر لارستان هستم. در مقطع دبیرستان رشته تجربی را انتخاب نمودم ولی پس کسب مدرک دیپلم با توجه به علاقه ای که به رشته حقوق و شغل شریف وکالت داشتم با تغییر مسیر زندگی در رشته حقوق به ادامه تحصیل پرداختم. علارغم آنکه بنده در تمام سال های تحصیلی جز نفرات برتر بودم اما با توجه به مسائل شخصی دانشگاه آزاد شهر محل سکونت خود را برای تحصیلات انتخاب کردم و در بهمن ماه ۱۳۹۹ فارغ التحصیل شدم. پس از چندین ماه استراحت در دفتر وکالت یکی از دوستان مشغول به کار شدم.

دفعه چندمی بود که در آزمون وکالت شرکت می‌کردید؟

اولین بار بود که در آزمون شرکت می کردم.

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟ آیا شاغل بودید؟ چه مقدار زمان برای مطالعه داشتید و چطور از این زمان استفاده می کردید؟

 همانطور که سابقا عرض کردم بنده در دفتر وکالت یکی از وکلای خوب کانون مشغول به کار بوده ام. شرایط مطالعه ام با سایر داوطلبان فرق داشت چرا که نه تنها روزانه هر صبح و عصر در دفتر مشغول به کار بودم بلکه سعی می کردم به مطالعات برنامه ریزی شده خودم نیز زمانی را اختصاص دهم، در حقیقت من تمام وقت بیداری کار و مطالعه می کردم و همین موضوع چندین ماه برای من تکرار شد .

با توجه به حواشی مختلفی که برای نهاد وکالت پیش آمده و نگرانی‌هایی که از آینده این شغل برای برخی داوطلبان ایجاد شده، چطور انگیزه‌تان را حفظ کردید؟ آینده را برای خودتان چطور می‌بینید؟

از نظر من اخذ لیسانس و پروانه وکالت در گذشته سخت بوده است اما امروزه حقوق‌دان بودن سخت تر شده است. شاید در حال حاضر برخی افراد لیسانس حقوق و پروانه اشتغال داشته باشند اما حقوق‌دان به معنای واقعی بسیار محدود است.
حواشی را کنار گذاشتم صرفا برایم مهم بود که یک مطالعه گر و حقوق‌دان خوب باشم، چون مطمئن هستم کسی که مسلط نباشد در آینده شغلی حذف می شود. وکالت شغلی نیست که قرار باشد با تجربه بدست بیایید، وکالت به اجرا گذاشتن علم و هنر کسب شده است. با اهدافی که برای خودم ترسیم کردم آینده را خوب می بینم.

 منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

 من ابتدا از نظر خودم سطح ضعیفی داشتم و پس از آن منابع و روش مطالعه را تغییر دادم که به شرح زیر است:

درس دور اول دور دوم دور سوم (۴ ماه اخر)
مدنی توکلی دو جلدی بیات و تست شهبازی دو جلدی صرفا قانون نموداری
ادم توکلی تک جلدی مختصر توکلی و تست عمروانی صرفا قانون نموداری
جزا اردبیلی غفوری و تست غفوری صرفا قانون نموداری
تجارت اسکینی توکلی و تست قربانی صرفا قانون نموداری
ادک شرح ازمونی غفوری شرح ازمونی غفوری و تست غفوری صرفا قانون نموداری
اصول فقه سمیرا محمدی سمیرا محمدی و تست ——
متون فایل قرار داده شده در سایت اختبار و کتاب مشاهیر
قانون اساسی صرفا متن قانون اساسی به صورت نموداری

تمامی منابع را با مشاوره یکی از دوستان که سابقا در کانون وکلای مرکز پذیرفته شده است تهیه کردم.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

در دور اول صرفا یک درس را ۳ ساعت مطالعه می کردم، در دور دوم بودجه بندی یکی از موسسات را تهیه کردم و آن را نسبت به شرایط مطالعاتی خودم ویرایش و استفاده می کردم، آخر هفته ها را نیز به تست اختصاص داده بود.
زمان مطالعاتی من متغییر بود، اما معمولا ۳ ساعت بعد از ظهر و ۳ ساعت آخر شب مطالعه می کردم. دور سوم که ۴ ماه آخر بود صرفا قوانین نموداری خودم را مطالعه می کردم، برای دور سوم حدود ۸ ساعت در طول روز و ۳ ساعت آخر شب مطالعه داشتم.

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

دو درس آیین دادرسی مدنی و تجارت برایم چالش برانگیز بود. سوالات آیین دادرسی مدنی نسبت به مفهوم و مواد مرتبط با سوال بسیار طولانی بود و این درس نه تنها وقتم را تلف کرد بلکه مجبور شدم دقتم را نسبت به سوالات درس های بعدی کاهش بدهم تا بتوانم سرعت عمل بالاتری داشته باشم.
۱۰ سوال را ابتدا مطالعه کردم درس های بعدی را بررسی و پاسخ دادم و مجدد ۱۰ سوال بعدی آیین دادرسی مدنی را بررسی و پاسخ دادم. من هم مانند سایر داوطلبان دچار کمبود وقت شد و دقت و عملکردم را نسبت به انتظارم مقداری کاهش داد.

 انتظار این نمره را داشتید؟

با توجه به انگیزه و تلاش مستمری که داشتم بله کاملا انتظار همچین نتیجه خوبی رو داشتم. به یاد دارم از همان ابتدا که از جلسه آزمون خارج شدم مطمئن بودم جز نفرات برتر هستم و در جمع دوستان و دیگر داوطلبان هم اعلام کردم.

توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

 توصیه های من برای داوطلبان جدید:

انگیزه: مهمترین اصل برای رسیدن به هدف است. در جمع های حقوقی باشید و از افراد منفی دوری کنید حتی اگر بهترین دوستان شما هستند. یک کاغذ بردارید اهداف، چگونگی، چرایی هدف خود را بنویسید.

روش مطالعه: هنگام مطالعه به هیچ وجه زیر جملات کتاب شرح آزمونی خط نکشید. همه جملات مهم و مهمتر از یکدیگرند، نمی توانید زیر تک تک جملات را خط بکشید. صرفا جملات را با علامت / از هم جدا کرده و زیر کلمات کلیدی را خط بکشید؛ به صورتی که که چشم شما با دیدن آن کلمه تمام مفهوم مطلب را بیاد بیاورد .

خلاصه برداری ممنوع: اکیدا توصیه می گردد شرح های آزمونی و قانون را به هیچ وجه برای مطالعه مجدد خلاصه نکنید. صرفا آن ها را با ماده مرتبط تطبیق دهید تا با مطالعه متن قانون تمام مفاهیم و توضیحات و نکات لازم در ذهن شما تداعی شود. البته نموداری کردن مطالب مشابه و زیاد و یا جدول بندی کردن بحثی جدا از خلاصه برداری است و می تواند مفید واقع شود .

قانون نویسی و قانون خوانی: نکات در حد کلمه و شماره مواد مرتبط را در قانون خود بنویسید. زیر کلمات کلیدی خط بکشید اما تمام متن قانون نه، اگر در زیر متن قانون به اندازه کافی فضا نداشتید برگه را به گوشه سمت راست پیوست کنید. این کتاب دست نوشته تنها کتابی خواهد بود که روز های آخر آزمون می توانید استفاده کنید. به اصطلاح یک کپسول فشرده علمی !

به منابع مطالعاتی خود ایمان داشته باشید به جز موارد خاص به هیچ وجه کتاب های خود را تغییر ندهید. جای جملات و خط به خط که شما خط کشیده اید در یادگیری تاثیر بسزایی دارد. صرفا بروز رسانی های کتاب های خود را از سایت های ناشر یا … دانلود نمایید و پیوست کنید.

نه اکثر بلکه همه دوستانی که به موفقیت رسیدن مشکلات و مسائلی شخصی خاص خودشان را داشتند. هیچ کس زندگی بدون سختی نداشته است و نخواهد داشت. چالش ها مدام در زندگیتان هستند و تمام شدنی نیستند، منتظر بهتر شدن شرایط نباشید. یادبگیرید برنامه ریزی کنید که چگونه همزمان با حل چالش ها در مسیر اهدافتان حرکت کنید.

کارنامه عرفان قاسمی رتبه ۱۸ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا