گفت‌وگو با مهدی فاضلی رتبه ۱۱ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

فهرست عناوین این صفحه

پایگاه خبری اختبار- مهدی فاضلی متولد ۱۳۷۶ و فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی اراک، موفق به کسب رتبه ۱۱ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور شده است.

در ادامه در خصوص منابع مطالعاتی، نحوه برنامه ریزی و زمانبندی جهت مطالعه با وی به گفت و گو نشستیم که متن آن را در ادامه مطالعه می کنید:

لطفا یک بیوگرافی مختصر از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

قبل از هرچیز باید تشکر کنم از پدر و مادر عزیزم که در این مسیر همواره پشتیبان من بودند. همچنین دوست عزیزی که وجودش برام از ابتدا معجزه بود و مشوق من بود. مهدی فاضلی هستم متولد ۱۳۷۶ استان مرکزی شهرستان اراک بعد از گذراندن دوره کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی اراک عازم خدمت سربازی شدم و در سال ۱۴۰۰ بعد از گذراندن دوره سربازی در دفتر وکالت پدرم مشغول کار شدم .

دفعه چندمی بود که در آزمون وکالت شرکت می‌کردید؟

اولین بار بود که در آزمون شرکت می کردم.

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟ آیا شاغل بودید؟ چه مقدار زمان برای مطالعه داشتید و چطور از این زمان استفاده می کردید؟

بله، بنده بعد از خدمت سربازی کنار پدرم در دفتر وکالت مشغول بودم و کارهای ثبت دادخواست و لایحه و شکوایه را انجام می دادم و کسب تجربه می نمودم و از فروردین ۱۴۰۲تصمیم گرفتم که تا آزمون منظم و مرتب در خانه بمانم و مطالعه کنم.

با توجه به حواشی مختلفی که برای نهاد وکالت پیش آمده و نگرانی‌هایی که از آینده این شغل برای برخی داوطلبان ایجاد شده، چطور انگیزه‌تان را حفظ کردید؟ آینده را برای خودتان چطور می‌بینید؟

بالاخره قانون تسهیل چه خوب چه بد در حال اجرا شدن است و قطعا افراد شایسته تری هستند که در این خصوص اظهار نظر کنند و بخاطر علاقه ای که به این رشته داشتم و تحربه هایی که پدرم در اختیارم قرار می داد و تشویق های ایشان باعث شد انگیزه خودم را حفظ کنم.
به نظرم برای آینده باید تلاش کرد تا به نتیجه خوبی در این مسیر رسید و هیچوقت نا امید نشد.

 منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

به دلیل فاصله گرفتن از درس و محیط مطالعه به دلیل خدمت سربازی سعی کردم منابعی را انتخاب کنم که هم مطالب را ساده تر بیان کند و هم فهم خوبی به من منتقل کنند، در سه درس مدنی، تجارت و آیین دادرسی مدنی از کتاب دکتر توکلی استفاده کردم و تست های گوناگون و متعدد در این ۳ درس خیلی کمکم کرد، در دو درس جزا و کیفری کتاب آقای غفوری و باز هم تست های مختلف از اساتید در درس اصول فقه کتاب دکتر سمیع پور و متون فقه هم متن تحریر الوسیله و اساسی هم متن قانون را مطالعه کردم و در هیچ موسسه ای هم عضو نبودم.

 برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

از ۱۵ فروردین مطالعه جدی خودم را شروع کردم و روزانه ابتدا ۱۰ساعت و ۱۵روز آخر به ۱۶ساعت مطالعه در روز رسیدم.
روش مطالعه بنده به این صورت بود که روزانه دو درس را مطالعه می کردم: مدنی و آیین دادرسی کیفری، جزا و آیین دادرسی مدنی، اصول فقه و تجارت را با هم مطالعه می کردم به این صورت ۳ روز در هفته مشغول مطالعه دروس بودم و ۳ روز دیگر را به مرور و تست اختصاص داده بودم. روزهای جمعه نیز بیشتر درس مدنی  و جزا را مطالعه می کردم.

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

هنگام مطالعه درس اصول فقه، مشکل جدی برایم ایجاد کرد که ابتدا بخاطر انتخاب منبع اشتباه بود و خوشبختانه ۱ماه به آزمون مجبور شدم منبع خودم را در این درس عوض کنم و از کتاب آقای سمیع پور استفاده کنم که بسیار هم نتیجه خوبی برایم داشت و سر جلسه آزمون هم درس آیین دادرسی مدنی کمی وقت گیر بود.

انتقادهایی درباره نحوه طراحی سوالات آزمون وکالت مطرح بود، نظر شما درباره سوالات و شیوه برگزاری چیست؟

راجب سوالات هم انتقاد هایی وجود داشت که بنظرم این انتقادات درست بود ولی قبل آزمون با این تفکر وارد جلسه شدم که اگر سخت است برای همه سخت است نه فقط من که این موضوع هم بسیار کمک کننده بود.

 انتظار این نمره را داشتید؟

انتظارم در همین حد بود از خودم چون میزان تلاشم همینقدر بود و فقط تنها اشتباهم این بود که بسیاری از سوالات را پاسخ دادم که شک داشتم بین دو گزینه و اگر این کار را انجام نمی دادم قطعا رتبه بسیار بهتری کسب می کردم.

 توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

توصیه می کنم که منابعی را که انتخاب می کنند ابتدا با شناخت و آگاهی انتخاب کنند و دوم اینکه به منابع خود پایبند باشند و از قوانین خاص غافل نشوند و برنامه ریزی منظم و مستمری داشته باشند که حتی در زمان کوتاه می شود به نتیجه مطلوب رسید.

و در پایان اینکه سعی کنند تعدد منبع نداشته باشند و یک منبع را چندین بار مرور کنند اما تعدد تست را پیشنهاد می کنم و تا جایی که امکان دارد از تست های مختلف و متنوع استفاده کنند و هیچ گاه ناامید نشوند و فاصله بین خواندن و مرور زیاد نشود و این جمله را فراموش نکنند دیگران توانستند پس من هم می توانم.

کارنامه مهدی فاضلی رتبه ۱۱ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا