گفت‌وگو با محمد بانیانی رتبه ۳ حقوق عمومی در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

پایگاه خبری اختبار –محمد بانیانی متولد سال ۱۳۷۶ شهرستان فسا و فارغ‌ التحصیل مقطع کارشناسی رشته حقوق دانشگاه مفید قم است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۳ در گرایش حقوق عمومی شده است.

گفت‌وگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ را در ادامه می‌خوانید.

لطفاً مختصری از سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بگویید

با سلام و تشکر از سایت خوب و مفید اختبار، بنده محمد بانیانی، متولد سال ۱۳۷۶ در شهرستان فسا هستم. پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان استعدادهای درخشان، وارد مدرسه علمیه حقانی قم شدم و کارشناسی حقوق را در دانشگاه مفید قم گذارنده ام و همزمان مشغول تحصیل در سطوح عالی حوزه علمیه قم نیز هستم.

مطالعه برای آزمون ارشد را از چه زمانی شروع کردید؟

با توجه به سابقه حوزوی، نیاز به مطالعه درس متون فقه نداشتم و همچنین به دلیل این که پایه علمی نسبتا خوبی در درس متون حقوقی داشتم، این دو درس را از ابتدا در برنامه مطالعاتی قرار ندادم.

بین سه درس حقوق اساسی، حقوق اداری و حقوق بین الملل، با توجه به این که به حقوق اساسی بیشتر علاقمند بودم، مطالعه را از این درس شروع کردم.

سپس به سراغ حقوق بین الملل رفتم و در نهایت حقوق اداری را مطالعه کردم. با تغییر زمان کنکور به اسفندماه، فرصت کمتری برای مطالعه پیش آمد خصوصا این که همزمان باید به کلاس ها و دروس دوره کارشناسی دانشگاه نیز رسیدگی می کردم.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

برای انتخاب منابع از تجربیات افراد حائز رتبه برتر ارشد سال های گذشته استفاده کردم.

در درس حقوق اساسی، رویه سوالات در سال های اخیر این گونه است که تمرکز طراح سوال عموما روی مباحث درس اساسی یک است که اگر شخصی قصد داشته باشد رتبه تک رقمی کسب کند، حتما باید با دقت تمام، کتاب حقوق اساسی و نهادهای سیاسی مرحوم دکتر ابوالفضل قاضی شریعت پناهی را مطالعه کند.

در درس اساسی ۲ نیز جلد دوم کتاب حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران دکتر هاشمی را خواند. البته من مطالعه درس حقوق اساسی را همزمان با مطالعه کتاب حقوق اساسی از بسته کارشناسی ارشد حقوق عمومی انتشارات عدلیه انجام می دادم که به نظرم کتاب بسیار مفیدی است.

علاوه بر این، تسلط بر متن اصول قانون اساسی نیز بسیار مهم است زیرا برخی سوالات مستقیما از متن قانون اساسی طرح می شوند.

همچنین مطالعه نظریات تفسیری شورای نگهبان نیز ضروری است. برای افرادی که فرصت مطالعاتی کمی دارند و دیر شروع کرده اند و حتی برای مرور نهایی مطالعات قبلی، کتابچه دو جلدی کمک حافظه حقوق اساسی دکتر رفیق مصطفایی بهترین گزینه است و قطعا کمک بسیاری به کسب درصد‌های بالا می کند.

در درس حقوق اداری، رویه طراح سوال در سال های اخیر این گونه بوده است که مباحث تئوری و مقدماتی حقوق اداری کمتر مورد سوال واقع می شوند و تمرکز روی سرفصل های کاربردی تر است.

تعداد قابل توجهی از سوالات نیز مستقیم از متن قوانین اداری و قوانین خاص طرح می شوند. در این زمینه، کتاب قوانین خاص کاربردی حقوق اداری آقای میلاد قهرمانی بسیار کمک کننده است.

ایشان زحمت کشیده اند و تمامی قوانین پراکنده مربوط به حقوق اداری را در یک کتاب جمع کرده‌اند.

البته با توجه به تغییر قانون دیوان عدالت اداری که اخیرا تصویب شد، متقاضیان کنکور ارشد سال آینده باید قانون جدید را به دقت مطالعه کنند چون سال های گذشته مشاهده شده است که طراح سوال علاقه دارد از قوانین جدید حتما سوال طرح کند. علاوه بر این، برای دوستانی که فرصت کافی برای مطالعه دارند، کتاب حقوق اداری از بسته کارشناسی ارشد حقوق عمومی انتشارات عدلیه حتما توصیه می شود. برای جمع بندی نهایی یا افرادی که فرصت کافی ندارند، کتاب کمک حافظه حقوق اداری دکتر نجارزاده هنجنی عالی است.

در درس حقوق بین الملل عمومی، طی دو سال اخیر، منبع معروف و همیشگی آن یعنی کتاب حقوق بین الملل دکتر ضیائی بیگدلی کمرنگ شده و علی رغم دقت و فواید زیاد این کتاب، می توان ادعا کرد دیگر به هیچ عنوان منبع مناسبی نیست و سوالات از منابع دیگری طرح می شوند.

امسال، کتاب حقوق بین الملل دکتر بیگ زاده پس از مدت ها انتظار چاپ شد که بنظر می رسد بهترین منبع موجود است.

البته دنیای حقوق بین الملل بسیار وسیع است و انتخاب یک یا چند منبع مشخص برای مطالعه برای ارشد، کار غیر ممکنی است، زیرا دست طراح سوال برای طرح سوالات جدید بسیار باز است. علاوه بر این، مطالعه دقیق متن منشور سازمان ملل و دیگر معاهدات معروف بین المللی توصیه می شود.

علاقمندان گرایش حقوق عمومی در ارشد باید توجه داشته باشند که سوالات درس بین الملل عمومی در کنکور به شدت سخت طراحی می شوند و کسب درصد بالا در این درس تاحدی بسیار دشوار است و این نباید موجب دلسردی شود، از طرف دیگر با توجه به ضریب کم آن، نباید وقت چندان زیادی برای این درس در مطالعات در نظر گرفت.

کدام درس برای شما چالش‌برانگیز بود؟

شاید دغدغه اصلی من کسب درصد مناسبی در دروس حقوق اساسی و بین الملل بود، که با مطالعه دقیق کتاب حقوق اساسی و نهادهای سیاسی دکتر قاضی و مشاهده تست های سالیان گذشته، به نتیجه خوبی رسیدم.

در درس حقوق بین الملل نیز با توجه به این که در دانشگاه مفید، از محضر استاد مطرح این حوزه، دکتر محمد حبیبی مجنده بهره برده بودیم، بدون نیاز به مطالعه کتاب های سنگین و حجیم بین الملل، توانستم در حدی که برای گرایش حقوق عمومی مطلوب بود به سوالات پاسخ دهم.

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید

همان طور که گفتم من ابتدا حقوق اساسی، سپس حقوق بین الملل و در نهایت حقوق اداری را مطالعه کردم.

در عموم درس ها، سعی می کردم نکات مهم هر صفحه را هایلایت کنم و جداگانه، ضمن یادداشت خلاصه نموداری روی برگه های کوچک، آن خلاصه‌ها را به صفحات کتاب ضمیمه کنم.

علاوه بر این، مباحث پیچیده تر در درس حقوق اساسی را با دوستان خود مانند آقای ابوالفضل خاکزاد (که امسال رتبه یک ارشد حقوق بین الملل را کسب کردند) مورد مباحثه و گفت و گو قرار می دادم که در فهم عمیق و به خاطر سپردن آن نکات نقش بسیار مهمی داشت.

دوستان گرامی اگر بتوانند دروس مورد مطالعه را با یک پارتنر مباحثه و گفت و گو کنند اثر زیادی در فراموش نکردن آن دروس دارد و اگر هم شریکی برای گفت و گو یافت نشد، می توانند مطالب را برای خود با صدای بلند توضیح دهند و ضبط کنند و در اوقات جمع بندی، به صدای خود گوش دهند.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟

اگر سوالات امسال را با سوالات پارسال مقایسه کنیم، سبک و شیوه طراحی سوالات بسیار مشابه است بنابر این از این لحاظ غافلگیر نشدم.

تنها نکته غافلگیر کننده، کم شدن تعداد سوالات درس متون حقوقی بود که بنده شخصا روی این درس حساب ویژه باز کرده بودم و بدون اطلاع قبلی تعداد سوالات کاهش یافته بود.

نکته قابل توجه دیگر این بود که از کتاب دکتر ضیایی بیگدلی در درس حقوق بین الملل تقریبا سوالی طرح نشده بود.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

هنوز تصمیم نهایی را نگرفته ام و مشغول تحقیق و مشورت هستم، اما بین دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران مردد هستم که امیدوارم با کمک دوستان و مشاوران بتوانم بهترین گزینه را انتخاب نمایم.

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

با توجه به اهمیت درس متون حقوقی، حتما از همین امروز برنامه ثابت و منظمی برای فراگیری زبان انگلیسی داشته باشند.

مطمئن باشید کسب رتبه های برتر کنکور با کمی تلاش و پشتکار کاملا قابل دستیابی است. در میانه مسیر مطالعات ممکن است خسته و دلسرد شوید اما به این وسوسه ها گوش نکرده و پس از کمی استراحت، با قوت به ادامه مطالعات بپردازید.

خیلی زود مطالعات را شروع نکنید، چون در ماه ها و ایام پایانی نزدیک به آزمون، نسبت به کتاب ها و دروس احساس دلزدگی می کنید. از طرف دیگر، اگر می خواهید رتبه خوب کسب کنید، برای عموم افراد لازم است از حدود پنج الی شش ماه قبل از آزمون، مطالعات خود را شروع کنند به خصوص اگر پایه علمی قوی ندارید.

تست زنی بعد از مطالعه نیز کمک می کند که بفهمید آیا شیوه مناسبی برای فهم و مطالعه دروس انتخاب کرده اید یا نه، اگر مشاهده کردید که پس از ساعت ها مطالعه، هنوز نمی توانید به خوبی تست بزنید باید به فکر حل مشکل از طریق تغییر شیوه مطالعه باشید.

در نظر داشته باشید که موفقیت در کنکور، علاوه بر دانش کافی، نیازمند مهارت های جانبی مانند سرعت تست زنی، تنظیم وقت، کنترل استرس و… نیز است که می توانید با کمک گرفتن از آزمون های آزمایشی و شبیه سازی شرایط جلسه آزمون ارشد، به مرور این مهارت ها را تقویت نمایید.

سفارش کتاب قوانین خاص آزمون وکالت 1402 هوشیار
کتاب قوانین خاص منبع آزمون وکالت هوشیار شامل بروزترین قوانین خاص اعلامی اسکودا و مرکز وکلای قوه قضاییه همراه با ضمیمه قانون اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر برای قبولی در ازمون کاراموزی وکالت لازم هست به حداقل چند سوال جواب داده بشه ممنون میشم اگر راجع به این موضوع در سایت بپردازید، با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا