گفت‌وگو با محمد حسن زاده رتبه ۱ آزمون دکتری ۱۴۰۲ رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی

پایگاه خبری اختبار- محمد حسن زاده متولد ۱۳۷۵ و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فقه و حقوق دانشگاه تهران است که در آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۱ رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی شده است.

آقای حسن‌زاده تحصیلات دانشگاهی را در رشته مهندسی هوافضای پردیس دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرد اما در ادامه به تحصیل در حوزه علمیه پرداخت.

او در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ نیز موفق به کسب رتبه ۲ گرایش فقه و حقوق شده است. در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی اختبار با این رتبه برتر آزمون دکتری ۱۴۰۲ را می‌خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

محمد حسن زاده متولد ۱۳۷۵ هستم. در دبیرستان‌ بعد از اخذ دیپلم ریاضی فیزیک وارد رشته مهندسی هوافضا شدم و بعد از آن با ورود به حوزه علمیه همزمان در آزمون کارشناسی ارشد فقه و حقوق رتبه دو را کسب کردم و سپس بعد از فارغ التحصیلی در دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد، در کنکور دکتری نهایتا با رتبه یک در دانشگاه تهران پذیرفته شدم.

انگیزه‌تان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟ چرا به کارشناسی‌ارشد بسنده نکردید؟

بنظرم در شرایط کنونی ارشد اهمیت بالایی ندارد و یا باید به کارشناسی اکتفاء کرد و یا تا دکتری ادامه داد.

از چه زمان و در چه شرایطی مطالعه را شروع کردید؟

تقریبا چهار ماه مانده به کنکور شروع به مطالعه کردم.

منابع و شیوه مطالعه‌تان به چه شکل بود؟ برنامه‌ریزی خاصی داشتید؟ بیشتر روی چه منابعی سرمایه‌گذاری کردید؟

در موضوع منابع کنکور دکتری در درس فقه، کتاب فقه استدلالی را مطالعه کردم. باید توجه داشت که درس فقه بین رشته های فقه و حقوق، حقوق خصوصی، حقوق جزاء و حقوق عمومی مشترک است و فقط ابوابی که سوالات از آن طرح می شود متفاوت است که بنظرم کتاب فقه استدلالی دادمرزی مناسبترین منبع برای این درس است که البته دانشجویان حقوق این درس را کمتر از بقیه ی مواد امتحانی پاسخ می دهند.

در درس اصول فقه نیز کتاب تلخیص اصول ناصری راد و تلخیص اصول عملیه ی قلی پور برای پاسخ گویی کافی است.

درس عربی نیز امسال بسیار سخت بود که البته نبود منبع مشخص به سختی این درس می افزاید.

سطح سؤالات آزمون امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

امسال سوالات فقه و اصول در حد استاندارد بودند اما درس عربی بسیار سخت طراحی شده بود. اما باید توجه داشت که سطح سوالات کنکور های حقوقی نسبتا در سطح سال گذشته می باشند که من این‌ سطح را با بررسی سوالات کنکور های دکتری سال گذشته فقه و حقوق و حقوق خصوصی دریافتم.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را انتخاب کردید؟

دانشگاه تهران

رزومه‌تان برای مرحله مصاحبه چطور بود؟

متاسفانه مصاحبه کنکور دکتری دارای ضابطه مشخصی نیست و رعایت عدالت در آن دور از انتظار است چرا که سلایق اعضاء هیئت علمی متفاوت بوده و این پیشینه بین تمام داوطلبان جا افتاده است که هر دانشگاه فقط دانشجویان خودش را پذیرش می کند.

بنابراین تجربه شخصی من نشان داد که داشتن رزومه قوی به تنهایی کافی نیست و متاسفانه سلیقه اعضاء هیئت علمی مانع تحقق عدالت می شود که من به چشم خودم اجحاف را دیده ام و متاسفانه از طرفی نهاد خاصی برای شکایت و رسیدگی به اعتراضات از سمت دانشگاه ها وجود ندارد.

در ارتباط با رزومه نیز باید بگویم که من دارای مقاله و کتاب بودم و رزومه ای نسبتا قوی داشتم.

مقاله علمی پژوهشی تا چه اندازه در مصاحبه موثر است؟

در ارتباط با مقاله که دغدغه اصلی دانشجویان است باید بگویم که فرآیند اخذ اکسپت و یا پذیرش مقاله در ایران تقریبا برای دانشجویان غیر ممکن است و به خاطر چالش‌های روند داوری مقالات، اکثر داوطلبان فعالیت پژوهشی خاصی ندارند. به نظر من مقاله ابزاری شده است برای ارتقاء رتبه های علمی اعضاء هیئت علمی و از آنجایی که خود این اعضاء هیئت علمی سردبیر و عضو تحریریه مجلات هستند منافع شخصی خودشان را در روند پذیرش مقالات در نظر می گیرند.

البته تجربه من نشان داد که داشتن مقاله بر خلاف تصور بسیاری از داوطلبان از اهمیت بالایی برخوردار نیست بطور مثال در دانشگاه تهران فقط ده امتیاز از پنجاه امتیاز مصاحبه متعلق به فعالیت های پژوهشی است که این امتیاز قابل توجه نمی باشد.

در پاسخگویی به سوالات مرحله مصاحبه چه نکاتی باید مورد توجه داوطلبان باشد؟

مصاحبه دکتری تا حد زیادی سلیقه ای است و ضابطه دقیقی ندارد چرا که افرادی که مصاحبه را بر عهده دارند سلایق خودشان را مد نظر می گیرند و شاید بتوان گفت عدالت چندانی در مرحله مصاحبه وجود ندارد.

البته در این بین افرادی هستند که دور از هر گونه نگاه و سلیقه به سطح علمی افراد نگاه می کنند که من این ویژگی مثبت را در مدیر گروه فقه و حقوق دانشگاه تهران جناب دکتر عابدین مومنی به عینه دیدم که البته افرادی همچون ایشان بسیار کم اند.

در روند مرحله ی مصاحبه دانشگاه تهران باید دقت داشت که بخشی از نمره متعلق به امتحان تشریحی است که دانشگاه تهران از همه ی داوطلبان رشته های مختلف امتحان تشریحی می گیرد که می توان این امتحان را به عنوان نقطه مثبت به حساب آورد چون این امتحان تشریحی دارای عدالت مناسب و به دور از سلیقه ی افراد است.

البته دیگر دانشگاه ها صرفا مصاحبه علمی گزینشی مورد ملاک بود که سوابق پژوهشی آموزشی دارای اهمیت می باشند، اما نهایتا نظر اعضاء هیئت علمی است که سرنوشت افراد را مشخص می سازد.

برای خود شما این مرحله چطور بود؟

با توجه به رزومه مناسب و سطح مطالعه قبل از آزمون توانستم از این مرحله نیز عبور کنم که البته تعدد مصاحبه های داوطلبان در دانشگاه های مختلف و تداخل زمان های آنان و درخواست انواع مدارک مختلف، داوطلبان را در دردسر می اندازد.

توصیه‌تان به داوطلبان آزمون های حقوقی چیست؟

توصیه من این است که برای قبولی در آزمون های مختلف ناگزیر باید از چند ماه قبل (تقریبا چهارماه) شروع به مطالعه کنند و اینکه بعضی از رتبه های برتر ادعا می کنند که فقط چند هفته مطالعه کردند واقعا حرف غلط و نادرستی است چرا که نوع سوالات کنکور های حقوقی تماما با عنایت به جزئیات مطالب است که قطعا مباحث جزئی فرار هستند و نیاز به مرور و مطالعه ی مفید دارند.

در نهایت تشکر بسیار از سایت خبری اختبار دارم که از دانشجویان به طور ویژه حمایت می نماید و مطالبی را که بعضی از سایت ها و موسسات در قبال اخذ پول در اختیار داوطلبان قرار می دهند، اختبار بطور رایگان در اختیار داوطلبان قرار می دهد.

بر خود لازم می دانم از اساتید خودم در مقطع ارشد همچون دکتر حسینی و دکتر مومنی تشکر می نمایم که دلسوز واقعی دانشجویان هستند.

کارنامه محمد حسن زاده رتبه ۱ آزمون دکتری ۱۴۰۲ رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی

بیشتر بخوانید:

گفت‌وگو با محمد حسن‌زاده رتبه ۲ رشته فقه و حقوق در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰

گفت‌وگو با عرفان خلیل‌وندی قدسیان؛ رتبه ۱ آزمون دکتری حقوق عمومی سال ۱۴۰۲

گفت‌وگو با حسین عباسی؛ رتبه ۲ آزمون دکتری حقوق جزا و جرم‌شناسی سال ۱۴۰۲

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا