گفت‌وگو با محمد حسین معصومی اردستانی رتبه ۱ آزمون وکالت ۱۴۰۱ (پذیرش ۱۴۰۰) کانون وکلای دادگستری اصفهان

گفت‌وگو با محمد حسین معصومی اردستانی رتبه ۱ آزمون وکالت ۱۴۰۱ (پذیرش ۱۴۰۰) کانون وکلای دادگستری اصفهان

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید در چه آزمون‌هایی موفق به کسب رتبه برتر شده‌اید.

محمد حسین معصومی اردستانی هستم؛ متولد ۱۳۷۱، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی‌ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه اصفهان، رتبه ۲۰ مرحله تستی و ۱۱ مرحله تشریحی آزمون قضاوت (جذب عمومی) سال ۱۳۹۸ و رتبه ۱ کانون وکلا اصفهان ۱۴۰۱ (نوبت پذیرش ۱۴۰۰).

آماده‌شدن برای دو آزمون قضاوت و وکالت چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی داشت؟

آزمون قضاوت جذب عمومی سه مرحله علمی دارد اما وکالت تک مرحله ای و تنها یک آزمون تستی دارد. در هر دو آزمون مرحله تستی مشترک می‌باشد و سابقاً منابع آنها یکسان بود لیکن اخیراً منابع دیگری به آزمون قضاوت اضافه شده است. از دیدگاه بنده آزمون قضاوت نیاز به آمادگی بیشتری دارد چون سه شیوه آزمون را باید پشت سر گذاشت (تستی، تشریحی، مصاحبه علمی) که هرکدام نیازمند روش مطالعه خاص می باشد و کسی که بتواند این مراحل را پشت سر بگذارد مسلماً در آزمون وکالت هم موفق خواهد بود نحوه مطالعه من در هر دو آزمون تستی یکسان بود و در این سالها یک روش مطالعه در پیش گرفتم.

در پاسخگویی به سوالات مرحله تشریحی آزمون قضاوت به چه نکاتی باید توجه کرد؟

آزمون تشریحی قضاوت شامل ۴ صورت مسئله که مدنی و دادرسی مدنی با هم یک مسئله، تجارت، جزا عمومی و دادرسی کیفری،جزا اختصاصی و دادرسی کیفری هر کدام داری یک مسئله می باشد و از هر مسئله ۶الی ۷ سوال مطرح شده است در این آزمون رعایت چند نکته مهم است:

۱- با وجود دسترسی به قانون، نیاز به مطالعه همانند مرحله تستی نیست بلکه تنها باید مواد قانونی مهم و شماره و جای آنها مرور شود که این کار در بالا بردن سرعت پاسخگویی کمک شایانی می کند

۲-مدیریت زمان، در پایان آزمون مشاهده کردم بسیاری از داوطلبان حتی فرصت پاسخگویی به بیش از دو مسئله را نداشته اند

۳-در پاسخگویی به سوالات نیاز به استدلال یک صفحه ی نمی باشد بلکه ذکر ماده مرتبط و توضیح در حد دو خط کافی می باشد و نمره کامل اخذ می گردد.

نگرانی‌هایی مانند تعویق آزمون و تصویب قانون تسهیل و آیین‌نامه لایحه استقلال… را چطور مدیریت کردید؟

ادامه دادن مطالعه بعد از تعویق آزمون ممکن است برای داوطلبانی که دارای برنامه معین در بازه زمانی مشخص هستند موجب خستگی و دلزدگی شود و از میزان عملکرد آنها کاسته خواهد شد لیکن در مورد بنده با توجه به اینکه چند سال می باشد که مطالعه منظم و مستمر داشتم شاید بتوان گفت تعویق آزمون با توجه به افزایش مدت مطالعه مفید واقع شد اما در مورد قانون تسهیل اگرچه با تمام تلاش های انجام شده، تصویب شد لیکن این حرفه نیازمند علم و درایت و پشتکار می باشد و در این مورد این قانون هیچ اثری بر عملکرد من نداشت.

مطالعه برای آزمون وکالت را از کی شروع کردید؟

برای آزمون وکالت از شهریور ۱۴۰۰ مطالعه را شروع کردم و به مدت ۵ ماه ادامه دادم با توجه به تعویق آزمون، یک ماه را با کاهش مطالعه پشت سر گذاشتم سپس تا یک هفته مانده به آزمون به مطالعه مستمر ادامه دادم هر چند قبل از آمادگی برای آزمون وکالت مطالعه منظمی داشتم اما به نظر بنده برای موفقیت در آزمون وکالت یک بازه زمانی ۶ ماه کافی خواهد بود.

منابع مطالعه آزمون وکالت

منابع تقریباً در هر دو آزمون قضاوت و وکالت یکسان بوده است و این منابع سابقاً از سوی سایر داوطلبان تا حدودی بیان شده است. از مزایای این مجموعه (پایگاه اختبار) معرفی منابع معتبر برای آزمون های حقوقی می باشد که بنده هم از طریق این مجموعه با منابع آزمونی آشنا و مستفیض شدم.

حقوق مدنی: نظم کاتوزیان، شرح جامعه بیات، مهدی توکلی،تست قربانی

آیین دادرسی مدنی: مهدی توکلی، دو جلد فلاح، تست عمران و السان

حقوق تجارت: شرح مختصر توکلی، متن قانون، تست قربانی

حقوق جزا: کامفر، غفوری، تست غفوری و عظیم‌زاده

آیین دادرسی کیفری: خالقی، غفوری، تست غفوری و عظیم زاده

حقوق اساسی: متن قانون به همراه نظرات مشورتی

متون فقه: فقه الوکالت بهزاد رئیسی نافچی

اصول فقه: متاسفانه مطالعه ای نداشتم

شیوه و ساعات مطالعه

مسلماً از نظر نحوه مطالعه‌، هر فرد با توجه به روحیات خود روشی را انتخاب می کند‌. بنده به این صورت مطالعه می کردم که یک قانون را به همراه کتب پیرامونی تا آخر مطالعه می کردم که ممکن بود ۱۰ الی ۱۵ روز ادامه داشته باشد و مهمترین مطلب برای من تسلط روی قانون بود به لحاظ اینکه این عمل هم کمک به یادگیری سریع کتب پیرامونی می کرد و هم قدرت استدلال را افزایش می داد. روزانه ۹ الی ۱۰ ساعت مطالعه می کردم ۷ تا ۱۰صبح، ۱۱ تا ۱۳، ۱۵ تا ۱۸و در بین این ساعات دو بازه ی یک ساعت تست می زدم و روز جمعه را کامل به تست اختصاص می دادم و بعد از اتمام هر قانون شروع به خواندن قوانین خاص آن می کردم و از همین جا به داوطلبان اعلام میکنم به هیچ وجه از قوانین خاص غافل نشوند.

خطاب به داوطلبان آزمون های حقوقی

با توجه با آزمون های پیش رو در سال ۱۴۰۲ برای داوطلبان آزمون های حقوقی آرزوی موفقیت می کنم و مطمئن باشند به هر میزان که تلاش کنند به همان اندازه به موفقیت نزدیک‌تر خواهند شد و هیچ تلاشی بی ثمر نخواهد ماند. با توکل و یاد خدا شروع به مطالعه کنند و منابع معتبری که دوستان اشاره کردند تهیه کنند و با برنامه منظم و مستمر ادامه بدهند.

سخن آخر

در آخر با تمام وجود از خداوند متعال سپاسگزاری می کنم که مرا در این راه یاری نمود سپس از خانواده ام و همچنین خانواده ی همسرم، خصوصاً همسر گرامی‌ام که واقعا از دل و جان حمایتم کردند تشکر می‌کنم و این موفقیت علمی را مدیونشان هستم. از خداوند متعال برایشان توفیق روزافزون خواستارم.

کتاب قوانین خاص منبع آزمون وکالت ویرایش 1402
کتاب قوانین خاص آزمون وکالت هوشیار منطبق بر منابع اعلامی کانون وکلای دادگستری (اسکودا) و مرکز وکلای قوه قضاییه با آخرین الحاقات و اصلاحات

جهت سفارش کتاب از لینک زیر اقدام کنید یا با شماره جهت راهنمایی ۰۲۱۶۶۴۱۳۲۸۰ تماس بگیرید.

سفارش کتاب قوانین خاص حقوقی و کیفری منبع آزمون وکالت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. درودها و ضمن تبریک به آقای معصومی و اینکه هر که نان از عمل خویش برد و نابرده رنج گنج میسور نگردد . اما سوالی که برام مطرح شد با توجه به شرایط سنی و تیز قید تاهل . همزمانی کار روزانه با ۱۰ ساعت مطالعه ، ایشان ظاهرا شغلی نداشته و سر کار نمی‌رفتند ، فلذا مشکل معیشت را نداشتند در غیر این صورت صعوبت این امر مانع از چنین ممارستی و مالا مانع از چنین رتبه ای بود . ممنون میشم اگر امکان پاسخ به سوالم را داشته باشند . آرزوی موفقیت دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا