گفت‌و‌گو با محمد مرادیان چهرازی رتبه ۸ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور (سهمیه ایثارگران)

پایگاه خبری اختبار- محمد مرادیان چهرازی متولد ۱۳۷۰ و دانشجو دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، در آزمون وکالت ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۸ سهمیه ایثارگران در کل کشور شده است.

در ادامه مشروح گفت و گوی اختبار با محمد مرادیان چهرازی در خصوص منابع آزمون، زمان‌بندی، نحوه مطالعه و… را خواهید خواند:

لطفا مختصری درباره سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

بنده دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه تهران هستم، قبل از اینکه وارد رشته حقوق شوم مدرک کارشناسی علوم سیاسی خودم را از دانشگاه اصفهان و کارشناسی ارشد را در دانشگاه تربیت مدرس اخذ کردم، اما قبل از ورود به مقطع دکتری کارشناسی حقوق خودم را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اخذ کردم.

 دفعه چندمی بود که در این آزمون شرکت می‌کردید؟ آیا تجربه شرکت در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه را هم دارید؟

من برای اولین بار بود که در این آزمون شرکت می کردم و هیچ تجربه ای دیگه ای مبنی بر حضور در آزمون کانون و مرکز وکلا را نداشتم.

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چطور بود؟

من در زمان آمادگی برای آزمون دانشجو بودم و قسمت عمده این یکسال را مشغول مطالعه آزمون وکالت بودم.
با وجود داشتن فرزند و دغدغه های زندگی متاهلی به کمک خداوند توانستم این مرحله را با موفقیت سپری کنم.
جا دارد اینجا از خانواده خودم خصوصا همسر و پدر عزیزم که در این ایام پشتیبان بزرگی برای من بودند تشکر کنم.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

یکی از بزرگترین اشتباهات من شاید به دلیل کم تجربگی در ابتدای مطالعه، خواندن منابع مختلف بود اما منابعی که در این دوران مطالعه کردم به نظرم برای سایر داوطلبان مفید خواهد بود به شرح زیر است:

مدنی جزوه دکتر ترکمن و کتاب مدنی دکتر توکلی بود و کتاب تست دکتر قربانی

آیین دادرسی مدنی دو جلدی دکتر توکلی و تست دکتر عمرانی

تجارت دو جلدی دکتر رشیدی نسب و کتاب تست نیلوفر حسینی

حقوق جزا کتاب پیشرفته دکتر کامفر و تست عمومی دکتر کامفر و دو جلد تست عمومی و اختصاصی دکتر عظیم زاده

آیین دادرسی کیفری کتاب دکتر کامفر و نکته های دکتر خالقی و کتاب تست دکتر غفوری

اصول و متون فقه را نتوانستم به صورت کامل مطالعه نمایم و تنها منبع مطالعاتی که توانست کمکم کند تدریس رایگان دکتر برهانی در متون فقه در کانال تلگرامی ایشان بود

حقوق اساسی کتاب حقوق اساسی دکتر رئیسی نافچی و دکتر توکلی منبع مطالعاتی اینجانب بود

البته به دوستان پیشنهاد می کنم بهترین منابع مطالعاتی برای شما منبعی هست که شما با اون بیشترین ارتباط را می گیرید و برای شما مفید است، لذا از خواندن منابع متعدد جلوگیری کرده و همان منبع خود را چندین بار مطالعه نمایید.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

بنده به طور منظم مطالعه داشتم و سعی کردم در این فرایند مطالعاتی وقفه‌ای ایجاد نشود.
چون مباحث را موضوع محور جلو می رفتم سعی داشتم درس ها را به صورت دو درس در روز جلو ببرم.
به عنوان نمونه در یک روز مدنی و آیین دادرسی کیفری مطالعه می‌نمودم و در روز بعدی جزا و آیین دادرسی مدنی و در روز بعد تجارت و اساسی اما برنامه خود را به گونه‌ای تنظیم نموده بودم که وقت بیشتری برای درس مدنی و آیین دادرسی مدنی گذاشته باشم، اما در روز آزمون به علت کم خوابی قبل آزمون و مقداری استرس کم در مواجه با سوالات آیین دادرسی مدنی نتوانستم آنچنان که مطالعه کرده بودم پاسخگوی سوالات باشم و این شاید به دلیل اصرار خودم بر زدن همه سوالات بود که موکدا به دوستان توصیه می کنم که از زدن تست های زیادی اجتناب نمایند.

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

دو درس آیین دادرسی مدنی و تجارت چالش برانگیز بود، زیرا قسمت اعظم کلاس های ما در دوران دانشگاه به دلیل کرونا مجازی برگزار شد و با توجه به شرایط اضطرار و عدم آشنایی دانشجویان در آن برهه زمانی با سیستم های تدریس آنلاین به شخصه نتوانستم استفاده کافی را ببرم و از این رو با اینکه درس تجارت برای خودم ناملموس بود ولی سعی کردم با تکرار و خواندن مستمر این مسئله را برطرف نمایم.

نظرتان درباره سوالات و شیوه برگزاری آزمون چیست؟

در خصوص سوالات نیز باید عرض کنم که درس حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری به شدت سوالات با کیفیت و عالی بودند و برای هر داوطلبی که مطالعه خوبی داشت سوالات کاملا استاندارد بودند.
اما درس آیین دادرسی مدنی و تجارت به علت طولانی بودن متن سوالات و چندین سوال اختلافی شاید چالش برانگیزترین قسمت ماجرا بود که اکثر دوستان گلایه داشتند.

بین شیوه طراحی سوالات این آزمون با سوالات آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه، چه تفاوت ها و شباهت هایی وجود داشت؟

چون در آزمون مرکز تجربه حضور نداشتم نمی توانم پاسخ دقیقی عرض نمایم اما با توجه به نگاهی که به سوالات این مجموعه کردم سوالات در مقایسه با کانون راحت‌تر می باشد و داوطلبانی که در کانون بتوانند تراز خوبی کسب کنند مطمئنا در آزمون مرکز تراز بهتری کسب خواهند کرد.

 توصیه شما به داوطلبین آزمون‌های سال‌های آینده چیست؟

تنها توصیه من این است که داوطلبان عزیز از مطالعه منابع متعدد پرهیز نمایند و برای کنترل استرس و خصوصا استراحت قبل از شب آزمون اهمیت زیادی قائل شوند.

در این ایام حتما به تغذیه خودتان اهمیت دو چندانی بدهید، سعی کنید کنترل زمان داشته باشید و اصلا و به هیچ وجه درگیر حاشیه‌های آزمون وکالت نشوید، هر تصمیمی که گرفته شود نهایتا برای همه داوطلبان است و درگیری در حاشیه ها خصوصا در فضای مجازی سبب وقفه در مطالعه و عقب افتادن شما از سایر داوطلبان و استرس بیشتر خواهد شد.

به هیچ وجه مطالعه‌تان را فرسایشی نفرمایید و هر وقت احساس خستگی نمودید به خودتان و به بدنتان استراحت بدهید، باید بگویم که آزمون وکالت نیز یک مرحله‌ی از زندگی شماست که انشالله به بهترین شکل ممکن آن را پشت سر خواهید گذاشت.

بهترین کسی که می تواند برای شما برنامه‌ای طراحی کند، خودتان هستید از این رو در این مسیری که پا گذاشته‌اید تنها شخصی که می تواند به شما بیشترین کمک را نماید خودتان هستید.
از مطالعه کردن لذت ببرید و جدای از بحث آزمون، شما سواد حقوقی خود را در این راه بالا می برید، با کتاب ها به عنوان یک دوست ارتباط بگیرید.

کارنامه محمد مرادیان چهرازی رتبه 8 آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور (سهمیه ایثارگران)

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا