گفت‌وگو با محمد ولی زاده رتبه ۲۰ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

فهرست عناوین این صفحه

پایگاه خبری اختبار- محمد ولی زاده متولد ۱۳۷۳ و فارغ التحصیل رشته حقوق دانشگاه آزاد ارومیه، در آزمون وکالت ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۲۰ سهمیه آزاد در کل کشور با نمره تراز ۱۱۲۰۹ شده است.

در ادامه مشروح گفت و گوی اختبار با محمد ولی زاده در خصوص منابع آزمون، زمان‌بندی، نحوه مطالعه و… را خواهید خواند:

لطفا مختصری درباره سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

در سال ۹۵ پس از انصراف از تحصیل در رشته مهندسی معماری وارد رشته حقوق دانشگاه آزاد ارومیه شدم و همزمان با تحصیل، در حرفه خبرنگاری نیز به فعالیت پرداختم.

آیا تجربه شرکت در آزمون وکالت را داشتید؟

خیر، امسال برای نخستین بار در این آزمون شرکت کردم.

شما در دو آزمون حقوقی دیگر هم نتایج قابل توجهی کسب کردید. نحوه آمادگی برای این آزمون ها چه شباهت ها و تفاوت هایی داشت؟

در ابتدا تصمیمی برای شرکت در آزمون تصدی منصب قضا نداشتم چراکه دو درس قواعد فقه و لمعه شهید اول جزو منابع آزمون وکالت نبود اما بعد از اعلام تعویق یک ماهه آزمون، چون سیر مطالعاتی خود را یکنواخت و حتی نزولی می دیدم تصمیم گرفتم در این آزمون شرکت کنم که اتفاقا بسیار پربرکت بود؛ چه روز آزمون که برای اولین بار خود را محک زدم و متوجه شدم مطالبی که خواندم علی رغم تصورم قابل بازیابی هستند و چه روز اعلام نتایج که با دیدن رتبه ۱۴ به قبولی در آزمون وکالت امیدوار شدم.

در آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه نیز موفق به کسب رتبه ۵۹ شدم. راستش بعد از آزمون ۱۳ مرداد و با توجه به شرایط غیراستاندارد برگزاری آن، دیگر انگیزه ای برای مطالعه آزمون مرکز نداشتم اما آن را بهانه خوبی برای فراگیری مباحث حقوق ثبت دانستم و در فرصت موجود فقط این درس را مطالعه کردم.

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟

از بهمن ماه سال گذشته فعالیت شغلی خود را بسیار محدود کرده و زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دادم. در طول دوره آمادگی برای آزمون با اینکه استرس رتبه و قبولی نداشتم اما با این حال نسبتا عصبی و پرخاشگر شده بودم که این امر صبوری هرچه بیشتر اعضای خانواده را می طلبید. نقش مثبت خانواده را به هیچ وجه نمی شود نادیده گرفت. پدر و مادرم همواره تمامشان را برای من گذاشتند.

با توجه به حواشی مختلفی که برای نهاد وکالت پیش آمده و نگرانی‌هایی که از آینده این شغل برای برخی داوطلبان ایجاد شده، چطور انگیزه‌تان را حفظ کردید؟

شخصا پیگیر قانون تسهیل و حواشی پیرامون آن نیستم. این قانون اگر آنچنان که ادعا می شود بتواند دسترسی به وکیل را بهبود ببخشد و به این ترتیب گره ای از کار مردم باز کند بسیار ارزشمند است.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

برای هر ماده درسی ۳-۲ کتاب مطرح آزمونی وجود دارد که در مصاحبه رتبه های برتر سایت اختبار از آنها نام برده شده است. این منابع صرفا سبک نگارششان با یکدیگر متفاوت است و هر داوطلب با توجه به سطح علمی خود باید به یکی از آنها اکتفا کرده و از تعدد منابع دوری کند.

من خودم با توجه به محدود شدن زمان مطالعه ام نمی توانستم راجع به منابع آزمون-خطا کنم لذا از اوایل بهمن ماه در موسسه آموزشی ثبت نام کردم.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

مطالعه برای آزمون را از اواسط پاییز با دو درس مدنی و تجارت شروع کردم. ساعت مطالعه منظمی نداشتم و روزی حداکثر ۴-۳ ساعت مطالعه می کردم. طبق رویه سال های گذشته انتظار داشتم آزمون ۱۴۰۱ در آذرماه برگزار شود و به این ترتیب یک سال زمان برای مطالعه منابع داشته باشم اما اواخر دیماه پس از اعلام زمان قطعی برگزاری، مجبور شدم خود را برای آزمون امسال آماده کنم.

به این ترتیب بعد از مطالعه فصول مهم و تست خیز دو درس مدنی و تجارت، جزا و آیین دادرسی مدنی را وارد برنامه کردم و بعد از تسلط نسبی در آنها، دو درس اصول فقه و آیین دادرسی کیفری را هم تا اواخر اردیبهشت به پایان رساندم. در نهایت دروس اساسی و متون فقه را هم یک ماه مانده به آزمون در کنار مرور دروس دیگر مطالعه نمودم.

البته ذکر این نکته ضروری است که برنامه ریزی هر فرد ممکن است فقط برای خودش مناسب باشد. من خودم با توجه به حجم بالای مطالب آزمون، تنها به این شکل تمرکز خود را برای ادامه مسیر حفظ کردم چون بعد از هر بازه دو ماهه که دو درس از برنامه تمام می شد می توانستم با مراجعه به تست های سنوات قبل، خود را در معرض سنجش قرار دهم و نسبت به آن دو درس خیالم راحت شود.

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟

با توجه به فرصت کمی که داشتم نتوانستم همه مباحث مدنی را مطالعه کنم و تنها به تسلط بر مباحث مربوط به قراردادها و عقود معین اکتفا کردم. همچنین نتوانستم برای تثبیت این درس تست بزنم. در سایر دروس شاید تست زدن زیاد مهم نباشد اما برای مدنی حتما باید تست کار می شد که من فرصتش را نداشتم.

آیین دادرسی مدنی را نقطه قوت خود می دانستم لذا آزمون را با این ماده درسی شروع کردم که متاسفانه طولانی بودن سوالات باعث شد مدیریت جلسه آزمون از دستم خارج شود، لیکن بعد از اینکه توانستم اصول فقه را در مدت زمان بسیار کمتر از آنچه برای این درس در نظر گرفته بودم تمام کنم دوباره بر خود مسلط شده و به ادامه سوالات را پاسخ دادم.

انتقادهایی در باره نحوه طراحی سوالات آزمون وکالت مطرح بود، نظر شما درباره سوالات و شیوه برگزاری چیست؟

سوالات آزمون امسال نمی تواند معیار دقیقی برای سنجش سطح علمی داوطلبان آن باشد، چرا که فقط در درس آیین دادرسی مدنی ۶ سوال اختلافی یا غلط وجود داشت، یک تست در درس تجارت از خارج از منابع اسکودا مطرح شده بود. در درس اساسی هم طراح سنت شکنی کرده و اصلا به نص قانون وفادار نمانده بود.

بین شیوه طراحی سوالات این آزمون با سوالات آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه، چه تفاوت ها و شباهت هایی وجود داشت؟

چه در آزمون کانون و چه در آزمون مرکز شرایط برای همه داوطلبین یکسان است و سطح سوالات تفاوتی نمی کند که سخت باشد یا آسان. مهم این است که از طرح تست های اختلافی، غلط و خارج از منبع پرهیز شود. از این جهت سوالات آزمون مرکز وکلا بنظرم استاندارد بودند.

انتظار این نمره را داشتید؟

حدس می زدم که بتوانم تراز قابل قبولی کسب کنم.

توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

داشتن برنامه و مومن بودن به آن بسیار مهمتر از بار علمی و سواد کنونی شماست. شما می توانید با تسلط بر نیمی از مواد درسی در هر آزمونی حتی به رتبه برتر شدن بیاندیشید به شرطی که بتوانید این روحیه را با خود همراه کنید.

به این نکته توجه کنید که پیشرفت تحصیلی شما خطی نیست بلکه نمودار آن از یک تابع درجه ۲ پیروی می کند. یعنی صرفا هرچه جلوتر بروید درک پیشرفت‌تان برای خودتان محسوس خواهد بود.

دو ماه اول به هیچ وجه خود را قضاوت نکنید. قطعا حس می کنید که چیزی بلد نیستید. این حس را روز قبل از آزمون هم خواهید داشت اما هیچ اعتنایی به آن نکنید. فقط سعی کنید بهترین امروز خودتان باشید.

کارنامه محمد ولی زاده رتبه 20 آزمون وکالت ۱۴۰۲ کل کشور

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا