گفت‌وگو با مسعود فرهمند رتبه ۱ مرحله تشریحی آزمون قضاوت ۱۴۰۲

پایگاه خبری اختبار- مسعود فرهمند متولد سال ۱۳۷۰ شهر خرم آباد و دانشجوی ترم آخر مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه آزاد است که در مرحله تشریحی آزمون قضاوت ۱۴۰۲ رتبه ۱ را کسب کرده است.

او همچنین موفق به کسب رتبه ۱۱ در آزمون وکالت ۱۳۹۷ شده است. در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی اختبار با این رتبه برتر آزمون قضاوت ۱۴۰۲ را می‌خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید و درباره سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

اینجانب مسعود فرهمند هستم، متولد سال ۱۳۷۰ شهرستان خرم آباد استان لرستان و ساکن شهر خرم آباد، وکیل پایه یک کانون وکلا دادگستری، دارای مدرک کارشناسی حقوق و دانشجوی ترم آخر مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد می‌باشم. در سال ۱۳۹۶ در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه قبول شدم و یک سال پس از آن درسال ۱۳۹۷ در آزمون وکالت موفق به کسب رتبه ۱۱ کانون وکلای دادگستری استان لرستان شدم و در آزمون جذب عمومی قضاوت ۱۴۰۲ شرکت نمودم و توانستم رتبه ۱۲ بخش تستی و رتبه ۱ بخش تشریحی آزمون را کسب کنم.

دفعه چندمی بود که در آزمون قضاوت شرکت می‌کردید؟ آیا قبل از این سابقه شرکت در آزمون‌های حقوقی را داشتید؟

در سال ۱۳۹۵ برای اولین بار در آزمون قضاوت شرکت نمودم و در مرحله تشریحی آزمون با کسب رتبه ۷۵۴ به دلیل عدم کسب نصاب قبولی مردود شدم و در سال ۱۴۰۲ برای دومین بار در آزمون قضاوت شرکت کردم. قبلاً در آزمون‌های حقوقی شرکت و در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه سال ۱۳۹۶ و آزمون کانون وکلای دادگستری با رتبه ۱۱ قبول شده‌ام و در حال حاضر به عنوان وکیل پایه یک دادگستری در کانون لرستان مشغول به فعالیت می‌باشم.

کسب آمادگی برای آزمون قضاوت و وکالت چه تفاوت‌هایی داشت؟

آزمون وکالت و قضاوت از حیث منابع دارای دروس مشترک آزمونی می باشند و آزمون قضاوت برخی دروس جداگانه‌ای دارد که جز منبع وکالت نیستند(عبارتند از:استعداد شغلی قواعد فقه و لمعه) من در سال ۱۳۹۶ و ١٣٩٧ در آزمون وکالت شرکت کردم که در آن زمان برخلاف حال حاضر رقابت شدیدی برای قبولی در آزمون وکالت با ظرفیت‌های کم قبولی وجود داشت به همین دلیل مجبور بودیم که طی چندین ماه (حدود ۸ الی ۹ ماه) روزانه به طور میانگین ۸ الی ۱۰ ساعت مطالعه داشته باشم و در آزمون‌های آزمایشی یکی از موسسات حقوقی شرکت نمودم که خیلی تاثیر بسزایی در نحوه مطالعه و تست زنی من داشت به نحوی که آنقدر منابع مطالعاتی را مرور می‌کردم که در چهار هفته قبل از آزمون وکالت در هر یک هفته یک دور به طور کامل با جزئیات همه منابع را مرور می‌کردم؛

در رابطه با آزمون قضاوت نحوه مطالعه و کسب آمادگی اینجانب به قدری متفاوت با آزمون وکالت بود و به دلیل متاهل بودن و مشغله کاری قدری سخت‌تر و نیازمند به تلاش و تمرکز بیشتری داشت نحوه کسب آمادگی برای آزمون قضاوت به این شکل بود که اواخر سال ۱۴۰۱ تصمیم به شرکت در آزمون قضاوت گرفتم و اقدام به انجام برنامه‌ریزی دقیقی نمودم و از تاریخ ۱۴۰۲/۰۱/۰۵ شروع به مطالعه دروس منابع اعلامی آزمون قضاوت نمودم و در ماه اول تاکید اصلی مطالعه‌ام بر دروس قواعد فقه، لمعه و اصول فقه بود میزان ساعت مطالعه‌ام طی ۶۰ روز قبل از آزمون روزانه میانگین ۱۲ الی ۱۴ ساعت بود و در برخی از ایام به دلیل شاغل بودن و متاهل بودن و امور ازپیش تعیین نشده کمتر بود البته لازم به توضیح است که چون اینجانب قبلاً منابع آزمون وکالت را بنظرم خیلی مسلط بودم مطالعه اینجانب بیشتر جنبه مرور و یادآوری داشت به جز سه درس اصول فقه، قواعد فقه و لمه.

تجربه اشتغال به وکالت برای شما چگونه بود و چرا تصمیم به شرکت در آزمون قضاوت گرفتید؟

وکالت یک شغل پر مسئولیت و در عین حال چالش برانگیز است که نیاز به مهارت‌ها زیادی من جمله مهارت‌های حقوقی، ارتباطی و دقت حل مسئله بالایی جهت موفقیت دارد ینجانب در طی چند سال وکالت با چالش‌های بسیار خوبی مواجه شدم چه در بحث پرونده‌های مربوط به امور حقوقی و چه مباحث کیفری، البته در وکالت حیطه کاری من بیشتر در پرونده‌های حقوقی بود و به نظرم با توجه به پیشرفت علم و وجود دعاویی مختلف با عناوین گوناگون بایستی وکالت در کشور ما تخصصی باشد یعنی ما وکیل متخصص امور قراردادها یا وکیل متخصص طلاق یا امور تجاری و سایر امور راداشته باشیم و به وکلا پروانه‌های تخصصی وکالت پس از اخذ آزمون‌ها و آموزش‌های لازم داده شود امری که در برخی از کانون‌های وکلا و مرکز وکلای قوه قضاییه در حال انجام است. زمانی که رشته دانشگاهی حقوق را انتخاب نمودم هدف اصلی من قضاوت و شرکت در این آزمون بود که متاسفانه چند سالی بنا به دلایلی من جمله مشغله کاری و متاهل بودن و نبود وقت کافی از این مهم دور شدم و الحمدلله رب العالمین در سال ۱۴۰۲ به آرزویم رسیدم و در این آزمون شرکت کردم. وکالت و قضاوت بنظرم هر دو در یک راستا حرکت و هرکدام یک بال عدالت راتشکیل می دهند و هدف هر دو آنها برقراری عدالت می باشد. علت اصلی شرکت در آزمون قضاوت جدای از علاقه و دوست داشتن این منصب خطیر و مقدس این است که به نظرم در این منصب بهتر می‌توانم به عنوان یک قاضی درصدد کشف واقعیت‌ها و احقاق حقوق برایم و برای جامعه مفید و موثر در این منصب برای کشورم و عدالت مثمر ثمر باشم.

 شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چطور بود؟ وقت آزاد برای مطالعه تمام‌وقت داشتید؟

با عنایت به اینکه اینجانب وکیل پایه یک دادگستری هستم مانند سایر همکاران مشغله‌های کاری و وظایف و مسئولیت‌های زیادی در برابر موکلین و مراجعه کنندگان داریم و بایستی وقت زیادی را برای پیگیری امور پرونده های موکلین صرف کنیم، بنابراین علی رغم وجود مشغله‌های کاری زیاد و متاهل بودن یک برنامه‌ریزی مناسب و دقیقه جهت مطالعه و شرکت در آزمون انجام دادم برنامه‌ام را طوری تنظیم کردم که برای مطالعه وقت آزاد داشته باشم و خللی در روند اجرای برنامه پیش نیاید.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

برای درس حقوق مدنی از کتاب شرح جامع آقای بیات استفاده و در کنار آن کتاب نظم کنونی قانون مدنی مرحوم کاتوزیان را به صورت تطبیقی مطالعه کردم.

برای درس آیین دادرسی مدنی بنده فقط از متن قانون + کتابچه قانون محشای به علاوه نکات دست‌نویسی که در زمان آزمون وکالت ماده به ماده می‌نوشتم استفاده کردم (نکاتی بر گرفته از کتب مرجع آزمون های حقوقی در آیین دادرسی مدنی) به علاوه کتاب تست آقای کمالوند (البته به داوطلبین عزیز توصیه می‌کنم که برای این درس کتاب مختصر آقای توکلی را مطالعه نمایند)

برای درس آیین دادرسی کیفری و حقوق جزای عمومی هر دو از کتاب ها و تست آقای غفوری استفاده کردم.

برای درس لمعه کتاب دو جلدی لمعه ترجمه آقای شیروانی را مطالعه کردم قواعد فقه هم کتاب دو جلدی آقای محقق داماد بخش جزایی و کیفری را مطالعه نمودم و نهایتا برای درس اصول فقه از کتاب اصول فقه نوشته دکتر امیر مرادی و تست خانم سمیرا محمدی استفاده نمودم. برای درس حقوق تجارت و آزمون تشریحی از کتاب دو جلدی آقای توکلی اسفاده کردم.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

با توجه به اینکه بنده شاغل و متاهل بودم کلاً یک برنامه‌ریزی ۶۰ روزه انجام دادم و روزانه میانگین ۱۲ تا ۱۴ ساعت مطالعه می‌کردم و در هر روز ۴ درس را به این شکل می‌خواندم که:هر روز پس از نماز صبح تا ساعت ۹ یک درس و از ۹ صبح تا ساعت ۱۳ یک درس دیگر و از ساعت ۱۵ تا ۱۹ یک درس دیگر و نهایتاً از ساعت ۲۰ تا ۲۳ درس چهارم را مطالعه می‌کردم به نحوی که در طی ۶۰ روز مطالعه همه منابع آزمون را به جز جمعه و اصول فقه حدود ۸ بار و لمعه و اصول فقه را دو بار مطالعه کردم..برای آزمون تشریحی هم پس از اعلام نتایج چهار هفته مهلت داشتیم و مطالعه کردم.

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟

بنظرم مطالعه هر درسی چالش‌های مربوط به خود را دارد، به صورت کلی مطالعه برخی مباحث حقوقی و کیفری پیچیدگی های خاص خودش را دارد. منتها درس لمعه بیشتر از سایر دروس برایم چالش برانگیز بود، چرا که قبلاً فقط در دوران تحصیلات دانشگاهی آنها را مطالعه کرده بودم، زمان مطالعه سعی کردم مباحثی را بخوانم که مربوط به حقوق مدنی و جزایی بودند که در کتاب‌های حقوقی و جزایی و منابع آزمونی به آنها اشاره شده بود. در زمان آزمون نیز سعی کردم هنگام پاسخ دهی به سوالات این درس فقط به سوالاتی پاسخ بدهم که جواب آنها را می‌دانستم و آن را خوانده بودم و از پاسخ به سوالات نا آشنا پرهیز نمودم.

چه مراحلی را در این آزمون پشت سر گذاشتید و هر مرحله چه ویژگی‌هایی داشت؟

آزمون جذب عمومی تصدی منصب قضاوت دارای ۶ مرحله است که سه مرحله اول آن علمی (یعنی آزمون تستی، تشریحی و مصاحبه) است در مرحله تستی به نظرم قبولی و کسب ۶۰ درصد نمرات برای داوطلبین با سطح علمی حداقلی امکان‌پذیر است، مرحله تشریحی مرحله‌ای است که داوطلب بایستی مسلط به قوانین جاری و موضوعه کشور باشند و در زمان پاسخگویی به نحو مستند و مستدل مانند یک قاضی که رای صادر می‌کند به سوالات پاسخ دهند.

مرحله روانشناسی و سنجش شخصیت به نظرم مهم‌ترین و بهترین مرحله این آزمون است، چرا که بایستی نفراتی از این مرحله قبول شوند که سلامت روانی و شخصیتی سالم و متناسب با قضاوت را داشته باشد که این مرحله از سال ۱۳۹۵ به درستی به عنوان یکی از مراحل جذب قضات وارد روند جذب قضات گردیده است. توجه به کسب رتبه یک آزمون تشریحی و امتیاز کسب شده اینجانب مصاحبه علمی نداشتم و با پشت سر گذاشتن سایر مراحل آزمون روند جذب در مراحل پایانی می باشد.

برای موفقیت در آزمون تشریحی چه توصیه ای به داوطلبین آزمون‌های سال‌های آینده دارید؟

برای موفقیت در این آزمون به داوطلبین گرامی توصیه می‌کنم که بر قوانین موضوعه تسلط و اشراف کافی داشته باشند، برای آمادگی شرکت در این آزمون در نظر داشته باشند که در زمان پاسخگویی به سوالات آزمون تشریحی بایستی مانند یک قاضی رسیدگی کننده به پرونده مسئله را حل نماینده و با یافتن پاسخ صحیح به نحو مستند و مستدل علت و چرایی پاسخ خود را استدلال کند و دلایل خود را مستند به قانون در جهت اثبات پاسخ خود ذکر نمایند در این آزمون به نظرم مهم نحوه پاسخگویی و نوع استدلال کردن و استناد کردن به قوانین مرتبط با موضوع است و در زمان آزمون ابتدا” سوال هر درس را یک بار با دقت کافی مطالعه نمایند تا بدانند موضوع اصلی سوال چیست و طراح محترم چه چیزی را از داوطلب خواسته است.

کارنامه مسعود فرهمند رتبه ۱ مرحله تشریحی آزمون قضاوت ۱۴۰۲

کارنامه مسعود فرهمند رتبه ۱ مرحله تشریحی آزمون قضاوت ۱۴۰۲

 

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا