تعداد شرکت‌کنندگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ کانون‌های وکلای دادگستری

پایگاه خبری اختبار- یکی از مدیران نهاد وکالت آمار شرکت‌کنندگان در آزمون وکالت سال ۱۴۰۲ را بیش از ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

به گزارش اختبار، مهدی هاشمی، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری هرمزگان در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: بر اساس آمار و اطلاعات حاصله حدود ۱۱۰ هزار نفر در آزمون ورودی کانون وکلای دادگستری شرکت کردند.

در صورت صحت آمار اعلامی، آزمون سال ۱۴۰۲ بالاترین تعداد شرکت‌کننده آزمون‌های وکالت در سال‌های اخیر را خواهد داشت.

برای مثال، در آزمون وکالت ۱۴۰۰ که در تابستان ۱۴۰۱ برگزار شد، پس از دو نوبت تمدید مهلت ثبت‌نام، نزدیک به ۷۳ هزار نفر ثبت نام کرده بودند.

مهدی هاشمی تعداد بالای شرکت‌کنندگان در آزمون وکالت ۱۴۰۲ را مقدمه‌ای بر «سونامی وکیل بیکار» دانسته و در ادامه یادداشت خود چنین آورده است:

«ثبت نام این تعداد داوطلب آن هم با وجود قانون بدون کارشناسی تسهیل که هیچ گونه حساب ثابت چه از لحاظ حداقل استاندارد نمره و یا ظرفیت نداشته، معضلاتی را برای جامعه وکالت دادگستری، شهروندان و سیستم قضایی ایجاد می کند.

لازم به توضیح است که قانون تسهیل، تیر آخری بود که بر پیکر نیمه جان وکالت شلیک شد و تمامی معیارهای حقوقی و علمی را به هم ریخت.این در حالی بود که هیچ گاه صحبت های کانون های وکلا و نمایندگان کانون دیده و شنیده نشد تا مجلس با افتخار این قانون را تصویب کند. قانونی که قبل از تصویب آن هم نتیجه اش قابل پیش بینی بود. ایا کسی که بر اساس اعلام نایب رئیس کانون مرکز حتی با نمره ۴/۳۳ از ۲۰ در سال گذشته پذیرفته شد و امسال این حد نصاب قطعا کمتر خواهد شد، با این سطح ازنمره میتواند از جان، مال و آبروی مردم دفاع کند؟؟!

این مصوبه مجلس از دو حالت خارج نیست، یا مجلسیون موقع تصویب این قانون چنین نتیجه ای را تصور نمی کردند، یا اینکه آگاهانه این امر را تصویب کردند که هر دو گناهی است نابخشودنی.

بیشتر بخوانید:

از جمله توالی فاسد این قانون:

۱- تبدیل فارغ التحیصلان بیکار به وکیل بیکار، چرا که هر چند ممکن است درحال حاضر دواطلبان مشتاق ورود باشند ولی با جذب بی رویه در آینده متضررین اصلی، خود این دوستان خواهند بود که به امید یک سراب پا در این وادی گذاشتند.

۲- تنزیل شان و منزلت وکیل دادگستری به دلیل عدم وجود فرهنگ وکالت و تعداد بی‌رویه وکیل و عدم وجود زیر ساخت برای این تعداد وکیل.

۳- سوق دادن وکالت به سوی وکالت تضمینی، رقابت های ناسالم و دلال بازی.

۴- تضیبع حقوق شهروندان به دلیل رقابت ناسالم و ناکارآمدی وکلایی که حداقل استانداردهای علمی را ندارند.

۵- تراکم پرونده های دادگستری به دلیل طرح دعاوی نادرست و امکان ایجاد روابط ناسالم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. اتفاقا قانون خوبی تصویب شد این جماعت وکلا همیشه دوست دارن انحصار وکالت دست خودشون باشه حق الوکاله های نجومی بگیرن به جهنم که بقیه فارغ التحصیلان حقوق بیکارند.

  2. آقای مهدی هاشمی دقت نفرمودند که اگر قرار بود یک معیار ثابت عرضه شود دوباره کانون وکلا با سوالات ناهنجار (که معلوم نیست چه کسانی موفق به پاسخ به چنین سوالاتی می شوند) می توانست کاری کند که هیچ کس در آزمون قبول نشود…
    و دوباره گردش میلیاردی سرمایه در کلاس های کنکور….
    نه… دیگه کافیه… مردم بیدار شده اند و قانونگذار هم البته هیلی دیر ولی بالاخره بیدار شد….
    آزمون نظام مهندسی هم باید به همین ترتیب اصلاح شود تا طراحان سوال با سر کار گذاردن داوطلبان نتوانند سرنوشت آنها را به بازی بگیرند و انحصار بازار کار را برای خود حفظ کنند.

  3. همیشه تا میخان وکیل و سردفتر و …جذب کنن اقایون وکلا و سردفترا جیغ و دادشون بلند میشه که وای وطن از دست رفت و بیکاری زیاد شد و استقلالمون از دست رفت و …
    و البته همه هم میدونن قضیه چیه!

  4. شاهنامه آخرش خوش هست داوطلبین زندگی معدود وکلای اساتید دانشگاه که در دوره طلایی وکالت فعالیت میکردند می بینند درحالی که یه سری به اسنپ و تپسی حتما بزنند.متوجه وکلا خواهند شد

  5. یا خدا این همه جوان بیکار بعد کانون وکلا با انحصار دارن میلیاردی حق الوکاله میگیرن نمیزارن این جوانهاهم به یه لقمه نون برسن مجلس که زورش بهشون نمیرسه

  6. خودتون پروانه وکالت را گرفته اید و انحصار ایجاد کرده اید و دوست ندارید رقیب داشته باشید تو محیط رقابت مشخص میشد وکیل خوب کیه و تازه مثله پزشکان هست هرکسی پیشه هر پزشکی نمی رد هرکی که ماهرتره پیشش می رند شما غصه اشباع را نخورید خودش به مرور زمان خوب میشد و به تعادل می رسد شما از رقابت می ترسید نه از چیز دیگه

  7. روسا بهتر نیست با وزارت علوم نشست بزارن و جلو پذیرش بی ضابطه بدون ازمون در مقطع کارشناسیو بگیرن و اجازه ندن هر دانشگاهی اقدام به پذیرش و اخذ لیسانس کنه؟ طرح تسهیل طرح عالی بود چیزی تغییر نکرده ولی معضل اصلی که این حجم تعداد نفر اومدن بخاطر اینه چون رشته حقوق بدون ازمون هست و هر دانشگاهی داره دانشجو میگیره سال بعد میشه تعداد ۱۵۰هزار نفر ببین کی گفتم مشکل جا دیگس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا