گفت‌وگو با آیدین فشنگ ساز؛ رتبه ۶ آزمون دکتری حقوق جزا و جرم‌ شناسی سال ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار- آیدین فشنگ ساز، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران است که در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ موفق به کسب رتبه ۶ حقوق حقوق جزا و جرم‌ شناسی شده است.

در ادامه مشروح گفت و گوی اختبار با آیدین فشنگ ساز در خصوص منابع آزمون، زمان‌بندی، نحوه مطالعه و… را خواهید خواند:

لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

آیدین فشنگ ساز هستم، مقطع کارشناسی را در دانشگاه شهید بهشتی گذراندم و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد جزا و جرم شناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران هستم.
بنده وکیل پایه یک دادگستری در کانون وکلای دادگستری مرکز هستم.

دفعه چندمی بود که در این آزمون شرکت می کردید؟

امسال برای نخستین بار در این آزمون شرکت کردم.

انگیزه‌تان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟ چرا به کارشناسی‌ارشد بسنده نکردید؟

افزون بر عشق به علوم جنایی، پژوهش و تحقیق در زمینه حقوق کیفری را می خواهم در مقطع دکتری دنبال کنم.

از چه زمان و در چه شرایطی مطالعه را شروع کردید؟

به صورت جدی از دی ماه ۱۴۰۲ و هر زمانی که فرصت داشتم مطالعه می کردم.

منابع و شیوه مطالعه‌تان به چه شکل بود؟

در درس آیین دادرسی کیفری از کتاب های ارزشمند آیین دادرسی کیفری دکتر غلامحسین کوشکی دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی و کتاب دادرسی کیفری ویژه کودکان و نوجوانان اثر دکتر حسینعلی موذن زادگان استاد دانشگاه علامه طباطبایی بهره بردم که با مطالعه این کتب ارزشمند بعد از ۱۶ سال فهمیدم که آیین دادرسی کیفری چیست، از این جهت مطالعه این کتب را به تمامی اساتید و دانشجویان، وکلا و قضات محترم توصیه می کنم.

در مورد حقوق کیفری عمومی علاوه بر متن قوانین از کلاس های مقطع کارشناسی ارشد، استاد ارجمند سید منصور میر سعیدی که اسوه اخلاق و انسانیت هستند، بهره بردم. همچنین از کتاب حقوق جزای عمومی مرحوم دکتر نوربها که دکتر عباس شیری استاد دانشگاه تهران در نشر میزان آن را بازنگری نموده اند، استفاده کردم.

در درس حقوق کیفری اختصاصی کتاب سه جلدی جرایم مالی اثر دکتر امیر اعتمادی (نشر میزان) که جامع ترین کتاب در زمینه جرایم مالی است و دربرگیرنده تازه ترین آرای دادگاه ها و نظریات مشورتی است را به اساتید، دانشجویان، قضات و وکلای محترم توصیه می کنم. (دکتر امیر اعتمادی برای مقطع کارشناسی قصد دارند این کتاب را به صورت تک جلدی در نشر میزان منتشر نمایند).

و در مورد مبحث پیچیده قتل، کتاب های اساتید بلامنازع قتل، درسنامه دکتر حاجی ده آبادی استاد دانشگاه تهران و کتاب دکتر حسن مرادی استاد دانشگاه علامه که هر دو اثر نشر میزان هستند را معرفی می کنم.

و در بحث جرایم علیه مصالح، کتاب جعل دکتر عباس شیری استاد دانشگاه تهران و کتاب جرایم علیه مصالح عمومی از دکتر هادی رستمی و دکتر حسین آقایی نیا که هر دو اثر نشر میزان هستند را معرفی می کنم.

در درس متون فقه آزمون دکتری، علاوه بر کلاس های مقطع کارشناسی ارشد استاد دکتر محمد رضا رهبر پور، کتاب جواهر الکلام و شرح لمعه ترجمه آقای شیروانی را مطالعه کردم.

در درس جرم شناسی علاوه بر خوشه چینی های خودم از تدریس اساتید بزرگوار دانشگاه علامه طباطبایی، یعنی استاد دکتر حسین غلامی و دکتر بهزاد رضوی فرد، مدیر گروه حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، از سه کتاب ارزشمند دکتر مهرداد رایجیان، یعنی کلیات جرم شناسی و درآمدی بر جرم شناسی و درسنامه جرم شناسی ایشان، که تمامی مباحث پیچیده آزمون دکتری جرم شناسی را جامع و به ساده ترین شیوه بیان کردند، بهره بردم.

بنده با مطالعه کتاب های های جرم شناسی دکتر مهرداد رایجیان به آسانی به پرسش ها، پاسخ دادم.

درس استعداد تحصیلی، فرصت مطالعه نداشتم و در مورد زبان انگلیسی عمومی نیز به از برکردن واژگان بسنده کردم که با توجه به پایه خوبی که داشتم درصد ۴۵ را بدست آوردم.

منابع مطالعه‌تان را چطور انتخاب کردید؟

منابع را با مشورت با اساتید بزرگوارم و تجربیات خودم انتخاب نمودم.

بیشتر روی چه منابعی سرمایه‌گذاری کردید؟

با توجه به زمان اندکی که برای مطالعه داشتم، بیشتر روی دروس تخصصی سرمایه گزاری نمودم.

برنامه مطالعه‌تان به چه ترتیبی بود؟

به دلیل زندگی متاهلی و بدنیا آمدن پسرم رادمهر چند ماه پیش از آزمون، کار وکالت و دانشگاه، برنامه خاصی نداشتم و هر زمان فرصت داشتم مطالعه می کردم.

سطح سؤالات آزمون امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

پرسش های آزمون دکتری امسال به نظرم دشوارتر از سال های پیش بود.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را انتخاب می‌کنید؟

دانشگاه علامه طباطبایی را به بخاطر محیط علمی و اساتید بی نظیرش می پسندم.

رزومه‌تان برای مرحله مصاحبه چطور است؟

در حال نوشتن یک مقاله هستم .

توصیه‌تان به داوطلبان آزمون های حقوقی چیست؟

آزمون دکتری دشوارترین و بالاترین سطح آزمون های حقوقی است و با آزمون های وکالت و مرکز مشاوران بسیار متفاوت است زیرا در آزمون دکتری حدود ۶ هزار دواطلب در بالاترین سطح شرکت می کنند.
البته به نظرم رشته حقوق کیفری و جرم شناسی پرطرفدارترین رشته حقوقی است و بالاترین میزان رقابت مربوط به این گرایش است.
منابعی که معرفی کردم، افزون بر آزمون دکتری برای مطالعه عمیق وکلا و قضات اندیشمند نیز کاربرد فراوانی برای ارجاعات دارد و از دوستان جویای علم عاجزانه تقاضا دارم که تنها دنبال کتاب هایی که عاشقانه کار شده اند بگردند و فقط دنبال معروفیت نویسنده نباشند‌.

و حرف آخر؟

استادم مرحوم دکتر رضا نوربها در دوره کارشناسی ام در دانشگاه شهید بهشتی می فرمودند که عاشق حقوق کیفری باشید، چون در این راه پر پیچ و خم سرزنش ها است و به دوستانی که در شرف ورود به دنیای حقوق هستند نیز توصیه می کنم اگر واقعا عاشق حقوق هستید به این عالم پا بگذارید.

زندگی در دنیا فرصتی است که تنها یکبار به ما داده می شود خواهش می کنم به دنبال علاقه خود بروید و اینکه بازار مشاغل حقوق را نیز با عشق انتخاب کنید و هیچ وقت بخاطر موارد حاشیه ای چیزی را انتخاب نکنید و چنانچه عاشق قضاوت هستید، تنها به دنبال آن بروید و مطمئنا با عشق به قضاوت به بالاترین حد آن یعنی دیوان عالی کشور می رسید.

پرونده های کیفری برخلاف سایر موارد حتی اگر عنوان مجرمانه یکسان باشد، باز هم بخاطر شرایط پیرامونی و شخصیت متهم و بزه دیده، دنیای جدیدی است و حقوق جنایی را به خاطر پیش بینی ناپذیری و خلاقیت آن می پسندم و چنانچه در یک پرونده جنایی چون تجاوز یا قتل در جلسه دادرسی موردی تازه پیدا شود، وکیل متخصصی که مطالعات گسترده دارد، می تواند از پس آن برآید.

و در آخر از اساتید بزرگوارم در دانشگاه علامه طباطبایی که عاشقانه و بی منت سعی در تربیت نسلی با اخلاق و باسواد دارند و از استاد مشاورم دکتر ایرج بابایی، استاد بزرگ مسئولیت مدنی دانشگاه علامه طباطبایی به خاطر محبت هایش و از دکتر عباس شیری بخاطر کتاب های ارزشمند نشر میزان تشکر ویژه ای می کنم.
و از همسرم که بخاطر نگهداری از پسرمان رادمهر که کار وکالت را فدای آسایش رادمهر نمود و از پدر و مادرم بخاطر خودم سپاسگزارم.

کارنامه آیدین فشنگ ساز؛ رتبه 6 آزمون دکتری حقوق جزا و جرم‌ شناسی سال ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا