قانون تسری مواد ۷۹ و ۸۳ قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
قانون تسری مواد ۷۹ و ۸۳ قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
مصوب ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
ماده واحده ـ از تاریخ لازمالاجراء شدن این قانون، احکام موضوع مواد (۷۹) و (۸۳) قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۰/۱۲/۱۳۸۲ بهکارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تسری مییابد.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ شانزدهم آذرماه یکهزار و سیصد و نود و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۵/۹/۱۳۹۴ به تأیید شورای نگهبان رسید.
از قانون استخدام نیروی انتظامی مصوب ۱۳۸۲ با اصلاحات بعدی:
ماده ۷۵ – دانشآموختگان دوره کاردانی دانشکدههای علوم و فنون انتظامی بهدرجه ستوان سومی و در نهایت به درجه سرهنگی خواهند رسید.
تبصره – در موارد استثنایی به پیشنهاد فرمانده نیروی انتظامی و تصویب فرماندهیکل قوا، درجه سرتیپ دومی پس از طی حداقل مدت توقف در درجه سرهنگی به صورتدرجه تشویقی به آنان اعطاء میگردد.
ماده ۷۶ – دانشآموختگان دوره کارشناسی دانشکدههای علوم و فنون انتظامی بهدرجه ستوان دومی نائل میگردند.
تبصره – نیل به درجه سرتیپی و بالاتر منوط به طی دوره فرماندهی و مدیریت عالیانتظامی یا دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و یا بالاتر مورد نیاز و قابل قبولنیروی انتظامی خواهد بود.
ماده ۷۸ – وضعیت ترفیعات کارکنان انتظامی دانشآموخته مدارس و مؤسساتآموزش عالی و دانشگاهها پس از استخدام و طی دوره آموزش انتظامی، حسب مورد تابعمقررات مندرج در مواد (۷۵) و (۷۶) این قانون خواهد بود.
تبصره ۱ – دارندگان مدارک بالاتر از کارشناسی و معادل آن در ازاء هر سال تحصیلبالاتر از دو سال ارشدیت نسبت به دارندگان مدرک کارشناسی و در ازاء هر چهار سالارشدیت از یک درجه بالاتر برخوردار میگردند.
تبصره ۲ – سالهای قابل احتساب موضوع تبصره فوق برابر حداقل زمان تعیین شدهتوسط وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درهر یک از مقاطع تحصیلی میباشد.
ماده ۷۹ – با کارکنان انتظامی که در طول خدمت موفق به اخذ و ارائه مدارکتحصیلی کاردانی و بالاتر مورد نیاز و قابل قبول نیروی انتظامی شوند به ترتیب زیر رفتارمیشود:
الف – چنانچه در زمان ارائه مدرک تحصیلی جدید درجه آنان پائینتر از درجاتورودی مدرک ارائه شده باشد، به درجات ورودی مدرک جدید نائل و به ازاء هر سالسابقه خدمت در درجات قبلی از دو ماه ارشدیت نیز برخوردار شده و ترفیعات بعدیآنان براساس مدرک تحصیلی جدید و با رعایت مقررات ماده (۷۸) این قانون خواهد بود.
ب – چنانچه در زمان ارائه مدرک تحصیلی جدید درجه آنان برابر یا بالاتر ازدرجات ورودی مدرک ارائه شده باشد، به ازاء هر مقطع تحصیلی از یک سال و نیمارشدیت برخوردار میگردند و ترفیعات بعدی آنان براساس مدرک تحصیلی جدید تابعمقررات مواد (۷۵) و (۷۶) این قانون خواهد بود.
ماده ۸۲ – اولین رتبه خدمتی و وضعیت ترفیعاتی کارمندان موضوع بند (الف) ماده(۱۹) این قانون پس از استخدام و طی دوره آموزشی مربوط حسب مورد به قرار زیر است:
الف – کارمندانی که با مدرک تحصیلی پایان دوره متوسطه استخدام میشوند و یادر طول خدمت، مدرک مزبور را ارائه نمایند از تاریخ ارائه مدرک به رتبه خدمتی (۹) نائلو حداقل مدت توقف آنان در کلیه رتبههای بعدی چهار سال بوده و نهایتاً به رتبه خدمتی(۱۵) خواهند رسید.
ب – رتبه خدمتی کارمندان دانشآموخته مؤسسات آموزش عالی و دانشگاهها بهقرار زیر خواهد بود
۱ – دارندگان مدرک کاردانی به رتبه خدمتی (۱۰) نائل و حداقل مدت توقف آناندر تمامی رتبههای بعدی، چهار سال بوده و نهایتاً به رتبه خدمتی (۱۶) خواهند رسید.
۲ – دارندگان مدرک کارشناسی به رتبه خدمتی (۱۱) نائل و حداقل مدت توقفآنان در تمامی رتبههای بعدی تا رتبه (۱۷) چهار سال خواهد بود.
۳ – دارندگان مدارک بالاتر در ازاء هر سال تحصیلی بالاتر از کارشناسی یا معادل آناز دو سال ارشدیت نسبت به دارندگان مدرک کارشناسی و در ازاء هر چهار سال ارشدیتاز یک رتبه بالاتر برخوردار میگردند.
تبصره ۱ – سالهای قابل احتساب موضوع بند (ب) این ماده، برابر حداقل زمانتعیین شده توسط وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزشپزشکی در هر یک از مقاطع تحصیلی میباشد.
تبصره ۲ – آن دسته از کارمندانی که قبل از تصویب این قانون با مدرک تحصیلیپایینتر از پایان دوره ابتدائی استخدام شدهاند به رتبه خدمتی (۱) و با مدرک تحصیلیپایان دوره ابتدایی به رتبه (۳) و با مدرک تحصیلی پایان دوره راهنمائی (دوره اولمتوسطه) به رتبه خدمتی (۵) نائل میشوند و حداقل مدت توقف آنان در تمامی رتبههاچهار سال خواهد بود. رتبه خدمتی نهائی کارمندان با مدرک تحصیلی پایان دوره راهنمایی(۱۲) و کارمندان با مدرک تحصیلی پائینتر (۱۰) خواهد بود.
تبصره ۳ – اعطای رتبههای خدمتی (۱۸)، (۱۹) و (۲۰) به کارمندانی که به رتبهخدمتی (۱۷) نائل شده و دوره فرماندهی و مدیریت عالی را طی نموده یا مدرک تحصیلیکارشناسی ارشد و بالاتر موردنیاز و قابل قبول نیروی انتظامی را داشته باشند، حسب نیازموکول به پیشنهاد فرمانده نیروی انتظامی و تصویب فرماندهی کل قوا خواهد بود.
ماده ۸۳ – با کارمندانی که در طول خدمت موفق به اخذ و ارائه مدرک تحصیلیکاردانی و بالاتر موردنیاز و قابل قبول نیروی انتظامی شوند، به شرح زیر رفتار میشود:
الف – چنانچه در زمان ارائه مدرک تحصیلی جدید، رتبه خدمتی آنان پایینتر ازرتبههای ورودی مدارک ارائه شده باشد، به رتبههای ورودی مدرک جدید نائل و به ازاء هرسال سابقه خدمت در رتبههای قبلی ازدو ماه ارشدیت نیز برخوردار شده و ترفیعاتبعدی آنان براساس مدرک تحصیلی جدید برابر بند (ب) ماده (۸۲) این قانون خواهد بود.
ب – چنانچه در زمان ارائه مدرک تحصیلی جدید، رتبه خدمتی آنان برابر یا بالاتر ازرتبه خدمتی ورودی مدارک ارائه شده باشد، به ازاء هر مقطع تحصیلی از یک سال و نیمارشدیت برخوردار میگردند و ترفیعات بعدی آنان براساس مدرک تحصیلی جدید تابعمقررات بند(ب) ماده (۸۲) این قانون خواهد بود.
تبصره – در تعیین میزان ارشدیت موضوع بند (ب) این ماده و بند (ب) ماده (۷۹)،چنانچه مقطع تحصیلی مدرک ارائه شده کارشناسی پیوسته باشد معادل دو مقطع وکارشناسی ارشد پیوسته، معادل سه مقطع و دکترای پزشکی معادل چهار مقطع محاسبهمیگردد.
تازههای قوانین:
قانون اصلاح ماده (۳۴) اصلاحی قانون ثبت مصوب ۱۳۵۱ و حذف ماده (۳۴) مکرر آن
قانون اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران)
قانون تشکیل وزارت راه و شهرسازی
قانون بودجه سال ۱۴۰۵ کل کشور
قانون تفسیر ماده (۱۳) قانون حمایت از آزادگان مصوب ۱۳۶۸
قانون راجع به خدمت نیمه وقت بانوان
قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری




به ماده ۷۹ قسمت ب اشکال وارد است :
مثال اگر فردی با سابقه ۱۷سال و درجه ستوان سومی ( ار گروهبانی شروع و با سال سنواتی به درجه ستوان سومی رسیده باشد و بعد با فردی که درجه استوار یکمی دارد و ۱۴سال سابقه دارد هردو با هم دانشگاه قبول شوند بعد از فارغ التحصیلی به فرد اول ( دارا ی۱۶ سال سابقه ) فقط ۱۸ ماه ارشدیت تحصیلی می دهند اما فرد دوم علاوه بر جهش یک درجه به ستوان سومی ( ملاک فوق دیپلم ) ۵۶=۴*۱۴ ماه ارشدیت سنواتی می گیرد که این اشکال دارد و به اولی ظلم می شود