زمان و نحوه مصاحبه و گزینش پذیرفته شدگان مرحله کتبی آزمون سردفتری اسناد رسمی ۱۴۰۱

ابهام‌ها و پرسش‌های متعدد در فرآیند جذب سردفتران اسناد رسمی پس از قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

آزمون سردفتری اسناد رسمی سال ۱۴۰۱ در ۲۵ آذرماه برگزار و نتایج اولیه آن روز ۲۹ بهمن سال جاری منتشر شد.

هم‌زمان با اعلام نتایج این آزمون،‌سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

مراحل و نحوه انجام تشکیل پرونده جهت پذیرفته‌شدگان متعاقباً از طریق درگاه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی: www.ssaa.ir  اعلام خواهد شد. قبولی در این آزمون صرفاً به معنای کسب حداقل امتیاز علمی لازم برای طی نمودن سایر مراحل از جمله استعلامات و اختبار بوده و حقی را برای داوطلب پذیرفته شده در آزمون ایجاد نمی‌نماید.

مطابق مصوبه اصلاح موادی از آیین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی کانون سردفتران و دفتریاران مصوب مورخ ۱۴۰۲/۳/۲۴ رئیس قوه قضاییه پذیرفته‌شدگان آزمون کتبی سردفتری اسناد رسمی می‌بایست در مرحله مصاحبه پس از طی مراحل تایید صلاحیت شرکت کنند.

بیشتر بخوانید

تاکنون زمان و نحوه فرآیند جذب پذیرفته شدگان آزمون کتبی سردفتری اسناد رسمی ۱۴۰۱ به صورت مصاحبه همچنان مشخص نشده است.

با توجه به اینکه برای اولین بار این آزمون منطبق بر قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار برگزار شده، جزییات مرحله اختبار و گزینش پذیرفته‌شدگان اولیه چندان قابل پیش بینی نیست.

از سال ۸۶ تا ۱۴۰۰ تنها سال ۹۷ آزمون سردفتری برگزار شده است، تجربه لازم برای پیش بینی زمان و نحوه مرحله مصاحبه جذب سردفتران اسناد رسمی وجود ندارد. البته سازمان ثبت پیش از برگزاری آزمون سردفتری ۱۴۰۱ تاکید بر تداوم مصاحبه شفاهی از پذیرفته شدگان آزمون کتبی داشت.

با توجه به دلایل ذکر شده در بالا، تا قبل از اعلام رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نمی‌توان نحوه و موارد مدنظر در گزینش و مصاحبه سردفتری برای پذیرفته شدگان ۱۴۰۱ (حتی برگزاری یا عدم برگزاری آن) را با قطعیت اعلام کرد.

بیشتر بخوانید

با توجه به قانون تسهیل صدور مجوزها… برخی معتقدند مرحله مصاحبه شفاهی باید از آزمون‌های مذکور در این قانون (ماده ۳ مربوط آزمون سردفتری) حذف شود. اما بعضی دیگر ذکر عبارت «طی مراحل مقتضی» در این ماده می‌تواند به آزمون شفاهی و گزینش و… تفسیر شود.

آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۱۴۰۱ که منطبق بر قانون تسهیل صدور مجوزها برگزار گردید و مرحله بررسی صلاحیت عمومی در قالب مصاحبه حضوری از پذیرفته شدگان مرحله کتبی انجام شد. این گزینش صلاحیت عمومی پذیرفته شدگان با سوالات شفاهی از مباحث احکام شرعی و اعتقادی و التزام به نظام جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفت. با توجه به این تجربه می‌توان احتمال داد که گزینش صلاحیت اعتقادی و التزام سیاسی از پذیرفته‌شدگان سردفتری اسناد رسمی نیز صورت گیرد.

با توجه به تجربیات آزمون سردفتری ۱۳۹۷ هم آشنایی به قوانین و مقررات مرتبط به دفاتر اسناد رسمی چه در مرحله مصاحبه چه در آزمون تشریحی اختبار اهمیت دارد. خصوصا که در سال های اخیر قوانین و مقررات تشکیلات دفاتر اسناد رسمی تغییرات داشته اند، مطالعه دقیق آنها لزوم مضاعف دارد. علاوه بر مصاحبه و آزمون اختبار سردفتری اسناد رسمی، قوانین و مقررات دفاتر اسناد رسمی جهت انجام کارآموزی سردفتری در دفاتر اسناد رسمی مورد نیاز هستند.

مشاهده کتب مناسب مصاحبه و گزینش سردفتری

آشنایی با قوانین و مقررات دفاتر اسناد رسمی

برای آشنایی با قوانین و مقررات دفاتر اسناد رسمی با آخرین تغییرات و الحاقات می توانید کتاب محشای منقح دفاتر اسناد رسمی مطالعه کنید. این کتاب کلیه قوانین و مقررات مرتبط تشکیلات دفاتر اسناد رسمی با آخرین تغییرات ارائه داده است و به شرح ماده به ماده همراه با آرای وحدت رویه و نظریات مشورتی و بخشنامه های ثبتی مرتبط می‌پردازد.

محشای منقح دفاتر اسناد رسمی ویژه مصاحبه سردفتری

جهت سفارش کتاب محشای منقح دفاتر اسناد رسمی نوشته سیاوش هوشیار از طریق لینک زیر اقدام کنید.

همچنین می‌توانید با شماره‌تلفن ۰۲۱۶۶۴۱۳۲۸۰ تماس بگیرید.

***سفارش کتاب محشای منقح دفاتر اسناد رسمی هوشیار***

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۷ دیدگاه ها

  1. سلام دوستان وقتتون بخیر
    دوستان اطلاع دارند نحوه مصاحبه، اختبار و گزینش چگونه هست ؟ آیا با کسی تماس گرفته شده؟

  2. با عرض تبریک خدمت قبول شدگان.مجلس به شدت پیگیر قانون تسهیل کسب و کار است و در این راستا بر کانون وکلا و کانون سردفتران گرفتن آزمون مصاحبه علمی از پذیرفته شدگان آزمون کتبی را ممنوع اعلام کرده و مصاحبه فقط در زمینه شناخت هویت فرد و عدم سوپیشینه و پایبندی به نظام و رهبری و شرعیات است.داوطلبین گرامی نگرانی از این بابت نداشته باشند.با آرزوی موفقیت

    1. سلام عرض ادب
      هیچ خبری از انجام مصاحبه و اختبار نشده؟ تماسی با من گرفته نشده نمیدونم باید از کجا پیگیر باشم

    2. دوستان به زودی مجوز ها ابلاغ میشوند مجلس به شدت پیگیر اینکه مجوز هارا بدون گذراندن مصاحبه تخصصی و عمومی به پذیرفته شدگان بدهد.خبرهای سری حاکی از اینکه تا یک ماه دیگه به پذیرفته شدگان مجوز داده میشه فقط تحقیقات محلی باید انجام گیرد.

    1. سلام دوستان عصرتون بخیر و شادی
      عزیزان از مصاحبه و گزینش پذیرفته شدگان آزمون سردفتری اطلاع دارند از وقتیکه که مدارک بردیم تشکیل پرونده دادیم خبری نشده

  3. با سلام و ارزوی موفقیت برای همه قبول شدگان .امسال چهار برابر ظرفیت قبول شده است که از هر چهار نفر یک نفر احتمال قبولی دارد ….ازمون اختبار و مصاحبه خیلی تاثیر دارد در قبولی نهایی

  4. برگزاری آزمون شفاهی برخلاف قانون تسهیل هستش و اکیدا نباید برگزار بشه
    متاسفم برا مجریان قانون که قوانین مصوب مجلس رو‌ نمی خوان اجرا کنن
    #سازمان ثبت اسناد و املاک
    #کانون سردفتران و دفتریاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا