معاون سازمان ثبت: درجه‌بندی واحدهای ثبتی برای اشتغال قبول‌شدگان سردفتری، مغایر قانون نیست

پایگاه خبری اختبار- معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد که برگزاری اختبار برای قبول‌شدگان آزمون سردفتری
و درجه‌بندی واحدهای ثبتی، مغایر قانون نیست.

به گزارش اختبار، در هفته‌های اخیر جمعی از پدیرفته‌شدگان آزمون سردفتری سال ۱۴۰۱ ضمن برگزاری تجمع‌های اعتراضی، خواستار حذف اختبار علمی و درجه‌بندی واحد‌های ثبتی از فرایند جذب خود شده‌اند.

این افراد برگزاری آزمون شفاهی علمی و محدودیت در انتخاب واحد ثبتی محل اشتغال را مغایر با قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار می‌دانند.

درجه‌بندی واحد ثبتی چیست؟

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، واحدهای ثبتی سراسر کشور را به شش درجه تقسیم کرده که هریک از قبول‌شدگان آزمون سردفتری ۱۴۰۱ بر اساس نمره کسب شده در آزمون تستی می‌تواند از میان واحدهای یک درجه، محل اشتغال خود را تعیین کند.

برای مثال، در استان تهران، شهرهای تهران و شهرری و شهریار درجه ۱، قرچک، اسلامشهر، دماوند و ورامین درجه ۲، قدس، ملارد، رباط‌کریم، فشم و فیروزکوه درجه ۳، پاکدشت، رودهن، کهریزک، لواسانات، پیشوا، پردیس و بهارستان درجه ۴ و فشافویه درجه ۵ هستند و شهری با درجه ۶ وجود ندارد.

برای مشاهده درجه‌بندی واحدهای ثبتی برای تعیین محل اشتغال قبول‌شدگان آزمون سردفتری کلیک کنید

در پی اعتراضات قبول‌شدگان آزمون سردفتری و دیدار برخی از آنها با چند تن از نمایندگان مجلس، محمدرضا احمدی، نماینده رشت، در نامه‌ای بهرئیس سازمان ثبت‌ اسناد و املاک کشور دغدغه‌های این افراد را پیگیری کرد.

با اینحال سید صادق سعادیتان، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشوردر پاسخ این نامه، عملکرد سازمان ثبت در جذب داوطلبان را مطابق قانون دانست.

او در نامه خود آورده است:

در اجرای ماده (۳) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار آزمون کتبی سردفتری اسناد رسمی از طریق سازمان سنجش آموزش کشور در مورخ ۱۴۰۱/۹/۲۵ برگزار و پذیرفته شدگان جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت معرفی و در اجرای بند (ب) ماده ۳ آیین نامه اصلاحی قانون دفاتر اسناد رسمی اختبار پذیرفته‌شدگان صرفاً به منظور بررسی صلاحیت عمومی دانش فنی و آشنایی به مقررات و نحوه تنظیم اسناد رسمی به عمل می آید و متقاضیان پس از تکمیل و بارگذاری مدارک در درگاه ملی صدور مجوزهای کسب و کار مطابق تبصره (۱) ماده (۳) آیین نامه اصلاحی قانون دفاتر اسناد رسمی نسبت به انتخاب محل دفترخانه متناسب با تر از نمره علمی و بر مبنای درجات حوزه های ثبتی اقدام و ابلاغ سردفتری آنان صادر خواهد شد.

بنابراین روند صدور ابلاغ پذیرفته شدگان محدودیت یا مغایرتی با قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۵ دیدگاه ها

  1. سلام چرا درجه بندی را چند ماه بعد از اعلام نتایج آزمون سردفتری اسناد رو کردند چند ماهه که مردم را سرکار گذاشتند این بی عدالتی محض
    نمی‌خواهید مجوز بدهید و پای روی قانون بذارید چرا اعمال درجه بندی میکنید پذیرفته شدگان آزمون سردفتری تمام قد جلوی این بی عدالتی محض ایستادگی میکنند

  2. هر ساله داره چندین کنکور برگذار میشه و کلی آدم تو دانشگاهها و رشته های مختلف پخش میشن. نمی‌تونستن همچین چیزی رو اینجا هم پیاده کنن؟ الان جمعیت خیلی زیادی از سر دفتران جدید رو دارن میفرستن درجات ۵ و ۶ که ساکنان خیلی کمی دارن. به نظرتون این نحوه مدیریت مطلوب است؟

  3. ایین نامه ی اقای اژه ای شش ماه بعدازپذیرفته شدن سردفتران جدیدنوشته شده .ایین نامه اقای اژه ای درتعارض اشکاربا تبصره چهارماده ی یک قانون تسهیله،ایین نامه نمیتونه مخالف ومعارض باقانون باشه..حق مکتسبه پذیرفته شدگان ازمون ۴۰۱ روبه رسمیت بشناسید،قانون عطف بماسبق نمیشود
    نه به درجه بندی خلاف قانون
    قانون رو بی کم وکاست اجراکنید

  4. سلام مجدد به دوستان من نزدیک بیش از بیست سال است که در دفتر ازدواج پدرم کار میکنم با محاسبات و نحوه آزمون ها آشنا هستم این درجه بندی واقعا از قدیم الایام بوده حتی در موارد انتقال سردفتران از شهر کوچک به بزرگ واقعا سخت میگیرند و اذعان میکنند در یک درجه نیستند قابل انتقال نیست جالبه حالا که نوبت جوابدهی شما رسیده برای اینکه بتوانند جلوی ورود افراد بسیار را بگیرند این درجه بندی را اعمال کردند تا خیلی ها نتوانند قبول شوند چون نمره افراد به حوزه های دیگر میخورد که فرد امکان رفتنش به آن حوزه نیست به دلایل فراوان در آزمون سردفتری ازدواج امسال با چهار ماه تاخیر در اعلام نتیجه آمدند اعلام کردند نصاب ۵۰ را هر که نیاورده رد است درحالی که در دفترچه آزمون بند ۴ تذکرات مهم آمده بود که نصاب هریک از واحدهای ثبتی توسط سازمان ثبت مشخص میشود ولی بعد از ۴ ماه تاخیر اعلام نتیجه نصاب همه واحدهای ثبتی را پنجاه گذاشتند و من را با نمره ۴۸.۷۵ در یکی از شهرهای مرزی که درجه شش میشه رد کردن درحالیکه که من نسبت به مراکز استان حتی تهرانا بزرگ ۱.۲۵ کم آوردم که البته نمره من با توجه به نمره نصاب استان ها ۱.۲۵ کم اومده و برای اون شهر مرزی زیاد هم بوده و لذا قبول شده بودم حق خوری کردن این اولین بارشان نیست سال ۹۴ در آزمون سردفتران ازدواج و سال ۹۷ هم در آزمون سردفتران اسناد همین کارها و خیلی کارهای دیگرا کردن خیلی ها من جمله من نیز حقم خورده شد و کسی نیست پاسخ گو باشد این همه بی انصافی تا کجا واقعا باید جوابگو باشند آیا اگر خودشان جای ما بودن خودششان میامد با آنها این کار انجام بشه یکم انصاف بد چیزی نیست من یه آدم متاهل از سال ۹۱ تا امروز اسیر همین کارهای عجیب غریب اینها شدم که زندگی ام عقب افتاد

  5. سلام. چطور این درجه بندی واحدهای ثبتی برای آزمون سردفتر ازدواج لحاظ نشد ؟؟؟؟؟
    وبرای تمام کشور چه پایتخت چه شهرهایی بسیار کوچک و دورافتاده یک تراز قائل شدند.
    هیچ کس هم پاسخگو و دلسوز ما نیست.

  6. طرح تسحیل باید از روی وکلا وسر دفتری بردارند مگر میوه فروشی یا نانوایی هست به خدا همان نانوایی هم بای خبره باشی

  7. عجب…
    نکنه توقع دارن همه برن نیاوران دفتر بزنن !!؟؟
    بابا این دست پنهان آدام اسمیت رو بریزید دور….

  8. همین الان هم شاهد تعطیلی برخی از دفاتر اسناد رسمی هستیم به دلیل کمبود درآمد. حالا این بیچاره ها میخوان بیان چی کار کنن توی سردفتری خدا می‌داند. امان از این مجلس بی اطلاع با این قوانین معیوب

  9. مغایر اصلاحیه ای نیست ولیییییییییییییییییییییییی مغایر صد در صد قانون تسهیلی که تصویب شد هست
    لطفا خودتون رو به در و دیوار نزنید که مغایر نیست
    بفرمایید مغایره ولی ما دوست داریم خلاف قانون تسهیل عمل کنیم
    اینجوری پذیرشش برای ما هم راحت تره

  10. با سلام ،شما که زحمت این خبر رو کشیدین چرا نمی پرسین از همون معاون ثبت که آیین نامه اصلاحی مال کدوم تاریخ و قانونه؟این آیین نامه ۶ ماه پس از آزمون سردفتری و به قصد ریزش اصلاح و درجه بندی رو اضافه کردن در حالی که زمان آزمون چیزی بنام درجه بندی وجود خارجی نداشت،تازه این آیین نامه خودش مخالف صریح تبصره یک ماده ۴ قانون تسهیل است.امان از این ظلمی که نسبت به قبول شدگان سردفتری می‌شود و هیچکس جوابگو نیست.

  11. سلام
    سوالی که اینجا مطرح است، چرا ملاک درجه بندی شهر متقاضی جهت تاسیس دفترخانه فقط آزمون کتبی قرار داده اند؟ و دوم چرا نمره اختبار به همراه نمره کتبی ملاک درجه بندی قرار نگرفته است؟ اگر معیار درجه بندی فقط و فقط نمره کتبی است پس آزمون اختبار چه تعریفی در این فرایند دارد؟ خواهش می کنم از شما معاون ثبت اسناد و املاک کشور حرفی که می زنید و مصوبه ای که تصویب می کنید، با دید عقلانی به آن بنگرید.

  12. دوره کارآموزی ۱۴ ماهه که دیگه قانونی نیست . به دفتریار با ۱۵ سال سابقه ۱۰ ماه کارآموزی دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا