گفت‌وگو با محمد شیری سیچانی رتبه ۸ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۱۴۰۲ کل کشور

پایگاه خبری اختبار– محمد شیری سیچانی داوطلب ۴۹ ساله آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه سال ۱۴۰۲ است که با کسب تراز ۱۱۳۰۶ رتبه ۸ کل کشور را به دست آورده است.

آقای شیری از ۱۵ سالگی تحصیل را رها کرده و در ۴۰ سالگی به دبیرستان بازگشته و مسیر تحصیل تا اخذ مدرک کارشناسی حقوق و سپس شرکت در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه را به تدریج طی کرده است.

با او درباره نحوه کسب آمادگی برای این آزمون گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفا مختصری درباره سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

بنده در سال ۱۳۶۸ درسن ۱۵ سالگی ترک تحصیل کردم و وارد بازار کار شدم، در سن ۳۵ سالگی مطالعات آزاد داشتم به صورتی که از کتاب های ریاضیات و هندسه دبیرستانی نیز استفاده می کردم.

شب‌ها برای تنوع کتاب شاعرانی همچون سعدی، حافظ، فردوسی و.‌‌‌…‌را مطالعه می کردم و برای فهم آن کتب به لغت نامه رجوع می کردم.

النهایه در سال ۱۳۹۳ در سن ۴۰ سالگی از کلاس اول دبیرستان رسما شروع به تحصیل کردم و پس از اخذ مدرک پیش دانشگاهی (چون شاغل بودم نمی توانستم در کنکور شرکت کنم) مستقیما به یک دانشگاه غیر انتفاعی رفته و در سال ۱۴۰۰ موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدم.

متاسفانه اساتید دانشگاه راهنمایی صحیحی جهت شرکت در آزمون وکالت نکردند و عملا گمراه شدم، ولی با استادی به نام دکتر حیدرپور آشنا شدم و ایشان به من توصیه کردند در موسسه مشاهیر ثبت نام کنم تا بتوانم در آزمون وکالت قبول شوم.

آیا تجربه شرکت در آزمون مرکز وکلا را داشتید؟

بنده در سال ۱۴۰۰ بدون هیچ آمادگی و صرفا جهت آشنایی در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه شرکت کردم، سپس در سال ۱۴۰۲ با آمادگی نسبتا خوبی که در موسسه مشاهیر کسب کرده بودم مشاهیر هم در آزمون کانون وکلا و هم در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه حضور یافتم.

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟

بنده در سازمان تنظیم مقررات شاغل بودم. ولی به محض ثبت نام در مشاهیر با سازمان تصفیه حساب کردم و مشغول تحصیل در موسسه شدم.

البته در امر ساختمان‌سازی نیز فعالیت داشتم ولی برای اینکه خود را با برنامه مشاهیر سازگار کنم ناچار از فضای کار فاصله گرفتم.

من طبق برنامه ریزی استاد زارع دروس را مطالعه می کردم و به برنامه‌ریزی پایبند بودم و بیش از ۹۵ درصد کلاس‌ها را  آنلاین شرکت می کردم.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

من صرفا از جزوه های مشاهیر و کلاس های آن استفاده کردم و هیچ جزوه دیگری را مطالعه نکردم.

ولی از کتاب های تستی همچون ۲ جلدی شهبازی برای حقوق مدنی و ۳ کتاب تست برای آیین دادرسی مدنی (از دکتر عمروانی، کمالوند و کتابی از چتر دانش) نیز استفاده کردم که البته خالی از اشکال نبودند ولی چون در حین کلاس های آیین دادرسی مدنی مشاهیر تست می زدم اشکالات تست ها را نیز برطرف می کردم. همچنین در روزهای آخر کتاب سریع خوان آیین دادرسی مدنی دکتر سیدجعفری را مطالعه کردم.

در حقوق جزا  از تست‌های کتاب احمد غفوری نیز استفاده کردم، ولی انصافا دکتر کیانی بسیار کامل تدریس کردند که نیازی به چیز دیگری نبود، خصوصا اینکه دکتر کیانی مثال های کاملی می زدند و به‌طور دقیق مطلب را تدریس می‌کردند.

سایر دروس را نیز فقط از کلاس های نکته و تست مشاهیر بهره گرفتم حتی در آیین دادرسی کیفری صرفاً به تدریس دکتر کیانی اکتفا کردم.

دکتر کیانی هم ماده می خواندند هم شرح می دادند، هم مثال می زدند، هم گراف می کشیدند، هم تست های سنوات گذشته را مطرح می کردند.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه ترتیبی بود؟

برنامه من مطابق برنامه مشاهیر بود، معمولا بعداز ظهرها یک کلاس تا شب داشتیم، من صبح روز بعد همان کلاس را مجددا مرور می کردم و بعد از ظهر کلاس بعدی را بصورت آنلاین حاضر می شدم.

بعضی روزها که زمان بیشتری داشتم فقط تست کار می کردم، مثلا مبحث ارث را به کلی بلد نبودم، پس از تدریس استاد زارع در خصوص ارث، شب ها حدود ۲ ساعت روی مباحث ارث و تست‌زنی کار می کردم به صورتی که تمامی تست های سنوات گذشته مبحث ارث را زدم و خودم نیز تست ارث طرح می کردم.

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟

بنده درس آیین دادرسی مدنی را در دوران کارشناسی مطالعه کرده بودم، ولی متاسفانه فراموش کرده بودم به صورتی که که تفاوت بین اعتراض ثالث اصلی و طاری را نیز تشخیص نمی دادم.

در موسسه مشاهیر کلاس های آیین دادرسی مدنی را با دکتر سید جعفری آغاز کردیم که در کلاس هم تدریس می شد و هم تست کار می شد؛ دکتر سید جعفری جزوه ای به ما داده بودند که الحق والانصاف جزوه بسیار خوبی بود.

نظرتان درباره سوالات و شیوه برگزاری آزمون چیست؟

در آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری، سوالات دروس حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، تجارت و حقوق اساسی بد و ناعادلانه بود؛ خصوصا  حقوق تجارت که اصلا معلوم نبود طراح به دنبال چیست؟!

در آن آزمون دروس حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی و حقوق تجارت حدود ۱۳۵ دقیقه از من زمان گرفت، زمانی که به سوال ۶۱ رسیدم متوجه شدم تنها ۳۵ دقیقه وقت دارم.

دست چپم می لرزید، طوریکه ساعت روی مچم در اثر این لرزش و برخورد با مچم به صدا درآمده بود ولی یک لحظه تامل کردم و به خودم گفتم: «تویی و ۸۰ سوال نادیده و ۳۵ دقیقه». هر تستی را که می خواندم  به اولین گزینه صحیح که می رسیدم بدون مکث جواب می‌دادم.

سوالات آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه استانداردتر بود، فقط به‌طور غیر معمول در آیین دادرسی مدنی  ۱۲ تست از قوانین خاص آورده بودند که به‌نظرم دور از انصاف بود.

بین شیوه طراحی سوالات این آزمون با سوالات آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه، چه تفاوت ها و شباهت هایی وجود داشت؟

در آزمون مرکز وکلا، برخلاف کانون دروس حقوق جرا و آیین دادرسی کیفری غیر استاندارد و اختلافی بود که موجب آزار داوطلبان می شد، خصوصا داوطلبانی که آماده تر بودند.

خرید اینترنتی منابع آزمون مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. این دهه شصتی ها جان سختر و پشتکارتر در هیچ دورانی دیده نشده است درود و صد سلام به روی پاکت آفرین برتو فرزند نیک ایران زمین ……..نفس کش به تمام دوران …….بعضی ها اسم و شهرتشون روشو نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا