آیین‌نامه اجرایی بند (ح) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

آیین‌نامه اجرایی بند (ح) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

ماده۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور.

۲ـ دستگاه اجرایی: کلیه دستگاه‌های موضوع ماده(۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶.

۳ـ دستگاه متولی: دستگاه عهده‌دار پیاده‌سازی یک برنامه عملیاتی و تأمین اعتبار مالی آن برنامه.

۴ـ همکاران: دستگاه‌ها و مؤسسات عهده‌دار همکاری در پیاده‌سازی یک برنامه عملیاتی با دستگاه متولی.

۵ ـ جامعه هدف: ذی‌نفعان بهره‌مندی از اجرای برنامه‌های عملیاتی موضوع ماده(۲) این آیین‌نامه که شامل گروه کارکنان دستگاه اجرایی و یا بخشی از آحاد جامعه است.

۶ ـ توانمندسازی: فرآیندی پیوسته، چندبعدی و هدفمند شامل اموری نظیر آموزش، آگاهی‌بخشی، حرفه‌آموزی و مساعدت مالی که بسترهای لازم برای شناخت و دستیابی به فرصت‌ها در برطرف نمودن نیازها در راستای رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان و تحکیم نهاد خانواده منطبق با الگوی اسلامی ـ ایرانی را مهیا می‌سازد.

۷ـ مشاوره در حوزه خانواده: فرآیندی که در راستای تحکیم نهاد خانواده و منطبق با الگوی اسلامی ـ ایرانی به بررسی مسائل و مشکلات افراد خانواده در حوزه‌های مختلف از قبیل روان‌شناسی، دینی، حقوقی، تربیتی، آموزشی و شغلی در بستر روابط خانوادگی و بین‌فردی آنها می‌پردازد و برای حل مشکلات و بهبود عملکرد خانواده، راهکار ارائه می‌کند.

۸ ـ حمایت از فرزندآوری: طراحی مجموعه تدابیر و اقداماتی که امکان افزایش فرزندآوری را برای آحاد جامعه فراهم می‌سازد.

۹ـ آسیب: خسارت و صدمه ناشی از مشکلات و مسائل خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بر جسم و روان بانوان و دختران که مانع رشد، شکوفایی و تحکیم نهاد خانواده می‌شود.

۱۰ـ زنان و دختران آسیب‌دیده یا در معرض آسیب: زنان و دخترانی که به دلیل مشکلات و مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی نظیر فقر، فقدان حمایت مؤثر خانوادگی از طرف ولی یا قیم قانونی و وجود سوء رفتار در محیط خانوادگی و اجتماع با نداشتن مهارت‌های ضروری ممکن است در معرض آسیب‌های خانوادگی، تحصیلی، اجتماعی و شغلی قرار گیرند و از مسیر زندگی مناسب عرف جامعه خارج شوند و عملکرد معمول اجتماعی را از دست بدهند، به طوری که نهایتاً دچار آسیب‌دیدگی شوند و رشد و شکوفایی آنان بر اساس الگوی اسلامی ـ ایرانی تحت تأثیر قرار گیرد.

۱۱ـ زنان خودسرپرست: زنانی که به دلایلی مانند فوت همسر، از کارافتادگی همسر، طلاق و یا تجرد قطعی، سرپرست قانونی آنها تأمین هزینه‌های معاش و سایر امور را بر عهده نگرفته است و به ناچار تأمین هزینه‌های زندگی، معاش و سایر امور خود را عهده‌دار شده‌اند و در راستای تحکیم نهاد خانواده و رفع موانع رشد و شکوفایی، واجد شرایط حمایت سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی (ره) محسوب می‌شوند.

ماده۲ـ برنامه‌های عملیاتی دستگاه‌های اجرایی با رویکرد تحقق تحکیم نهاد خانواده، رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزش، سلامت و تندرستی با توجه به جامعه هدف، به شرح جدول پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، می‌باشد.

تبصره۱ـ سی درصد (۳۰%) از اعتبار موضوع این آیین‌نامه در هر دستگاه اجرایی برای عملیاتی‌سازی برنامه‌ها با جامعه هدف کارکنان همان دستگاه، قابل هزینه‌کرد است و ضروری است مابقی اعتبار، با استفاده از ظرفیت‌هی قانونی از جمله ماده(۷۵) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ۱۳۶۶، صرف آحاد جامعه شود.

تبصره۲ـ دستگاه‌های اجرایی موظفند در اجرای وظایف ذاتی و اهداف قانونی خود، نسبت به اجرای برنامه‌ها و طرح‌های مرتبط با  حوزه زنان و خانواده اقدام نمایند و اعتبار موضوع این آیین‌نامه صرفاً در جهت اجرای برنامه‌های جدید در راستای گسترش حوزه فعالیت‌ها و افزایش کارایی و اثربخشی وظایف و اهداف مبتنی بر تحکیم بنیان خانواده و رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان قابل هزینه است.

ماده۳ـ معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده مکلف است با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و سایر دستگاه‌های اجرایی شاخص‌های ارزیابی عملکرد موضوع این آیین‌نامه را تدوین و به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام نماید.

تبصره ـ رصد اجرای هماهنگ برنامه‌ها با رویکرد حداکثر هم‌افزایی و اثربخشی در جامعه هدف و هماهنگی دستگاه‌ها بر اساس سیاست‌های تحکیم خانواده و رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان بر عهده معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده است.

ماده۴ـ سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است گزارش عملکرد این آیین‌نامه را هر سه ماه یک‌بار به کمیسیون‌های اجتماعی، فرهنگی و بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

تبصره ـ هر دستگاه اجرایی موظف است عملکرد عملیاتی‌سازی برنامه‌های موضوع ماده(۲) و جدول پیوست٭ این آیین‌نامه و گزارش هزینه‌کرد منابع مالی را هر سه ماه یک‌بار به سازمان برنامه و بودجه کشور و معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده ارسال نماید.

ماده۵ ـ مسئولیت حسن اجرای این آیین‌نامه بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذی‌ربط است.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا