آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در حوزه راه و شهرسازی

مصوب ۱۴۰۱/۱۲/۲۳هیأت وزیران

شماره۲۳۸۴۴۸/ت۶۰۸۴۰هـ     

  • وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
  • وزارت جهادکشاورزی ـ وزارت کشور ـ سازمان برنامه و بودجه کشور
  • سازمان اداری و استخدامی کشور ـ سازمان حفاظت محیط زیست
  • معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور
  • بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه راه و شهرسازی را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین در حوزه راه و شهرسازی

ماده ۱ـ در این آیین­نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱ـ وزارت: وزارت راه و شهرسازی.

۲ـ معاونت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهور.

۳ـ دستگاه اجرایی: دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ .

۴ـ شرکت‌های دانش‌بنیان: شرکت‌های مشمول قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات ـ مصوب ۱۳۸۹ـ .

۵ ـ واحدهای فناور: واحدهای پژوهش فناوری و مهندسی مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دارای مجوز از مراجع ذی‌ربط و واحدهای خلاق موضوع تبصره بند (ب) ماده (۶) قانون جهش تولید دانش بنیان ـ مصوب ۱۴۰۱ـ .

۶ ـ حوزه‌های فعالیت وزارت: ‌حوزه­های حمل‌ونقل، راه، مسکن، معماری و شهرسازی.

ماده۲ـ اولویت­های حمایتی وزارت در استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور و توسعه فناوری‌های نوین در حوزه “حمل و نقل” و “مسکن، معماری و شهرسازی” به شرح زیر است:

۱ـ بخش حمل و نقل:

الف ـ سامانه حمل‌ونقل یکپارچه، هوشمند، ایمن، سریع، کارآمد، پاک و راهکارهای نوآورانه در راستای افزایش سهم حمل‌ونقل همگانی، ایفای نقش مؤثر درگذر (ترانزیت) و تجارت بین‌المللی، افزایش چابکی و کارآمدی حاکمیت در بخش حمل‌ونقل، کاهش اثرات مضر محیط زیستی، توسعه حمل­ونقل عمومی سبز، بهینه­سازی مصرف انرژی .

ب ـ ارتقای بهره­وری در حوزه حمل ونقل، طراحی و ساخت سامانه‌های حمل و نقل هوشمند (آی.تی.اس) نظیر نگهداری از زیرساخت، سامانه‌های هوشمند حمل­ونقل و جابه­جایی مسافر در شقوق مختلف حمل و نقل، سامانه‌‌های هوشمند رهگیری بار و کالا، سامانه اطلاعات یکپارچه (سیستم اتوماسیونی) هدایت بارگنج (کانتینر)ها و فرآیند تخلیه و بارگیری، سامانه‌‌های مربوط به راهبری و کنترل هوایی، صنایع و تولیدات هوایی، دریایی و ریلی، زنجیره دریایی و هوایی و سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار هواشناسی و ارتقای سطح تاب‌آوری زیرساخت‌های مدیریت بحران و پدافندغیرعامل با محوریت حمایت از تولید داخلی شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور.

۲ـ بخش مسکن، معماری و شهرسازی:

الف ـ تولید و عرضه صنعتی مسکن با اولویت بهینه­سازی مصرف انرژی، کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن، افزایش کیفیت و سرعت ساخت با توجه به سند ملی آمایش سرزمین و معماری ایرانی ـ اسلامی.

ب ـ ارائه راهکارهای فناورانه در طراحی و تولید مسکن و ساختمان اعم از استفاده و تولید انرژی­های پاک و تجدید­پذیر از جمله انرژی خورشیدی، مدیریت منابع آب و توسعه استفاده از آب خاکستری، بازچرخانی آب، احداث ساختمان‌های سبز و پایدار سازگار با محیط زیست و متناسب با نیازهای سالمندان و افراد کم­توان.

پ ـ حوزه­های مربوط به تسریع در بازآفرینی بافت فرسوده و افزایش طول دوره بهره­برداری ساختمان و توسعه شهر هوشمند، شهرهای ایرانی ـ اسلامی و شهر آینده.

ت ـ ارایه مشوق‌ها و حمایت‌های صنعتی برای مشارکت تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و پیش ساخته و ژئوتکنیک در استفاده از توانمندی‌های فناورانه و دانش‌بنیان با هدف کاهش قیمت تمام­شده‌ آن و یا افزایش کیفیت و یا صرفه­جویی در انرژی و یا بهبود استانداردهای محیط زیستی.

ث ـ اولویت­دهی به هویت فرهنگی با تأکید بر معماری ایرانی ـ اسلامی در ساختمان و شهرسازی.

ج ـ استفاده از ظرفیت‌های دانشی و سکوهای داده محور در حوزه عرضه و تقاضای مسکن و حمل­ ونقل بار و مسافر.

ماده۳ـ وزارت موظف است با اولویت موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه به منظور حمایت از توسعه فناوری، اشتغال دانش ‌ بنیان و بازارسازی محصولات دانش ‌ بنیان مرتبط با ‌حوزه­های فعالیت وزارت و با مشارکت معاونت، وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدامات زیر را به عمل آورد:

۱ـ شناسایی چالش­ها و ظرفیت­های شرکت­های دانش ‌ بنیان و واحدهای فناور و تدوین سازوکارهای حمایتی از قبیل ارائه تسهیلات حمایتی و پوشش بخشی از خطرپذیری (ریسک‌)های تجاری­سازی در راستای رفع موانع شرکت­های مذکور.

۲ـ اعلام و احصای تقاضاهای فناورانه در حوزه­های فعالیت وزارت از طریق برگزاری فراخوان و ثبت آنها در سامانه نظام افکار نو (ایده‌ها) و نیازها (نان).

۳ـ تدوین برنامه اجرایی برای بسترسازی، ایجاد و توسعه زیست‌بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی در حوزه­های فعالیت وزارت و ارائه آن برای تصویب در شورای راهبری فناوری­ها و تولیدات دانش­بنیان.

۴ـ فراهم نمودن امکان دسترسی سریع و کم­هزینه به زیرساخت­های آزمایشگاهی با استفاده از ظرفیت‌های موجود نظیر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و آزمایشگاه مکانیک خاک برای شرکت­های دانش ‌ بنیان و واحدهای فناور.

۵ ـ فراهم نمودن امکان دسترسی به اطلاعات آماری و سایر نیازمندی­های اطلاعاتی شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در حوزه­های فعالیت وزارت.

۶ ـ تدوین بسته حمایتی ـ تشویقی تولید دانش بنیان و فناورانه در برنامه­های حمایتی حوزه‌های فعالیت وزارت.

ماده۴ـ وزارت موظف است با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور در چهارچوب قوانین و مقررات ظرف چهار ماه پس از تاریخ ابلاغ این آیین­نامه نسبت به بازنگری در ساختار و فرآیندها با هدف مدیریت و راهبری در حوزه پژوهش، فناوری و نوآوری و ارتقای دانش­بنیان شدن حوزه­های فعالیت وزارت اقدام نماید.

ماده۵ ـ وزارت موظف است:

۱ـ نسبت به حمایت از ایجاد مرکز نوآوری و پردیس‌های پارک علم و فناوری تخصصی در حوزه­های فعالیت وزارت با همکاری معاونت و وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مشارکت بخش غیردولتی و در جهت حمایت و تقویت پارک­های استانی موجود در کشور اقدام نماید.

۲ـ نسبت به بهره­گیری از کارخانه‌های خانه­سازی ذیل سازمان ملی زمین و مسکن با اولویت ایجاد و توسعه کارخانه نوآوری و پردیس پارک‌های علم و فناوری اقدام نماید.

۳ـ در راستای حمایت از رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور مرتبط با حوزه‌های فعالیت وزارت نسبت به اختصاص فضا و امکانات و تخصیص اعتبارات لازم برای راه‌اندازی پارک علم و فناوری با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ظرف سه ماه اقدام نماید.

تبصره ـ وزارت مجاز است در چهارچوب قوانین و مقررات، از امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی شرکت‌های زیرمجموعه موجود خود برای تجهیز و راه‌اندازی پارک علم و فناوری نیرو استفاده نماید.

ماده۶ـ وزارت موظف است با همکاری معاونت به منظور حمایت از توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور از طریق صندوق توسعه حمل‌ونقل و صندوق ملی مسکن و در چهارچوب اساسنامه آنها، نسبت به ارایه خدمات ضمانتی و ارائه تسهیلات موردنیاز شرکت‌های دانش­بنیان و واحدهای فناور با اولویت طرح‌‌ها، اقلام و تجهیزات راهبردی، تحریمی و یا ارزبر در حوزه های فعالیت وزارت اقدام نماید.

تبصره ـ دستگاه­های اجرایی مجازند در چهارچوب قوانین تضامین اعتباری و تضامین مربوط به فرآیند ارجاع کار، خرید انواع کالا و ماشین­آلات، معاملات پیمانکاری، انجام تعهدات، پیش­پرداخت و حسن انجام کار، ضمانت­های صادره مذکور در این ماده را بپذیرند.

ماده۷ـ وزارت موظف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، الگوی مالی زنجیره تأمین مسکن و حمل و نقل را با تمرکز بر به کارگیری محصولات شرکت‌های دانش­بنیان و واحدهای فناور در حوزه مسکن و حمل و نقل حداکثر ظرف شش ماه پس از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه تدوین نموده و برای تصویب به شورای­عالی مسکن ارائه نماید.

ماده۸ـ وزارت موظف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در طول اجرای چهار سال قانون جهش تولید مسکن، نسبت به افزایش استفاده از صنعتی­سازی در برنامه­های تولید مسکن با اولویت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش­بنیان و واحدهای فناور به میزان حداقل سه درصد (۳%) سالانه اقدام نماید.

ماده۹ـ وزارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظفند با رعایت ترتیبات قانونی مربوط و تصویب مراجع ذی­صلاح ترتیبی اتخاذ نمایند تا شرایط دریافت پیش پرداخت تسهیلات متعلقه تا سقف بیست درصد (۲۰%) کل قرارداد در صورت استفاده از فناوری‌های نوین تولید صنعتی مسکن و یا محصولات شرکت­های دانش‌بنیان و واحدهای فناور برای طرح (پروژه)‌های طرح جهش تولید مسکن تسهیل گردد.

ماده۱۰ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات ساخت و فروش اقساطی طرح (پروژه)­های تولید صنعتی مسکن و دانش­بنیان با معرفی وزارت متناسب با میزان صنعتی­سازی و استفاده از محصولات شرکت‌های دانش­بنیان و واحدهای فناور تا سی و پنج درصد (۳۵%) را جهت تصویب در شورای پول و اعتبار ارائه نماید. فهرست روش ‌ ها و سامانه (سیستم)­های کامل تولید صنعتی و فناوری­های نوین سالانه توسط وزارت (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی) اعلام می­شود.

تبصره ۱ـ ساختار شکست مربوط به مراحل پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی در طرح (پروژه)­های تولید صنعتی به نحوی تهیه شود که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) تسهیلات مورد نظر تا مرحله اسکلت و سقف پرداخت گردد.

تبصره۲ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است حداکثر ظرف سه ماه پس از تاریخ ابلاغ این آیین­نامه، با رعایت ترتیبات قانونی مربوط و تصویب مراجع ذی­صلاح شیوه پرداخت و نوع عقد تسهیلات مربوط به احداث مسکن صنعتی و استفاده از محصولات دانش­بنیان در این بخش را متناسب با شرایط و ویژگی­های تولید صنعتی مسکن و حمایت‌های مورد نیاز برای توسعه این بخش تدوین و جهت اجرا ابلاغ نماید.

ماده۱۱ـ وزارت موظف است ظرف سه ماه پس از تصویب این آیین­نامه نسبت به راه­اندازی صندوق پژوهش و فناوری حمل­ونقل پیشرفته و صندوق پژوهش و فناوری مسکن با مشارکت بخش غیردولتی و از محل وجوه در اختیار خود و سازمان‌های تابع و وابسته و با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و با رعایت قوانین و مقررات اقدام نماید.

ماده۱۲ـ به منظور کاهش هزینه­های حمل‌ونقل وزارت مکلف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (شرکت شهرک­های صنعتی ایران)، وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های اجرایی حسب مورد و در چهارچوب قوانین و مقررات از جمله قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، در صورت دارا بودن زمین­ یا فضای مناسب در نزدیکی طرح (پروژه­)ها یا معادن و متناسب با کاربری زمین برای استقرار کارگاه­های تولید محصولات دانش بنیان، نسبت به اجاره آن با مدت زمان مشخص و با اعمال تخفیف مطابق با دوره ساخت طرح (پروژه) به شرکت­های دانش­بنیان و واحدهای فناور طرف قرارداد با شرکت­های سازنده اقدام نماید.

تبصره ـ دستورالعمل اجرایی موضوع این ماده حداکثر ظرف دو ماه پس از تاریخ ابلاغ آیین‌نامه توسط وزارت و با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط تهیه و ابلاغ می‌شود.

ماده۱۳ـ به منظور توسعه نقش­آفرینی سکوهای داده محور حوزه خدمات برخط حمل­ونقل بار و مسافر و ارایه خدمات توسط این سکوها، وزارت موظف است نسبت به تدوین ضوابط مربوط به ارایه خدمات حمل و نقل بین شهری بار و مسافر و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز آن اقدام نماید.

ماده۱۴ـ به منظور توسعه صنعت پهپادهای غیرنظامی در کشور با اولویت حوزه­های خدماتی، تفریحی و ورزشی، وزارت موظف است با همکاری معاونت، ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت کشور و رعایت ترتیبات قانونی نسبت به تسهیل مجوزهای فعالیت شرکت­های دانش­بنیان و واحدهای فناور فعال در این حوزه و ایجاد فضاهای مناسب در محدوده کلان شهرها برای آزمون و اجرای عملیات پرنده­های کوچک هدایت­پذیر خدمات غیرنظامی اقدام نماید.

تبصره ـ وزارت (شرکت فرودگاه­های کشور و سازمان هواپیمایی کشوری) با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است نسبت به راه­اندازی و تکمیل سامانه بومی پرواز برای تشخیص و مدیریت پروازهای دارای مجوز، حداکثر ظرف شش ماه پس از تصویب این آیین­نامه اقدام نماید.

ماده۱۵ـ سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت راه­آهن جمهوری اسلامی ایران موظفند با هدف بومی سازی اقلام پرکاربرد مصرفی مورد نیاز شرکت‌های ارائه­دهنده خدمات هوایی و ریلی نسبت به شناسایی و تجمیع تقاضای این اقلام حسب مورد اقدام نمایند.

تبصره ـ وزارت مکلف است به نحوی برنامه‌ریزی نماید که سالانه ده درصد (۱۰%) از نیاز کشور به واردات در این حوزه با استفاده از ظرفیت داخلی و با اولویت شرکت­های دانش­بنیان و واحدهای فناور مرتبط کاهش یابد.

ماده۱۶ـ وزارت مکلف است فهرست اقلام راهبردی موضوع بند (الف) ماده (۱) قانون جهش تولید دانش­بنیان ـ مصوب ۱۴۰۱ـ سازمان­ها و شرکت‌های تابع و وابسته را با رعایت اولویت­های این آیین‌نامه به صورت سالیانه منتشر نماید.

تبصره ـ وزارت مکلف است با شرکت‌های دانش­بنیان و واحدهای فناور، قرارداد مرتبط با کالا و خدمات دانش­بنیان از محل بودجه پژوهشی در آن دستگاه منعقد نماید. مزایای بندهای (الف) و (ب) ماده (۱۲) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی به قراردادهای آنها در حوزه تولید کالا و خدمات دانش­بنیان با رعایت شرایط مقرر در قانونی مزبور تسری می­یابد.

ماده۱۷ـ وزارت موظف است با هدف استفاده از محصولات دانش بنیان، فناوری‌های نوین ساختمانی و تولید صنعتی مسکن و ساختمان در این صنعت، حداکثر ظرف شش ماه پس از تاریخ ابلاغ این آیین­نامه نسبت به اصلاح ضوابط و مقررات ملی ساختمان و آیین­نامه­های مربوط و در صورت لزوم پیشنهاد به مراجع ذی‌صلاح اقدام نماید.

ماده۱۸ـ وزارت موظف است با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور حداکثر ظرف (۱۰) ماه پس از تاریخ ابلاغ این آیین­نامه، آموزش­های لازم به عوامل اجرای مسکن و ساختمان به ویژه مهندسان و ناظران ساختمانی را به نحوی ارائه نماید که امکان نظارت بر طرح (پروژه­)های تولید صنعتی ساختمان و طرح (پروژه­)های احداثی با استفاده از فناوری‌های نوین، محصولات دانش­بنیان یا فناورانه فراهم شود.

ماده۱۹ـ وزارت موظف است با همکاری معاونت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شهرداری­ها و مشارکت بخش غیردولتی در راستای حمایت از فناوری­های پیشران (پرچم­دار) با استفاده از ظرفیت قانون جهش تولید مسکن ـ مصوب ۱۴۰۰ ـ ، تسهیلات و حمایت­های لازم جهت ایجاد شهر و شهرک­های هوشمند الگو یا هوشمندسازی شهرهای موجود با رعایت ملاحظات محیط زیستی و زیرساخت های هوشمند با زیست­پذیری و خود اشتغالی بالا با رویکرد استفاده از ظرفیت شرکت­های دانش ‌ بنیان و واحدهای فناور را فراهم سازد.

تبصره۱ـ در راستای تأمین انرژی پایدار برای شهرک‌های مسکونی احداث شده توسط وزارت، وزارت نیرو با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است از طریق توسعه صنایع دانش ‌ بنیان مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید برق پاک در محل مصرف، نسبت به تأمین انرژی این شهرک‌ها اقدام نماید.

تبصره۲ـ به منظور هوشمندسازی ساختمان‌ها وزارت موظف است با همکاری

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به تدوین ضوابط و استانداردهای هوشمندسازی اقدام و برای تصویب به مراجع ذی‌ربط ارایه نماید. ضوابط و استانداردهای مذکور به عنوان بخشی از مقررات ملی ساختمان لازم الاجرا است.

ماده۲۰ـ وزارت موظف است با همکاری معاونت و در راستای شناسایی چالش­های طراحی، ساخت، اجرا و نگهداری ساختمان و نیز ترویج استفاده از ظرفیت‌های دانش­بنیان، در هر استان یک طرح (پروژه) ساختمانی شاخص و الگو با اولویت نوسازی بافت فرسوده و اولویت‌های ماده (۲) این آیین‌نامه و با هدف محرک‌سازی و جذابیت حول منطقه اجرای طرح (پروژه) موضوع این ماده و متناسب با اقلیم و جغرافیای هر منطقه در دستور کار قرار دهد.

ماده۲۱ـ وزارت موظف است با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارتخانه­ های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستورالعمل حمایت و توسعه فناوری‌های مرتبط با ساختمان سبز، جنگل‌های عمودی و تطبیق محیط زیستی را در راستای گسترش فضای سبز شهری و مدیریت مصرف انرژی ساختمان و کاهش آلایندگی ظرف سه ماه تدوین و ابلاغ نماید.

ماده۲۲ـ سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است زمینه استفاده از محصولات دانش ‌ بنیان و فناوری­های نوین در صنعت ساخت­وساز را با اصلاح نظام فنی و اجرایی مرتبط با طرح­های تملک دارایی سرمایه‌ای دولت، فهرست بها و شرایط عمومی پیمان را فراهم نماید.

ماده۲۳ـ وزارت مکلف است با همکاری معاونت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در جهت ارتقای بهره­وری، نسبت به کارگیری رویکردهای نوآورانه در فعالیت­ها و فرآیندهای خود اعم از هوشمندسازی مدیریت منابع انسانی وزارت و سازمان­های تابع و وابسته و داده­کاوی بانک­های اطلاعاتی و سایر فرآیندهای کلیدی وزارتخانه زیر نظر سازمان اداری و استخدامی کشور با رویکرد تحقق برنامه­ریزی­ها و فعالیت­ها مطابق اسناد بالادستی برای نیل به اهداف خود اقدام نماید.

ماده۲۴ـ ایجاد مدارس و هنرستان­های دانش­بنیان و هوشمند در حوزه ریلی توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت براساس آمایش وزارتخانه­های یادشده و با رعایت قوانین و مقررات مربوط مجاز است.

ماده۲۵ـ وزارت مکلف است از طریق سازمان برنامه‌ و بودجه کشور، بودجه لازم برای اجرای این آیین‏نامه را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی نماید.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا