حمایت رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه از اعطای پروانه وکالت به قضات بازنشسته

پایگاه خبری اختبار- رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه در جواب این سوال که آیا اشتغال قضات بازنشسته به وکالت فسادزا است، قضات را «ذخایر حقوقی کشور» دانست و گفت: اگر قضات را از شغل وکالت منع کنیم و اجازه وکالت پس از بازنشستگی به آن ها ندهیم‌، ضربه بزرگی به دستگاه قضا، نظام قضائی و نهاد وکالت وارد کرده‌ایم.

حسن عبدلیان‌پور در گفت‌وگویی که با خبرگزاری فارس داشته است، به سوالاتی درباره فعالیت‌های مرکز وکلای قوه قضاییه پاسخ داده که قسمتی از متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

فارس: جریان دعاوی مربوط به ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای غواص چیست؟

چندین دعوی و دادخواست علیه دولت آمریکا در خصوص ترور شهید سلیمانی در محاکم داخلی و بین‌المللی از سوی وکلای مرکز وکلای قوه قضائیه به ثبت رسیده است.

همچنین از خانواده های شهدای غواص وکالت گرفته ایم و علیه دولت تروریست آمریکا طرح دعوی کرده ایم.

فارس: نظر شما در خصوص اشتغال قضات پس از بازنشستگی به امر وکالت چیست؟ آیا این امر فسادزا است؟

بسیاری از افراد نسبت به این موضوع انتقاداتی را مطرح می‌کنند و برخی دیگر به دنبال جلوگیری از اشتغال قضات پس از بازنشستگی به امر وکالت هستند.

به عنوان فردی که بیش از بیست سال در امر وکالت مشغول به کار هستم و از نزدیک به این موضوع اشراف داشتم. اگر قضات را از شغل وکالت منع کنیم و اجازه وکالت پس از بازنشستگی به آن ها ندهیم‌، ضربه بزرگی به دستگاه قضا، نظام قضائی و نهاد وکالت وارد کرده‌ایم.

قضات بازنشسته در دادسرا، دادگاه ها، کیفری، دیوان عالی کشور، محاکم شبه قضائی و… سی سال تجربه کسب کرده اند‌ و می‌توانند کمک به‌سزایی به نهاد وکالت کنند. این افراد با تجربه که در اوج شجاعت و مناعت تبع وکیل می‌شوند.

در بسیاری از کشورها لازمه قاضی شدن، گذراندان ۱۰ سال به امر وکالت است‌. چرا که تجربیات یک وکیل با مراجعه به کارشناسان و دادگاه ها و کارکنان دستگاه قضایی استفاده خوب و بهینه کنند.

تعداد قضاتی که پس از بازنشستگی به امر وکالت می‌پردازند‌، زیاد نیست. این افراد در مرکز وکلا در سال بیش از ۵۰۰ نفر نیستند و از طرفی به واسطه کسوتی که داشتند همه نوع پرونده را قبول نمی کنند و عمدتا نقش یک مشاور کنار وکلای جوان را ایفا می‌کنند و می‌توانند وکلای سرپرست خوبی باشند که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد‌. این افراد ذخایر حقوقی کشور هستند. در کدام کشور افراد باتجربه را طرد می‌کنند؟ ذخایر حقوقی کشور خود را کنار بگذارد؟

باید از تجربیات عملی و علمی قضات بازنشسته می‌توان برای آموزش به وکلای جوان استفاده کرد. اکنون قضات بازنشسته زیادی در امر آموزش و پژوهش با مرکز وکلای قوه قضائیه همکاری دارند. همچین از این افراد در دادسرای انتظامی مرکز وکلای قوه قضائیه دعوت به همکاری شده و تعداد زیادی از این افراد باتجربه در این محاکم مشغول به کار هستند و مساعدت می‌کنند.

فارس: برخی بر این باورند که مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه یک نهاد وابسته است و از استقلال لازم برخوردار نیست، آیا چنین است؟

برخی مفهوم نظارت با استقلال را اشتباه گرفتند. وکیل باید مستقل باشد و استقلال داشته باشد. ما در مرکز وکلای قوه قضائیه موضوع نظارت را مطرح و پیگیری می‌کنیم.

نه تنها به نهاد وکالت و نه تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا بر نهاد وکالت و کارشناسی نظارت مستقیم و مستمر  می‌شود.

در برخی از کشورها پروانه وکالت توسط وزارت دادگستری صادر می‌شود و نه یک نهاد دیگر. اما در ایران پروانه وکالت توسط قوه قضائیه صادر نمی‌شود.

در مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه ضمن حفظ استقلال کامل خود، نظارت پذیر هستیم. نظارت، شاخصه سلامت است و اگر نظارت در هر صنفی وجود نداشته باشد، مردم معترض خواهند شد و بیان می‌کنند که آیا هیچ نهاد نظارتی برای بررسی اوضاع وجود ندارد؟

نظارت، لازمه حفظ سلامت یک نهاد است. هیچگونه دخالتی نه در امر وکالت، نه در امر کارشناسی و نه در امر مشاوره خانواده از هیچ قوه‌ای بر ما اعمال نمی‌شود. هر کسی مدعی این موضوع نیست، من پاسخگو هستم.

هیچ گاه به هیچ یک از وکلای ما گفته نشده که از فلان موضوع دفاع نکند و یا به کارشناس ما گفته نشده که فلان موضوع را در نظر کارشناسی خود بنویسد.

همراه با نظارت ما تاکید زیادی بر این موضوع داریم که در امور اشخاص دخالت نشود و از حقوق و آزادی های مشروع افراد صیانت شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. همه چیز رانتی شده بجای اینکه این امتیاز در اختیار جوانان نخبه و باهوش و جویای کار قرار بدند( البته با آزمون حد نصاب) بصورت رانتی به قضات بازنشسته که ۹۰ درصد این عزیزان باحقوق بالای ۲۵ میلیون بازنشسته می‌شوند و دارای املاک و امکانات مناسبی هم هستند، قرار می‌دهند
    اگر چنین باشد باید امتیازات مربوط به هردستگاه را با رانت دراختیار بازنشستگان آن سازمان قرار دهند و این با عدالت منافات دارد

  2. جناب رییس نفرموده اند که وکالت نکردن قضات بازنشسته کدام ضربه ی بزرگ و از کدام ناحیه بر دستگاه قضا وارد می شود.
    آیا آن ضربه بزرگتر از بیکاری و سرخوردگی فارغ‌التحصیلان جوان این رشته است؟
    آیا بیکاری جوانان و سر خوردگی و بعضاً رفتن به سوی کار های غیر تخصصی فسادزا نیست؟
    اگر دقت کنیم فساد این گونه تصمیمات در جای دیگر سر باز می کند.
    باید یک حلقه مفقوده ای باشد که بتواند پذیرش بالای دانشگاه ها در رشته حقوق را ببیند و بیکاری این جوانان را که اغلب با سوادترین فارغ‌التحصیلان رشته علوم انسانی هستند را هم ببیند
    سوالم این است که اگر قضات بعد از سی سال تازه به تجربه و توان کاری رسیده اند چرا بازنشسته شان میکنید؟
    سوال دیگر اینکه مگر کانون وکلا, چه در قوه چه اسکودا سالانه چند کارآموز پذیرش میکند که شما هم بخواهید ۵۰۰ نفر به این خیل اضافه نمایید .
    چرا در دستگاه های دیگر بازنشستگان به کار گمارده و یا دعوت نمی شوند؟ ولی در قوه قضاییه قانون عدم به مار گیری بازنشسته اجرا نمی شود؟

  3. قضات بازنشسته آنقدر پیر و بی حوصله شدن که ملت عزیز یا از همون اول به این افراد مراجعه نمیکنن یا بعد از مراجعه و انتعقاد وکالت از اینکار خودشون پشیمون میشن و برمیگردن به شخصه این رو از افراد زیادی شنیدم که اصلا سواد حقوقی نداشتن پس این مورد جای نگرانی برای اشغال سطح پرونده ها نداره راحت باشید 🥸

  4. هزاران وکیل بیکار داریم همین مونده که قضاتی که سالها بالاترین مزایا راداشتند وکالت کنند مهمتر آنها روابط خیلی قوی دارند در کسری از زمان می‌توانند تاثیر گذار باشند بره پرونده ای چون هنوز گروه خودرادر دادگاه دارند وگرنه درتمام دنیا این رسم است ودرشرایط برابرخوب هم هست

  5. سلام
    قضات بازنشسته اسمش مشخصه بایدبره استراحت یاتدریس کنه و اون پروانه بایدگیریه دانشجو بی کسب وکاربیاید وبتونه یه زندگی و خانواده ای رانون بده .از طرفی قاضی چون ارتباط دوستانه باقضات داشته در پرونده هاش از ارتباطش استفاده می‌کنه به نظر من اگرقراره وارد وکالت هم بشن اگرشرایط سنش اکتفا بکند.باید مثل اون دانشجو امتحان ورودی بدهد.

  6. سلام. بهتر است از تجربیات قضات بازنشسته جای دیگری استفاده شود مثلا تجربیات خود را به کارآموزان وکالت منتقل کنند در دوران کارآموزی.
    همینجوری میخواین اشتغال زایی برای جوانان بکنید؟!
    قاضی که ۳۰ سال کارکرده از تمام مزایای این شغل بهره برده خونه و زندگی بسیار عالی دارن… عجیبه واقعا عرصه را برای جوانان خالی نمیکنن. این یعنی علاقه به پول. اکثر موکلها هم به این اشخاص رجوع میکنن بخاطر چیز دیگری است. دفتر خدمات قضایی هم که اندازه یک کارخانه درآمد دارد فقط مختص قضات بازنشسته است تا آخر عمرشون. خوب اشتغال زایی میکنید برای جوانان. شیر مادر و نان پدر حلالتان

  7. بدترین تصمیم هست قضات باز نشسته نباید وکیل شوند آنها راهای دور زدن قانون را بلدند وهمچنین با قضات ودادیار هم آشنا هستند کلا می شود رانت

  8. سلام،له نظر من اعطای پرونده وکالت به قضات بازنشسته اشتباه محض هست چون که بالاخره سال ها تو قوه قضائیه بودن و همش میخوان رابطه ای ب نتیجه برسن،ضمن اینکه جوونا بیکار میمونن

  9. از این که چنین افرادی برای جامعه وکالت نظر میدهند و تصمیم میگیرند متاسفم

    وکالت قضات موجب فساد و رانت است

  10. لطفا یک تمهیداتی برای ترغیب مردم به مراجعه به وکیل مرکز وکلاومشاوران قوه قضائیه بیندیشید.متاسفانه عده ای از موکلان به مجرد اینکه می‌فهمند وکیل کانون نیستیم از تفویض وکالت منصرف می‌شوند!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا