رئیس اسکودا: توانستیم استقلال کانون وکلا را حفظ کنیم/ کانون‌ها با اصلاح مقررات کارآموزی مخالفت کردند

پایگاه خبری اختبار– در پی ابلاغ اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ از سوی رئیس قوه قضائیه، جعفر کوشا، رئیس اسکودا توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد.

به گزارش اختبار به نقل از روابط‌ عمومی اسکودا، رئیس قوه قضائیه صبح روز چهارشنبه ۱۴ تیر ماه جاری، در اجرای مواد ۲۲ و ۲۶ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ و بنا به پیشنهاد کانون‌های وکلای دادگستری، اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ را ابلاغ کرد.

بر این اساس موادی که در این آیین‌نامه، ناقض استقلال کانون وکلا بشمار می‌آمد اصلاح شد.

در همین رابطه دکتر جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در توضیحاتی اعلام کرد: در سال ۱۳۳۳ قانونی در ارتباط با استقلال کانون‌های وکلا تصویب و طبق ماده ۲۲، آئین‌نامه اجرایی آن در سال ۱۳۳۴ نوشته و از آن زمان تا سال ۱۴۰۰ اجرایی می‌شد، اما در ششم تیر ماه ۱۴۰۰ و در زمان ریاست آقای رئیسی بر قوه قضائیه، آئین‌نامه‌ای به کانون‌های وکلای دادگستری ابلاغ و مواردی در آن مشاهده شد که فراتر از پیشنهاد کانون‌های وکلا بود و در حقیقت نقض استقلال کانون‌ها را به همراه داشت.

سه محور نقض استقلال در مصوبه سابق

رئیس اسکودا با بیان اینکه نقض استقلال کانون وکلا بر اساس آیین‌نامه ابلاغی گذشته بر سه محور استوار بود، گفت: صدور پروانه‌های وکالت، ابطال پروانه‌های وکالت و نیز موضوع تعقیب انتظامی سه محور این نقض استقلال بود. بر این اساس دکتر ابراهیم کیانی، نایب رئیس اول اسکودا از سوی روسای کانون‌ها به عنوان نماینده نهاد وکالت برای رایزنی و انجام مراودات با معاونت حقوقی قوه قضائیه انتخاب و در نهایت اعلام شد که در سه محور مذکور نیاز به اصلاح مواد داریم.

در این مدت این آئین‌نامه‌ هرچند از سوی کانون‌ها اجرایی می‌شد اما ما به دنبال رفع نقض استقلال کانون‌ها بودیم که خوشبختانه در توافقی که میان اسکودا و معاونت حقوقی قوه قضائیه انجام شد، در این سه محور توانستیم به توافق برسیم و استقلال را به عنوان یکی از ارزش‌های دیرینه و پایدار کانون وکلا حفظ کنیم.

اصلاح ماده ۴۸ آیین‌نامه

 کوشا با اشاره به اصلاح ماده ۴۸ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری گفت: در این ماده، اصلاحات خوبی صورت گرفته است، به گونه‌ای که صدور پروانه بدون حضور مقامات قضایی انجام می‌شود و ابطال پروانه‌ها هم توسط کانون‌ها و نه مراجع قضایی یا دادگاه انتظامی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر تعقیب انتظامی هم توسط خود کانون‌های وکلا انجام خواهد گرفت.

وی افزود: در انجام اصلاحات مزبور، توافقات لازم با قوه قضائیه انجام شد و آئین‌نامه مذکور در ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۲ توسط ریاست محترم قوه قضائیه امضا شد و به زودی در روزنامه رسمی منتشر می‌شود.

مخالفت کانون‌ها با اصلاح مقررات کارآموزی

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران همچنین در ادامه با اشاره به ماده ۵۴ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری که به بحث کارآموزی وکالت مرتبط است، گفت: این ماده پیشتر در شورای اجرایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان کانون‌ها با اصلاح بخش کارآموزی مخالفت کردند، لذا ما هم مصوبه شورای اجرایی را عملیاتی می‌کنیم، بر این اساس ماده ۵۴، همچنان جاری و ساری است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. من میدونستم گالیله :
    اونقدر ادا اطوار دربیارید که آخرسر اسکودا رو منحلش بکنند . اونوقت باید بریم زیر چتر مرکز وکلا که لطف کنن اجازه وکالت بهمون بدن اونم اگه اجازه بدن

  2. با سلام و احترام ،همانطور که ازنام(تسهیل) پیداست تصویب چنین طرحی برای این بوده است که در مقوله ورود متقاضیان پروانه وکالت ،اسان سازی صورت گیرد ،اما گویی که کانون وکلا در جهت مخالف و کاملا متناقض ،قصددشوار سازی ورود متقاضیان رادارد چراکه صدور پروانه را ک در قبل از طرح تسهیل شش ماهه انجام میداد ،به یک سال تبدیل کرده است و دوم اینکه امتحان مجدد را در دستور کار خویش قرار داده است ک ما رابه عبارت معروف :النقیضان لا یجتمعان و لا یرتفعان رهنمون میکند .براستی با همه تلاش تمامی دست اندر کاران دلسوز جمهوری اسلامی جهت ایجاد کسب و کار ،ایا این اقدامات کانون وکلا اختلافی فاحش ،با خط مشی دست اندر کاران ایجاد نخواهد کرد ؟؟ک گویی متاسفانه باید پاسخ آری به این پرسش بدهیم .

  3. نیازی به موافقت یا مخالفت کانون ها نیست چون اساساً آیین نامه نسخ شده است گفت:

    در خصوص برگزاری آزمون های خودسرانه از کارآموزان وکالت نیازی به موافقت یا مخالفت کانون های برای اصلاح آیین نامه نیست چون اساساً آیین نامه در خصوص آزمون توسط قانون تسهیل نسخ شده است و جایی برای اجرای هیچ آیین نامه ای مخالف با قانون وجود ندارد.
    (جداً سواد جامعه حقوقی را چه ارزیابی کرده اید که چنین روش هایی را پیش گرفته اید؟؟؟)

  4. مقررات آیین نامه ۱۴۰۰ در خصوص برگزاری آزمون مجدد توسط قانون تسهیل صدور محوزهای کسب و کار در ماده ۵ و تبصره ۴ ماده ۷ مکرر مذکور در ذیل ماده یک این قانون “”صد در صد نسخ شده است”” و اگر قرار بود کانون های وکلا دوباره با آزمونی جداگانه شرایط انحصار طلبی را دوباره ادامه بدهند اساساً فایده تصویب قانون تسهیل چیست؟؟؟
    دست بر دارید و شان و جایگاه والای کانون وکلا را با این قبیل روش ها متزلزل نکنید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا