شرایط ثبت نام آزمون وکالت ۱۴۰۲ (کانون وکلای دادگستری)

 پایگاه خبری اختبار ثبت نام در آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری ۱۴۰۲ با داشتن شرایطی از جمله ارائه مدرک تحصیلی مورد تایید، تابعیت جمهوری اسلامی ایران و … امکان پذیر است.

به گزارش اختبار، داوطلبانی که علاقه‌مند هستند در آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری ۱۴۰۲ شرکت کنند، پیش از ثبت نام می بایست قوانین و شرایط را مطالعه کرده و در صورت دارا بودن شرایط نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام نمایند.

طبق آگهی آزمون، ثبت‌نام آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری ۱۴۰۲ از چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز شده است و تا جمعه ۲۲ اردیبهشت ادامه دارد؛ هزینه ثبت نام  مبلغ ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده و تاریخ برگزاری نیز روز جمعه ۱۳ مردادماه ۱۴۰۲ است.

شرایط شرکت در آزمون وکالت و اخذ پروانه کارآموزی وکالت ۱۴۰۲

یکی از قوانین مهم درباره شغل وکالت، قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب سال ۱۳۷۶ است.

ماده ۲ این قانون شرایطی را برای افرادی که می‌خواهند پروانه وکالت را اخذ کنند تعیین کرده است. شرایطی مانند: تابعیت جمهوری اسلامی ایران؛ اعتقاد و التزام عملی به احکام و مبانی دین مقدس اسلام؛ اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه، قانون اساسی؛ نداشتن پیشینه محکومیت موثر کیفری؛ نداشتن سابقه عضویت و فعالیت در گروه‌های الحادی و فرق ضاله و معاند با اسلام و گروه هایی که مرامنامه آنها مبتنی بر نفی ادیان الهی می‌باشد؛ عدم وابستگی به رژیم منحوس پهلوی و تحکیم پایه های رژیم طاغوت؛ عدم عضویت و هواداری از گروهک های غیر قانونی و معاند با جمهوری اسلامی ایران؛ عدم اعتیاد به مواد مخدر و استعمال مشروبات الکلی؛ دارا بودن دانشنامه لیسانس یا بالاتر حقوق (از دانشکده های حقوق داخل یا خارج کشور که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد) یا دانشنامه لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح.

مدرک تحصیلی لازم برای شرکت در آزمون وکالت

همانطور که گفته شد، برای شرکت در آزمون وکالت کانون‌های وکلای دادگستری افراد می‌بایست دارای مدرک کارشناسی حقوق یا کارشناسی فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح باشند.

کسی که مدرک کارشناسی در این رشته‌ها را ندارد اما در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری این رشته‌ها تحصیل کرده، امکان شرکت در آزمون را ندارد.

به طور مثال اگر شخصی در رشته زبان انگلیسی مدرک کارشناسی اخذ کرده و سپس مدرک کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل را دریافت کرده نمی‌تواند در آزمون وکالت شرکت کند.

امکان شرکت فارغ‌التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی در آزمون وکالت

همانطور که گفته شد برای شرکت در آزمون وکالت، داشتن مدرک کارشناسی در رشته حقوق ضرورت دارد.

بنابراین دارندگان مدارک کارشناسی ناپیوسته حقوق با مدرک کاردانی مرتبط به شرط آن که واحدهای دروس دوره کارشناسی حقوق را گذرانده باشند مجاز به شرکت در آزمون هستند.

افرادی که مدرک کاردانی آنها در رشته ای غیر از حقوق بوده نمی‌توانند در آزمون وکالت شرکت کنند.

بیشتر بخوانید:

مصاحبه با رتبه برتر آزمون وکالت ۱۳۹۸ که مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه علمی کاربردی اخذ کرده است

شرایط سنی آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری ۱۴۰۲

پروانه کارآموزی وکالت دادگستری در حوزه قضایی استان تهران فقط به کسانی داده می‌شود که هنگام ثبت نام سن آنها از ۴۰ سال تمام بیشتر نباشد و برای سایر حوزه‌های قضائی پروانه کارآموزی به کسانی داده می‌شود که هنگام ثبت‌نام سن آنها از ۵۰ سال تمام بیشتر نباشد.

درباره حداقل سن داوطلبان در آزمون وکالت سال ۱۴۰۱ (پذیرش سال ۱۴۰۰) برای اولین بار شرط سنی ۲۴ سال تمام اجرایی شد، شرطی که باعث شد گروه زیادی از متقاضیان از شرکت در این آزمون بازبمانند.

اجرای این محدودیت بر اساس تبصره ماده ۳۸ آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا مصوب تیر ۱۴۰۰ رئیس قوه قضاییه بود که مقرر می‌کرد: «داوطلب کارآموزی در موقع ثبت‌نام در آزمون باید بیست و چهار سال کامل شمسی داشته باشد.»

اما در سال ۱۴۰۲ اعلام شد که در پی  توافق کانون های وکلای دادگستری با قوه قضائیه، اجرای بند مربوط به حداقل سن داوطلبان آزمون وکالت معلق شده است.

نحوه شرکت داوطلبان معلول در آزمون وکالت

داوطلب معلول در زمان ثبت‌نام در این آزمون باید نوع معلولیت خود را اعلام کنند. سپس براساس شدت معلولیتی که سازمان بهزیستی تائید خواهد کرد، خدمات و تسهیلات لازم به متقاضیان ارائه خواهد شد.

این تسهیلات شامل مواردی مانند تعیین منشی، وقت اضافه، تعیین رابطه و چاپ درشت سؤالات می‌شود.

توجه داشته باشید که طبق قانون اخذ پروانه وکالت مصوب سال ۱۳۷۶ هیچ گونه سهمیه فوق‌العاده‌ای برای پذیرش این متقاضیان در آزمون وکالت در نظر گرفته نشده است و با اعلام معلولیت از نظر پذیرش در آزمون هیچ اولویتی برای فرد ارائه کننده ایجاد نخواهد شد.

به این ترتیب این دسته از داوطلبان هم باید مانند سایر رقبای خود، حد نصاب علمی لازم برای قبولی را کسب کنند.

آیا کارت پایان خدمت برای شرکت در آزمون وکالت ضروری است؟

یکی از مدارک لازم برای ثبت‌نام در آزمون وکالت ۱۴۰۲، اسکن تصویر کارت یا گواهی پایان خدمت یا معافیت دائم برای داوطلبان مرد است.

دارندگان معافیتهای تحصیلی مربوط به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و حوزه‌‌های علمیه و به طور کلی افراد فاقد گواهی پایان خدمت یا معافیت دائم، تحت هیچ شرایطی حق شرکت در آزمون را نخواهند داشت.

همچنین بر اساس بند ۳ ماده ۴۴ آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری، «تاریخ پایان خدمت یا معافیت باید قبل از تاریخ ثبت‌نام آزمون ورودی باشد»

بیشتر بخوانید:

تعداد شرکت‌کنندگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ کانون‌های وکلای دادگستری

رئیس کانون وکلای مرکز: نحوه محاسبه نمره تراز برای قبولی در آزمون وکالت ۱۴۰۲ فرقی نکرده است

تهیه کتب حقوقی منبع آزمون وکالت

کتابفروشی بزرگ دادبازار فروشگاه اینترنتی از کلیه کتب حقوقی ناشران و مولفین معتبر می‌باشد. برای تهیه منابع آزمون وکالت از سراسر کشور براحتی میتوانید کتب خود را از کتابفروشی حقوقی دادبازار سفارش بدهید.

حقوق مدنیحقوق جزاحقوق تجارتآیین دادرسی مدنیآیین دادرسی کیفریحقوق اساسیاصول فقهمتون فقه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۴ دیدگاه ها

  1. سلام . سهمیه ندادن به معلولین ظلمی بززگی است در حق معلولان که جا داشت دستگاههای حقوقی وقضایی کشور به این مسئله توجه داشته باشن

  2. سوالم این هستش که ملاک تموم شدن خدمت سربازی روز برگزاری ازمون هستش یا ثبت نام قبلش برای ازمون.
    مثلا اگر من روز ۱ مرداد سربازیم تموم بشه
    و روز ۱۳ مرداد تاریخ برگزاری ازمون باشه
    اما تاریخ ثبت نام تو تیر ماه باشه
    ایا برام مشکل به وجود میاد؟

  3. سلام بنده لیسانس علوم قضایی دانشگاه آزاد دارم اون زمان به ما گفتن علوم قضایی خود حقوقه و حتی از رشته حقوق هم واحد های زیادی پاس میکنید و در آرمون های حقوقی هم میتونین شرکت کنید ، الان میگویند که نمیتونی تو آزمون های حقوقی وکالت و قضاوت و سردفتری و … شرکت کنم ؟!
    الان هم موندم تغییر رشته به حقوق بدم یا در ارشد چه رشته ای بخونم که بتونم در آزمون های وکالت و سردفتری و قضاوت و… شرکت کنم ؟

  4. سلام بنده لیسانس علوم قضایی از دانشگاه آزاد دارم و الان نمیتونم تو آزمون های وکالت کانون وکلا و قوه قضاییه شرکت کنم !
    لیسانس علوم قضایی در هیچ یک از آزمون های حقوقی نمیتونه شرکت کنه ؟
    الان باید من چیکار کنم !؟
    باید تغییر رشته به حقوق بدم ؟ یا ارشد چه رشته ای رو بخونم که بتونم تو آزمون های حقوقی مثل وکالت و قضاوت و سردفتری و … بتونم شرکت کنم ؟

    ممنون میشم راهنماییم کنید خیلی کلافه شدم ؟

  5. درودتان باد،ببخشید طبق قسمت پایانی شرایط اختصاصی آیا کارکنان دولت نمی توانند نام نویسی کنند؟درصورت پذیرش در آزمون کنارگذاشته نمی شوند؟

    1. تا حالا ایین نامه وکالت خوندین و ممنوعیت هاشو ؟ بعد میخوایین این ازمون شرکت کنید؟ بنظر شخصی اگه کارمندی دوست دارین همون کارمند بمونید نه وکالت بیایید ایور فکرم نکنید پول توش ریخته از این خبرا نیست تو سالن دادگاه دادسرا باید دنبال پرونده باشین یاهم بند پ داشته باشین شناخت کافی بهتون همشهریا داشته باشن که بیان سراغتون

  6. سلام و عرض ادب و احترام
    در متن اطلاعیه ثبت نام و همچنین در ایین نامه پذیرش و ازمون ورودی وکالت اسکودا صراحتا و با نص متقن حداکثر سن برای شرکت درر ازمون مشخص شده است
    ۳-۳ – شرایط سنی: پروانه کارآموزی وکالت دادگستری در حوزه قضائی استان تهران فقط به کسانی داده می‌شود که( هنگام ثبت نام) سن آنها از چهل سال(تمام )بیشتر نباشد و برای سایر حوزه‌های قضائی پروانه کارآموزی به کسانی داده می‌شود که( هنگام ثبت‌نام سن آنها از پنجاه سال تمام )بیشتر نباشد.
    با عنایت به نص صریح این بند که عینا از اگهی پذیرش متقاضیان پروانه وکالت منعکس شده است می بینیم که ۵۰ سال تمام و ۴۰ سال تمام قید شده است در حالیکه هنگام ورود اطلاعات تاریخ۵۲/۱/۱ را ملاک قرارداده اند در حالیکه ملاک قانونی ان باید متولدین اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۱ و سالهای بعد از ان باشد بعنان مثال بنده متولد ۲۸ دی ماه سال ۱۳۵۱ هستم که با این تخلف واضح درسیستم ثبت نام بنده و تعدادی از داوطلبین بناحق و با ظلم مسلم از این اخرین امید و حق شرکت در ازمون محروم شده ایم جالب اینجاست که با پیگیری مستمر متاسفانه با واکنش بسیار نادرست سازمان سنجش واسکودا مواجه شده ایم که اظهار نمودند همینه که هست و این اتفاق در ازمونی اتفاق میفتد که قانون ملاک سوالات و پاسخ انهاست !!!!!!!
    عاجزانه دست به دامان شما شده ای برای احقاق این حق مسلم و قانونی خود و به عبارتی اخرین امید مان در این ورطه از زندگی برای تحقق رویایمان
    و اینکه ما اکثرا دانشجویان یا دانش اموختگان مقطع دکتری تخصصی حقوق هستیم و محروم نمودن ما از ازمون واقعا نابحق و نادرست است

  7. سلام
    من بهمن ۱۴۰۰ فارغ‌التحصیل شدم و مدرک موقت برام صادر نشده دانشگاه بهم گواهی فراغت از تحصیل داده آیا همین گواهی کافیه؟؟؟

  8. سلام
    بنده ۲۱ساله فاقد کارت پایان خدمت هستم بعد از ثبت نام در آزمون وکالت ۱۴۰۲ و قبولی در آزمون ، آیا میشه بعد از قبولی نتیجه قبولی رو معلق نگهداشت تا پایان خدمت و به سن ۲۵سال برای اخذ پروانه برسم یا خیر

    1. برو خدمتتو کن بیا یکی از شرایط شرکت تو هر ازمونی نه تنها وکالت قضاوت و…حتی استخدامیم کارت پایان خدمته حتی بهت زنم نمیدن بدون اون دوره بیخودی نترس چشم ببیندی باز کنی تموم شده برات یه خاطرس

  9. آگهی آزمون در رابطه با امکان ثبت نام (که مرحله پیش از شرکت در آزمون محسوب میشه)، دانشجویان ترم آخر که نهایتا دو ماه دیگه (قبل از تاریخ آزمون)، فارغ التحصیل میشوند بسیار گنگ و مبهمه.
    به خصوص که تبصره ۱ بند ۴ آگهی سالهای پیش که چنین داوطلبینی رو صریحا منع نموده بود از شرکت در آزمون در آگهی امسال حذف شده.

    ضمن اینکه ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه که مستند اسکودا راجع به لزوم داشتن مدرک کارشناسی برای شرکت در آزمون هست، ناظر به زمان صدور پروانه کاراموزیه(بما به صراحت ماده) نه شرکت در آزمون که محله پی از اون محسوب میشه.
    بنابراین به عقیده بنده از لحاظ قانونی، حتی منعی برای شرکت افراد فاقد مدرک کارشناسی در آزمون هم وجود نداره چه برسه به ثبت نام در اون.
    وضعیت سالهای اخیر هم نشون داده که معمولا بین زمان شرکت در آزمون و زمان احراز شرایط کارآموزی توسط کانونها یک فاصله حدود یک ساله ایجاد میشه که طی این یکسال داوطلب به راحتی میتونه فارغ التحصیل بشه و شرط مندرج در بند ۷ ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه رو حایز بشه.
    لذا باید بین شرایط ثبت نام، شرایط شرکت و شرایط صدور پروانه کارآموزی تفکیک قائل شد.
    داشتن مدرک کارشناسی و سایر مدارک موضوع ماده ۲ قانون کیفیت، در زمان ثبت نام و حتی زمان شرکت در آزمون موضوعیت ندارد و اسکودا به عنوان مجری قانون نباید به نحوی عمل کنه که منجر به تضییع حق قانونی متقاضیانی بشه که در زمان بررسی مدارک نزد کانونها، می توانند شرایط ایجابی صدور پروانه (مشخصا داشتن مدرک کارشناسی) رو داشته باشند،ولی بنا به علل تحصیلی و اداری در زمان ثبت نام یا شرکت فاقد این شرایط بودند.

    بنابراین از شما استدعا دارم که موارد فوق رو به نحوی به اسکودا به عنوان نایب کانونها در اجرای ماده ۱ قانون کیفیت(که مطلقا اشاره ایی به مدرک تحصیلی نداشته ) منعکس کنید و خواستار پاسخ شفاف و مطابق قانون از این مرجع محترم بشید
    با تشکر

    1. مرحله سنجش گزینش برای ایناس به راحتی حتی با قبولی رد میشین و باید سال بعد شرکت کنید دوست عزیز چون براتون تشکیل پرونده نمیشه

  10. سلام مدرک کاردانی من خدمات قضایی است و کارشناسی حقوق قضایی گرایش ثبت ایا میتوانم در ازمون وکالت شرکت کنم؟

    1. خیر نمیتونید شما احتمالا علمی کاربردی هستین که سرفصلا مختلف رفتین به جا خوندنه رشته مادر متاسفانه این دانشگاه هیچ پوینته علمی نداره و فقطم تو ایران معتبره مدرکش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا