طرح آزمایشی ارائه خدمات هوشمند قضایی برای ایرانیان خارج از کشور

پایگاه خبری اختبار- رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از طرح آزمایشی ارائه خدمات هوشمند قضایی برای ایرانیان خارج از کشور با اتصال به «آی گپ» خبر داد.

به گزارش اختبار به نقل از ایرنا، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به توسعه کیفی و کمی خدمات هوشمند، اظهارداشت: اکنون خدمات الکترونیک قضایی به صورت شبانه‌روزی در اختیار مردم قرار دارد و در همه دنیا این خدمات قابل دسترس است.

امکان دسترسی به خدمات هوشمند قضایی برای ایرانیان خارج از کشور

محمد کاظمی‌فرد درباره خدمات الکترونیک قضایی برای ایرانیانی که خارج از کشور ساکن هستند، گفت: اکنون خدمات هوشمند قضایی از هرکجای دنیا قابل دسترس است و مهمترین اقدام برای دسترسی به همه امور قضایی داشتن کد ثنا (ثبت نام الکترونیک) است زیرا در صورت دارا بودن شناسه ثنا افراد می توانند به ۲۹ خدمت پنجره واحد قضایی دسترسی داشته باشند.

دریافت شناسه ثنا به صورت غیر حضوری

کاظمی فرد ادامه داد: تا پیش از این دریافت شناسه ثنا نیاز به احراز هویت داشت و لازم بود تا فرد متقاضی به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه حضوری داشته باشد اما این اقدام از دوران کرونا با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت غیرحضوری میسر شد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: اکنون در حال تعامل و رایزنی با پیام‌رسان‌های داخلی هستیم که اگر افراد در آن پیام‌رسان‌ها دارای کاربری باشند، نیازی به شماره تماس برای ثبت ثنا وجود ندارد یعنی اگر شماره فرد مربوط به کشور دیگر باشد اما در پیام‌رسان‌های داخلی عضویت داشته باشد، می‌تواند در ثنا ثبت‌نام کند زیرا مهمترین رکن برقراری ارتباط داشتن ثنا و ارسال پیامک است که از این طریق برقرار می‌شود.

امکان اتصال به سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور

وی اضافه کرد: اکنون «آی گپ» یکی از پیام‌رسان‌های ایرانی به شبکه متصل شده و ممکن است برخی از پیام‌رسان‌ها در برخی کشورها مشکل داشته باشند که با کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال رفع چالش هستیم.

کاظمی فرد گفت: ایرانیان خارج از کشور می توانند با اتصال به آی گپ در هر کجای دنیا بلافاصله وارد ثنا شوند و اعلام کنند که به پیام‌رسان «آی‌گپ» دسترسی دارند تا همه پیامک های ثنا از طریق این پیام‌رسان برای آنها ارسال شود.

البته اکنون این امکان برای ایرانیان خارج از کشور در مرحله آزمایشی قرار دارد و در حال توسعه است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با تاکید براینکه در ارائه خدمات قضایی محدودیت زمانی و جغرافیایی حذف شده است، گفت: ایرانیان خارج از کشور علاوه بر ثبت ثنا می‌توانند در جلسات غیرحضوری شرکت و قرارداد کاملا الکترونیکی منعقد کنند.

شرکت ایرانیان خارج از کشور در دادگاه‌های الکترونیک

وی درباره اینکه چه تعداد دادگاه الکترونیک از خارج کشور با داخل انجام شده است، گفت: برای ایرانیان خارج از کشور تمهیداتی در نظر گرفته شده و دادرسی الکترونیک برای این افراد بدون حضور فیزیکی انجام شده است البته اکنون آمار دقیقی از تعداد این جلسات وجود ندارد اما برای مثال جلسه‌ای در استان مرزی خراسان جنوبی با شخصی در آلمان درحال برگزاری است.

کاظمی فرد ادامه داد: ایرانیان خارج از کشور اطلاعی از این خدمات ندارند که می‌توانند به خدمات قضایی دسترسی داشته باشند یا به صورت الکترونیک در جلسات شرکت کنند و به دنبال این هستیم تا الزاما جلسات افراد خارج از کشور به صورت الکترونیک برگزار شود.

خدمات الکترونیک قضایی به اتباع خارجی ساکن ایران

وی درباره خدمات الکترونیک قضایی برای اتباع خارجی که در ایران ساکن هستند، گفت: تا پیش از این چالش این بود که افراد خارجی دارای شناسه کاربری ثنا نبودند و امکان دریافت ابلاغ‌های الکترونیکی را نداشتند.

کاظمی‌فرد افزود: برای اتباع خارجی ساکن در ایران با تعامل قوه قضاییه و وزارت کشور برای آنان که شناسه دارند از مهر ماه سال گذشته ثبت‌نام ثنا در همه نقاط کشور از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، کلانتری‌ها و مراجع قضایی انجام شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اظهارداشت: اکنون برای ثبت شرکت‌های دارای شرکای غیرایرانی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شناسه ثنا لازم است و امکان داشتن ثنا برای اتباع غیرایرانی می‌تواند موجب تسهیل امور تجاری شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا